KONSPEKT ZAJĘĆ RUCHOWYCH
Temat: Podróż w nieznane – zabawa ilustrowana ruchem (klanza, zabawy z chustą animacyjną)
Prowadzący: Małgorzata Szybalska, Małgorzata Rybus, Anna Bera, Anna Stajniak
Data: 19 maja 2009 roku
Miejsce: świeże powietrze
Cel główny:
· Zapoznanie z nowymi formami zabaw ruchowych
Cele szczegółowe:
· kształtowanie cech motorycznych poprzez zabawy ruchowe,
· rozwijanie poczucia przynależności do grupy,
· wyzwalanie radości wspólnego śpiewu i ruchu,
· kształtowanie wyobraźni,
· odreagowywanie napięć i negatywnych emocji.
Metody:
· realizacja zadań ruchowych: zabawowa klasyczna, zadaniowa, ekspresji ruchowej,
· przekazywanie wiedzy: objaśnienie instruowanie,
· wychowawcze: przydzielanie funkcji, nagradzanie wychowawcze.
Formy: praca w grupie
Pomoce: nagłośnienie, magnetofon, płyta z muzyką, chusta animacyjna.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie zebranych i zapoznanie z tematem oraz celem zajęć.
· Narrator: „Witamy wszystkich zebranych na dzisiejszych zajęciach ruchowych, w czasie których udamy się w ciekawą podróż w nieznane. Jesteśmy na dworcu PKP, aby wyruszyć w podróż sprawdźmy czy wszyscy są gotowi do drogi”
2. „Piosenka powitalna” – klanza
„Wszyscy są, witam Was
Zaczynamy już czas!
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy”
Ustawiamy się po obwodzie koła. W rytm muzyki klaszczemy 2 razy w swoje dłonie i 2 razy w swoje uda (x2).
Wskazujemy oburącz na siebie, wskazujemy oburącz na partnera, a następnie wykonujemy dwa klaśnięcia oburącz w swoje dłonie, jedno klaśnięcie w dłonie partnera stojącego po prawej stronie.
Całość wykonujemy kilka razy.
3. Narrator: „Wszyscy są obecni i gotowi do drogi. Wsiadamy do pociągu i wyruszamy na lotnisko. Aby nam się miło podróżowało poznajmy nasze imiona”
4. „Ciuchcia” – zabawa ruchowa
Uczestnicy stoją w kręgu. Prowadzący, chodzi w środku koła w takt skandowanego przez grupę swojego imienia: „To Gosia, to Gosia, to Gosia, Gosia, Gosia”. Następnie gestem prowadzący wywołuje inną osobę, która podchodzi i kładzie ręce na ramionach prowadzącego, a grupa w tym czasie powtarza jej imię – imię nowego wagonika w kręgu. I tak po kolei dołączają kolejne osoby. W ten sposób powstaje pociąg ze wszystkich uczestników zabawy.
5. Narrator: „Znamy już swoje imiona. Jesteśmy na lotnisku. Wsiadamy do samolotu i wyruszamy w dalszą podróż”
6. „Samolot” – klanza
Ustawienie: swobodne, luźne, można siedzieć
Taniec:
Część I:
· włączamy silnik przekręcając pokrętło dwa razy prawą ręką, wyciągamy ją przed siebie z zaciśniętą pięścią, przekręcamy dwa razy
· to samo powtarzamy lewą ręką
· zapinamy pasy: wyciągamy obie ręce wyprostowane przed siebie, następnie lewą rękę zginamy w łokciu w prawą stronę i trzymamy w zgięciu lewą rękę zgiętą w lewą stronę
· wyglądamy przez okienko: ułożone wcześniej ręce unosimy do góry nad głowę i wyglądamy przez nie raz w prawą raz w lewą stronę. Powtarzamy tę czynność.
Pierwszą część powtarzamy jeszcze raz.
Część II:
· ręce wyprostowane wyciągamy na boki i lecimy, machamy rękami, wzbijamy się w górę i opadamy
· w dole koziołkujemy tzn. dłonie obracamy wokół siebie
· wzbijamy się ponownie wysoko i lecimy
· na koniec lądujemy: uginamy nogi lekko w kolanach i ręce zgięte w łokciach powoli prostujemy przed sobą.
7. Narrator: „Mieliśmy wielkie szczęście!!! Gdyż nasz samolot wpadł w turbulencje i musieliśmy awaryjnie lądować na bezludnej wyspie. Aby tu przetrwać musimy ją poznać. Oto nasza wyspa!!!” (rozkładamy chustę animacyjną)
8. „Szukaj kolorów” – zabawa z chustą animacyjną
Uczestnicy chodzą po chuście rozłożonej na trawie. Prowadzący wydaje polecenia:
„Otaczają nas zielone drzewa”
„Kąpiemy się w niebieskiej wodzie”
„Stoimy na żółtym piasku”
„Przyglądamy się czerwonym piórom papug”
Słysząc je, grupa staje jak najszybciej na określonych kolorach.
9. Narrator: „Znamy już wyspę. A teraz pora zabrać się do pracy. Budujemy tratwy, by wydostać się z bezludnej wyspy”
10. „Karuzela” – zabawa z chustą animacyjną
Uczestnicy trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa. Śpiewając: „Hej ho, hej ho, do pracy by się szło…”, rytmicznie przekazują sobie chustę w prawą stronę. Zaczynają od bardzo powolnego śpiewania, stopniowo zwiększając tempo. Po pewnym czasie następuje zmiana i chusta wędruje w lewą stronę.
11. Narrator: „Jesteśmy głodni, wiec upieczemy pyszne ciasto”
12. „Pieczenie ciasta” – klanza
Ustawienie: siedzimy w kole
· lewą rękę wyciągamy przed siebie i zginamy w łokciu (w ten sposób trzymamy przed sobą naczynie)
· ucieramy składniki na ciasto kręcąc prawą ręką 8 razy
· 4 razy wycieramy ręce
· 4 razy strzepujemy mąkę z fartuszka
wbijamy 4 jajka
· prawą ręką sięgamy za lewe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez prawe ramię mówiąc SIUP.
· lewą ręką sięgamy za prawe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez lewe ramię mówiąc SIUP.
· wbijamy jeszcze jedno jajko prawą ręką i ostatnie lewą
· zagniatamy ciasto 8 razy
· 4 razy wałkujemy ciasto przed sobą obiema rękami
· ozdabiamy kremem lub posypujemy bakaliami / 8 razy/
· gotowym ciastem częstujemy osoby po prawej i lewej stronie.
13. Narrator: „Najedzeni i zmęczeni pracą odpoczywamy na plaży. A tu spotyka nas niemiła niespodzianka, gdyż zalewa nas morska fala”
14. „Zalewająca fala” – zabawa z chustą animacyjną
Dwoje lub troje osób siedzi na skraju chusty. Reszta trzyma chustę z dwóch stron, wachluje nią, imitują małe fale. Po chwili biegnie w stronę siedzących. Nakrywa ich chustą (jest to duża fala, która zalewa siedzących na plaży). Plażowicze starają się wydostać z wody – chusty.
15. Narrator: „Zbliża wieczór. Musimy przygotować miejsce na nocleg”
16. „Namiot” - zabawa z chustą animacyjną
Uczestnicy trzymają chustę jedną ręką, falując nią. Gdy chusta jest maksymalnie wysoko, robią jeden krok do środka, ciągnąc chustę za swoimi plecami. Przykucając siadają na jej brzegu.
W ten sposób powstaje namiot, w którym podróżnicy zasypiają.
17. Narrator: „Zmęczeni dniem pełnym wrażeń i przygód zasypiamy” (chrapanie dzieci)
18. Narrator: „Wstaje nowy dzień. Słońce pięknie świeci. Ptaszki ćwierkają” (dzieci rozkładają chustę na trawie)
19. Narrator: „A tu miła niespodzianka!!! Na horyzoncie widać statek. Tratwami podpływamy do uśmiechniętych i przystojnych marynarzy”
20. „Wakacje nad wodą” – klanza
Ustawienie: siedząc w kręgu, twarzami do środka koła
Trzymanie: nie ma
Wstęp: 2 takty
Część I: dmuchanie pontonu
1-6 3 dmuchnięcia w złożone dłonie( lub ruch pompowania pompką)
7-8 klaśniecie w dłonie-„ dziura!”
9-32 powtarzamy 1-8 jeszcze 3 razy; zamiast ostatniego klaśnięcia w dłonie wyrzut rąk w górę-„ udało się!”
Część II: płyniemy
4 razy „wiosła” z prawej strony „pontonu”
4 razy „wiosła” z lewej strony „pontonu”
Część III: płyniemy
robimy „daszek” prawą dłonią nad prawym okiem
„daszek” lewą dłonią nad lewym okiem
Powtarzamy jeszcze 2 razy;
„całusy” do marynarzy (4 razy)
machamy wesoło do marynarzy (4 razy)
21. Narrator: „Wsiadamy na statek. Płyniemy i patrzymy na oddalającą się wyspę oraz wzburzone morskie fale”
22. „Wachlowanie” - zabawa z chustą animacyjną
Kilka osób leży na trawie pod chustą. Reszta osób faluje nad nimi chustą, robiąc małe, duże i ogromne fale.
23. Narrator: „Płyniemy już bardzo długo, dookoła woda, woda, woda”
24. „Marynarz” – zabawa ruchowa
„Marynarz pośród fal (3x)
Oglądał morza dal (3x)
Lecz kiedy patrzył w dal (3x)
Widział tylko wielkie morze fal (3x)”
Śpiewamy tekst piosenki.
Na słowo „fal”- pokazujemy prawą ręka fale. Na słowo „dal”- prawą ręką nad prawym okiem robimy „daszek”.
Śpiewamy tekst piosenki, ale omijamy słowo „fal” - pokazujemy je tylko gestem.
Część III:
Śpiewamy tekst piosenki, ale omijamy słowo „dal” - pokazujemy je tylko gestem.
Część IV:
Śpiewamy tekst piosenki, ale omijamy słowo „dal” i „fal” - pokazujemy je tylko gestem.
25. Narrator: „Nagle zerwał się silny wiatr. Zakołysało statkiem i kilku podróżników wypadło za burtę”
...
karolcia370