struktury administracji w Polsce (19 str).doc

(203 KB) Pobierz
Biuro Rzecznika Praw Dziecka

BIURO RZECZNIKA PRAW DZIECKA

W wyniku prac parlamentarnych 6 stycznia 2000 r. uchwalono ustawę o Rzeczniku Praw Dziecka.

Rzecznikiem Praw Dziecka jest poseł na Sejm RP, sędzia Paweł Jaros i rozpoczął pięcioletnią kadencję 16 lutego 2001 r.

Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Dziecka.
Biuro Rzecznika Praw Dziecka

Organizację Biura Rzecznika Praw Dziecka określa nadany przez Marszałka Sejmu RP statut.

Statutowymi jednostkami organizacyjnymi Biura są:

·         Gabinet Rzecznika Praw Dziecka - organizuje administracyjną pracę Rzecznika Praw Dziecka oraz jego Biura.

·         Zespół Badań i Analiz - specjaliści z zakresu prawa, edukacji, psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji oraz spraw społecznych, którzy:

-          prowadzą działania analityczne dotyczące stanu przestrzegania praw dziecka,

-          wypracowują projekty ocen i wniosków zmierzających do ochrony praw dziecka,

-          gromadzą dane statystyczne i analityczne dotyczące sytuacji dziecka,

·         Zespół Informacyjno-Interwencyjny - specjaliści j.w. którzy:

-         udzielają informacji osobom zwracającym się do Rzecznika,

-         interweniują u kompetentnych organów, instytucji o podjęcie działań na rzecz dziecka,

-         przeprowadzają wizytacje dotyczące stanu przestrzegania praw dziecka.

 

Czym się zajmuje Rzecznik Praw Dziecka?

Rzecznik stoi na straży praw dziecka, a w szczególności:

-          prawa do życia i ochrony zdrowia,

-          prawa do wychowania w rodzinie,

-          prawa do godziwych warunków socjalnych,

-          prawa do nauki.

 

Rzecznik podejmuje działania na rzecz zapewnienia dziecku pełnego i harmonijnego rozwoju, z poszanowaniem jego godności i podmiotowości. Wypełnienie tych zadań wymaga ochrony dziecka przed wszelkimi przejawami przemocy, okrucieństwa, wyzysku, a także przed demoralizacją, zaniedbaniem i innymi formami niewłaściwego traktowania.

Przedmiotem troski Rzecznika są wszystkie dzieci; szczególną opieką otacza dzieci niepełnosprawne, które mają utrudniony start życiowy.

Rzecznik wykonując swoje uprawnienia, kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka i ustawie o Rzeczniku Praw Dziecka, w tym zwłaszcza:

·         zasadą dobra dziecka - wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka,

·         zasadą równości - troską o ochronę praw każdego dziecka,

·         zasadą poszanowania odpowiedzialności, praw i obowiązków obojga rodziców za rozwój i wychowanie dziecka.

Rzecznik nie zastępuje wyspecjalizowanych służb, instytucji i stowarzyszeń zajmujących się ochroną dziecka, lecz interweniuje w sytuacji, kiedy dotychczasowe procedury okazały się nieskuteczne bądź ich zaniechano.

Ustanowienie Rzecznika Praw Dziecka oznaczało powstanie niezależnej instytucji, wyposażonej w uprawnienia o charakterze kontrolnym, ostrzegawczym i inicjującym, wspierającej wysiłki zmierzające do maksymalnej ochrony praw dziecka.

 

BIURO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Każdy ma prawo wystąpienia, na zasadach określonych w ustawie, do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie swoich wolności lub praw naruszonych przez organy władzy publicznej.

-          Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych.

-          Zakres i sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich określa ustawa.

-          Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu, na 5 lat.

-          Nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych, nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego.

-          Rzecznik Praw Obywatelskich jest w swojej działalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed Sejmem na zasadach określonych w ustawie.

-          Rzecznik Praw Obywatelskich nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności.

 

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich realizuje zadania Rzecznika Praw Obywatelskich, w szczególności poprzez rozpatrywanie wniosków kierowanych do Rzecznika, przedstawianie Rzecznikowi propozycji postępowania z tymi wnioskami, prowadzenie postępowania w podjętych sprawach indywidualnych, opracowywanie propozycji wystąpień generalnych, współdziałanie z podmiotami wymienionymi w art. 17a ustawy, działając pod jego bezpośrednim kierownictwem.

 

Właściwe funkcjonowanie Biura pod względem organizacyjnym i finansowym zapewnia Dyrektor Biura, powoływany i odwoływany przez Rzecznika.
Dyrektor Biura reprezentuje Biuro w sprawach cywilno-prawnych, budżetowych i administracyjnych oraz ze stosunku pracy.

Dyrektor Biura podejmuje decyzje w sprawach osobowych pracowników, z tym, że nawiązywanie i rozwiązywania stosunku pracy oraz awansowanie pracowników, należy do właściwości Rzecznika Praw Obywatelskich.

Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Biura są:
        1) Zespół Prawa Konstytucyjnego i Międzynarodowego
        2) Zespół Prawa Karnego
        3) Zespół Zabezpieczenia Społecznego
        4) Zespół Prawa Cywilnego i Gospodarki Nieruchomościami
        5) Zespół Prawa Administracyjnego i Spraw Mieszkaniowych
        6) Zespół Prawa Gospodarczego, Danin Publicznych i Ochrony Praw Konsumenta
        7) Zespół Prawa Karnego Wykonawczego
        8) Zespół Prawa Pracy
        9) Zespół Praw Żołnierzy, Funkcjonariuszy Służb Publicznych i Cudzoziemców
        10) Zespół Administracji Lokalnej, Mniejszości Narodowych i Współpracy z Organizacjami Społecznymi
        11) Zespół Prawa Rodzinnego i Ochrony Praw Osób Niepełnosprawnych
        12) Zespół Ochrony Zdrowia
        13) Zespół Klasyfikacji Wniosków
        14) Zespół Przyjęć Interesantów
        15) Zespół Prezydialny
        16) Samodzielny Wydział Spraw Osobowych i Wynagrodzeń
        17) Samodzielny Wydział Finansowy
        18) Pion Ochrony Informacji Niejawnych
        19) Komórka Audytu Wewnętrznego

KRUS

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) istnieje w systemie administracji publicznej od 1991 r., od chwili, gdy Parlament III RP powołał ją na mocy ustawy z 20 grudnia 1990 roku (Dz. U. z 1998 r. Nr 7 poz. 25 ze zm.) jako samodzielną instytucję odpowiedzialną za realizację wyodrębnionego z ZUS, kompleksowego systemu ubezpieczenia społecznego rolników. System ten ostatecznie usankcjonował prawo do zabezpieczenia społecznego znacznej części ludności wiejskiej, którą jako odrębną grupę społeczno-zawodową długo pomijano w programach działań socjalnych państwa.

W ubezpieczeniu społecznym rolników wyodrębniono dwa podstawowe rodzaje ubezpieczenia:
ubezpieczenie emerytalno-rentowe, finansowane w przeważającej części z dotacji budżetowej, uzupełnionej dochodami ze składek ubezpieczonych rolników;
ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie, w którym realizacja świadczeń niemal całkowicie zależna jest od płaconych przez rolników składek, gromadzonych w wyodrębnionym i mającym osobowość prawną Funduszu Składkowym Ubezpieczenia Społecznego Rolników.


Prezes KRUS Jan Kopczyk
Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego kieruje Prezes, który jest centralnym organem administracji państwowej podległym Ministrowi Rozwoju Wsi i Rolnictwa. Powołuje go i odwołuje go Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Rozwoju Wsi i Rolnictwa, złożony w porozumieniu z Radą Ubezpieczenia Społecznego Rolników.
 

Strukturę organizacyjną KRUS tworzą:

-          Centrala,

-          49 Oddziałów Regionalnych,

-          221 Placówki Terenowe,

-         inne jednostki organizacyjne (5 centrów i 2 ośrodki rehabilitacji rolników)


Do podstawowych zadań KRUS wynikających z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników należą:

-          obsługa ubezpieczonych rolników i świadczeniobiorców Kasy (emerytów i rencistów) w sprawach dotyczących obejmowania ubezpieczeniem społecznym rolników i opłacania składek na to ubezpieczenie;

-          przyznawania i wypłaty świadczeń emerytalno-rentowych oraz wypadkowych, chorobowych i macierzyńskich oraz świadczeń pozaubezpieczeniowych, wypłacanych w zbiegu ze świadczeniami z ubezpieczenia społecznego rolników;

-          realizacja własnego, dwuinstancyjnego systemu orzecznictwa lekarskiego w postępowaniu dowodowym dla ustalenia prawa ubezpieczonych do świadczeń rentowych i odszkodowawczych, których przyznanie wymaga medycznej oceny stanu zdrowia. Orzeczenia wydają w pierwszej instancji lekarze rzeczoznawcy, w drugiej instancji komisje lekarskie Kasy;

-          działalność prewencyjna na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i chorobom zawodowym, a w szczególności:
- upowszechnianie wiedzy o tych zagrożeniach i znajomości zasad bhp wśród dorosłych i dzieci,
- analiza przyczyn i okoliczności powstawania wypadków przy pracy rolniczej i chorób zawodowych,
- prowadzenie szkoleń w zakresie znajomości zagrożeń i zasad bezpiecznej pracy w gospodarstwie rolnym,

-          prowadzenie nieodpłatnej, dobrowolnej rehabilitacji leczniczej dla osób uprawnionych do świadczeń w KRUS. Rehabilitację tę prowadzą Centra i Ośrodki KRUS oraz sanatoria współpracujące z Kasą.

-          obsługa ubezpieczonych rolników i ich domowników oraz emerytów i rencistów w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Spełnianie wobec Kas Chorych roli płatnika składek za ww. grupy ubezpieczonych.

 

KOMENDA GŁÓWNA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

Komórki organizacyjne Komendy Głównej:

1.      Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności, które wykonuje zadania w zakresie:

a.       kierowania Krajowym Systemem Ratowniczo-Gaśniczym (KSRG stanowi integralną część bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, obejmującą w celu ratowania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, prognozowanie, rozpoznawanie i zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń).

b.      określania zadań systemu na obszarze kraju,

c.       ustalania planu sieci jednostek tego systemu,

d.      koordynowania działań ratowniczych, których rozmiar i zasięg przekracza możliwości ratownicze województwa,

e.       przygotowania i wdrażania procedur postępowania ratowniczego,

f.        zapewniania całodobowej grupy operacyjnej wraz ze środkami transportu.

o        Gabinet Komendanta Głównego, który wykonuje zadania w zakresie:

a.       obsługi protokolarnej i sekretarskiej Komendanta Głównego oraz jego zastępców, 

o        Biuro Organizacji i Nadzoru, które wykonuje zadania w zakresie:

a.       wytyczania kierunków oraz planów rozwoju obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej oraz ustalania zasad realizacji zadań w tym zakresie, 

o        Biuro Rozpoznawania Zagrożeń, które wykonuje zadania w zakresie:

a.       rozpoznawania i analizowania zagrożeń wynikających z rozwoju cywilizacyjnego i naturalnych praw przyrody, określania ich możliwych skutków i zasad ochrony przed nimi ludności, 

o        Biuro Szkolenia, które wykonuje zadania w zakresie:

a.       kształcenia na potrzeby powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej, 

o        Biuro Kwatermistrzowskie, które wykonuje zadania w zakresie zaopatrzenia, zakwaterowania, transportu, remontów i inwestycji budowlanych na potrzeby ochrony ludności i obrony cywilnej, a także na potrzeby Państwowej Straży Pożarnej oraz krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. 

o      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin