ściąga z mikroekonomii 1.doc

(73 KB) Pobierz
61

61. Charakterystyka rynku oligopolu

1.Producent –kilka, kilkanaście firm z których każda dostarcza na rynek produkcje

po bardzo dużej efektywnej skali produkcji

firmy funkcjonują na rynku globalnym (światowym)

2.Produkt –jest homogeniczny (gł. przemysł wydobywczy, ropa naftowa, gaz,

węgiel, stal), heterogeniczny (samochody, samoloty)

3.Cena –producent jest cenotwórcą, cenowiązanie, współzależność cenowa

4.Bariery wejścia i wyjścia:

b. wejścia: 1.bariera skali produkcji, 2.bariera kapitałowa, b.technologiczna, b.marki

b.wyjścia duże związane z likwidacją działalności

62.Rodzaje porozumień monopolistycznych

1.Pool ringdobrowolne porozumienie firm zawarte na czas nieokreślony. Cel

porozumienia –prowadzenie wspólnej polityki cenowej lub wspólna polityka

podziału rynku. Firmy zachowują osobowość prawną działają całkowicie

oddzielnie.

2.Karteldobrowolne porozumienie kilku firm zawarte na czas nieokreślony.

Firmy należą do tej samej branży, zachowują osobowość prawną i samodzielność

działania. Cel porozumienia: 1.wspólna polityka cenowa, 2. Podział rynku,

3. Wspólna polityka inwestycyjna

3.Syndykatporozumienie kilku firm które tworzą jako oddzielną spółkę wspólne

biuro sprzedaży lub zakupu. Biuro to występuje w imieniu uczestników porozumienia

i prowadzi wspólną korzystną dla firm politykę sprzedaży lub zakupu.

4.Trust –przedsiębiorstwa zawierające porozumienie tracą osobowość prawną.

Trust powstaje najczęściej w wyniku koncentracji lub centralizacji kapitału.

Koncentracja –firma najsilniejsza wykupuje słabsze, centralizacja –firmy łączą się.

Powstaje nowa firma którą zarządza nowy zarząd, zyski dzielone są proporcjonalnie

do udziałów kapitałowych posiadanych w truście.

5.Koncern –silne, dominujące przedsiębiorstwo wykupuje większościowe pakiety

akcji lub udziałów w innych przedsiębiorstwach i uzyskuje kontrolę nad nimi.

Formalnie kontrolowane firmy prowadzą samodzielną działalność, jest ona

jednak podporządkowana strategii rozwoju firmy dominującej. Koncerny

powstają najczęściej w oparciu o powiązania pionowe między firmami tzn.

firmy dostarczają na rynek produkty dla danego procesu technologicznego

(niezbędne do realizacji produktu końcowego).

6.Konglomeratduża firma wykupuje pakiety udziałów w różnych firmach,

powiązane ze sobą kapitałowe firmy które funkcjonują w różnych branżach.

Konglomeraty rozwijają się w wyniku ekspansji dużych koncernów, koncerny

lokują swoje kapitały w różnych branżach, zmniejszając tym samym ryzyko

działalności. Dywersyfikacja kapitału zabezpiecza te firmy przez oskarżeniem

o praktyki monopolistyczne.

7.Holdingjest to spółka spółek, firma wiodąca posiada większościowe

pakiety akcji w innych firmach i tym samym uzyskuje kontrolę nad ich

działalnością. (wykres na kartkach).

8.Konsorciumporozumienie kilku firm, najczęściej banków, które ma na celu

przeprowadzenie korzystnej transakcji, funkcjonuje w sposób ciągły albo po

przeprowadzeniu transakcji przestaje działać.

9.Korporacja –dobrowolne porozumienie firm prywatnych działających na

zasadzie kodeksu cywilnego. Korporacja odpowiada za zobowiązania tylko

swoim majątkiem, majątek firm prywatnych i ich właścicieli nie może być

wykorzystany do regulowania zobowiązań. Każda korporacja musi mieć na

końcu skrót INC.

64.Model P. Sweezye’go oligopolu.

Funkcja PM traci ciągłość. Sweezy założył, że funkcja popytu składa się z

dwóch odcinków: odcinku popytu elastycznego D1 i nieelastycznego D2.

Firmy nie chcą konkurować ze sobą cenowo, punkt Cournota znajduje się

w punkcie załamania popytu co wywołuje stabilność ceny. Oligopol może

w niewielkim stopniu zwiększyć koszty co nie zmienia punktu optimum,

czyli firmy nadal znajdują się w równowadze. W tym modelu firmy

funkcjonują w celu max zysku. (wykres    )

65.Model przywództwa firmy dominującej

Przywództwo przedsiębiorstwa dominującego występuje na rynku danego

produktu wówczas kiedy znaczący udział produkcji jednego przedsiębiorstwa

w całej gałęzi pozwala mu kontrolować ceny. Pozostałe przedsiębiorstwa są

stosunkowo małe. Przedsiębiorstwo dominujące ustala cenę sprzedaży produktu

i pozwala pozostałym przedsiębiorstwom sprzedawać po określonej cenie takie

ilości jakie zdolne są one sprzedać. Pozostałe ilości sprzedaje przedsiębiorstwo

dominujące. (wykres    )

oligopol homogeniczny –każda firma dostarcza taki sam produkt

66.Model przywództwa cenowego firmy o najniższych kosztach.

1.oligopol homogeniczny

2.popyt rynkowy dzieli się pomiędzy firmy funkcjonujące na rynku

3.funkcja popytu każdej z firm jest taka sama, funkcja PM też jest taka sama dla

każdej z firm. Firmy różnią się poziomem ponoszonych kosztów. Firma która

ponosi najniższe koszty decyduje o cenie rynkowej.

4.pozostałe firmy również sprzedają swoje produkty po cenie rynkowe

ustalanej przez firmę 1 o najniższych kosztach

5.firma o najniższych kosztach max zysk –pozostałe nie

(wykres  )

68.Model Cournota duopolu

Założenia Cournota:

1.na rynku funkcjonują 2 firmy, z których każda dostarcza taki sam produkt –

jest to duopol homogeniczny

2.rynek jest doskonale przejrzysty to znaczy –każda z firm wie ile wynosi

produkcja konkurenta

3.koszt marginalny obu firm jest =0

4.cena jest zmienną niezależną, wielkość produkcji jest zmienną zależna,

czyli zmienną wynikową

5.kazda z firm zakłada że jest naśladowcą

np.  funkcja popytu p=30 –Q Q=Q1+Q2

1.firma1 KM=0;  2.firma 2 KM=0

na rynku pojawia się Firma 1 chce wytworzyć wielkość produkcji aby

maksymalizować zysk

PC1=p×Q1=(30 –Q) Q1 ==30 Q1 -QQ1=30 Q1 –( Q1 +Q2 ) Q1=

=30 Q1 - Q12 – Q2 Q1

Przychód marginalny firmy 1 to pochodna PC: PM=PC’=30 –2 Q1 – Q2

PM=30 –2 Q1 – Q2  ;PM=KM=0

30 –2 Q1 – Q2=0;     –2 Q1 =-30+ Q2 ;     2 Q1 =30 - 2 Q2  ;  Q1 =30 –Q2 :2

1.(F1) Q2 =0; Q1 =15

na rynku pojawia się firma 2

Q1 =30 –Q2 :2 funkcja firmy 1

Q2 =30 –Q1 :2 funkcja firmy 2

2. .(F2) Q2 =30 –15 :2=7,5

3. .(F1) Q1 =30 –7,5 :2=11,25

4. .(F2) Q2 =30 –11,25 :2= 9,36

5. .(F1) Q1 =30 –9,36:2=10,32

6. .(F2) Q2 =30 –10,32 :2=9,84

7. .(F1) Q1 =30 –9,84 :2=10,18

8. .(F2) Q2 =30 –10,18 :2=9,96

9. .(F2) Q2 =30 –10 :2=10

F1 –  Q1 =10;          F2 =  Q1 =10   ;  Q=20 ;  p=30-20=10



      Q2



30

 

 



15





Q2                        równowaga Cournota



                  Q1  15               30     Q1

69.Model H. Stackelberga duopolu

Założenia:

1.duopol homogeniczny

2.rynek jest doskonale przejrzysty, czyli każda z firm wie ile wynosi produkcja konkurenta

3.koszt marginalny obu firm jest=0

4.firma 1 jest liderem firma 2 jest naśladowcą

np. funkcja popytu rynkowego p=30 –Q

KM1=KM2=0

F1-lider;    F2-naśladowca

Q=Q1 – Q2 ;    Q2 =30 - Q1 :2=15 –0,5 Q1

(F1) PC1=p× Q1=(30 –Q) Q1=30 Q1 –( Q1 + Q2) Q1 =30 Q2 –( Q1 +15 – 0,5 Q1) Q1 =

=30 Q1 - Q12 – 15 Q1 +0,5 Q1 =15 Q1 –0,5 Q12

PM=15 - Q1;    PM=15 - Q1=0;    Q1=15   ; Q2=30 –15=7,5

P=30 –15+7,5=7,5

Firma 1 i 2 osiągną przychód całkowity:

PC1=15×7,5=11,25

PC2=7,5×7,5=56,25

Firma 2 dostarcza taką samą ilość produkcji na jaką pozwala jej lider.

70.Model F.Edgewortha duopolu.

Założenia:

1.duopol homogeniczny

2.KM dla  obu firm = 0

3.każdy z duopolistów zaopatruje połowę rynku, popyt dzieli się na

pół pomiędzy obie firmy

4.maksymalna zdolność produkcyjna każdej firmy jest mniejsza

od połowy popytu rynkowego, żadna z firm nie może zaopatrzyć

swojej połowy rynku

5.cena jest zmienną niezależną, wielkość produkcji jest zmienną

wynikową

(wykres    )

Każda z firm reaguje na obniżkę ceny przez konkurenta, co

prowadzi do wojny cenowej. Kolejne obniżki cen mają  miejsce

tak długo aż cena osiągnie p. minimum. Przy tej cenie obie

firmy sprzedają wszystko na co pozwalają ich moce produkcyjne.

P. minimum nie jest ceną równowagi gdyż przychody krańcowe

każdej  z firm są  ujemne. Firmy będą dążyć do wzrostu  cen.

Według Edgewhort’a  nie dojdzie do stanu równowagi trwałej

gdyż cena będzie się zmieniać do p. min. aby osiągnąć

równowagę firmy muszą ze sobą współpracować.

71.Model E.Chamberllina duopolu.

Założenia:

1.duopol nie konkuruje to znaczy że przedsiębiorstwa stwierdzają że

konkurencja prowadzi do wzrostu kosztów

2.firmy zawierają porozumienie i zachowują się jak monopol

3.każda z firm dostarcza połowę towaru na rynek

Q=Q1+ Q2 ;     Q1= Q2=Q\2   (wykres    )

74.spółki osobowe jako forma prawno –organizacyjna przedsiębiorstwa

Spółki osobowe  dominujące znaczenie mają w nich konkretne tworzące

spółkę osoby: spółka jawna, spółka komandytowa.

Spółka jawna wyrosła i rozwineła się ze spółki cywilnej. Jest to spółka

która prowadzi we własnym imieniu przedsiębiorstwo zarobkowe, a nie

jest inną spółką handlową. Cechy charakterystyczne:

-nieograniczona, bezpośrednia, osobista i solidna odpowiedzialność każdego

wspólnika

-upoważnienie każdego wspólnika do samodzielnego reprezentowania spółki i

zaciągania w jej imieniu wszelkich zobowiązań.

Każdy wspólnik ma prawo do równego podziału zysku, do odsetek od

udziału i do zwrotu wydatków poniesionych w sprawach dotyczących

spółki. Ma też obowiązek równego uczestnictwa w stratach. Rozwiąza...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin