hiszpania.pdf

(366 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI W EUROPIE I AKTUALNYCH REFORM
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
HISZPANIA
1. Populacja uczących się i język nauczania
Zgodnie z danymi Państwowego Instytutu Statystyki łączna liczba osób zameldowanych w Hiszpanii
do 31 grudnia 2004 r. wynosiła 42 935 001, a 50,84% ludności stanowiły kobiety. Liczba osób w wieku
poniżej 24 lat wynosiła 11 509 228 (26,81% ludności), wśród których 48,70% stanowiły kobiety.
Zgodnie z danymi Ministerstwa Edukacji i Nauki, w roku szkolnym 2004/05 na wszystkich poziomach
szkolnictwa kształciło się 8 430 939 uczniów i studentów. Rozkład uczniów i studentów na różnych
poziomach przedstawiono w poniższej tabeli.
Przedszkola
Szkoły
Podstawowe
Szkoły
średnie I
stopnia
Szkoły
specjalne
Szkoły
średnie II
stopnia
zawodowe
Szkoły
średnie II
stopnia
prowadzące
do matury
Szkoły
wyższe
Wszystkie
poziomy
1 419 307 2 494 598 1 876 322 29 283
516 504
632 154 1 462 771 8 430 939
Zgodnie z hiszpańską Konstytucją językiem urzędowym Hiszpanii jest Castellano (kastylijski). W
związku z tym wszyscy obywatele hiszpańscy muszą znać ten język i mają prawo go używać. Oprócz
Castellano w niektórych Wspólnotach Autonomicznych istnieją inne języki urzędowe: Catalán
(kataloński), Gallego (galicyjski), Valenciano (walencki) lub Euskera (baskijski). We Wspólnotach, w
których obowiązuje taki drugi język urzędowy, zarówno ten język, jak i Castellano uznaje się za
obowiązkowe języki nauczania na wszystkich poziomach edukacji poza szkolnictwem wyższym.
Języka Wspólnoty Autonomicznej jako języka nauczania używa się w poszczególnych Wspólnotach w
różnym zakresie, zależnie od stopnia rozpowszechnienia danego języka oraz polityki językowej danej
Wspólnoty.
2. Administracja i finansowanie edukacji
W roku szkolnym 2004/05 71,6% ogółu uczniów i studentów na wszystkich poziomach edukacji
uczęszczało do placówek publicznych. Jak wynika z poniższej tabeli, odsetek ten jest nieco inny na
poszczególnych poziomach szkolnictwa.
1
52880819.009.png 52880819.010.png 52880819.011.png
ŁĄCZNA
liczba
uczniów
Liczba uczniów
w placówkach
PUBLICZNYCH
% uczniów w
placówkach
PUBLICZNYCH
Liczba uczniów
w placówkach
PRYWATNYCH
% uczniów w
placówkach
PRYWATNYCH
Przedszkola 1 419 307
926 689
65,3
492 618
34,7
Szkoły
Podstawowe
2 494 598
1 660 520
66,6
834 078
33,4
Szkoły
średnie I
stopnia
1 876 322
1 242 604
66,2
633 718
33,8
Szkoły
specjalne
29 283
15 353
52,4
13 930
47,6
Szkoły
średnie II
stopnia
zawodowe
516 504
387 310
75
129 194
25
Szkoły
średnie II
stopnia
prowadzące
do matury
632 154
476 466
75,4
155 668
24,6
Szkoły
wyższe
1 462 771
1 330 574
91
2 259 226
32,4
Wszystkie
poziomy
8 430 939
6 039 516
71,6
2 391 423
29,4
Władze centralne zachowały odpowiedzialność za ogólne uregulowania dotyczące systemu edukacji,
ale od 1978 r. większość zadań została przekazana 17 samorządom regionalnym (Wspólnotom
Autonomicznym). Zasadniczym aspektem hiszpańskiego systemu edukacji jest społeczne
uczestnictwo w edukacji. Zarówno na szczeblu krajowym, regionalnym, jak i lokalnym oraz w
poszczególnych szkołach tworzy się rady szkolne, które mają zachęcać do uczestnictwa w
konsultacjach społecznych wszystkie grupy zainteresowane edukacją.
Na szczeblu ogólnokrajowym istnieje Państwowa Rada Szkolna, która umożliwia przedstawicielom
społeczeństwa udział w ogólnym planowaniu oświaty oraz doradza w sprawie projektów ustaw i
innych aktów prawnych proponowanych lub wydawanych przez rząd. W każdej szkole finansowanej
ze środków publicznych funkcjonuje Rada Szkolna, która jest organem przedstawicielskim różnych
grup tworzących środowisko edukacyjne, zajmującym się zarządzaniem i nadzorem nad daną
placówką. W jej skład wchodzi kierownictwo placówki oraz przedstawiciele nauczycieli, uczniów,
rodziców, personelu administracyjnego i technicznego, jak również – w przypadku placówek
prywatnych finansowanych ze środków publicznych – przedstawiciele właścicieli placówki. Do zadań
rady szkolnej należy m.in. podejmowanie decyzji w sprawie naboru uczniów, zatwierdzanie budżetu
placówki i analizowanie jej funkcjonowania; radę informuje się także o przedstawianych władzom
edukacyjnym wnioskach o mianowanie i zwalnianie członków kierownictwa.
2
52880819.012.png 52880819.001.png
Ogólnokrajowym organem doradczym i przedstawicielskim szkolnictwa wyższego jest Uczelniana
Rada Koordynacyjna. Ponadto, oprócz innych komplementarnych form uczestnictwa przy każdej
uczelni funkcjonuje Rada Społeczna.
Monitorowaniem spraw związanych ze strukturą i organizacją kształcenia zajmuje się inspektorat
oświatowy centralnego szczebla, natomiast funkcjonujący w każdej Wspólnocie Autonomicznej
inspektorat regionalny zapewnia zgodność działań z zasadami ustanowionymi przez państwo i
ogólnymi przepisami prawa. Dzięki temu spełnione są podstawowe warunki gwarantujące równość
wszystkich obywateli hiszpańskich wobec praw i obowiązków związanych z edukacją. Każda
Wspólnota Autonomiczna odpowiada za organizację i funkcjonowanie inspektoratu na swoim terenie
oraz za wszystkie placówki edukacyjne, zarówno publiczne, jak i prywatne.
3. Edukacja przedszkolna
Edukacja przedszkolna stanowi pierwszy szczebel systemu edukacji. Obejmuje dzieci w wieku 0-6 lat i
jest podzielona na dwa trzyletnie cykle. Wprawdzie edukacja przedszkolna jest nieobowiązkowa,
zajęcia na tym poziomie mają charakter dydaktyczny i są bezpłatne w II cyklu, tj. dla dzieci w wieku 3-
6 lat, zarówno w placówkach publicznych, jak i w placówkach prywatnych finansowanych ze środków
publicznych.
Odsetek dzieci uczęszczających do placówek przedszkolnych (netto) według wieku, rok szkolny
2000/01.
Wiek: < 1
rok
Wiek: 1 rok Wiek:
2
Wiek:
3
Wiek:
4
Wiek: 5 lat
lata
lata
lata
Edukacja przedszkolna
2,2%
9,2%
20,7%
92,9%
100%
100%
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Szkoła podstawowa
Wiek: 6-12 lat
Szkoła średnia I stopnia
Wiek: 12-16 lat
Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 6 do 16 lat i dzieli się na dwa poziomy: kształcenie na
poziomie podstawowym, składające się z trzech dwuletnich etapów, oraz kształcenie na poziomie
średnim I stopnia, trwające cztery lata.
b) Kryteriaprzyjęć
Naukę w szkole podstawowej mogą rozpocząć dzieci, które ukończyły 6 lat. W przypadku gdy liczba
kandydatów jest większa niż liczba miejsc, stosuje się określone kryteria przyjęć (dochód w rodzinie,
rejon szkoły i rodzeństwo w szkole). Przejście ze szkoły podstawowej do szkoły średniej I stopnia
odbywa się automatycznie. Kształcenie obowiązkowe jest bezpłatne zarówno w placówkach
publicznych, jak i placówkach prywatnych finansowanych ze środków publicznych.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Kalendarz szkolny ustalają poszczególne Wspólnoty Autonomiczne, należy jednak przestrzegać
pewnych minimalnych standardów, które gwarantują ujednolicone funkcjonowanie placówek. Rok
szkolny trwa 180 dni w szkole podstawowej i 175 dni w szkole średniej, od połowy września do drugiej
połowy czerwca. Szkoły są czynne pięć dni w tygodniu, a średni tygodniowy wymiar zajęć wynosi 25
lekcji w szkole podstawowej i 30 lekcji w szkole średniej. Lekcja trwa 55 minut w szkole podstawowej i
60 minut w szkole średniej. Minimalny roczny wymiar zajęć dydaktycznych wynosi 810 godzin w
szkole podstawowej i 906 godzin w szkole średniej I stopnia.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Klasy mogą liczyć maksymalnie 25 uczniów w szkole podstawowej i 30 uczniów w szkole średniej.
Uczniów dzieli się na klasy według wieku. W niektórych obszarach wiejskich, gdzie klasy są bardzo
3
52880819.002.png 52880819.003.png
małe, istnieją grupy o zróżnicowanym wieku. Klasy w szkole podstawowej mają jednego nauczyciela
do wszystkich przedmiotów z wyjątkiem wychowania muzycznego, wychowania fizycznego i języków
obcych, natomiast lekcje w szkole średniej prowadzą nauczyciele przedmiotu.
e) Programyitreści nauczania
W zakresie programów nauczania istnieje pewna autonomia, która wyraża się w tym, że programy
tworzy się na trzech poziomach. Przyjmując za punkt wyjścia podstawy programowe, które władze
centralne ustalają dla całego kraju, każda Wspólnota Autonomiczna opracowuje własny oficjalnie
obowiązujący program nauczania (pierwszy poziom tworzenia programu). Następnie, na drugim
poziomie tworzenia programu nauczania, placówka edukacyjna dostosowuje do swoich potrzeb i
dopracowuje ten „wspólnotowy” program nauczania. Trzeci poziom tworzenia programu stanowi
„programowanie w klasie”, na które składa się szereg jednostek dydaktycznych opracowywanych
przez nauczyciela dla każdej konkretnej grupy uczniów.
Przedmiotami obowiązkowymi w szkole podstawowej są: środowisko naturalne, społeczne i kulturowe,
wychowanie artystyczne, wychowanie fizyczne, język i literatura hiszpańska, drugi język urzędowy i
literatura danej Wspólnoty Autonomicznej (jeśli dotyczy), języki obce i matematyka. Placówki szkolne
są również zobowiązane prowadzić zajęcia z religii katolickiej, ale uczęszczanie na te zajęcia nie jest
obowiązkowe dla uczniów. Podstawa programowa w szkole średniej I stopnia obejmuje język i
literaturę hiszpańską, drugi język urzędowy i literaturę danej Wspólnoty Autonomicznej, języki obce,
matematykę, wychowanie fizyczne, przedmioty przyrodnicze, edukację plastyczną, wiedzę o
społeczeństwie, geografię i historię, technikę oraz wychowanie muzyczne. Zajęcia z religii katolickiej
są obowiązkowo prowadzone przez placówki, ale nieobowiązkowe dla uczniów.
W grudniu 2000 r. rząd przyjął Dekret królewski 3473/2000, zgodnie z którym treści nauczania w
szkole średniej I stopnia (ESO) powinny być opracowane w podziale na poszczególne lata nauki, a
kryteria oceny są ustalane odrębnie dla I cyklu i każdej klasy II cyklu.
Jeśli chodzi o roczny wymiar zajęć, na lekcje matematyki oraz języka i literatury hiszpańskiej
przeznaczono po 35 godzin więcej, natomiast roczny wymiar zajęć edukacji plastycznej oraz
wychowania muzycznego zmniejszono o 35 godzin. Zmiany dotyczące rocznego wymiaru zajęć
obowiązują od roku szkolnego 2001/02, natomiast pozostałe zmiany zostały wprowadzone w roku
2002/03 w klasach I i III oraz w roku 2003/04 w klasach II i IV szkoły średniej I stopnia.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Nie istnieje ogólnokrajowy ani regionalny system przeprowadzania sprawdzianów. Podstawowe
wytyczne dotyczące oceny, która stanowi integralną część programu nauczania, są zawarte w
podstawie programowej.
W szkole podstawowej ocena musi być prowadzona w sposób ciągły i uwzględniać postępy ucznia w
różnych dziedzinach. O promocji decyduje wychowawca klasy. Warunkiem przejścia do kolejnego cyklu
kształcenia w szkole podstawowej jest osiągnięcie przez ucznia standardów przewidzianych w
programie nauczania, chociaż uczniowie mogą w razie potrzeby powtarzać klasę. Uczniowie, którzy
przechodzą do następnego cyklu z negatywną oceną z jednego lub kilku przedmiotów, otrzymują
odpowiednią pomoc lub uczestniczą w dodatkowych zajęciach, aby nadrobić zaległości. W ramach
kształcenia na poziomie podstawowym należy zwracać szczególną uwagę na wczesną diagnozę
problemów oraz stosowanie mechanizmów wspomagających naukę, aby zapobiegać niepowodzeniom
w szkole we wczesnym wieku.
W szkole średniej I stopnia ocena ma charakter ciągły, ale jest prowadzona oddzielnie dla każdego
przedmiotu. Uczniowie mogą zdawać dodatkowy egzamin z przedmiotów, których nie zaliczyli na
zakończenie roku, w terminach ustalonych przez Wspólnoty Autonomiczne. Po zakończeniu przez
uczniów nauki poszczególnych przedmiotów na danym etapie, zespół oceniający podejmuje decyzję o
promocji uczniów do kolejnej klasy, uwzględniając ich dojrzałość, możliwości nadrobienia zaległości i
przewidywane postępy w następnych latach. Uczniowie, którzy po dodatkowym egzaminie nadal mają
do zaliczenia więcej niż dwa przedmioty, muszą kontynuować naukę tych przedmiotów przez kolejny
rok. Cykl nauki każdego przedmiotu można powtarzać tylko raz. Jeżeli po powtórzeniu takiego cyklu
uczeń nadal nie spełnia warunków przejścia do kolejnej klasy, zespół oceniający, zgodnie ze
wskazówkami zespołu doradczego i za zgodą rodziców, podejmuje decyzję o promocji do następnej
klasy na warunkach określonych przez władze oświatowe, zgodnie z potrzebami edukacyjnymi ucznia.
Po ukończeniu kształcenia obowiązkowego uczniowie otrzymują Graduado en Educación Secundaria
Obligatoria (świadectwo ukończenia kształcenia obowiązkowego na poziomie średnim). To
4
52880819.004.png 52880819.005.png
świadectwo otrzymuje się po zaliczeniu wszystkich przedmiotów na tym etapie lub, w wyjątkowych
przypadkach, bez spełnienia tego wymogu – zgodnie z warunkami ustalonymi przez władze
oświatowe. Świadectwo ukończenia kształcenia obowiązkowego na poziomie średnim uprawnia do
podjęcia kształcenia kończącego się egzaminem maturalnym lub specjalistycznego kształcenia
zawodowego na poziomie średniozaawansowanym.
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzajekształcenia
Kształcenie maturalne (prowadzące do egzaminu maturalnego) - Bachillerato
Wiek: 16-18 lat
Specjalistyczne kształcenie zawodowe na poziomie średniozaawansowanym
Wiek: 16-18 lat
Te dwa rodzaje kształcenia można prowadzić odrębnie lub w tych samych placówkach, przy czym są
to z kolei te same placówki, które prowadzą kształcenie obowiązkowe. Kształcenie maturalne trwa
dwa lata, natomiast specjalistyczne kształcenie zawodowe na poziomie średniozaawansowanym ma
różną długość (na ogół 1,5 roku), uzależnioną od specyfiki profilu zawodowego.
b) Kryteriaprzyjęć
Warunkiem podjęcia obydwu rodzajów kształcenia jest posiadanie świadectwa ukończenia kształcenia
obowiązkowego na poziomie średnim I stopnia. W placówkach finansowanych ze środków
publicznych nie pobiera się czesnego, ale w niektórych wypadkach rodzice pokrywają koszty
materiałów dydaktycznych, przewozu uczniów lub posiłków, zależnie od poziomu swych dochodów.
c) Programyitreści nauczania
Minimum programowe dotyczące kształcenia maturalnego ustala się na poziomie krajowym, ale władze
oświatowe Wspólnot Autonomicznych i szkoły uzupełniają oraz dostosowują program nauczania do
potrzeb i warunków lokalnych. Kształcenie maturalne prowadzi się w czterech następujących profilach:
artystyczny, przyrodniczo-zdrowotny, humanistyczno-społeczny oraz techniczny.
W grudniu 2000 r. rząd przyjął Dekret królewski 3474/2000, który wprowadza zmiany dotyczące
struktury, minimum programowego i wymiaru zajęć dydaktycznych w szkolnictwie średnim II stopnia.
Określono w nim również wspólne przedmioty dla każdej klasy. Postanowienia Dekretu królewskiego
zostały wdrożone w roku 2002/03 w I klasie, a w roku 2003/04 w II klasie szkoły średniej II stopnia.
W 2002 r. rząd przyjął Ustawę o kształceniu zawodowym i kwalifikacjach zawodowych, która
ustanawia „Państwowy system kwalifikacji i kształcenia zawodowego” oraz przewiduje reformę tych
rodzajów kształcenia w celu połączenia obecnie istniejących podsystemów w jednolity system
kształcenia zawodowego. Podstawę funkcjonowania systemu stanowić będzie „ Catálogo Nacional de
Cualificaciones Profesionales ” (Państwowy katalog kwalifikacji zawodowych). Ma on ułatwić
dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, realizację procesu uczenia się przez całe życie,
mobilność pracowników oraz tworzenie jednolitego rynku pracy.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Ocena uczniów w ramach kształcenia maturalnego ma charakter ciągły, ale jest prowadzona w różny
sposób zależnie od przedmiotu. Uczniowie, którzy nie zaliczyli przedmiotu na zakończenie roku, mogą
zdawać dodatkowy egzamin. Zgodnie z przepisami dotyczącymi promocji i powtarzania klasy
uczniowie mogą pozostać maksymalnie cztery lata na tym etapie kształcenia. Uczniowie, którzy nie
zaliczą więcej niż dwóch przedmiotów w I klasie lub więcej niż trzech przedmiotów w II klasie, muszą
powtarzać klasę, natomiast uczniowie, którzy nie zaliczyli mniej niż trzech przedmiotów, muszą
uczęszczać jedynie na zajęcia z tych przedmiotów. Uczniowie, którzy zaliczyli wszystkie przedmioty,
otrzymują świadectwo Bachiller . Ocenę ciągłą prowadzi się również w ramach kształcenia
zawodowego, a uczniowie, którzy uzyskali pozytywne wyniki, otrzymują świadectwo Técnico w danej
specjalizacji.
5
52880819.006.png 52880819.007.png 52880819.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin