Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.doc

(77 KB) Pobierz
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

 

 

 

 

Miejsce pracy: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 im. Władysława Syrokomli w Radomiu

Imię i nazwisko dyrektora: mgr Małgorzata Suligowska

Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr Ewa Kuchniak

Imię i nazwisko nauczyciela stażysty: mgr Joanna Kupidura

Czas trwania stażu: 01.09.2009 – 31.05.2010

 

 

 

Powyższe sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań. Z dniem 1 września 2009 roku rozpoczęłam pracę w Publicznej Szkole Podstawowej nr 15 im. Władysława Syrokomli
w Radomiu jako nauczyciel stażysta. W oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825) oraz przy pomocy opiekuna stażu opracowałam plan rozwoju zawodowego. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności pedagogicznych, aby podnieść efektywność moich działań, jakości mojej pracy oraz pracy szkoły.

Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań stawianych przez ministerstwo, a ujętych przeze mnie
w poszczególnych sferach planu rozwoju zawodowego. W czasie trwania stażu realizowałam również cele zawarte w planie rozwoju a w szczególności:

-          poznanie organizacji zadań i zasad funkcjonowania szkoły;

-          kształcenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizacje statutowych zadań szkoły;

-          poznanie środowiska uczniów, ich problemów oraz rozwijanie umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów;

-          poszerzanie umiejętności omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

 

§ 6 ust. 2 pkt 1 znajomość organizacji zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

 

Staż nauczyciela stażysty na nauczyciela kontraktowego trwał 9 miesięcy tzn. od
1 września 2009r do 31 maja 2010r. W celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu ważne dla mnie było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu Panią Wicedyrektor Ewą Kuchniak. Zawarte one zostały we wspólnie omówionym i podpisanym kontrakcie (załącznik nr 1). W celu realizacji postawionych zadań został uzgodniony harmonogram spotkań uwzględniający obserwację zajęć, prowadzenie zajęć w obecności opiekuna, zasady przygotowywania konspektów oraz omawiania zajęć.

Zainteresowana szeregiem praw i obowiązków wynikających z pełnienia przeze mnie zawodu nauczyciela stażysty – wychowawcy klasy „0”, uznałam iż bardzo istotne jest przygotowanie merytoryczne dotyczące awansu zawodowego. W związku z tym zapoznałam się z procedurą tego awansu analizując przepisy prawa oświatowego: Kartę Nauczyciela – Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r., Ustawę o systemie oświaty  z dnia 7 września 1991r. oraz informacje zamieszczone na stronach MENiS. Śledziłam również dodatkowe informacje
i publikacje internetowe omawiające zasady ubiegana się o stopień nauczyciela kontraktowego. Na podstawie tych dokumentów zredagowałam plan rozwoju zawodowego (załącznik 2), który został zatwierdzony przez Panią Dyrektor Szkoły Małgorzatę Suligowską. (załącznik 3).

Aby poznać zasady funkcjonowania i organizacji szkoły zapoznałam się na początku stażu z aktami prawnymi regulującymi działania szkoły: Statutem Szkoły, programem wychowawczym szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania oraz zawartymi w nich regulaminami. Zapoznałam się również ż nową podstawą programową obowiązującą od dnia 1 września 2009r. i na jej podstawie sporządziłam miesięczne plany pracy dydaktyczno- wychowawczej. Poznałam w jaki sposób funkcjonuje szkoła, jakie są kompetencje poszczególnych organów regulujących życie szkoły i jakie są moje obowiązki i prawa.

Prowadziłam zgodnie z przepisami prawa oświatowego, dokumentację pracy edukacyjnej (planowanie pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji). Na podstawie miesięcznych planów pracy dydaktyczno – wychowawczej opracowywałam scenariusze zajęć, które zatwierdzane były przez opiekuna stażu do realizacji. Wpisy w dziennikach umożliwiły mi poznanie struktury dzienników, w tym zajęć pozalekcyjnych. Przeanalizowałam tygodniowy rozkład zajęć, zastępstw oraz dyżurów.

W poznawaniu wymagań stawianych nauczycielom pomogło mi uczestnictwo
w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Zapoznałam się ze sposobem sporządzania protokołów  w Księdze Protokołów Rady Pedagogicznej.

Uczestniczyłam w szkoleniu BHP (załącznik 4) co pozwoliło mi zapoznać się
z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz stosować te zasady w praktyce.

 

§ 6 ust. 2 pkt 2 umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

 

Istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy było prowadzenie różnych działań edukacyjnych. Przygotowywałam pomoce dydaktyczne, teczki z pracami dzieci, tablice, na których dzieci prezentują swoje prace, dekorowałam salę zgodnie z porami roku. byłam również opiekunem tablicy znajdującej się na pierwszym piętrzę, która była systematycznie aktualizowana. Opracowywałam scenariusze i przeprowadzałam zajęcia edukacyjne w ramach pracy indywidualnej oraz w obecności opiekuna stażu lub dyrekcji. Dały one dobre świadectwo mojej pracy dydaktycznej.

Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udziale posiedzeniach Rady Pedagogicznej. W celu pogłębiania wiedzy i doskonalenia posiadanych umiejętności zawodowych, uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego (kursach, szkoleniach, warsztatach), adekwatnych do potrzeb mojej pracy i pracy szkoły.. Uczestniczyłam w kilku szkoleniach dla nauczycieli zarówno w szkole jak i poza nią.

 

 

Wewnątrzszkolne formy doskonalenia:

 

·         07.10.2009r. – seminarium: „Ochrona danych osobowych” zorganizowane przez OMNI MODO (załącznik 5);

·         26 – 27.04.2010r. – warsztaty metodyczne: „Folkowa zabawa – integracyjne formy polskich tańców ludowych cz. I zorganizowanym przez Centrum Szkoleniowe KLANZA (załącznik 6);

 

Zewnątrzszkolne formy doskonalenia:

 

·         09.12.2009r. – kurs: „uczymy, bawiąc – działania twórcze w edukacji wczesnoszkolnej” zorganizowany przez Studium Doskonalenia Kadr Oświatowych (załącznik 7);

·         18.03.2010r. – konferencja: „Edukacja zdrowotna w szkole” zorganizowana przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli (załącznik 8);

·         20.04.2010r. konferencja: „Poruszyć obraz…zobaczyć muzykę…zatańczyć słowo” – ćwiczenia i zabawy integrujące różne dyscypliny sztuki, zorganizowana przez WSiP (załącznik 9);

 

Ponadto uczestniczyłam w szkoleniu przygotowującym do realizacji programu profilaktyki antynikotynowej: „Czyste powietrze wokół nas” skierowanego do uczniów klas 0. Jako szkolny koordynator programu oraz animator zdrowia przekazałam niezbędne informacje o realizacji programu pozostałym wychowawcom klas 0 oraz nadzorowałam przebieg tej realizacji w poszczególnych klasach zgodnie z wytycznymi. Wykorzystałam różnorodne metody, formy pracy, które po zrealizowaniu programu w szkole zostały wysoko ocenione przez Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Radomiu, która była jednocześnie organizatorem szkolenia. (załącznik 10).

Uczestnicząc w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego poznałam ciekawe metody i formy pracy z dziećmi, które wykorzystywałam na zajęciach, przez co stały się one ciekawsze zarówno dla mnie jak i dla dzieci. Cenne wskazówki merytoryczne oraz wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, poszerzyły moja wiedzę i umiejętności pedagogiczne.

W zgłębianiu wiedzy oraz stosowaniu nowych metod pracy pomogło mi korzystanie
z  fachowej literatury:

 

·         T. Gordon: „Wychowanie bez porażek”;

·         A. Twardowska I. Pisarkiewicz: „Program nauczania muzyki”

·         Ch. Day: „Rozwój zawodowy nauczyciela”

·         L. Brzozowska: „uczymy się bawiąc”

·         M. Wieman: „Tańce i zabawy ze śpiewem”

·         M. Łobocki: „ABC wychowania”

·         M. Cackowska: „Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych”

·         W. Semmerling: „Zabawy w nauczaniu początkowym”

·         E. Noga A. Wasilak: „Stare i nowe zabawy podwórkowe”

 

W swojej pracy wykorzystuję także pomysły, pomoce i materiały z czasopism: „Nauczycielka przedszkola”, „Wychowanie w przedszkolu’

W ramach wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej na bieżąco śledziłam propozycje zadań, scenariuszy zajęć a także nowości wydawniczych na edukacyjnych stronach internetowych:

·         www.awans.net;

·         www.literka.pl;

·         www.pwn.com.pl;

·         www.wsip.com.pl;

·         www.scholaris.pl;

·         www.interklasa.pl;

·         www.nauczycieleprzedszkola.pl;

·         www.profesor.pl;

·         www.eduseek.pl;

·         www.wychowanieprzedszkolne.pl/nowepublikacje/;

·         www.chomikuj.pl;

 

Ponadto, aby rozwijać swoje zainteresowania technologiami informacyjnymi oraz multimediami a przy tym podnieść i poszerzyć swoje kwalifikacje zawodowe podjęłam studia podyplomowe w zakresie technologii informacyjnych i bibliotekoznawstwa.(załącznik11).

Przygotowując zajęcia korzystałam także z programów multimedialnych, wykorzystywałam komputer do przygotowywania scenariuszy zajęć, dokumentacji, pomocy dydaktycznych. Opublikowałam również wiele materiałów,  w tym również plan rozwoju oraz niniejsze sprawozdanie w internecie (strona internetowa: www.chomikuj.pl)

Szczególnym wykorzystaniem komputera i technologii informacyjnych było wykonanie przeze mnie prezentacji multimedialnych zaprezentowanych dla dzieci i rodziców podczas Dnia Otwartego 24.02.2010r. organizowanego co roku dla dzieci i rodziców przyszłych uczniów naszej szkoły. (załącznik 12a, załącznik 12b).

Wiele satysfakcji dało mi prowadzenie zajęć pozalekcyjnych kółka muzyczno – tanecznego dla klasy 0 oraz IV. Napisałam programy zajęć (załącznik 13, załącznik 14),
i starałam się je w pełni zrealizować. Uczniowie uczęszczający na zajęcia mieli okazję nie tylko aktywnie zagospodarować swój czas wolny ale również rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia muzyczne, poznawać różne typy muzyki, uczyć się nowych piosenek poznawać i opracowywać układy taneczne. Dzieci chętnie uczęszczały na zajęcia. Mnóstwo satysfakcji dawało im wspólne tworzenie układów oraz radość z osiąganych umiejętności. Wyniki swojej pracy opracowałam w półrocznych sprawozdaniach (załącznik 15, załącznik 16). Dzieci miały możliwość zaprezentowania swoich umiejętności na wspomnianym Dniu Otwartym oraz Festynie Rodzinnym, który odbył się w dniu 28.05.2010r. (załącznik17a, załącznik 17b).

Przygotowałam dzieci do udziału w konkursach:

 

·         „Bezpiecznie na drodze” – wyróżnienia: Dagmara Sawera, Bartłomiej Morawski;

·         „Zaczarowane Rupaki” – Aleksandra Jakubiak, Daria Pająk, Dagmara Sawera, Bartłomiej Morawski;

·         „VII” Ogólnopolski Konkurs Piosenki Integracyjnej” – wyróżnienie dla szkoły (załącznik 18) oraz wyróżnienia indywidualne: Daria Pająk, Aleksandra Kisiel, Dagmara Sawera (załącznik 19);

 

W ramach promocji szkoły w mediach lokalnych udzieliłam krótkiego wywiadu dotyczącego VII Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki Integracyjnej, emitowanego na  antenie Radia Rekord. Podczas tego wywiadu dzieci biorące udział w konkursie zaprezentowały próbkę swoich występów. (załącznik 20).

Jako delegacja szkolna byłam członkiem zespołu nadzorującego sprawdzian po szkole podstawowej w roku szkolnym 2009/2010 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 im. Hansa Christiana Andersena w Radomiu. (załącznik 21).

Poza tym podczas ferii zimowych pełniłam dyżur i prowadziłam zajęcia dydaktyczne dla dzieci, które podczas zimowej przerwy przebywały w szkole.

Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego i planu pracy szkoły, podczas mojego stażu korzystałam z doświadczenia opiekuna stażu i innych nauczycieli, co pomogło mi w pogłębianiu swojej wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi.

 

 

§ 6 ust. 2 pkt 3 znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów

 

W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania. W ich poznawaniu pomagał mi stały kontakt z rodzicami. Poprzez ciągły kontakt z rodzicami, rozmowy z nimi, ankiety wywiadu środowiskowego mogłam lepiej poznać  potrzeby dzieci, przyczyny zachowań, zainteresowania czy frustracje i niezadowolenia.

Poznałam i zgromadziłam informacje o środowisku wychowanków oraz o ich indywidualnych predyspozycjach poprzez współpracę z pedagogiem szkolnym, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną przy ulicy Kolejowej. W przypadku niektórych dzieci kilkakrotnie spotykałam się z kuratorem aby uzyskiwać na bieżąco informacje o tym, co dzieje się w domach dzieci.

Zgodnie z rozporządzeniami przeprowadzałam zebrania z rodzicami, podczas których przedstawiałam zrealizowana tematykę, podsumowywałam osiągnięcia dzieci, informowałam o tym, co dzieje się w życiu klasy. Zaznajamiałam rodziców z arkuszami obserwacji, prowadzonymi indywidualnie dla każdego dziecka. Rodzice mieli również wgląd do teczek
z dziecięcymi pracami.

W ramach współpracy z rodzicami organizowałam kilka wycieczek, w których chętnie uczestniczyli i pomagali rodzice. Były to wyjścia do Kina Helios (załącznik 22), Centrum Zabaw „Fantazja” i „Hula Park” (załącznik 23, załącznik 24) oraz wycieczka do Parku Jurajskiego w Bałtowie (załącznik 25a, załącznik 25b).

Ważnymi wydarzeniami, w których uczestniczyli rodzice były ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin