SPOTKANIE WIGILIJNE Z UDZIAŁEM PRZEDSZKOLAKÓW, RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW GRUPY
Termin: .................................
Miejsce: ................................
Czas: około 80 - 90 minut
Cele spotkania:
– integracja grupy rodziców,
– utrzymanie kontaktu z rodzicami wychowanków,
– zaprezentowanie „dorobku” przedszkolaków (teczki prac),
– wspólne kolędowanie,
– wprowadzenie w atmosferę zbliżających się Świąt.
Przebieg:
1. Uroczyste przywitanie rodziców przybyłych na spotkanie przez wychowawców grupy, zachęcenie do zobaczenia części artystycznej przygotowanej z okazji zbliżających się Świąt przez dzieci.
2. Opowieść Wigilijna Biedronek – część artystyczna przygotowana przez przedszkolaków skierowana do rodziców (załącznik 1).
3. Marzenia Świąteczne – zajęcia warsztatowe, dzieci wraz z rodzicami w nawiązaniu do części artystycznej spotkania (spełniania marzeń) tworzą „bombki marzeń”. Bombki powstają w prosty sposób: dwa kolorowe koła jednakowej wielkości wycięte z brystolu nacinamy do połowy nożyczkami...
... koła ozdabiamy według uznania dostępnymi materiałami, nacięte miejsca zakładamy na siebie – powstaje tym samym „przestrzenna” ozdoba choinkowa. Na jej czubek przypinamy zszywaczem „uszko”, które pozwoli nam zawiesić bombkę na drzewku choinkowym...
4. Drzewko Marzeń – gotowe bombki wykonane przez rodziców i dzieci zostają zawieszone na Naszym Świątecznym Drzewku Marzeń (Żywe drzewko choinkowe lub gałęzie choinki w wazonach).
5. Opłatek i pastorałki – wspólne przełamanie się opłatkiem oraz kolędowanie.
6. Prezenty - niespodzianki – zaprezentowanie rodzicom teczek Biedronek z pracami wykonanymi podczas tego półrocza. Sporo prac i technik plastycznych jakimi pracowałam z dziećmi w owym półroczu miało charakter nowatorski – mało znane przez rodziców techniki i prace nimi wykonane, włożone w teczki dzieci stanowią dla rodziców prezent - niespodziankę. Przed spotkaniem Wigilijnym obwiązywaliśmy teczki kokardą, a w dniu spotkania z rodzicami położyliśmy je pod choinką...
7. Podziękowanie za udział w spotkaniu, rozejście się do domów.
ZAŁĄCZNIK 1
– ilustracja ruchowa utworu Piotra Czajkowskiego „Taniec wieszczki Cukrowej”. Utwór trwa 2:07 minut i tyle też trwa prezentacja dzieci.
To co ma dziać się podczas utworu to przebudzenie zabawek przedszkolnych w Noc Wigilijną. W tę jedyną noc w roku wszystkie zabawki budzą się by choć na chwilę móc rozprostować swoje ciało... i porozglądać się dookoła.
Wszystkie dzieci poprzebierane za zabawki: Misie, Lalki oraz Roboty (wzory masek w załączeniu) siedzą w 3 rzędach ułożonych na kształt litery „U”, osobno na półce siedzą lale, osobno misie oraz osobno roboty – mają zamknięte oczy – śpią.
Narrator (nauczyciel) czyta tekst odpowiednio do muzyki (dzieci przysłuchując się temu, co czyta narrator wykonują odpowiednie ruchy)...
W Wigilijną noc w Naszym Przedszkolu dzieją się wielkie dziwy. Lalki, Misie oraz Roboty zamieszkujące przedszkolne półki w tę jedyną noc w roku ożywają....
Najpierw budzą się lale... rozglądając się ciekawie na boki i otwierając buzie ze zdziwienia...
Za nimi budzą się Misie.... rozprostowując swe łapki i ziewając...bardzo szeroko..
Na samym końcu ze snu budzą się Roboty... Mechanicznie ruszając głowami... i otrząsając się ze snu...
Wszystkie zabawki w tę jedyną noc w roku budzą się, by wspólnie móc się bawić...
Witają się...
Kłaniają sobie...
Spacerują....
Prostują swoje małe pluszowe i plastikowe sylwetki
oraz
Pięknie tańczą..... ( lale kręcą się, a reszta zamiera w bezruchu)
Jednak wszystko co wyjątkowe niestety ma swój koniec...
Dlatego też po tych nocnych zabawach i harcach... Lale... Misie... i Roboty spowrotem wracają na swoje miejsca, by móc znów zasnąć w długi sen...
I marzyć, marzyć i raz jeszcze marzyć o następnym spotkaniu... za rok...
PRÓBA GENERALNA – bez kompletnych strojów, ale za to już w maskach i spódniczkach z bibuły (lale)
epipodiusz