Załącznik nr 7
TEMAT: Wyrabianie nawyku poprawnego ustawienia łopatek.
CELE: 1.Doskonalenie umiejętności manipulowania przyborem.
2.Doskonalenie współdziałania analizatora wzrokowego i ruchowego.
3.Rozwijanie zręczności, zwinności oraz koordynacji ruchu.
ZADANIA: 1.Skurcz pionowy ramion z uwypukleniem klatki piersiowej.
2.Prawidłowa segregacja woreczków wg kolorów.
3.Reagowanie na bodźce słuchowe i wzrokowe.
PRZYBORY: obręcze, woreczki, chorągiewki (zielona, czerwona), kółka ringo, piłki, ręczniki, stoper
PRZYRZĄDY: ławeczki gimnastyczne, ergometry rowerowe, materace
Część lekcji
Treść lekcji. Opis ćwiczenia.
Uwagi
WSTĘPNA
1. Czynności organizacyjno – porządkowe
- zbiórka, powitanie
- sprawdzenie obecności i stroju sportowego
2. Przyjmowanie prawidłowej postawy ciała
2.1. p.w. – stanie tyłem przy drabince, kontrola ustawienia głowy,
barków, brzucha, stóp,
2.2. w swobodnym marszu: na sygnał zatrzymanie się i przyjęcie
postawy prawidłowej.
3. Zabawa ożywiająca: „Jadą samochody” – bieg w różnych kierunkach, reagowanie na sygnały. Zielona chorągiewka „jedź”, czerwona „stój” – unikać zderzeń
4. W przerwie zabawy: przechodzenie przez obręcz w pozycji stojącej.
4.1. ruch rozpoczynamy od dołu: pierwsze wchodzą do obręczy nogi,
ćwiczenie kończymy w pozycji zasadniczej z obręczą nad głową
4.2. ruch zaczyna się od góry: pierwsze wsuwają się głowa i ręce, ruch kończymy na przysiadzie podpartym wewnątrz obręczy.
Rozłożenie obręczy na podłodze, dzieci siadają wewnątrz obręczy w siadzie skrzyżnym.
Zbiórka w siadzie skrzyżnym.
Korygowanie błędów. Dzieci, które prawidłowo wykonały zadanie otrzymują w nagrodę obręcz.
W staniu na czerwonym świetle obręcz trzymana jest na wysokości barków, rr w skurczu pionowym.
GŁÓWNA
1. P. w. – siad skrzyżny – wznoszenie obręczy w górę w położeniu poziomym i opuszczenie obręczy do poziomu linii ramion, rr w skurczu pionowym, klatka piersiowa uwypuklona.
2. P. w. jw. obręcz trzymana oburącz za plecami, unoszenie obręczy w górę i opuszczanie na podłogę.
3. Zabawa: „słońce świeci”: dzieci wychodzą z obręczy i zbierają z podłogi 2 woreczki koloru obręczy w której siedzą, na zapowiedź „deszcz pada” – wracają do domków (do swoich obręczy).
4. P. w. siad skrzyżny rr w skrzydełka skręt głowy w prawo, w lewo tak, aby woreczek nie spadł.
5. P. w. siad klęczny – woreczek na głowie, drugi woreczek przekładamy z ręki do ręki wokół ciała.
6. P. w. klęk rozkroczny; woreczek na głowie, opuszczenie woreczka na podłogę przez skłon głowy w tył. Woreczek podnoszony jest z podłogi przez skłon w przód i sięgnięcie rr między nogami.
7. P. w. klęk podparty; woreczek za obręczą, dotykamy brodą do woreczka poprzez ugięcie rr. „kotki piją mleczko”.
8. Zabawa: szukanie na sali przedmiotu tego samego koloru co woreczek, po udanej próbie powrót do obręczy.
9. Wskakiwanie i wyszukiwanie z obręczy obunóż bez woreczka i z woreczkiem między stopami.
10. P. w. leżenie przodem – unoszenie obręczy ze skłonem tułowia w tył oraz kołysanie się na boki.
11. Bieg wokół wirującej obręczy i skok do jej środka kiedy będzie w położeniu poziomym.
12. Obwód ćwiczebny (dwie osoby ćwiczą na każdej stacji):
STACJA I (2 materace, 2 kółka ringo, 2 piłki)
p. w. W leżeniu na plecach nogi ugięte w kolanach, stopy pod pierwszym szczebelkiem, piłka za głową leży na podłodze; przejście do siadu – piłką dotykamy drabinek.
STACJA II (2 obręcze, 6 woreczków dla każdego ćwiczącego (12), 2 kocyki)
p. w. Siad ugięty przed obręczą, każdą nogę przenosimy do obręczy po 3 woreczki, w chwili gdy wszystkie woreczki są w środku obręczy wykonujemy poślizg na kocyku w siadzie ugiętym „dżdżownica” w jedną i drugą stronę i wyjmujemy woreczki z obręczy.
STACJA III (2 ławeczki, 2 kocyki)
p. w. leżenie na brzuchu na ławeczce, poślizg z symetryczną pracą rr, wytrzymanie skurczu pionowego ramion i powrót w poślizgu na brzuchu wypychając się do tyłu.
STACJA IV
Jazda na ergometrze rowerowym – aktywizacja mm kończyn dolnych.
W czasie unoszenia obrę-czy w górę nie pochylać tułowia do przodu.
Rozłożenie na sali woreczków w kolorze obręczy po 2 na ćwiczącego.
Kontrola ustawienia łopatek.
Starać się utrzymać woreczek na głowie.
W czasie wykonywania ćw. ciężar ciała utrzymywać na dłoniach i kolanach.
Z woreczkiem wskakują dzieci sprawne.
Nie odrywać zbyt wysoko klatki piersiowej od podłogi.
Ćw. w dwie strony.
przejście między stacjami w pozycji na czworaka
KOŃCOWA
1. toczenie obręczy w różnych kierunkach
2. p. w. siad skrzyżny – podniesienie obręczy wysoko nad głowę, popatrzeć się na nią i powrót do p. w.
3. p. w. siad ugięty – obracanie palcami stóp obręczy
4. p. w. j. w. stukanie palcami stóp wewnątrz obręczy, na zewnątrz piętami
5. Zabawa na pożegnanie „Jedzie pociąg...”
Zespół Szkół Specjalnych w Wałbrzychu
aducha179