zasady demokratycznego państwa prawnego (5 str).rtf

(42 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

ZASADY DEMOKRATYCZNEGO

 

    PAŃSTWA PRAWNEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Demokracja

 

 

    Demokracja, in. ludowładztwo - termin określający rodzaj rządów, w którym

władza należy  do ogółu  obywateli  danego  państwa.  Za  kolebkę  demokracji

uważana jest Grecja.W Atenach pierwsze podwaliny państwa demokratycznego

dał w 594  p.n.e. Solon reformą, która  uwalniała  chłopów  od  długów i dzieliła mieszkańców  na  klasy  majątkowe.  Najważniejszym   organem   władzy   było Zgromadzenie Ludowe,  na  forum  którego każdy obywatel mó wypowiedzieć

się osobiście. Zarządzaniem państwa zajmowała się Rada licząca  500 członków wybieranych     drogą    losowania.  Większość   urzęw obsadzano w  wyniku

wyborów. Ustrój demokratyczny przyczynił się niewątpliwie do  potęgi  państwa greckiego w starożytności. W  Polsce w czasie  rząw  szlachty w XV i XVI w. istniała demokracja szlachecka.  W  Europie i  obu Amerykach w  końcu XIX w. powstały  formy  demokracji    burżuazyjnej,   pośredniej  ,  w  której  obywatele

decydowali   poprzez  utworzone   w   wyniku  wyborów   ciała   ustawodawcze,

i   bezpośredniej,   w   której   podstawowe   prawa   i   obowiązki   rozstrzygało

powszechne referendum ogółu uprawnionych do głosowania.

 

 

KONCEPCJA PAŃSTWA PRAWNEGO

 

          Definicji państwa prawnego jest kilka. Jedyne definicje koncentrują uwagę

na   systemie   wartości,   jakie   państwo   prawne   powinno   wyraż,  chronić,

respektować czy  urzeczywistniać.  Inne odwołują  się do  rozważeń   nad  istotą

prawa  jako  zbioru  uregulowań  ustanowionych  przez organizację  państwową.

W związku z tym konieczne  jest  wskazanie  elementów konstytuujących pojęcie państwa  prawnego, a  więc jego  komponentów  istotnych  i  koniecznych  oraz podstawowych funkcji polityczno-prawnych dzisiejszego państwa prawa.

Na przestrzeni wieków ukształtowały się dwa podstawowe sposoby ujmowania państwa prawnego:

·       koncepcję formalnego państwa prawnego

·       materialnego państwa prawnego;

 

         Współcześnie   pojęcie   państwa  prawnego  ściśle  wiąże się z  formalnym 

pojmowaniem   państwa  prawnego. Do  podstawowych  przesłanek formalnego

państwa prawnego zalicza się:

·       podziaładzy,

·       konstytucjonalizm,

·       legalność,

·       zakaz retroakcji ,

·       dopuszczenie ingerencji w sferę wolności i własności jednostki wyłącznie

        na podstawie upoważnienia ustawowego,

·       sądową kontrolęadzy wykonawczej oraz

·       odpowiedzialność odszkodowawczą państwa.

 

               Koncepcja  państwa    prawnego  pojawiła  się jako intelektualny oręż

radykalnego  w   swej  postawie    mieszczaństwa  w walce politycznej, jaką ono

prowadziło  z   nieograniczoną  władzą    monarszą.   Wówczas państwo prawne rozumiane     jako    państwo,     które    urzeczywistnia   postulat    ustawowego

regulowania stosunków pomiędzy   władzą,  a obywatelami.  Państwo  wówczas reprezentowało interes  publiczny,  a    ustawowo ( wola większości )  miały  być regulowane uprawnienia i obowiązki obywateli.

Jeśli chodzi o państwa   liberalne    idea  państwa  prawnego  została w praktyce skonkretyzowana  w ten  sposób, że   do jego zasadniczych elementów  należy:

·       praworządność działania administracji państwowej,

·       niezależnośćw

·       zasada podziału władzy

 

      Do zasadniczych komponentów materialnego rozumienia państwa prawnego

zalicza się w doktrynie następujące zasady prawno-ustrojowe:

·       gwarantowanie przez państwo praw i wolności obywatelskich,

·       prymat prawa stanowionego nad innymi porządkami normatywnymi,

·       prymat konstytucji i ustaw w systemie źdeł prawa danego państwa,                           

·       instytucjonalne i proceduralne gwarancje praw podmiotowych obywateli.

 

Z powyższego zestawienia zasad ustrojowych wynika, że ta koncepcja  państwa

prawnego nie rezygnuje całkowicie  z   elementów   charakteryzujących państwo prawne    w    ujęciu    formalnych,  lub  stanowią  one,     razem   z   elementami charakteryzującymi jakościowe włciwości   działania  państwa,  nierozerwalną ontologicznie i funkcjonalnie całość.

 

         Jedną z zasad państwa prawnego jest zasada prymatu prawa stanowionego

nad innymi systemami normatywnymi. Zasada prymatu prawa  stanowionego  ma wyraż   całkowitą   autonomiczność   systemu    prawnego,   jego  niezależność

od innych systemów normatywnych nie  bęcych prawem  stanowionym   przez państwo.    Przyjęcie   tej   zasady    oznacza   indyferencji   systemu    prawnego

od pewnych wartości czy ocen  mających pozaprawny charakter.  System prawa stanowionego winien wyraż określone   wartości  moralne,   wartości   bęce wytworem kultury społeczeństwa , w którym  funkcjonuje ,   przede    wszystkim

godność człowieka i  jego   wolność.   Katalog   tych    wartości   ustala oficjalny prawodawca i uwidacznia je w treści  prawa  stanowionego.  W   tym    wyraż

się winna autonomiczność systemu prawnego.System normatywny państwa i inne systemy norm społecznych nie mogą w państwie prawa pozostawać wobec siebie

w relacji konkurencyjności, rywalizacji.

System prawny w koncepcji prawnego państwa w uciu demokratycznym winien

uwzględnić w swej treści  wszystkie  te  wartości ,  oceny  i  normy  postępowania,

które     przesądzają     o     humanistycznej    treści. Prymat  prawa stanowionego

nie   powinien  oznaczaćwnież niewrażliwości prawa na zmienność reguł i zasad

działania   społecznego.   Pierwszeństwo  reguł  prawnych nad   innymi   zasadami 

i regułami postępowania nie wyklucza także wpływu reguł politycznych i moralnych

na tryb stanowienia i stosowania prawa.

 

           Następna    zasada    ustrojowa     państwa     prawnego   sprowadza    się

do stworzenia przez państwo w jego porządku prawnym  mechanizmów mających

zabezpieczyć i gwarantować  prawa i wolności obywatelskie. Są  one  publicznymi

prawami podmiotowymi obywateli.  Koncepcję  tych praw w zarysie, w porządku

prawnym każdego państwa formuje  konstytucja państwa. Inne, akty normatywne niżej usytuowane   konstytucyjną   wizję   jedynie   rozwijają   i  nie mogą z nią być sprzeczne.

Owe  prawa i wolności obywatelskie mają umożliwiać obywatelom ochronę przed

bezprawnymi działaniami organów państwowych, mogącymi podejmować działania

naruszające   strefę    chronioną,   jak   i    stanowią...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin