61. Charakterystyka rynku oligopolu
1.Producent –kilka, kilkanaście firm z których każda dostarcza na rynek produkcje
po bardzo dużej efektywnej skali produkcji
firmy funkcjonują na rynku globalnym (światowym)
2.Produkt –jest homogeniczny (gł. przemysł wydobywczy, ropa naftowa, gaz,
węgiel, stal), heterogeniczny (samochody, samoloty)
3.Cena –producent jest cenotwórcą, cenowiązanie, współzależność cenowa
4.Bariery wejścia i wyjścia:
b. wejścia: 1.bariera skali produkcji, 2.bariera kapitałowa, b.technologiczna, b.marki
b.wyjścia duże związane z likwidacją działalności
62.Rodzaje porozumień monopolistycznych
1.Pool ring –dobrowolne porozumienie firm zawarte na czas nieokreślony. Cel
porozumienia –prowadzenie wspólnej polityki cenowej lub wspólna polityka
podziału rynku. Firmy zachowują osobowość prawną działają całkowicie
oddzielnie.
2.Kartel –dobrowolne porozumienie kilku firm zawarte na czas nieokreślony.
Firmy należą do tej samej branży, zachowują osobowość prawną i samodzielność
działania. Cel porozumienia: 1.wspólna polityka cenowa, 2. Podział rynku,
3. Wspólna polityka inwestycyjna
3.Syndykat –porozumienie kilku firm które tworzą jako oddzielną spółkę wspólne
biuro sprzedaży lub zakupu. Biuro to występuje w imieniu uczestników porozumienia
i prowadzi wspólną korzystną dla firm politykę sprzedaży lub zakupu.
4.Trust –przedsiębiorstwa zawierające porozumienie tracą osobowość prawną.
Trust powstaje najczęściej w wyniku koncentracji lub centralizacji kapitału.
Koncentracja –firma najsilniejsza wykupuje słabsze, centralizacja –firmy łączą się.
Powstaje nowa firma którą zarządza nowy zarząd, zyski dzielone są proporcjonalnie
do udziałów kapitałowych posiadanych w truście.
5.Koncern –silne, dominujące przedsiębiorstwo wykupuje większościowe pakiety
akcji lub udziałów w innych przedsiębiorstwach i uzyskuje kontrolę nad nimi.
Formalnie kontrolowane firmy prowadzą samodzielną działalność, jest ona
jednak podporządkowana strategii rozwoju firmy dominującej. Koncerny
powstają najczęściej w oparciu o powiązania pionowe między firmami tzn.
firmy dostarczają na rynek produkty dla danego procesu technologicznego
(niezbędne do realizacji produktu końcowego).
6.Konglomerat –duża firma wykupuje pakiety udziałów w różnych firmach,
powiązane ze sobą kapitałowe firmy które funkcjonują w różnych branżach.
Konglomeraty rozwijają się w wyniku ekspansji dużych koncernów, koncerny
lokują swoje kapitały w różnych branżach, zmniejszając tym samym ryzyko
działalności. Dywersyfikacja kapitału zabezpiecza te firmy przez oskarżeniem
o praktyki monopolistyczne.
7.Holding –jest to spółka spółek, firma wiodąca posiada większościowe
pakiety akcji w innych firmach i tym samym uzyskuje kontrolę nad ich
działalnością. (wykres na kartkach).
8.Konsorcium –porozumienie kilku firm, najczęściej banków, które ma na celu
przeprowadzenie korzystnej transakcji, funkcjonuje w sposób ciągły albo po
przeprowadzeniu transakcji przestaje działać.
9.Korporacja –dobrowolne porozumienie firm prywatnych działających na
zasadzie kodeksu cywilnego. Korporacja odpowiada za zobowiązania tylko
swoim majątkiem, majątek firm prywatnych i ich właścicieli nie może być
wykorzystany do regulowania zobowiązań. Każda korporacja musi mieć na
końcu skrót INC.
64.Model P. Sweezye’go oligopolu.
Funkcja PM traci ciągłość. Sweezy założył, że funkcja popytu składa się z
dwóch odcinków: odcinku popytu elastycznego D1 i nieelastycznego D2.
Firmy nie chcą konkurować ze sobą cenowo, punkt Cournota znajduje się
w punkcie załamania popytu co wywołuje stabilność ceny. Oligopol może
w niewielkim stopniu zwiększyć koszty co nie zmienia punktu optimum,
czyli firmy nadal znajdują się w równowadze. W tym modelu firmy
funkcjonują w celu max zysku. (wykres )
65.Model przywództwa firmy dominującej
Przywództwo przedsiębiorstwa dominującego występuje na rynku danego
produktu wówczas kiedy znaczący udział produkcji jednego przedsiębiorstwa
w całej gałęzi pozwala mu kontrolować ceny. Pozostałe przedsiębiorstwa są
stosunkowo małe. Przedsiębiorstwo dominujące ustala cenę sprzedaży produktu
i pozwala pozostałym przedsiębiorstwom sprzedawać po określonej cenie takie
ilości jakie zdolne są one sprzedać. Pozostałe ilości sprzedaje przedsiębiorstwo
dominujące. (wykres )
oligopol homogeniczny –każda firma dostarcza taki sam produkt
66.Model przywództwa cenowego firmy o najniższych kosztach.
1.oligopol homogeniczny
2.popyt rynkowy dzieli się pomiędzy firmy funkcjonujące na rynku
3.funkcja popytu każdej z firm jest taka sama, funkcja PM też jest taka sama dla
każdej z firm. Firmy różnią się poziomem ponoszonych kosztów. Firma która
ponosi najniższe koszty decyduje o cenie rynkowej.
4.pozostałe firmy również sprzedają swoje produkty po cenie rynkowe
ustalanej przez firmę 1 o najniższych kosztach
5.firma o najniższych kosztach max zysk –pozostałe nie
(wykres )
68.Model Cournota duopolu
Założenia Cournota:
1.na rynku funkcjonują 2 firmy, z których każda dostarcza taki sam produkt –
jest to duopol homogeniczny
2.rynek jest doskonale przejrzysty to znaczy –każda z firm wie ile wynosi
produkcja konkurenta
3.koszt marginalny obu firm jest =0
4.cena jest zmienną niezależną, wielkość produkcji jest zmienną zależna,
czyli zmienną wynikową
5.kazda z firm zakłada że jest naśladowcą
np. funkcja popytu p=30 –Q Q=Q1+Q2
1.firma1 KM=0; 2.firma 2 KM=0
na rynku pojawia się Firma 1 chce wytworzyć wielkość produkcji aby
maksymalizować zysk
PC1=p×Q1=(30 –Q) Q1 ==30 Q1 -QQ1=30 Q1 –( Q1 +Q2 ) Q1=
=30 Q1 - Q12 – Q2 Q1
Przychód marginalny firmy 1 to pochodna PC: PM=PC’=30 –2 Q1 – Q2
PM=30 –2 Q1 – Q2 ;PM=KM=0
30 –2 Q1 – Q2=0; –2 Q1 =-30+ Q2 ; 2 Q1 =30 - 2 Q2 ; Q1 =30 –Q2 :2
1.(F1) Q2 =0; Q1 =15
na rynku pojawia się firma 2
Q1 =30 –Q2 :2 funkcja firmy 1
Q2 =30 –Q1 :2 funkcja firmy 2
2. .(F2) Q2 =30 –15 :2=7,5
3. .(F1) Q1 =30 –7,5 :2=11,25
4. .(F2) Q2 =30 –11,25 :2= 9,36
5. .(F1) Q1 =30 –9,36:2=10,32
6. .(F2) Q2 =30 –10,32 :2=9,84
7. .(F1) Q1 =30 –9,84 :2=10,18
8. .(F2) Q2 =30 –10,18 :2=9,96
9. .(F2) Q2 =30 –10 :2=10
F1 – Q1 =10; F2 = Q1 =10 ; Q=20 ; p=30-20=10
Q2
30
15
Q2 równowaga Cournota
Q1 15 30 Q1
69.Model H. Stackelberga duopolu
Założenia:
1.duopol homogeniczny
2.rynek jest doskonale przejrzysty, czyli każda z firm wie ile wynosi produkcja konkurenta
3.koszt marginalny obu firm jest=0
4.firma 1 jest liderem firma 2 jest naśladowcą
np. funkcja popytu rynkowego p=30 –Q
KM1=KM2=0
F1-lider; F2-naśladowca
Q=Q1 – Q2 ; Q2 =30 - Q1 :2=15 –0,5 Q1
(F1) PC1=p× Q1=(30 –Q) Q1=30 Q1 –( Q1 + Q2) Q1 =30 Q2 –( Q1 +15 – 0,5 Q1) Q1 =
=30 Q1 - Q12 – 15 Q1 +0,5 Q1 =15 Q1 –0,5 Q12
PM=15 - Q1; PM=15 - Q1=0; Q1=15 ; Q2=30 –15=7,5
P=30 –15+7,5=7,5
Firma 1 i 2 osiągną przychód całkowity:
PC1=15×7,5=11,25
PC2=7,5×7,5=56,25
Firma 2 dostarcza taką samą ilość produkcji na jaką pozwala jej lider.
70.Model F.Edgewortha duopolu.
2.KM dla obu firm = 0
3.każdy z duopolistów zaopatruje połowę rynku, popyt dzieli się na
pół pomiędzy obie firmy
4.maksymalna zdolność produkcyjna każdej firmy jest mniejsza
od połowy popytu rynkowego, żadna z firm nie może zaopatrzyć
swojej połowy rynku
5.cena jest zmienną niezależną, wielkość produkcji jest zmienną
wynikową
Każda z firm reaguje na obniżkę ceny przez konkurenta, co
prowadzi do wojny cenowej. Kolejne obniżki cen mają miejsce
tak długo aż cena osiągnie p. minimum. Przy tej cenie obie
firmy sprzedają wszystko na co pozwalają ich moce produkcyjne.
P. minimum nie jest ceną równowagi gdyż przychody krańcowe
każdej z firm są ujemne. Firmy będą dążyć do wzrostu cen.
Według Edgewhort’a nie dojdzie do stanu równowagi trwałej
gdyż cena będzie się zmieniać do p. min. aby osiągnąć
równowagę firmy muszą ze sobą współpracować.
71.Model E.Chamberllina duopolu.
1.duopol nie konkuruje to znaczy że przedsiębiorstwa stwierdzają że
konkurencja prowadzi do wzrostu kosztów
2.firmy zawierają porozumienie i zachowują się jak monopol
3.każda z firm dostarcza połowę towaru na rynek
Q=Q1+ Q2 ; Q1= Q2=Q\2 (wykres )
74.spółki osobowe jako forma prawno –organizacyjna przedsiębiorstwa
Spółki osobowe dominujące znaczenie mają w nich konkretne tworzące
spółkę osoby: spółka jawna, spółka komandytowa.
Spółka jawna wyrosła i rozwineła się ze spółki cywilnej. Jest to spółka
która prowadzi we własnym imieniu przedsiębiorstwo zarobkowe, a nie
jest inną spółką handlową. Cechy charakterystyczne:
-nieograniczona, bezpośrednia, osobista i solidna odpowiedzialność każdego
wspólnika
-upoważnienie każdego wspólnika do samodzielnego reprezentowania spółki i
zaciągania w jej imieniu wszelkich zobowiązań.
Każdy wspólnik ma prawo do równego podziału zysku, do odsetek od
udziału i do zwrotu wydatków poniesionych w sprawach dotyczących
spółki. Ma też obowiązek równego uczestnictwa w stratach. Rozwiąza...
stary_hipis