logistyka - pojęcie i przesłanki rozwoju.doc

(116 KB) Pobierz
ROZDZIAL 1

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

LOGISTYKA – POJĘCIE I PRZESŁANKI ROZWOJU

 

2.1

Determinanty rozwoju i wzrostu znaczenia logistyki

 

              Pojęcie logistyki oraz rozwój i zastosowanie koncepcji logistycznych mają na świecie stosunkowo długą historię. Obecnie termin logistyka definiowany jest na wiele różniących się od siebie sposobów. Znane w literaturze definicje i koncepcje logistyki można rozważać w aspekcie:

 

¨ koncepcyjno-funkcjonalnym,

¨ przedmiotowo-strukturalnym,

¨ efektywnościowym.

 

Oznacza to, że w aspekcie kocepcyjno-funkcjonalnym logistykę można rozumieć jako „pewną koncepcję zarządzania przepływami dóbr i informacji, w znaczeniu zbioru metod i funkcji planowania, sterowania, organizowania i kontroli, opartych na zintegrowanym i systemowym ujmowaniu tych przepływów[1]”. Natomiast w aspekcie przedmiotowo-strukturalnym logistykę można traktować jako „zintegrowany proces przepływów towarowych i informacyjnych[2]”. W końcu aspekt efektywnościowy oznacza, że logistykę możemy traktować jako orientację wzrostu efektywności działań, skierowaną na poprawienie jakości usług, zgodnie z oczekiwaniami klientów, „przy równoczesnej racjonalizacji struktury kosztów logistyki i wzroście ogólnej efektywności gospodarowania w przedsiębiorstwie[3]”.

 

Za najbardziej adekwatną definicję logistyki można uznać koncepcję sformułowaną przez S. Kummera i J. Webera, która mówi, że logistyka jest koncepcją zarządzania procesami i potencjałem dla skoordynowanej realizacji przepływów towarowych w skali przedsiębiorstwa i powiązań miedzy jego partnerami rynkowymi.

Wśród wielu autorów najczęściej poruszane są następujące cechy logistyki:

¨ transformacja czasowo-przestrzenna przedmiotu przepływów (dóbr

i wartości),

¨ integracja funkcji planowania, sterowania oraz organizacji i kontroli procesów               logistycznych,

¨ przyporządkowanie przepływów informacji przepływom towarów,

¨ orientacja na kryterium efektów i użyteczności rynkowych, związanych z  realizacją dostaw, oraz kryterium racjonalizacji struktury kosztów,

¨ wyodrębnienie zakresu i struktury przedmiotu działalności logistycznej.

              Z biegiem lat na świecie można zaobserwować coraz większy wzrost znaczenia logistyki, wynikający w znacznej mierze ze zmian warunków wewnętrznych i zewnętrznych, w których funkcjonują poszczególne przedsiębiorstwa.

              Według wielu specjalistów w ciągu najbliższych lat podstawowe znaczenie dla kształtowania się logistyki będą miały cztery wyraźnie zarysowane trendy rozwojowe, zwane megatrendami, a mianowicie :

· globalizacja (internacjonalizacja rynków),

· indywidualizacja preferencji,

· wzrost zrozumienia otoczenia (świadomości ekologicznej),

· rozwój technologii informatycznej.

Najkrócej mówiąc „kombinacje wymienionych megatrendów stwarzają rzeczywiste i długofalowe wyzwania dla logistyki i zarządzania logistycznego[4]”.

 

2.2

Globalizacja procesów logistycznych

 

2.2.1

Nowoczesna koncepcja logistyki

 

Rozważania na temat istoty nowoczesnej koncepcji logistyki można prowadzić na rożnych płaszczyznach, dotyczących sfery powiązań logistyki z innymi działami w funkcjonalnej organizacji przedsiębiorstw, takimi jak marketing, finanse czy zarządzanie. Zanim jednak przejdę do głębszej analizy tych zjawisk, pozwolę sobie przytoczyć kilka fundamentalnych założeń i właściwości nowoczesnej koncepcji logistyki[5]:

$          Logistyka jest koncepcją planowania, sterowania, organizowania i kontrolowania fizycznego obiegu towarów i jego informacyjnych uwarunkowań, wymagającą systemowego ujęcia

$          Przepływy towarowe i informacyjne tworzą system, który może rozciągać się na rożne ogniwa, fazy, podsystemy itp.

$          Koncepcja logistyki jest osadzona na współzależnych, ścisłych związkach w obrębie funkcjonalnych, strukturalnych i instytucjonalnych aspektów procesu fizycznego obiegu towarów

$          Integracja realnych komponentów logistyki (transport, magazynowanie, kształtowanie zapasów, pakowanie, czynności obsługi klientów itp.) znajduje odbicie w tworzeniu zintegrowanych systemów organizacyjnych i informatyczno-regulacyjnych, zapewniających i stymulujących osiąganie pożądanych celów

$          Logistyka stanowi orientację efektywnościową w ujęciu systemowym, opierającą się na kompleksowej analizie oraz kształtowaniu poziomu i struktury kosztów, a w której centralną rolę odgrywa odpowiedni poziom i jakość świadczonych usług

$          Logistyka stanowi źródło odkrywania oraz kształtowania nowych potencjałów i zdolności kreowania wartości i korzyści, zapewniających długofalowy wzrost efektywności i sukcesów przedsiębiorstwa

$          Koncepcja logistyczna jest osadzona na realiach rynku, jego wymaganiach oraz możliwościach rozwoju i kształtowania

$          Logistyka stanowi potencjał i instrument strategiczny marketingu, który wspomaga w sposób długofalowy przedsięwzięcia i komponenty strategii rynkowej przedsiębiorstwa, determinując jej skuteczność

$          Zintegrowane struktury logistyczne mają charakter dynamiczny, co zwiększa zdolność dostosowywania się przedsiębiorstw do zmian na rynku oraz zmian w zakresie ekonomicznych, organizacyjnych i technicznych warunków gospodarowania

$          Aktywny i integracyjny aspekt logistyki przejawia się w jej funkcji koordynacyjnej, przenikającej podstawowe klasyczne sfery działalności przedsiębiorstwa oraz cały proces gospodarowania

$          Logistyka jest zorientowana na wykorzystanie zależności i efektów synergicznych

 

Dynamiczny rozwój koncepcji logistyki oraz jej wielowymiarowa struktura i znaczenie w teorii i praktyce wymagają podjęcia próby dokładniejszej interpretacji. Za kluczowy, można uznać problem podstawowych relacji logistyki z innymi podstawowymi podsystemami w strukturze przedsiębiorstwa i rynku, czyli:

-          Logistyka a dystrybucja fizyczna towarów

-          Logistyka a system (podejście systemowe)

-          Logistyka a zarządzanie przedsiębiorstwem

-          Logistyka a marketing

-          Logistyka a efektywność działania

-          Logistyka a struktura organizacyjna przedsiębiorstwa

W celu lepszego zrozumienia problemu pozwolę sobie rozwinąć dwie z powyższych  relacji, które dla niniejszej pracy uważam za najistotniejsze.

              Jako że praca ta jest w głównej mierze poświecona korporacji DHL, a wiec korporacji logistycznej, zajmującej się przede wszystkim przesyłkami kurierskimi, warto tu  przybliżyć relację logistyki z fizyczną dystrybucją towaru.

Ponadto DHL jest jedną z wiodących korporacji w swojej branży, tak wiec istotne będzie również przedstawienie powiązań logistyki z efektywnością działania.

              Logistyka a dystrybucja fizyczna towarów to dział obejmujący „zintegrowaną strukturę przepływów towarów oraz sprzężonych z nimi przepływów informacji[6]”, w ramach której realizuje się szereg czynności. W odniesieniu do towarów będą to czynności takie jak transport, magazynowanie konsolidacja, czynności obsługi itd.

Dziś firmy coraz częściej koncentrują się na zarządzaniu rożnymi procesami w skali całego przedsiębiorstwa i powiązań z innymi przedsiębiorstwami niż poszczególnymi czynnościami. Takim zintegrowanym procesem jest właśnie łańcuch logistyczny, w którym osiągniecie zamierzonych celów odbywa się poprzez harmonizację i synchronizację poszczególnych działań.

Taki sposób logistycznego zarządzania przepływem towarów wymaga stałej koordynacji, która w połączeniu ze zintegrowanym podejściem do wszystkich elementów i czynności logistycznych, a nie same komponenty oraz czynności realne i informacje, stanowią o istocie nowoczesnej koncepcji logistyki.

Kolejną z relacji, którą chciałbym pogłębić jest związek logistyki z efektywnością działania.

Koncepcja ta sprowadza się, najogólniej  biorąc, do racjonalizacji działań przedsiębiorstwa w obszarze  zintegrowanych przepływów towarów i informacji, w której kluczową rolę odgrywa odpowiedni poziom świadczonych usług w ramach tych przepływów.

 

 

Podstawowe zależności pomiędzy logistyka a efektywnym działaniem przedstawia następujący rysunek:

 

Rys.1. Ogólne zależności miedzy celami-czynnościami (zasobami)-nakładami

(kosztami) i efektami logistyki

 

FUNKCJE, CELE

Logistyki

(struktura)

EFEKTY

Systemu logistyki

(struktura)











 









 

PROCES

regulacji systemu

logistyki

Dostosowanie

Czynności i zasobów do wymogów osiąganych celów

















 

NAKLADY I KOSZTY

Systemu logistyki

(struktura)

CZYNNOŚCI I ZASOBY

W sferze logistyki

(struktura)











 

Źródło: P.Blaik, Logistyka, PWE, Warszawa 2001, s. 61.

 

Na zakończenie chciałbym przytoczyć, moim zdaniem, najważniejszą zasadę nowoczesnej koncepcji logistyki, a mianowicie:

 

4 wszystkie aspekty procesów logistycznych powinny być związane w sposób bezpośredni z innymi sferami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie.

 

 

 

 

 

 

2.2.2

Logistyka międzynarodowa

 

Pojęcie logistyki międzynarodowej jest tematem bardzo obszernym i złożonym, tak więc  dokładna jej analiza wymagałaby odrębnej pracy. Jako że  ma tu posłużyć jedynie za wprowadzenie do problematyki logistyki w korporacjach transnarodowych, pozwolę sobie przytoczyć tyko najistotniejsze  jej elementy.

W ciągu ostatnich lat można było zaobserwować tworzenie się na świecie podstaw do ewolucji w kierunku globalizacji, do których należą:

-          lokalizowanie produkcji poza granicami kraju,

-          rozszerzanie i zdobywanie nowych rynków,

-          joint ventures,

-          alianse strategiczne.

Dzisiaj „logistyka stała się integralną częścią nowego modelu konkurencji, gdyż uwzględnia wymagania konsumentów w najszerszym jak dotąd zakresie[7]”.

W aspekcie globalnym możemy wyróżnić trzy określenia logistyki o wymiarze ponadnarodowym, a mianowicie: logistyka międzynarodowa, multinarodowa i globalna.

Do podstawowych czynników wywołujących globalizację logistyki należy zaliczyć procesy stymulujące, lub ograniczające zakres powiązań pomiędzy rożnymi podmiotami na rynku.

Przede wszystkim – rynek światowy zmierzający w XXI wieku do utworzenia na świecie jednolitego otwartego rynku globalnego, wymusi na firmach, ogniwach łańcucha logistycznego, skracanie czasu dostaw nowych produktów i oferowanie usług najwyższej jakości.

Kolejnym czynnikiem pobudzającym procesy globalizacji logistyki jest zjawisko dyfuzji  najnowszych technologii, zarówno w produkcji, dystrybucji i transporcie jak i magazynowaniu.

Nagły rozwój technik informatycznych, dzisiaj powszechnie dostępnych, znacząco przyśpieszył przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi firmami.

Wreszcie otoczenie makroekonomiczne, które dzięki internacjonalizacji rynków, staje się porównywalne w wielu krajach, w dużym stopniu wpływa na globalizację procesów logistycznych.

Istotę globalizacji logistyki, biorąc pod uwagę jej ważniejsze elementy, można przedstawić w następujący sposób:

 

Rys. 2. Tworzenie logistyki globalnej

Technologia

-          komunikacja

-          informatyzacja

Otoczenie makroekonomiczne:

-          ekonomiczne

-          prawne

-          neutralne (prasa,  TV)

Globalne koszty logistyczne

Globalny rynek produktów i usług

Globalizacja procesów logistycznych









 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: E.Gołębska, M.Szymczak, Logistyka międzynarodowa, AE, Poznań 2000, s.7.

 

Definiując logistykę o wymiarze ponadnarodowym, można w najprostszy sposób powiedzieć, że „tak jak w przypadku logistyki międzynarodowej czy multinarodowej mamy do czynienia ze sprecyzowanymi umowami z innymi krajami, tak w przypadku logistyki globalnej mówimy o potencjalnych, aktualnie bliżej nieokreślonych kontaktach gospodarczych dotyczących całego naszego globu[8]”.

Jeśli zatem logistyka międzynarodowa zmierza do połączenia rożnych działań, wchodzących w skład strategii rynkowej przedsiębiorstw, to można ją określić jako integrowanie aktywności firm ogniw łańcucha dostaw zarówno w odniesieniu do funkcji operacyjnej, finansowej i marketingowej, zarządzania logistycznego, jak i kontroli przepływu dóbr i usług poprzez granice rożnych państw.

Trzeba tu zaznaczyć, że jednym z najważniejszych elementów składowych funkcji zarządzania logistyką międzynarodową jest marketing, a ściślej mówiąc marketingowy kanał finansowy[9], jak również funkcja finansowa zarządzania logistycznego.

              Reasumując dotychczasowe rozważania, logistyka międzynarodowa (globalna) definiowana jest jako proces planowania, realizacji i kontroli przepływu dóbr, usług i informacji miedzy poszczególnymi krajami[10]. Rozumiana jest także jako sterowanie w skali międzynarodowej przepływami materialnymi, czyli strumieniami trojakiego rodzaju:

1.      pochodzącymi z zewnątrz, czyli od dostawców i kooperantów,

2.      przepływami pomiędzy wewnętrznymi jednostkami firmy (surowce, materiały, komponenty, półprodukty),

3.      skierowanymi do odbiorców gotowych produktów, dóbr i usług.

Przedstawione definicje logistyki chyba najlepiej charakteryzują istotę tego zagadnienia.

W latach osiemdziesiątych ważnym czynnikiem decyzyjnym w korporacjach stała się zmienność kursu walutowego. Poziom tej zmienności w firmach jest determinowany przez:

- &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin