Mot_00_Wprow.pdf

(1364 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Mot_00_Wprowadzenie.ppt
Metody optymalizacji
w transporcie
w transporcie
Wprowadzenie
Piotr Sawicki
Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
E-mail: piotr.sawicki@put.poznan.pl
URL: www.put.poznan.pl/~piotrs
Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
E- mail
mail :
: piotr.sawicki@put.poznan.pl
piotr.sawicki@put.poznan.pl
URL: www.put.poznan.pl
www.put.poznan.pl/~ piotrs
piotrs
Program wykładu
Organizacja zajęć
ramowy program zajęć
wymagania
literatura
Wprowadzenie do przedmiotu
podstawowe pojęcia
problemy decyzyjne w transporcie
proces rozwiązywania problemu decyzyjnego
Zastosowanie MS Excel w optymalizacji funkcjonowania transportu
funkcjonalność programu
dostępne funkcje
organizacja arkusza roboczego
okna dialogowe Solvera MS Excel
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 2
Metody optymalizacji
w transporcie
Metody optymalizacji
Piotr Sawicki
Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
URL:
141785082.236.png 141785082.247.png 141785082.258.png
Organizacja zajęć
Ramowy program zajęć
wprowadzenie do przedmiotu
wskaźniki eksploatacyjno-techniczne
programowanie liniowe
programowanie całkowitoliczbowe
metoda transportowa
problemy sieciowe
– najkrótsza ścieżka przez sieć
– minimalnie rozgałęzione drzewo
– maksymalny przepływ
gospodarka zapasami i gra menedżerska
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 3
Organizacja zajęć
Specyfika zagadnień
ogólny charakter
–wępują zarówno w transporcie drogowym, jak i szynowym (transport powierzchniowy wg UE)
rozwiązanie problemu wymaga znajomości podstawowego aparatu matematycznego
cel Æ usprawnienie działalności przedsiębiorstw transportowych
Wskazówki praktyczne i wymagania
harmonogram zajęć
– 30 godz. wykładu (2 godz./tydz.)
– 15 godz. projektowania (2 godz. ćwiczeń projektowych na grupę –3 grupy)
materiał wykładowy stanowi podstawę realizacji ćwiczeń
udział w zajęciach
– nieobowiązkowy na wykładach
– obowiązkowy na ćwiczeniach
forma oceny
– zaliczenie ćwiczeń
– egzamin z przedmiotu Æ test wyboru
szczegółowe wytyczne dostępne na stronie:
http://www.put.poznan.pl/~piotrs …………MENU: Metody optymalizacji w transporcie
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 4
141785082.269.png 141785082.001.png 141785082.012.png 141785082.023.png 141785082.034.png
Organizacja zajęć
Literatura
Edmund Ignasiak (red.) Badania operacyjne, W ydawnictwo PW E, W arszawa, 2000
Tomasz Szapiro (red.) Decyzje menedżerskie z Excelem W ydawnictwo PW E, W arszawa, 2000
Stanisław Krawczyk Metody ilościowe w logistyce (przedsiębiorstwa) Academia Oeconomica,
C.H.Beck W arszawa, 2001
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 5
Wprowadzenie do przedmiotu
Definicja podstawowych pojęć
System transportowy
zespół elementów biorących udział w procesie
przemieszczania osób i/lub towaru z punktu początkowego
(nadania) do punktów przeznaczenia (odbioru)
– infrastruktura
– tabor (środki transportu)
– zasoby ludzkie
–przepływy informacyjne (komunikacja)
– zasady organizacji
Zarządzanie
działania zmierzające do efektywnego wykorzystywania
posiadanych zasobów (materialnych, czasu, zespołów
ludzkich,…) w celu osiągnięcia założonych celów
– planowanie i podejmowanie decyzji
– organizowanie
– wydawanie poleceń
– koordynowanie
– kontrolowanie
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 6
141785082.045.png 141785082.056.png 141785082.067.png 141785082.078.png 141785082.089.png
Wprowadzenie do przedmiotu
Definicja podstawowych pojęć
Sytuacja decyzyjna
okoliczności rozwiązywania
problemu
– okoliczności w jakich
podejmowana jest decyzja
?
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 7
Wprowadzenie do przedmiotu
Definicja podstawowych pojęć
Decydent
podejmuje decyzję
– przejmuje odpowiedzialność
ustala priorytety działania
– kolejność rozwiązywania
problemów (hierarchia)
definiuje dostępność zasobów
(formułuje ograniczenia) np.
– finansowe
– techniczne
– personalne
–…
?
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 8
141785082.100.png 141785082.111.png 141785082.122.png 141785082.133.png 141785082.144.png 141785082.155.png 141785082.166.png 141785082.177.png 141785082.188.png 141785082.199.png 141785082.205.png 141785082.206.png 141785082.207.png 141785082.208.png 141785082.209.png 141785082.210.png 141785082.211.png 141785082.212.png 141785082.213.png 141785082.214.png 141785082.215.png 141785082.216.png 141785082.217.png 141785082.218.png 141785082.219.png 141785082.220.png 141785082.221.png 141785082.222.png 141785082.223.png 141785082.224.png 141785082.225.png 141785082.226.png 141785082.227.png 141785082.228.png 141785082.229.png 141785082.230.png 141785082.231.png 141785082.232.png 141785082.233.png 141785082.234.png 141785082.235.png 141785082.237.png 141785082.238.png 141785082.239.png 141785082.240.png 141785082.241.png 141785082.242.png 141785082.243.png 141785082.244.png 141785082.245.png 141785082.246.png 141785082.248.png 141785082.249.png 141785082.250.png 141785082.251.png 141785082.252.png 141785082.253.png 141785082.254.png 141785082.255.png 141785082.256.png 141785082.257.png 141785082.259.png 141785082.260.png 141785082.261.png 141785082.262.png 141785082.263.png 141785082.264.png 141785082.265.png 141785082.266.png 141785082.267.png 141785082.268.png 141785082.270.png 141785082.271.png 141785082.272.png 141785082.273.png 141785082.274.png 141785082.275.png 141785082.276.png 141785082.277.png 141785082.278.png 141785082.279.png 141785082.002.png 141785082.003.png 141785082.004.png 141785082.005.png 141785082.006.png 141785082.007.png 141785082.008.png 141785082.009.png 141785082.010.png 141785082.011.png 141785082.013.png 141785082.014.png 141785082.015.png 141785082.016.png 141785082.017.png 141785082.018.png 141785082.019.png 141785082.020.png 141785082.021.png 141785082.022.png 141785082.024.png 141785082.025.png 141785082.026.png 141785082.027.png 141785082.028.png 141785082.029.png 141785082.030.png 141785082.031.png 141785082.032.png 141785082.033.png 141785082.035.png 141785082.036.png 141785082.037.png 141785082.038.png 141785082.039.png 141785082.040.png 141785082.041.png 141785082.042.png 141785082.043.png 141785082.044.png 141785082.046.png 141785082.047.png 141785082.048.png 141785082.049.png 141785082.050.png 141785082.051.png 141785082.052.png 141785082.053.png 141785082.054.png 141785082.055.png 141785082.057.png 141785082.058.png 141785082.059.png 141785082.060.png 141785082.061.png 141785082.062.png 141785082.063.png 141785082.064.png 141785082.065.png 141785082.066.png 141785082.068.png 141785082.069.png 141785082.070.png 141785082.071.png 141785082.072.png 141785082.073.png 141785082.074.png 141785082.075.png 141785082.076.png 141785082.077.png 141785082.079.png 141785082.080.png 141785082.081.png 141785082.082.png 141785082.083.png 141785082.084.png 141785082.085.png 141785082.086.png 141785082.087.png 141785082.088.png 141785082.090.png 141785082.091.png 141785082.092.png 141785082.093.png 141785082.094.png 141785082.095.png 141785082.096.png 141785082.097.png 141785082.098.png 141785082.099.png 141785082.101.png 141785082.102.png 141785082.103.png 141785082.104.png 141785082.105.png
Wprowadzenie do przedmiotu
Definicja podstawowych pojęć
Problem decyzyjny
brak jednoznacznej / racjonalnej
decyzji
– brak prostego i jednoznacznego
wyłonienia rozwiązania problemu
trudność w wyborze optymalnej
decyzji
– trudności z wyborem jednej z
wielu decyzji
DECYDENT
?
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 9
Wprowadzenie do przedmiotu
Definicja podstawowych pojęć
Przykłady problemów decyzyjnych w transporcie
ustalenie racjonalnej liczby ciągników siodłowych
(problem ustalenia wielkości taboru)
określenie zdolności obsługowych zaplecza technicznego
(problem alokacji posiadanych zasobów)
wyznaczenie planu przewozów
(problem transportowy)
wyznaczenie optymalnej trasy przejazdu
(problem wyznaczenia najkrótszej ścieżki)
lokalizacja centrów logistycznych / punktów
przeładunkowych
(problem budowy sieci logistycznej)
wyznaczenie wielkości przewozów w sieci transportowej
(problem sterowania przepływem w sieci)
wyznaczenie optymalnej wielkości zamówienia
(problem zarządzania zapasami)
inne
Piotr Sawicki / Metody optymalizacji w transp. 10
141785082.106.png 141785082.107.png 141785082.108.png 141785082.109.png 141785082.110.png 141785082.112.png 141785082.113.png 141785082.114.png 141785082.115.png 141785082.116.png 141785082.117.png 141785082.118.png 141785082.119.png 141785082.120.png 141785082.121.png 141785082.123.png 141785082.124.png 141785082.125.png 141785082.126.png 141785082.127.png 141785082.128.png 141785082.129.png 141785082.130.png 141785082.131.png 141785082.132.png 141785082.134.png 141785082.135.png 141785082.136.png 141785082.137.png 141785082.138.png 141785082.139.png 141785082.140.png 141785082.141.png 141785082.142.png 141785082.143.png 141785082.145.png 141785082.146.png 141785082.147.png 141785082.148.png 141785082.149.png 141785082.150.png 141785082.151.png 141785082.152.png 141785082.153.png 141785082.154.png 141785082.156.png 141785082.157.png 141785082.158.png 141785082.159.png 141785082.160.png 141785082.161.png 141785082.162.png 141785082.163.png 141785082.164.png 141785082.165.png 141785082.167.png 141785082.168.png 141785082.169.png 141785082.170.png 141785082.171.png 141785082.172.png 141785082.173.png 141785082.174.png 141785082.175.png 141785082.176.png 141785082.178.png 141785082.179.png 141785082.180.png 141785082.181.png 141785082.182.png 141785082.183.png 141785082.184.png 141785082.185.png 141785082.186.png 141785082.187.png 141785082.189.png 141785082.190.png 141785082.191.png 141785082.192.png 141785082.193.png 141785082.194.png 141785082.195.png 141785082.196.png 141785082.197.png 141785082.198.png 141785082.200.png 141785082.201.png 141785082.202.png 141785082.203.png 141785082.204.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin