lichtenstein.pdf

(267 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
LICHTENSTEIN
1. Populacja uczących się i język nauczania
W 2005 r. (stan na dzień 30 czerwca 2005 r.) liczba ludności w wieku do 29 lat wynosiła 12 573
(36,2% ogółu ludności), a ok. 50% tej grupy kształciło się na różnych poziomach edukacji. Ok. 4 200
dzieci i młodzieży było w wieku objętym kształceniem obowiązkowym. Urzędowym językiem
nauczania jest język niemiecki.
2. Administracja i finansowanie edukacji
W roku szkolnym 2004/05 ok. 95,4% ogółu uczniów uczęszczało do szkół publicznych, a 4,6% do nie-
dotowanych szkół prywatnych.
Organem władzy wykonawczej odpowiedzialnym za system edukacji, kształcenie zawodowe i
kształcenie dorosłych jest rząd. Rząd kontroluje przestrzeganie przepisów prawa przez podległe mu
organy oraz nadzoruje Urząd ds. Edukacji, Urząd ds. Kształcenia Zawodowego, Radę Szkolną, Radę
ds. Kształcenia Zawodowego, Radę Założycielską Fundacji Kształcenia Dorosłych, Radę Uniwersytetu
Nauk Stosowanych oraz Komisję ds. Dyplomu na Zaawansowanym Poziomie i Komisję ds.
Kształcenia Zawodowego.
Ministerstwo Edukacji nadzoruje wszystkie szkoły i prowadzi doradztwo dla nauczycieli.
3. Edukacja przedszkolna
Dzieci w wieku do 4 lat mogą uczęszczać do ośrodków opieki dziennej lub uczestniczyć w innych
formach zajęć dla najmłodszych dzieci. Tradycyjną formą edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku 4-
7 lat są przedszkola. Dzieci mogą zostać przyjęte do przedszkola dopiero po ukończeniu 4 lat, przy
czym zapisy prowadzi się w sposób elastyczny w ciągu dwóch miesięcy – od 1 lipca do 31 sierpnia.
Uczęszczanie do przedszkoli jest nieobowiązkowe i bezpłatne. Inne zasady stosują się jedynie do
dzieci, których językiem ojczystym nie jest język niemiecki. Dla tych dzieci drugi rok przedszkola,
podczas którego uczą się one języka niemieckiego w sposób dostosowany do swych potrzeb, jest
obowiązkowy. Dzieci zapisane do przedszkoli muszą regularnie uczęszczać na te lekcje.
W 2004 r. do przedszkoli uczęszczało 100% dzieci w wieku 4-6 lat.
4. Kształcenie obowiązkowe
(i) Etapy
Primarschule (szkoła podstawowa)
Wiek: 6-11 lat
Szkoły średnie I stopnia ( Sekundarstufe I ):
Oberschule (szkoła średnia I stopnia)
Wiek: 11-15 lat
Realschule (szkoła średnia na poziomie średnio-zaawansowanym)
Wiek: 11-15 lat
Gymnasium Unterstufe (szkoła ogólnokształcąca – niższy poziom)
Wiek: 11-14 lat
1
52880583.010.png 52880583.011.png 52880583.012.png 52880583.013.png
Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 6 do 15 lat. Przejście do innego rodzaju szkoły średniej ma
miejsce rzadko, ale jest możliwe na określonych etapach.
(ii) Kryteria przyjęć
Do szkoły podstawowej przyjmuje się dzieci, które ukończyły 6 lat do końca czerwca danego roku.
Uelastycznienie warunków przyjęć do przedszkoli w 1999 r. ma również wpływ na wiek wstępowania
do szkoły podstawowej.
Decyzję o tym, czy dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną, podejmuje nauczyciel przedszkolny. Dzieci,
które są opóźnione w rozwoju, przygotowuje się do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej w
dwojaki sposób: uczęszczają one do klasy przedszkolnej, a następnie przechodzą do I klasy lub
uczęszczają na zajęcia przygotowawcze przez dwa lata, a następnie przechodzą do II klasy szkoły
podstawowej. Kształcenie w obydwu tych formach zalicza się do wymaganego okresu kształcenia
obowiązkowego.
Po ukończeniu V klasy uczniowie wstępują do szkoły średniej. Przyjęcia do szkoły średniej odbywają
się na podstawie wyników w nauce. Szkoły stosują się do następujących wytycznych: Oberschule
28%, Realschule – 50% i Gymnasium – 22%.
Uczniowie uczęszczają do szkół w swoim rejonie. Kształcenie jest bezpłatne.
(iii) Dzienny/tygodniowy/roczny wymiar zajęć
Rok szkolny trwa 40 tygodni, co odpowiada 200 dniom od połowy sierpnia do początku czerwca. Nie
prowadzi się zajęć w środowe popołudnia ani soboty, a uczniowie pierwszej klasy szkoły podstawowej
mają również jedno dodatkowe wolne popołudnie. Tygodniowy wymiar zajęć wynosi od 23 do 30 lekcji
w szkole podstawowej i od 34 do 38 w szkole średniej. Lekcja trwa 45 minut.
(iv) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Przepisy dotyczące liczebności klas zostały uchwalone w 1999 r. W szkole podstawowej i średniej
minimalna liczba uczniów w klasie wynosi 12, przeciętna liczba – 20, a maksymalna – 24. W szkole
podstawowej uczniów dzieli się na klasy według wieku, przy czym wyjątek stanowią bardzo małe szkoły, w
których istnieją zróżnicowane wiekowo klasy. W szkole średniej tworzy się klasy do nauki poszczególnych
przedmiotów (np. matematyki i języków obcych). W szkole podstawowej wszystkich przedmiotów uczy
jeden nauczyciel, natomiast w szkole średniej lekcje prowadzą nauczyciele przedmiotu.
(v) Programy i treści nauczania
Od roku szkolnego 1999/2000 obowiązuje nowy program nauczania dla przedszkoli i szkół
obowiązkowych, który obejmuje cztery najważniejsze dziedziny: 1. Człowiek i środowisko, 2. Języki, 3.
Matematyka i 4. Wychowanie plastyczne, muzyczne i fizyczne. Uzupełnieniem tych czterech dziedzin
jest pięć następujących obszarów kształcenia: 1. Wzajemne zależności, 2. Obrazy i percepcja, 4.
Konflikty i rozwiązywanie konfliktów, 3. Różnorodność i sprawiedliwość i 5. Zmiany i przyszłość. W
szkole podstawowej wszystkie przedmioty nauczania są obowiązkowe. W szkole średniej występują
przedmioty obowiązkowe, obowiązkowe do wyboru oraz fakultatywne.
Materiały dydaktyczne wybiera Inspektorat Urzędu ds. Edukacji i zatwierdza rząd. Nauczyciele mają
swobodę w doborze metod nauczania.
(vi) Ocena, promocja i kwalifikacje
W szkole podstawowej uczniów ocenia się za pomocą różnych technik, które mają składać się na
zintegrowaną ocenę. Ocena ciągła ułatwia każdemu dziecku rozwijanie umiejętności oceny swych
postępów w nauce oraz umiejętności i zachowań społecznych, a także stanowi dla niego źródło
informacji o tym, jak nauczyciel ocenia jego postępy. Okresowe sprawdziany i oceny sumatywne
pozwalają stwierdzić, czy cele kształcenia zarówno w odniesieniu do poszczególnych dzieci, jak i do
całej klasy, zostały osiągnięte. Ocena prognostyczna, która opiera się na ocenie ciągłej i sumatywnej,
dostarcza wskazówek dotyczących przyszłych postępów dziecka w nauce. Od początku roku
szkolnego 1999/2000 w szkołach podstawowych nie stosuje się ocen numerycznych.
O przejściu do szkoły średniej decydują wyniki ucznia w nauce. Na zakończenie V klasy szkoły
podstawowej przeprowadza się kwalifikacje decydujące o rodzaju szkoły średniej, do której ma
uczęszczać uczeń. W ramach tej procedury nauczyciel przedstawia rodzicom swe zalecenia, przy
czym rodzice mogą zwrócić się z prośbą o umożliwienie ich dziecku przystąpienia do egzaminu
pisemnego. Ostateczną decyzję w sprawie umieszczenia ucznia w jednym z trzech rodzajów szkół
średnich I stopnia podejmuje Rada Szkoły.
2
52880583.001.png 52880583.002.png
W szkole średniej uczniom wystawia się oceny numeryczne (od 1 do 6). Na zakończenie każdego
semestru przygotowuje się pisemne raporty. Po ukończeniu Oberschule i Realschule uczniowie
otrzymują świadectwo ukończenia szkoły. Po ukończeniu obowiązkowych lat nauki w Gymnasium
uczniowie przechodzą do wyższych klas. Ocenę przeprowadzają nauczyciele.
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
(i) Rodzajekształcenia
Kształcenie na poziomie średnim II stopnia ( Sekundarstufe II ):
Freiwilliges 10. Schuljahr (nieobowiązkowa X klasa w szkole)
Wiek: 15-16 lat
Gymnasium Oberstufe (szkoła ogólnokształcąca – wyższy poziom)
Wiek: 14-18 lat
Berufsmittelschule (szkoła zawodowa na zaawansowanym poziomie) Wiek: 18-20 lat i więcej
Kształcenie zawodowe w różnych zawodach ( Berufsbildung )
Wiek: 15-19 lat i więcej
(ii) Kryteria przyjęć
Do nieobowiązkowej X klasy przyjmuje się uczniów, którzy ukończyli 9 lat kształcenia obowiązkowego,
spełniają wymogi dotyczące dojrzałości społecznej i po rozmowie kwalifikacyjnej uzyskali
rekomendację kierownictwa szkoły.
Uczniowie, którzy zostali przyjęci na niższy poziom Gymnasium , automatycznie przechodzą na
wyższy poziom pod warunkiem, że mają zadowalające wyniki w nauce. Naukę w Gymnasium można
również rozpocząć na późniejszym etapie, a warunkiem przyjęcia jest posiadanie wymaganych ocen
i/lub zdanie egzaminu.
Do Berufsmittelschule przyjmuje się wszystkich uczniów, którzy ukończyli kształcenie zawodowe na
niższym poziomie.
Większość absolwentów Oberschule i Realschule rozpoczyna przyuczenie do zawodu w tzw. systemie
dualnym. Przyuczenie do zawodu prowadzi się zgodnie z umową przygotowaną przez zakład pracy
organizujący szkolenie i kierownictwo placówki edukacyjnej, do której uczęszcza uczeń. W umowie
określa się czas trwania kształcenia oraz godziny pracy, wynagrodzenie, obowiązkowy wymiar zajęć w
szkole zawodowej i warunki ubezpieczenia.
(iii) Programy i treści nauczania
Nieobowiązkowa klasa X ma jak najlepiej przygotować młodzież do przyszłego życia zawodowego i
osobistego. Oprócz przedmiotów podstawowych prowadzi się cztery następujące specjalności, z
których uczniowie wybierają jedną: 1. Języki, 2. Informatyka i projektowanie, 3. Przygotowanie szkolne
i społeczne i 4. Przygotowanie szkolne, społeczne i praktyczne.
O kształcie programów nauczania w Gymnasium Oberstufe decydują wymogi egzaminu maturalnego
( Matura ). Oferta obejmuje pięć profili: 1. Języki, w tym łacina, 2. Języki nowożytne, w tym trzeci i
czwarty żywy język, 3. Wychowanie plastyczne, wychowanie muzyczne i pedagogika, obejmujące
poznanie instrumentu muzycznego, projektowanie, kształcenie i wychowanie oraz psychologię, 4.
Biznes i prawo, obejmujące zarządzanie przedsiębiorstwem, doktryny prawne, ekonomię polityczną i
zintegrowaną ekonomię, 5. Matematyka i nauki przyrodnicze – pogłębiona wiedza z zakresu
matematyki, fizyki, biologii, chemii, informatyki i geografii. W ramach każdego z tych profili prowadzi
się przedmioty obowiązkowe, przedmioty fakultatywne, obowiązkowe przedmioty do wyboru.
Przedmiotami obowiązkowymi są: język niemiecki, język angielski, język francuski, matematyka,
przedmioty przyrodnicze, przedmioty humanistyczne, ekonomia i prawo, wychowanie plastyczne,
etyka i wychowanie fizyczne.
W Berufsmittelschule uczniowie pogłębiają wiedzę i umiejętności, które zdobyli w trakcie kształcenia
zawodowego. Przedmioty obowiązkowe (język niemiecki i komunikacja, język angielski, matematyka i
matematyka stosowana, historia, polityka, ekonomia i prawo) zapewniają im podstawowe
przygotowanie do dalszej nauki i pracy zawodowej. Zależnie od swych zainteresowań i planów
3
52880583.003.png 52880583.004.png 52880583.005.png
zawodowych uczniowie mogą wybrać jeden z następujących czterech profili: 1. Projektowanie, 2.
Informatyka, 3. Inżynieria i 4. Biznes.
Uczniowie-terminatorzy z Lichtensteinu uczęszczają do szkół zawodowych w Szwajcarii. W szkołach
tych realizuje się również programy nauczania dostosowane do potrzeb poszczególnych zawodów.
(iv) Ocena, promocja i kwalifikacje
Na wszystkich poziomach szkoły średniej uczniom wystawia się oceny numeryczne (od 1 do 6).
W nieobowiązkowej X klasie osiągnięcia w nauce, zachowanie i pracowitość uczniów ocenia się
również za pomocą dodatkowych metod. Istotną rolę odgrywa samoocena i teczka z dokumentacją
ucznia (tzw. portfolio ). Po zdaniu egzaminu końcowego uczniowie otrzymują świadectwo ukończenia
szkoły.
Na zakończenie nauki w Gymnasium Oberstufe uczniowie przystępują do egzaminu maturalnego
( Matura ), którego zdanie umożliwia przyjęcie bez egzaminu na studia uniwersyteckie zarówno w
Szwajcarii, jak i Austrii.
Nauka w Berufsmittelschule kończy się maturalnym egzaminem zawodowym Berufsmaturitätsprüfung ,
prowadzącym do świadectwa Berufsmaturitätszeugnis . Uczniowie, którzy zdali ten egzamin, mają
prawo podejmować studia we wszystkich uczelniach w Lichtensteinie i Austrii oraz wyższych szkołach
zawodowych w Szwajcarii.
Na zakończenie przyuczenia do zawodu uczniowie-terminatorzy przystępują obowiązkowo do
egzaminu końcowego, który stanowi podstawę wydania świadectwa umiejętności zawodowych.
Następnie absolwenci mogą kontynuować naukę, aby przygotować się do nowej ścieżki zawodowej,
przystąpić do egzaminów na zaawansowanym poziomie, które pozwalają uzyskać dyplom
mistrzowski, lub podjąć studia w wyższej szkole zawodowej bądź kolegium technicznym.
6. Szkolnictwo wyższe
(i) Rodzajeuczelni
W Księstwie Lichtenstein występuje sektor szkolnictwa wyższego, który – chociaż ograniczony –
otrzymał nową regulację prawną w postaci Ustawy o uniwersytetach z 25 listopada 2004 r. i obejmuje:
Uniwersytet Nauk Stosowanych Lichtensteinu (HL), Międzynarodową Akademię Filozofii (IAP),
Uniwersytet Nauk Humanistycznych (UFL) oraz Instytut Lichtensteinu (LI). Pośrednio można również
traktować Międzypaństwową Politechnikę w Buchs (NTB) w Szwajcarii jako część systemu
szkolnictwa wyższego w Lichtensteinie. Ponadto Lichtenstein zawarł umowy ze Szwajcarią, Austrią i
Badenią-Wirtembergią (Tybingą) zapewniające studentom wolny wstęp na uczelnie w tych krajach.
(ii) Warunki wstępu
Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na studia jest posiadanie świadectwa maturalnego,
Maturazeugnis lub Berufsmaturitätszeugnis . W niektórych wypadkach należy również posiadać
doświadczenie zawodowe lub zdać dodatkowy egzamin przed rozpoczęciem lub w trakcie studiów.
(iii) Kwalifikacje
W HL przyznaje się następujące tytuły: Bachelor of Business Administration (licencjat w dziedzinie
zarządzania przedsiębiorstwem), Bachelor of Science in Architecture (licencjat w dziedzinie
architektury), Bachelor of Business Information Systems (licencjat w dziedzinie systemów informacji
biznesowej), Master of Science in Architecture (magister architekt), Master of Business Administration
in Entrepreneurship (MBA w dziedzinie przedsiębiorczości), Master of Science in Business Information
Systems (magister w dziedzinie systemów informacji biznesowej). Po ukończeniu studiów
podyplomowych/II stopnia przyznaje się następujące tytuły: Diplomierter Wirtschaftsingenieur NDS ,
Executive Master in Baumanagement , Diplomierter Private Banking Experte, Diplomierter Treuhand-
Experte, Nachdiplom in internationalem Management/Master of Business Administration. NTB wydaje
dyplom licencjata nauk ścisłych.
W IAP przyznaje się stopień doktora ( Dr.phil .).
Uniwersyteckie studia podyplomowe w UFL kończą się uzyskaniem stopnia doktora nauk medycznych
( Dr.scient.med. ).
LI nie wydaje dyplomów akademickich. Studentom przygotowującym prace dyplomowe i rozprawy w
zagranicznych uczelniach i placówkach naukowych zapewnia się opiekę promotora naukowego.
4
52880583.006.png 52880583.007.png
7. Kształcenie specjalne
Wprawdzie w Lichtensteinie istnieją różne ośrodki edukacyjne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, obecnie zmierza się w kierunku szerszej integracji tych dzieci w szkolnictwie
ogólnodostępnym. W roku szkolnym 2004/05 do odrębnych szkół uczęszczało jedynie 1,52% uczniów
przedszkoli, szkół podstawowych i średnich.
Integrację dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkolnictwie ogólnodostępnym ułatwiają
takie specjalne programy jak: specjalne zajęcia przygotowujące do nauki w szkole, kształcenie
wspomagające, nauka z pomocą specjalnego opiekuna, lekcje języka niemieckiego jako drugiego
języka oraz zajęcia wyrównawcze.
8. Nauczyciele
Nauczycieli kształci się poza Lichtensteinem, głównie w Szwajcarii i Austrii. Na ogół warunkiem podjęcia
tego rodzaju kształcenia jest posiadanie świadectwa Maturazeugnis lub Berufsmaturitätszeugnis , a cykl
kształcenia trwa od 3 do 5 lat zależnie od poziomu, na którym ma uczyć nauczyciel.
Nauczyciele przedszkolni oraz nauczyciele szkół podstawowych i Oberschule są nauczycielami
przedmiotów zintegrowanych, natomiast na wszystkich pozostałych poziomach uczą nauczyciele
przedmiotu.
Nauczyciele szkół państwowych są zatrudniani na podstawie prawa publicznego. Status zawodowy
nauczycieli uległ poprawie na mocy Ustawy o statusie zawodowym nauczycieli (z 26 listopada 2003
r.), która weszła w życie 1 sierpnia 2004 r. Ustawa ta wprowadziła dwie zasadnicze zmiany:
Nie tylko nauczyciele szkół obowiązkowych, ale także nauczyciele przedszkolni są zatrudniani na
podstawie prawa publicznego.
Wprowadzono dwie różne kategorie zatrudnienia w oparciu o pensum dydaktyczne nauczyciela:
jedna dotyczy nauczycieli, których pensum nie przekracza 40%, a druga nauczycieli, których
pensum wynosi 40% i więcej. Pierwsi są zatrudniani maksymalnie na rok, drudzy natomiast nas
czas nieokreślony.
9. Aktualne reformy i priorytety w dziedzinie edukacji
W ostatnich latach w systemie szkolnym Lichtensteinu przeprowadzono wiele reform, wśród których
należy wymienić następujące: zmiana podejścia do nauczania języków obcych, wprowadzenie
elastycznego kryterium wieku wstępowania do przedszkola i szkoły podstawowej, wdrożenie nowych
rozwiązań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stworzenie częściowo
autonomicznych szkół, wprowadzenie systemu wszechstronnej oceny uczniów ukierunkowanej na
wspieranie ich rozwoju, opracowanie i wdrożenie szerokiego programu nauczania dla przedszkoli,
szkół podstawowych i średnich, reforma szkół średnich, wprowadzenie technologii informacyjno-
komunikacyjnych do wszystkich szkół oraz wprowadzenie do szkół mechanizmów zapewniania i
podnoszenia jakości.
Następujące przedsięwzięcia mają obecnie lub będą miały istotny wpływ na system edukacji:
Wczesne nauczanie języka angielskiego w szkołach podstawowych
Badana jest obecnie możliwość wcześniejszego wprowadzenia nauki języka angielskiego w szkołach
podstawowych – począwszy od pierwszej zamiast od trzeciej klasy.
Opracowywanie standardów wymagań
Na poziomie szkoły podstawowej zostaną powołane komisje do opracowania standardów wymagań w
zakresie języka niemieckiego i matematyki oraz – w miarę możliwości, jeśli budżet na rok 2005 na to
pozwoli – również w zakresie języka angielskiego dla klas III, IV i V. Metodologia tego przedsięwzięcia
powstała w oparciu o doświadczenia komisji realizującej projekt pilotażowy w zakresie standardów
wymagań do przedmiotu matematyka w Realschule i rezultaty programu HARMOS, realizowanego
przez Konferencję Dyrektorów Szkół (EDK).
Na poziomie szkoły średniej I stopnia zostały już powołane analogiczne komisje dla przedmiotów:
język niemiecki, przedmioty ścisłe i przyrodnicze, język angielski i francuski ( Gymnasium i
Realschule ). Metodologia tego przedsięwzięcia powstała w oparciu o doświadczenia komisji
realizującej projekt pilotażowy w zakresie standardów wymagań do przedmiotu matematyka w
5
52880583.008.png 52880583.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin