zstd_met_przydz.pdf

(1689 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - ZSTD_08_Metoda przydziału.ppt
10/29/2006
Zarządzanie systemami
transportu drogowego
Harmonogramowanie pracy
Zastosowanie metody przydziału
Piotr Sawicki
Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
E-mail: piotr.sawicki@put.poznan.pl
URL: http://www.put.poznan.pl/~piotrs
Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
E-mail: piotr.sawicki@put.poznan.pl
URL: http://www.put.poznan.pl/~piotrs
Plan prezentacji
Istota problemu przydziału pracowników do zadań
wprowadzenie
praktyczne aspekty problemu
Matematyczne sformułowanie problemu przydziału
zmienna decyzyjna
funkcja celu
ograniczenia
struktura problemu przydziału
Metoda przydziału
tablica przydziału
główne kroki metody przydziału
uogólniony algorytm metody przydziału
Analiza przypadku
Podsumowanie
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
2
33
ZSTD / Piotr Sawicki
1
Piotr Sawicki
141790122.417.png 141790122.428.png 141790122.439.png 141790122.450.png 141790122.001.png
10/29/2006
Wprowadzenie
Istota problemu przydziału
Rozważmy problem przydziału pracowników do obsługi kilku regionów
sprzedaży
Przypadek 1
Przypadek 2
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
3
33
Wprowadzenie
Istota problemu przydziału
Problem przydziału pracowników do obsługi kilku regionów…cd
Przypadek 3
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
4
33
ZSTD / Piotr Sawicki
2
Przypadek 1
Przypadek
Przypadek 2
Przypadek
Przypadek 3
141790122.012.png 141790122.023.png 141790122.034.png 141790122.045.png 141790122.056.png 141790122.067.png 141790122.078.png 141790122.089.png 141790122.100.png 141790122.111.png 141790122.122.png 141790122.133.png 141790122.144.png 141790122.155.png 141790122.166.png 141790122.177.png 141790122.188.png 141790122.199.png 141790122.210.png 141790122.221.png 141790122.232.png 141790122.243.png 141790122.254.png 141790122.265.png 141790122.276.png 141790122.287.png 141790122.298.png 141790122.309.png 141790122.320.png 141790122.331.png 141790122.342.png 141790122.353.png 141790122.364.png 141790122.375.png 141790122.386.png 141790122.397.png 141790122.404.png 141790122.405.png 141790122.406.png 141790122.407.png 141790122.408.png 141790122.409.png 141790122.410.png 141790122.411.png 141790122.412.png 141790122.413.png 141790122.414.png 141790122.415.png 141790122.416.png 141790122.418.png 141790122.419.png 141790122.420.png 141790122.421.png 141790122.422.png 141790122.423.png 141790122.424.png 141790122.425.png 141790122.426.png 141790122.427.png 141790122.429.png 141790122.430.png 141790122.431.png 141790122.432.png 141790122.433.png 141790122.434.png 141790122.435.png 141790122.436.png 141790122.437.png 141790122.438.png 141790122.440.png 141790122.441.png 141790122.442.png 141790122.443.png 141790122.444.png 141790122.445.png 141790122.446.png 141790122.447.png 141790122.448.png 141790122.449.png 141790122.451.png 141790122.452.png 141790122.453.png
10/29/2006
Wprowadzenie
Istota problemu przydziału
Problemy spotykane w praktyce charakteryzują się znacznie większym
stopniem skomplikowania
Liczba
pracowników
Liczba
permutacji
Liczba
pracowników
i regionów
permutacji
i regionów
1
1
2
2
3
6
4
24
5
120
6
720
7
5.040
8
40.320
9
362.880
10
3.628.800
16
20.922.789.888.000
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
5
33
Wprowadzenie
Istota problemu przydziału
Istnieje wiele możliwości przydziału pracowników do zadań
w praktyce
– porzuca się próby racjonalnego przydziału pracowników
– decyduje się na „zgadywanie” najlepszego przydziału
Człowiek jako pracownik charakteryzuje się określonymi cechami
efektywność pracy
umiejętności
zdolności
doświadczenia
….
Traktując pracowników jako niezróżnicowane zasoby przedsiębiorstwo traci
szansę znaczącego podniesienia produktywności
Menadżer (pracodawca) chcący dobrać ludzi do realizacji zdefiniowanych
zadań w najlepszy możliwy sposób musi
przewidzieć zapotrzebowanie na pracę
poszukiwać odpowiednich ludzi
dokonywać efektywnej alokacji pracowników
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
6
33
ZSTD / Piotr Sawicki
3
Liczba
141790122.454.png 141790122.455.png 141790122.456.png 141790122.457.png 141790122.458.png 141790122.459.png 141790122.460.png 141790122.002.png 141790122.003.png 141790122.004.png 141790122.005.png 141790122.006.png 141790122.007.png 141790122.008.png 141790122.009.png 141790122.010.png 141790122.011.png 141790122.013.png 141790122.014.png 141790122.015.png 141790122.016.png 141790122.017.png 141790122.018.png 141790122.019.png 141790122.020.png 141790122.021.png 141790122.022.png 141790122.024.png 141790122.025.png 141790122.026.png 141790122.027.png 141790122.028.png 141790122.029.png 141790122.030.png 141790122.031.png 141790122.032.png 141790122.033.png 141790122.035.png 141790122.036.png 141790122.037.png 141790122.038.png 141790122.039.png 141790122.040.png 141790122.041.png 141790122.042.png 141790122.043.png 141790122.044.png 141790122.046.png 141790122.047.png 141790122.048.png 141790122.049.png 141790122.050.png 141790122.051.png 141790122.052.png 141790122.053.png 141790122.054.png 141790122.055.png 141790122.057.png 141790122.058.png 141790122.059.png 141790122.060.png 141790122.061.png 141790122.062.png 141790122.063.png 141790122.064.png 141790122.065.png 141790122.066.png 141790122.068.png 141790122.069.png 141790122.070.png 141790122.071.png 141790122.072.png 141790122.073.png 141790122.074.png 141790122.075.png 141790122.076.png 141790122.077.png 141790122.079.png 141790122.080.png 141790122.081.png 141790122.082.png 141790122.083.png 141790122.084.png 141790122.085.png 141790122.086.png 141790122.087.png 141790122.088.png 141790122.090.png 141790122.091.png 141790122.092.png 141790122.093.png 141790122.094.png 141790122.095.png 141790122.096.png 141790122.097.png 141790122.098.png 141790122.099.png 141790122.101.png 141790122.102.png 141790122.103.png 141790122.104.png 141790122.105.png 141790122.106.png 141790122.107.png 141790122.108.png 141790122.109.png 141790122.110.png 141790122.112.png 141790122.113.png 141790122.114.png 141790122.115.png 141790122.116.png 141790122.117.png 141790122.118.png 141790122.119.png 141790122.120.png 141790122.121.png 141790122.123.png 141790122.124.png 141790122.125.png 141790122.126.png 141790122.127.png 141790122.128.png 141790122.129.png 141790122.130.png 141790122.131.png 141790122.132.png 141790122.134.png 141790122.135.png 141790122.136.png 141790122.137.png 141790122.138.png 141790122.139.png 141790122.140.png 141790122.141.png 141790122.142.png 141790122.143.png 141790122.145.png 141790122.146.png 141790122.147.png
10/29/2006
Metoda przydziału
Istota problemu przydziału
Problem przydziału w ogólności polega na delegowaniu
pracowników
pracowników do poszczególnych prac, w taki sposób, aby
koszt
koszt realizacji wszystkich prac był minimalny
Szersze rozumienie problemu
pracownik Æ urządzenie
koszt Æ czas, odległość, inne mierniki efektywności
Założenie dotyczące przydziału pracowników do zadań
tylko jeden pracownik może być przydzielony do jednego zadania
jedno zadanie ma przydzielone tylko jednego pracownika
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
7
33
Metoda przydziału
Istota problemu przydziału
Przykłady zadań jednocześnie wykonywanych przez różną liczbę
pracowników (osób)
Ludzie
1
2
3
11
Zadania
kierowanie autobusem miejskim
¯
kierowanie autobusem międzymiastowym
(przewóz krajowy)
¯
kierowanie autobusem międzymiastowym
(przewóz międzynarodowy)
¯
rozładunek towaru
¯
¯
¯
¯
gra w piłkę nożną
¯
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
8
33
ZSTD / Piotr Sawicki
4
141790122.148.png 141790122.149.png 141790122.150.png 141790122.151.png 141790122.152.png 141790122.153.png 141790122.154.png 141790122.156.png 141790122.157.png
10/29/2006
Metoda przydziału
Istota problemu przydziału
Jeżeli tylko jeden pracownik
pracownik może zostać przydzielony do jednego zadania
zadania ,
wówczas
z punktu widzenia matematycznego zapisu problemu zmienną decyzyjną będzie
wartość
x ij = 1 jeżeli i -ty pracownik jest przedzielony d o wykonywania j -tej pracy
x ij = 0 jeżeli i -ty pracownik nie jest przedzielony do wykonywania j -tej pracy
poszukujemy rozwiązania
–całkowitoliczbowego
– binarnego (0 lub 1)
sformułowanie i rozwiązanie problemu
– problem można sformułować w postaci zadania programowania liniowego
{ z ograniczeniem o binarnych charakterze zmiennych decyzyjnych
– problem można rozwiązać za pomocą znanych metod
{ płaszczyzn odcinających Gomory’ego
{ ograniczeń i rozgałęzień
– istnieje specyficzna metoda rozwiązywania problemu przydziału Æ METODA PRZYDZIA
METODA PRZYDZIAŁU
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
9
33
Metoda przydziału
Istota problemu przydziału
TABLICA PRZYDZIAŁU
Założenia metody
problem przydziału można potraktować jako specyficzny przypadek problemu
transportowego
problem przydziału można zatem rozwiązać z zastosowaniem metody transportowej
Dostawcy/
Pracownicy
Magazyny odbiorców / Zadania
Podaż
1
2
3
4
Efektywność
przydziału
pracownika do
zadania
1
c 11
c 12
c 13
c 14
1
x 11
x 12
x 13
x 14
c 21
c 22
c 23
c 24
2
1
x 21
x 22
x 23
x 24
c 31
c 32
c 33
c 34
Przydział
pracownika do
zadania (0 lub 1) –
ZMIENNA BINARNA
3
1
x 31
x 32
x 33
x 34
4
c 41
c 42
c 43
c 44
1
ZMIENNA BINARNA
x 41
x 42
x 43
x 44
Popyt
1
1
1
1
4
Każde zadanie może mieć
przedzielone jednego pracownika
Każdy pracownik może
wykonać jedno zadanie
Piotr Sawicki / Zarządzanie systemami transportu drogowego
10
33
ZSTD / Piotr Sawicki
5
TABLICA PRZYDZIAŁU
141790122.158.png 141790122.159.png 141790122.160.png 141790122.161.png 141790122.162.png 141790122.163.png 141790122.164.png 141790122.165.png 141790122.167.png 141790122.168.png 141790122.169.png 141790122.170.png 141790122.171.png 141790122.172.png 141790122.173.png 141790122.174.png 141790122.175.png 141790122.176.png 141790122.178.png 141790122.179.png 141790122.180.png 141790122.181.png 141790122.182.png 141790122.183.png 141790122.184.png 141790122.185.png 141790122.186.png 141790122.187.png 141790122.189.png 141790122.190.png 141790122.191.png 141790122.192.png 141790122.193.png 141790122.194.png 141790122.195.png 141790122.196.png 141790122.197.png 141790122.198.png 141790122.200.png 141790122.201.png 141790122.202.png 141790122.203.png 141790122.204.png 141790122.205.png 141790122.206.png 141790122.207.png 141790122.208.png 141790122.209.png 141790122.211.png 141790122.212.png 141790122.213.png 141790122.214.png 141790122.215.png 141790122.216.png 141790122.217.png 141790122.218.png 141790122.219.png 141790122.220.png 141790122.222.png 141790122.223.png 141790122.224.png 141790122.225.png 141790122.226.png 141790122.227.png 141790122.228.png 141790122.229.png 141790122.230.png 141790122.231.png 141790122.233.png 141790122.234.png 141790122.235.png 141790122.236.png 141790122.237.png 141790122.238.png 141790122.239.png 141790122.240.png 141790122.241.png 141790122.242.png 141790122.244.png 141790122.245.png 141790122.246.png 141790122.247.png 141790122.248.png 141790122.249.png 141790122.250.png 141790122.251.png 141790122.252.png 141790122.253.png 141790122.255.png 141790122.256.png 141790122.257.png 141790122.258.png 141790122.259.png 141790122.260.png 141790122.261.png 141790122.262.png 141790122.263.png 141790122.264.png 141790122.266.png 141790122.267.png 141790122.268.png 141790122.269.png 141790122.270.png 141790122.271.png 141790122.272.png 141790122.273.png 141790122.274.png 141790122.275.png 141790122.277.png 141790122.278.png 141790122.279.png 141790122.280.png 141790122.281.png 141790122.282.png 141790122.283.png 141790122.284.png 141790122.285.png 141790122.286.png 141790122.288.png 141790122.289.png 141790122.290.png 141790122.291.png 141790122.292.png 141790122.293.png 141790122.294.png 141790122.295.png 141790122.296.png 141790122.297.png 141790122.299.png 141790122.300.png 141790122.301.png 141790122.302.png 141790122.303.png 141790122.304.png 141790122.305.png 141790122.306.png 141790122.307.png 141790122.308.png 141790122.310.png 141790122.311.png 141790122.312.png 141790122.313.png 141790122.314.png 141790122.315.png 141790122.316.png 141790122.317.png 141790122.318.png 141790122.319.png 141790122.321.png 141790122.322.png 141790122.323.png 141790122.324.png 141790122.325.png 141790122.326.png 141790122.327.png 141790122.328.png 141790122.329.png 141790122.330.png 141790122.332.png 141790122.333.png 141790122.334.png 141790122.335.png 141790122.336.png 141790122.337.png 141790122.338.png 141790122.339.png 141790122.340.png 141790122.341.png 141790122.343.png 141790122.344.png 141790122.345.png 141790122.346.png 141790122.347.png 141790122.348.png 141790122.349.png 141790122.350.png 141790122.351.png 141790122.352.png 141790122.354.png 141790122.355.png 141790122.356.png 141790122.357.png 141790122.358.png 141790122.359.png 141790122.360.png 141790122.361.png 141790122.362.png 141790122.363.png 141790122.365.png 141790122.366.png 141790122.367.png 141790122.368.png 141790122.369.png 141790122.370.png 141790122.371.png 141790122.372.png 141790122.373.png 141790122.374.png 141790122.376.png 141790122.377.png 141790122.378.png 141790122.379.png 141790122.380.png 141790122.381.png 141790122.382.png 141790122.383.png 141790122.384.png 141790122.385.png 141790122.387.png 141790122.388.png 141790122.389.png 141790122.390.png 141790122.391.png 141790122.392.png 141790122.393.png 141790122.394.png 141790122.395.png 141790122.396.png 141790122.398.png 141790122.399.png 141790122.400.png 141790122.401.png 141790122.402.png 141790122.403.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin