etyka biznesu.doc

(43 KB) Pobierz
1

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

1.Utylitaryzm-działanie jest wartościowe, wtedy gdy przynosi jak największe korzyści dla jak największej liczby ludzi.

*u. hedonistyczny-korzyść utożsamiamy z przyjemnością,

*u. endajmonistyczny- dążenie do wartości jakim jest szczęście,

*u. idealny-dążenie do idealnych wartości (miłość,szczęście,wiedza).

Podejście metodyczne :

*u. czynów-polega na ocenie konkretnego czynu wraz ze wszystkimi jego okolicznościami,

*u. reguł-polega na ocenie klasy czynów.

Utylitaryzm etyczny-jest to koncepcja ważenia dobrych i złych rezultatów danego czynu ale nie dla osoby wykonującej czy tylko dla tych których mogą dosiągnąć skutki tego czynu.

Algorytm oceny moralnej czynu w utylitaryźmie :

-dokładne poznanie czynu,

-zidentyfikowanie osób, których czy bezpośrednio lub pośrednio dotyczy,

-ustalenie jakie jest znaczenie danego czynu,

-ustalenie dobrych i złych konsekwencji,

-ustalenie ogółu dobrych i złych konsekwencji ( ich ilość ,jakość ,czas trwania ,rozległość),

-powtórzenie podobnej analizy z uwzględnieniem pośrednich skutków danego czynu dla poszczególnych osób,

-zsumowanie dobrych i złych skutków i ustalenie skutków netto,

-ustalenie alternatyw danego czynu,

-porównanie alternatyw danego czynu,

 

1.Etyka reklamy-celem reklamy jest powiększenie liczby klientów czyli powiększenie zysku.

2.Zarzuty wobec reklamy :

*uniemożliwia prawo wyboru ( zagraża suwerenności konsumentów),

*upowszechnia złe gusty i zagraża wrażliwości człowieka,

*kreuje fałszywe potrzeby i nakłania klientów do nabywania dóbr ,których nie potrzebują.

3.Reklama dzieli się na 3 grupy :

*reklama biała-polega na reklamowaniu towarów, które nie maja substytutów. Zatem nie odbiera się nikomu klientów,

*reklama czarna-polega na odbieraniu konkurencji klientów i jest akceptowana,

*reklama szara-jej celem jest zaszkodzenie konkurencji (antyreklama)

4.Funkcje reklamy :

*reklama powinna podawać rzetelne informacje, ale występują pewne odstępstwa :

-wprowadzanie w błąd (produkt który zrobi wszystko),

-udawanie neutralnej informacji (zaczepianie na ulicy),

-rekomendacje reklamy (aktorzy reklamujący produkty),

-kłamstwa socjologiczne-każdy z nasz inaczej definiuje pojęcie „bezpieczeństwa”

-fałszywe polecenia-podanie informacji prawdziwej jako zalety (margaryna bez cholesterolu-ona jej nie ma),

-propaganda sukcesu,

5.Wykraczanie przeciwko godności człowieka i dobrym obyczajem w reklamie :

-posługiwanie się lękiem,

-odwoływanie się do sądów,

-natrętność,

-chwalenie sprytu oraz cech negatywnych, pobudzanie waśni, niepokojów społecznych

1.Etyka Konta-jest to system dentologiczny (badającym motywy ).Wg Konta postępowanie moralne to tylko takie które jest postępowaniem z obowiązku i ma charakter uniwersalny.Nie pozwala na instrumentalne traktowanie człowieka. Wg Konta człowiek do wszystkiego dochodzi rozumem, jego rozumowanie musi być zgodne z reszta społeczeństwa.

Algorytm oceny moralnej Konta :

-sprawdź czy norma moralna jest wewnętrznie zgodna tj. czy jest powszechnie stosowana nie powoduje swojego zaprzeczenia,

-sprawdź czy normy nie dopuszczają do instrumentalnego traktowania człowieka,

-sprawdź czy norma moralna może  być zaakceptowana przez wszystkich członków społeczeństwa,

 

1.Rozwiązywanie konfliktów moralnych.

*dylemat moralny-tj.decyzyjna strona sytuacji,

*konflikt moralny- tj.stwierdzenie obecności przeciwstawnie działających motywów ,interesów,powinności,obowiązków.zaistnienie pułapki,postawienie podmioty przed przymusem wybory,jednocześnie każdy wybór jest sprzeczny ze sobą,

2.Zasady pomocne przy rozwiązywaniu  konfliktów moralnych :

*zasada prymaty osoby ludzkiej (nawiązanie do etyki Konta)

*zasada większego bezpieczeństwa,

*zasada podwójnego skutku.

 

1.Etyka obowiązków Prima Facie (na pierwszy rzut oka).William Ross.

Odmienność etyki obowiązków polega na :

-nie zakłada ,iż pewne zasady moralne są ważniejsze od innych,

-nie sugeruje ,aby faktycznie proponowane zasady były ze sobą spójne,

-zakłada ,że wszystko w etyce jest w pewnym nieładzie.

*obowiązki prima facie-obowiązek posiadający pewne właściwości przemawiające za wykonaniem go gdy inne właściwości przemawiają za nie wykonaniem .Dokonujemy wyboru na podstawie własnego osądu,

*obowiązki właściwe-wziąwszy pod uwagę wszystkie obowiązki powinniśmy czyn wykonać. Nigdy nie mamy pewności jakie są nasze obowiązki.

 

1.Co powinien wiedzieć klient aby transakcja była uczciwa ? Musi nastąpić asymetria informacji (obydwie strony wiedzą tyle samo).Źródła asymetrii :

-kłamstwo-fałszywa informacja udzielona z intencją wprowadzenia klientów w błąd,

-zatajenie-jest to przemilczenie pewnych informacji do których mamy prawo jako konsumenci,

-półprawda-jest to forma zatajenia np. zostały przeprowadzone badania dermatoloiczne, ale my nie znamy ich wyników. Możliwe sytuacje rynkowe : nieświadome przemilczenie właściwości produktu;ukrycie informacji;ukryta akcja (działania na niekorzyść klienta-oszustwo).

 

1.Etyka odpowiedzialności.Romana Ingerdena.Wartości tj.sprawiedliwość,miłosierdzie i prawda istnieją jako ideały moralne.

*ponoszenie odpowiedzialności-stopień odpowiedzialności zależy od poziomu wiedzy,

*podejmowanie odpowiedzialności-jest to dobrowolne przyjęcie na siebie zobowiązań,

*pociąganie do odpowiedzialności-jest to sytuacja gdy osoba trzecia pociąga do odp. sprawcę,

*odpowiedzialne działanie-działanie racjonalne na każdym etapie,ukierunkowane na cel ostateczny.

2.Nurty opierające się na odpowiedzialności.

a.Milton Friedman :

-agent działa na rzecz pryncypała (lekarz)

-pryncypał zleca dane zadanie (pacjent).Agent osoba, która wykonuje zadanie zlecone przez pryncypała.Sytuacje konfliktowe : agent może mieć większą wiedzę niż pryncypał;pryncypał nie ma mozliwość kontroli pryncypała;agent może mieć kilku pryncypałów (konflikt interesów) ;pryncypał może zlecić zadanie niezgodne z moralnością agenta.

b.Odpowiedzialność społeczna-zakres odp. jest różny i jest wymuszony przez różne grupy społeczne tj.pracownik-firma i firma-konsument.

c.odpowiedzialność producentów wobec konsumentów :

*teoria kontraktowa-hasło „Strzeż się kliencie”-teoria oparta na kontrakcie czyli umowie. Obowiązek producenta na dostarczeniu produktu zgodnego z warunkami umowy ,występuje tu równość stron,konsument ma możliwość wpłynięcia na producenta .Zastosowanie (produkt mało skomplikowany i nie zagraża kupującemu),

*teoria należytej staranności-hasło „Strzeż się producencie”. Istnieją zobowiązania na podstawie umowy ,ale dodatkowo sprzedający przyjmuje na siebie odpowiedzialność o charakterze bezwarunkowym. Ma on obowiązek dokonania naprawy. Producent jest stroną silniejszą (ma wiedzę i środki ekon.).Zastosowanie-wszędzie tam gdzie mogą wystąpić szkody.

*teoria kosztów społecznych-hasło „Zawsze winny jest producent”. Producenci powinni ponosić konsekwencje (finansowe) wszystkich wypadków i powstałych szkód nawet jeżeli dołożyli należytej staranności.Najważniejszy jest interes ofiar. Zastosowanie-duże katastrofy. Teoria ta dopuszcza ubieganie się o odszkodowanie nawet gdy producent nie był świadom szkody jaka może wyrządzić.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin