Filtry konwersyjne - zastosowanie , korekcyjne, kompensacyjne, itp.
Nie polemizujemy tu z różnorodnością nazewnictwa filtrów służących do zmian barwy światła. Różni producenci stosują różne określenia, nasze nazewnictwo jest przykładowym.Film oddaje barwy naturalnie tylko wtedy, jeśli jest użyty w takim oświetleniu do jakiego rodzaju światła był przeznaczony. Istnieją filmy zrównoważone do światła dziennego i sztucznego. Jeśli wykonamy w świetle dziennym zdjęcia na filmie do światła sztucznego - wyjdą niebieskawe. Jeśli w świetle sztucznym użyjemy filmu do światła dziennego - będą pomarańczowe różowe lub nawet czerwonawe !W poniższej tabeli podano przykłady głównych zastosowań filtrów konwersyjnych
Rodzaj filtru
Efekt
Film zbalansowany do światła:
Stosuje się:
80A
Oziębienie
Dziennego
przy świetle sztucznym (żarowym)
80B
przy świetle halogenowym lub świetle sztucznym (żarowym)
80C
przy żarówkach błyskowych
85B
Ocieplenie
Sztucznego
przy świetle dziennym lub świetle lamp błyskowych odpowiadających światłu dziennemu
85C
w warunkach jak powyżej - o mniejszej gęstości niż 85B - daje efekt nieco "zimniejszych" barw
seria 81
przy ostrym świetle słonecznym lub dniu pochmurnym w celu redukcji niebieskawej dominanty w zacienionych partiach obrazu, zdecydowanie ociepla obraz
seria 82
przy świetle dziennym, dla redukcji czerwonawej dominanty (efekt przeciwny do serii 81)
Różnym barwom światła odpowiada różna energia promieniowania określana temperaturą w skali Kelvina, umownie przyjęto, że światło dzienne ma 5500K, a światło sztuczne typu foto-video : 3200K (oczywiście rzeczywiste temperatury barwowe światła zarówno dziennego jak i sztucznego wahają się w dość szerokim zakresie - i dlatego potrzebna jest taka różnorodność filtrów).Tak więc np. filtr 85B (pomarańczowy) umożliwia robienie zdjęć przy świetle dziennym na filmie barwnym do światła żarowego, zaś filtr 80A (niebieski) odwrotnie: przy świetle żarowym (halogenowym) na filmie do światła dziennego. Założenie folii 80A na lampy żarowe 3200K daje oświetlenie studia światłem dziennym (5500K). Założenie 85B na flesz elektroniczny daje błysk o temperaturze barwowej światła żarowego (3200K), co bywa przydatne przy pracy we wnętrzach oświetlonych światłem żarowym na filmie do światła żarowego. Pozostałe służą do mniejszych lub większych przesunięć temperatury barwy światła w górę (w kierunku bardziej niebieskim) lub w dół (w kierunku bardziej żółtopomarańczowym) np. do przesunięć ogólnego tonu barwnego sceny fotografowanej na slajdach lub do korekcji koloru światła dziennego wcześnie rano lub późnym popołudniem.A oto szczegółowy wykaz filtrów wraz z informacją jak wpływają na zmianę temperatury barwowej i jakiej wymagają korekcji czasu naświetlania lub przysłony (jeśli używamy aparatu z wewnętrznym światłomierzem, korekta dokonuje się automatycznie).
Symbol
Kolor
Konwersja temp. barw.
Korekcja eksp. [EV]
niebieski
3200=>5500K
+2
3400=>5500K
+1 2/3
3800=>5500K
+1
80D
4200=>5500K
+1/2
81
żółtawy
3300=>3200K
+1/3
81A
3400=>3200K
81B
3500=>3200K
81C
3600=>3200K
81D
3700=>3200K
+2/3
81EF
3850=>3200K
82
niebieskawy
3100=>3200K
82A
3000=>3200K
82B
2900=>3200K
82C
2800=>3200K
MatiExprimoArs