Zurawie.doc

(103 KB) Pobierz
11. Żurawie budowlane .

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

11. Żurawie budowlane .

 

Podstawowe parametry żurawia

  Udźwig - jest to największa masa ładunku , jaka może być podnoszona przez żuraw w czasie jego pracy z zachowaniem wszystkich warunków wytrzymałościowych , stateczności i bezpieczeństwa pracy. Parametr ten stanowi wartość zmienną , zależną od zmieniającego się wysięgu żurawia.

  Wysięg żurawia - jest to odległość od osi obrotu żurawia do pionowej osi haka nośnego. Wysięg żurawia jest również wartością zmienną.

  Wysokość użyteczna podnoszenia -  jest to odległość mierzona pionowo od poziomu podłoża do poziomej osi haka umieszczonego w najwyższym punkcie przy danym wysięgu - jest ona również wartością zmienną. Ponieważ pierwsze trzy parametry żurawi są wartościami zmiennymi , podając więc charakterystykę żurawia trzeba określić zależność pomiędzy wysięgiem a udźwigiem  oraz wysięgiem a wysokością podnoszenia.

  Moment roboczy -jest to iloczyn udźwigu żurawia  przez jego wysięg      M = Qlz   [tm]  . Moment roboczy w zasadzie stanowi wartość stałą.

 

Najważniejsze typy żurawi stosowane w budownictwie

stałe - pracują zainstalowane w jednym miejscu ; przesuwne - przystosowane do przetaczania lub przesuwania ; jezdniowe - umieszczone na podwoziu umożliwiające im poruszanie się

 

Istotną właściwością żurawi jest kształt powierzchni jaką mogą obsługiwać

- okrąg o promieniu równym wysięgowi ;

- powierzchnia pierścieniowa ;

- wycinek pierścienia ;

- pas rówmy długości torowiska i szerokości dwa razy wysięg ;

- powierzchnia dowolna ;

a). żurawie stałe

Na ogół w budownictwie stosuje się żurawie ruchome , ale również żurawie stałe są stosowane dość szeroko , w szczególności przy budowie obiektów o niewielkim rzucie ,  które stanowią dość znaczny procent całego budownictwa (budynki wysokościowe mieszkaniowe , budowle hutnicze , zbiorniki  , silosy itp.).

 

b). żurawie wspornikowe

Są to żurawie stałe. Najprostszym konstrukcyjnie i najtańszym żurawiem  jest żuraw trójkątny wspornikowy  o kącie obrotu wysięgnika w granicach 180 - 270o.        Żurawie wspornikowe stosuje się  najczęściej jako uzupełnienie wyciągu szybowego , mocując wspornik do jednego ze słupów wyciągu szybowego ; są one stosowane do  transportu krawędziaków , desek , stali zbrojeniowej itd.

 

c). żurawie masztowe

Należą one do najtańszych  w eksploatacji żurawi dzięki prostocie konstrukcji. Szerokie zastosowanie znalazły przy budowlach o małym rzucie oraz przy pracach załadunkowych na stałych składach.     Rodzaje :

- żurawie masztowe linowe -  Składa się z masztu obracającego się wokół swojej osi wzdłużnej osadzonego w stopie fundamentowej i  zakończonego u góry głowicą która  za pośrednictwem lin kotwiących utrzymuje go w pozycji pionowej . Liny są umocowane do zakopanych słupów drewnianych. Do dolnego końca masztu umocowany jest przegubowo wysięgnik  , którego nachylenie a więc i wysięg może się zmieniać w płaszczyźnie pionowej  i jest on krótszy od maszt o 20%. Żuraw wyposażony jest we wciągarkę i dwa wielokrążki do podnoszenia ładunków i wysięgnika.  Maszt żurawia obracany jest za pomocą  koła obrotowego . Do koła obrotowego przymocowane są dwie liny  , których końce zamocowane są do wciągarki. Przesuwanie żurawia po placu  wymaga odpowiednich operacji linami kotwiącymi co wymaga konieczności zmiany ich długości .  Zakotwienie lin kotwiących dobiera się zależnie od warunków gruntowych a mogą to być : kołki drewniane , zakotwienia betonowe ( rzadko stosowane) , doły kotwiące , stalowe ramy trójkątne mocowane do gruntu przez grubościenne pale stalowe.    Żuraw ten obsługuje powierzchnię w kształcie pierścienia.

 





























 

 

 











 

 

 

 

 

- żurawie masztowe kozłowe - szeroko stosowane jako urządzenia załadunkowo-wyładunkowe oraz montażowe konstr. stalowych. Mają one mniejszy zasięg działania i wysokość podnoszenia niż linowe dlatego ich zastosowanie jest ograniczone. Składa się z masztu obracalnego i zamocowanego  w stopie  do której przymocowane są dwie leźnie położone w stosunku do siebie pod kątem 60 - 90o i połączone zastrzałami  z obracalną głowicą masztu. Drugie końce leźni muszą być w czasie pracy zakotwione do montowanej konstrukcji. Wysięgnik jest 2 razy dłuższy od masztu , a przegubowe połączenie z dolną częścią masztu daje możność zmiany położenia wysięgnika  w stosunku do poziomu w granicach 240 do 270o. Niemożność obrotu  o 360o stanowi główną wadę  tego żurawia. Jako stałe urządzenia w pewnych warunkach mogą osiągać udźwigi do 300 t. Znane są też tego typu żurawie  małej i średniej wielkości  osadzone na specjalnych torach szynowych.

 

 

 













































 

 

 













 

d). żurawie przesuwne

Pracują podobnie jak stałe lecz różnią się podwoziem umożliwiającym im przetaczanie ich z jednego stanowiska na drugie po torach szynowych lub drogach  tylko w stanie nieobciążonym.  Wysokość użyteczna żurawia wynosi od 12 do 25m ; w czasie pracy muszą być zakotwione linami kotwiącymi. Wysięg zawiera się w granicach od 2 do 6m , udźwig od 0.25 do 1.5 t. Nie posiadają one własnych mechanizmów jazdy.  Popularnym przykładem tych żurawi jest żuraw ŻB-1,8.  Składa się on z :

- podwozia z metalowymi kołami umożliwiającymi  ręczne przemieszczanie

- płyty obrotowej ze wszystkimi mechanizmami  obracanej ręcznie względem osi

- mechanizmu podnoszenia i opuszczania haka (silnik elektr. , sprzęgło , przekładnia , bęben linowy)

- wysięgnika

- zblocza hakowego











Żuraw jest stosowany tam gdzie zachodzi potrzeba podnoszenia ładunków o niewielkiej masie i na niewielkie wysokości  oraz gdy napęd ręczny w zupełności wystarcza.























 

 



 



 

 

























 

e). żurawie wieżowe -klasyfikacja

Są to nowoczesne urządzenia transportowo-mantażowe łączące trzy rodzaje transportu  wewnętrznego poziomy na dole i na górze i pionowy . Mają możliwość samodzielnego poruszania się po torach szynowych. Znalazły zastosowanie w budownictwie miejskim i przemysłowym do transportu materiałów i montażu konstrukcji stalowych i żelbetowych a szczególnie budynków wznoszonych metodą uprzemysłowioną. Zaletą tego żurawia jest duży zasięg wysięgnika co daje dużą powierzchnię operacyjną. Ich znaczna ruchliwość daje możliwość bezpośredniego podawania elementów ze składów.   Wady to :duży koszt ; znaczna masa ; konieczność układania toru. Głównym parametrem charakteryzującym żurawie wieżowe istotnym dla jego pracy jest najw. dop.  moment wywracający .

Klasyfikacja

W zależności od rodzaju podwozia :

- żurawie na podwoziu torowym

- żurawie na podwoziu kołowym

Na podstawie wielu kryteriów  dokonano podziału na 3 zasadnicze grupy:

- żurawie wieżowe szybkomontujące  tj. takie których kontrukcja pozwala na transport żurawi w całości oraz ich szybki montaż  na placy budowy,

- żurawie wieżowe torowe z wieżą obrotową ,

- żurawie torowe uniwersalne.

Żurawie wieżowe kratowe z obracaną głowicą

Składa się z następujących części:  - część dolna podstawa ustawiona na torze ; - wieża złożona z kilku sekcji o przekroju kwadratowym ; - wysięgnik umocowany do obracalnej głowicy lub wieży ; - wspornik z przeciw wagą ; - kabina sterownicza ; - wielokrążki podnoszenia ładunków i zmiany nachylenia wysięgnika oraz mechanizmy podnoszenia zmiany nachylenia wysięgnika oraz jazdy żurawia. Przykład żuraw BKSM-2 z wieżą w postaci kratownicy przestrzennej z obracalną głowicą.

 







































 

 

 

 















 

Żurawie wieżowe torowe z wieżą obrotową

Charakteryzuje je możliwość pracy wyłącznie na torze szynowym. Transport drogowy tych żurawi dokonywany jest w elementach , zespołach lub dużych zestawach  na niskopodłogowych przyczepach lub specjalnych wózkach holowanych za samochodami ciężarowymi. Montaż jest pracochłonny i wymaga urządzeń pomocniczych . Są one powszechnie stosowane w Polsce np. popularny ŻB-75/100.  Żuraw składa się z :

- podwozia wyposażonego w 4 dwukołowe wózki jezdne do poruszania się po szynach napędzanych elektrycznie niezależnie ; przegubowe zamocowanie pozwala na poruszanie się żurawia po torze krzywoliniowym ,

- nadwozia z osadzoną na nim kratownicową wieżą złożoną z pięciu segmentów łączonych śrubami ,

- kabiny operatora , którą można przemieszczać na prowadnicy wieży  i mocować na dowolnym lub jednym z trzech środkowych segmentów  wież ,

- wysięgnika składającego się 5 kratowych członów , wysięgnik jest wychylny ,

- mechanizmów :  jazdy , obrotu , podnoszenia  i zmiany wysięgu.

Zmiana podstawowych parametrów tego żurawia odbywa się przez pochylenie wysięgnika.

Są też budowane żurawie wieżowe w których wysięgnik  znajduje się zawsze w pozycji poziomej , zmiana wysięgu realizowana jest  dzięki zmianie położenia wózka poruszającego się po wysięgniku co daje możliwość bardzo precyzyjnego ustawiania ładunku.

 







































 

 















 

Try żurawi wieżowych Rozstaw toru żurawia krajowego  45 tm wynosi 3.8m dużych żurawi wieżowych  8 do 10m. Ze względu na duży rozstaw tory układa się na oddzielnych podkładach , a jedynie w celu powiązania torów ze sobą układa się w pewnych odległościach podkłady długie. Jako podsypkę stosuje się dla żurawi lekkich żużel i gruby piasek a dla ciężkich tłuczeń  lub odsortowany żwir. Grunt ipodsypka powinny być zagęszczone  i zabezpieczone prze działaniem wód opadowych. Tory szynowe musząbyć uziemione. Co dwa tygodnie powinno dokonywać się kontroli  torowiska. Różnica poziomów główek szyn może w ostateczności doprowadzić do wywrócenia się żurawia. W kierunku pziomym szyny powinny być ułożone ściśle poziomo max spadek 1cm na 10 m. Na obu końcach toru powinny być wykonane opory. Odegłość  toru od bubynku zależy od głębokości podziemi , kategorii gruntu , schematu organizacji itp. i  w każdym konkretnym przypadku powinna być ustalana oddzielnie.

 

Żurawie wieżowe szybkomontujące

Mogą być transportowane na własnym podwoziu lub przyczepie. Główna cecha  tych żurawi to szybki montaż i demontaż przeprowadzany przez własne mechanizmy robocze. Przygotowanie zurawia do pracy to rozłożenie  a nie łączenie oddzielnych elementów. Żurawie te mają wieże obrotowe względem podwozia i mogąpracować tylko na podporach lub na podporach i na torze szynowym. Przykład  krajowy żuraw ŻB-30 który składa się z :

- podwozia  do pracy stacjonarnej na czterech podporach śrubowych lub do pracy przejezdnej na podwoziu kołowym

- nadwozia osadzonego w sposób obrotowy na którym zamocowana jest kratowa dwu ramowa wieża i przeciwwaga

- kratowego wysięgnika po którym porusza się wózek ze zbloczem

- olinowania

- mechanizmów : podnoszenia , ustawiania żurawia , podnoszenia teleskopowego wieży , obrotu , wodzenia i ewentualnie jazdy

- elementów zabezpieczenia pracy żurawia : ogranicznik siły w linie i teleskopowania , ogranicznik pr ędkości ruchu wodzaka  , wyłączniki krańcowe mechanizmów

Żuraw transportuje się na  specjalnej przyczepie NZ-30 a ustawia przy pomocy 4 podnośników hydraulicznych w podwoziu. Sterowanie odbywa się z kabiny  w członie wieży lub ze stanowiska na ramie nadwozia  lub przenośnego pulpitu poza żurawiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Żurawie wieżowe uniwersalne

Mogą pracować w następujących wariantach :

- żyraw torowy na szynach

- żuraw stały na płycie fundamentowej w wersji wolno stojącej  lub kotwionej dobściany  budynku

- żuraw wspinający się oparty na stropach wznoszonego budynku

Wieże tych żurawi są zawsze nieobrotowe . Wyposażone są te żurawie w mechanizm  samowznoszenia się , który występuje w dwóch rodzajach :

- mechanizm wzniosu wieży jako kotwiony do budynku

- mechanizm wspinania się po piętrach wznoszonej konstrukcji

Opis sposobu wspinania się radzieckiego żurawia UBK-1001:

- pozycja wyjściowa - żuraw umieszczony na szybie dźwigowym wznoszonego budynku

 

 

 

 

 

 

- odłączenie ramy wsporczej i podniesienie jej za pomocą wciągarek do najwyższego pziomu

 

 

 

 

 

- wciągnięcie na zamocowanej ramie całego żurawia o dwie kondygnacje wyżej i ponowne zamocowanie go do stropów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

f). Żurawie wieżowe na podwoziu kołowym - charakterystyka zastosowanie

Żurawie te stanowią ulepszoną wersję żurawi kołowych wysięgnikowych. Istotną ich zaletą  w porównaniu z żurawiami wysięgnikowymi tzw. samojezdnymi jest  znacznie większy zasięg użyteczny mierzony użyteczną strefą montowanego obiektu. Przykład: żuraw wieżowy samochodowy typu Liebherr  ( France ) ; żuraw P & H 430 TC ( RFN ). Szczególnie żuraw ten nadaje się do montażu elementów prefabrykowanych . Największy udźwig wynosi  8t przy wysięgu 11.0m i 4t przy wysięgu 18m . Wieża żurawia jest wysuwna. Masa kompletnego żurawia wynosi 42t ,a w stanie przewoźnym 37t bez przeciwwagi 6,2t.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

g). Żurawie jezdniowe - charakterystyka , zastosowanie

Posiadają podwozia umożliwiające im poruszanie się po drogach bitych , po terenie robót oraz  po torach szynowych. Dzieli się je na:

- żurawie gąsienicowe

Są to najczęściej uniwersalne koparki gąsienicowe z zamontowanym urządzeniem  żurawiowym ( wyposażenie robocze koparki ). Istnieją również typowe żurawie gąsienicowe. Stosowanie żurawi „koparkowych” jest ekonomiczniejsze np. przy montażu budynku w wykonanym przez tę koparkę wykopie.  Koparki takie przy pojemności łyżki 0.25m3 jako żurawie mają udźwig  5t ; 0.5m3 - 10t ; 1.0m3 - 15 do 20t ; 2.0m3 - 40 do 50t dlatego koparki o poj. do 0.5m3 mają krótkie wysięgniki i służą jedynie do celów wyładunkowych. Pozostałe można wykorzystywać demontażu hal i budynków nawet pow. 9 kondyg. Przy zamianie koparki na żuraw należy pamiętać o zmniejszeniu liczby obrotów nadwozia co poprawia dokładność montażu.  Wysięgnik bywa prosty  lub zaopatrzony w „dziób” z dodatkowym hakiem na dziobie. Zwiększa to zasięg i użyteczną wysokość.   Przy wyborze żurawia gąsienicowego należy brać pod uwagę mały nacisk gąsienic na grunt oraz należy korzystać z wykresów zależności między udźwigiem i wysięg...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin