22.doc

(45 KB) Pobierz
1

1

Teorie zapominania

Teoria interferencji

Zapominanie pojawia się wtedy, kiedy podobne informacje

utrudniają sobie nawzajem przechowywanie lub odtwarzanie

informacji

Istnieją dwa rodzaje interferencji: retroaktywna i proaktywna

Np. Dariusz poznał dziewczynę imieniem „Julie”. Po 30

minutach poznał drugą dziewczynę o imieniu Judy. Później,

kiedy Mariusz chciał odtworzyć imię pierwszej lub drugiej

dziewczyny, pierwsze imię pomyliło mu się z drugim.

Dlaczego?

Podobne informacje powodują

interferencję

Interferencja retroaktywna

Zapominanie następuje, gdy świeżo

wyuczony materiał zaburza pamięć

zachowanego wcześniej podobnego

materiału

Interferencja proaktywna

Zapominanie następuje, gdy

uprzednio zachowany materiał

zaburza pamięć wyuczonego później

podobnego materiału

Teorie zapominania

Poznana wcześniej Poznana później

Interferencja retroaktywna

Poznana wcześniej Poznana później

Interferencja proaktywna

2

Teorie zapominania

Zapominanie motywowane

Zgodnie z myśleniem Z. Freuda, każde zapominanie jest

motywowane (istnieje jakaś nieświadoma przyczyna

samoobronna, która pozwala zapominać o jednych

zdarzeniach, a pamiętać o innych proces wypierania

Teoria ta pozwala na wyjaśnienie niektórych przypadków

niepamięci wstecznej (kiedy chorzy pamiętają wydarzenia

historyczne i zapamiętują nowe fakty, ale nie pamiętają

własnych przyjaciół, krewnych, lub bolesnych doświadczeń)

Teoria zapominania motywowanego wzbudza ogromne

kontrowersje

Teorie zapominania

Zapominanie na skutek braku klucza (cue-dependent forgetting)

Informacje znajdują się w pamięci (zostały poprawnie

zarejestrowane w pamięci)

Natomiast brakuje wystarczających wskazówek do

odtwarzania tej informacji

Dowód: pamięć zależna od stanu (tendencja do pamiętania

czegoś, czego nauczyliśmy się, będąc w takim samym stanie

fizycznym lub psychicznym, w jakim jesteśmy obecnie).

3

Jak ludzie mogą ulepszać ich pamięć

Jak ludzie mogą zmniejszać zjawisko zapominania

(exponential memory decay) i ulepszać swoją pamięć ?

Podstawową metodą jest powtarzanie (np. niemożliwe w

poprzednim przykładzie). Powtarzanie może być:

- zachowawcze (po prostu wyłącznie mechaniczne powtarzanie

materiału w celu lepszego zapamiętania)

Trzeba zauważyć, że ten typ powtarzania nie zawsze

daje długotrwałe rezultaty

Jak ludzie mogą ulepszać ich pamięć

- elaboracyjne (polega na kojarzeniu nowych informacji

z dotychczas zgromadzonymi lub z innymi nowymi

informacjami)

Np. Naszym celem jest zapamiętanie pojęcia „pamięć

krótkotrwała”. Aby tego dokonać, możemy skojarzyć z

kontekstem, w którym ten typ pamięci jest stosowany.

Ponadto, możemy łączyć pamięć krótkotrwałą z innymi

typami pamięci (np. z pamięcią długotrwałą). I tak dalej

W ten sposób, informacja jest kodowana głębiej niż w

przypadku zachowawczego powtarzania. I tak

wzrasta prawdopodobieństwo jej zapamiętania

4

Deficyty pamięci

Deficyty pamięci krótkotrwałej i długotrwałej mogą

być niezależne od siebie

Pacjent HM (Milner, 1966)

- chirurgiczne uszkodzenie struktur skroniowych i hipokampa, w

celu leczenia epilepsji (padaczki)

- pamięć krótkotrwała w normie („digit memory span” w

normie)

- pacjent niezdolny do przechowywania nowych informacji w

pamięci długotrwałej (amnezja następcza)

Deficyty pamięci

Sytuacja odwrotna:

Pacjent KF (Warrington & Shallice, 1969)

- uszkodzenie regionu ciemieniowo – potylicznego

- deficyty pamięci krótkotrwałej (w teście „digit span test”)

- nie wykryto natomiast żadnych deficytów w tworzeniu

wspomnień długotrwałych (w teście uczenia się par słów

skojarzonych)

5

Deficyty pamięci

Bardzo ważne: Rezultaty te poddają do dyskusji model Atkinsona &

Shiffrina (1968). W rzeczywistości, jeśli byłoby konieczne

przechodzenie przez pamięć krótkotrwałą, aby zachować

informacje w pamięci długotrwałej, przypadki takie jak KF nie

byłyby możliwe

Bardziej realistyczna wydaje się struktura równoległa:

Bodźce

do zapamiętania Pamięć sensoryczna

Pamięć krótkotrwała

Pamięć długotrwała

Deficyty pamięci krótkotrwałej

Deficyty pamięci krótkotrwałej

Jednym z modeli pamięci krótkotrwałej (working memory –

pamięci roboczej), który uzyskał poparcie w badaniach osób z

uszkodzonym mózgiem jest model Baddeleya (1986)

Jest to model pamięci krótkotrwałej u zdrowych osób, w którym

występują zarówno aktywne (np. procesy), jak i bierne (np.

przechowywanie informacji) składniki. Ulegają one dysocjacji u

pacjentów z uszkodzonym mózgiem

6

Deficyty pamięci krótkotrwałej

Deficyty pamięci długotrwałej

Amnezje

Dwa rodzaje amnezji opisywane w literaturze:

Amnezja wsteczna: utrata pamięci wydarzeń, które miały

miejsce przed wystąpieniem stanu, bądź czynnika

etiologicznego. W tym przypadku, pacjenci posiadają

tendencję do pamiętania wydarzeń, które miały miejsce dawno

temu, wykazują natomiast trudności w przypomnieniu sobie

wydarzeń dziejących się tuż przed urazem mózgu (gradient

Ribot’a)

Amnezja następcza: utrata pamięci wydarzeń, które miały

miejsce po wystąpieniu stanu, bądź czynnika etiologicznego. U

tych pacjentów, pamięć implicit jest zachowana

7

x

amnezja wsteczna amnezja następcza

lezja teraźniejszoprzeszłość ść

0

20

40

60

80

100

Pacjent

amnestyczny

Normalne

zapominanie

Deficyty pamięci długotrwałej

0

0,1

0,2

0,3

0,4

0,5

0,6

0,7

0,8

35-'44 45-'54 55-'64 65-'74 75-'84

Controls (n=16)

Korsakoff's (n=6)

Alzheimer's (n=8)

Kopelman (1989) News events test

Deficyty pamięci długotrwałej

8

Deficyty pamięci długotrwałej

Przykładowe regiony uważane za istotne w deficytach

pamięci długotrwałej:

Hipokamp

Obszary sąsiednie takie jak: kora węchowa

(entorhinal cortex) i kora parahipokampalna

(parahippocampal cortex)

Deficyty pamięci długotrwałej

9

Deficyty pamięci długotrwałej

Podejście społeczno-kulturowe:

kontekst społeczny

10

Kontekst społeczno-kulturowy jest

często zapomniany...

Dlaczego kontekst społeczny-kulturowy jest istotny?

Większość teorii w Psychologii nie zwraca uwagi na kontekst, gdy

opisuje/wyjaśnia zachowanie

W dziedzinach Psychologii prezentowanych do tej pory, funkcje

poznawcze i zachowania są badane, jako zamknięte w skrzynce,

niezależne od kontekstu, w którym są realizowane

Np. Pojęcie Pamięci Długotrwałej.

Czy własności pamięci długotrwałej są zależne od

kontekstu społecznego uczenia się / pamiętania?

Kontekst społeczno-kulturowy jest

często zapomniany...

Pokazano, że kontekst uczenia się i pamiętania wpływa na

pamięć długotrwałą (np. informację łatwiej wydobywa się z

pamięci, gdy związana jest z kontekstem uczenia się)

Jednak, nie ma odpowiedzi na następujące pytania:

1- Czy fakt, że osoby są same lub w grupie wpływa na

prawdopodobieństwo odzyskania informacji?

2- Jaki jest efekt zmiany kontekstu społecznego na

pamięć długotrwałą?

11

Kontekst społeczno-kulturowy jest

często zapomniany...

3- Czy znaczenie zdarzeń i słów (magazynowane w

pamięci epizodycznej i semantycznej) zmienia się

zależnie od kontekstu społecznego?

Role i reguły społeczne

Jak role i reguły społeczne kształtują zachowanie?

Reguły/normy: zasady społeczne regulujące życie ludzkie.

Obejmują ustanowione prawa i niepisane wzorce kulturowe

np. nie wolno palić w autobusie

Rola: dana pozycja społeczna, która jest realizowana przez zestaw

norm dotyczących odpowiednich zachowań

np. role płciowe (określają „właściwe” zachowania dla

mężczyzny i dla kobiety)

12

Doświadczenie Milgrama

Role mają najważniejszy wpływ na zachowanie

Ludzie bardzo często zachowują się zgodnie z przyjętą rolą

Np. Doświadczenie Milgrama (1963, 1974)

Badane osoby miały wejść w rolę „nauczyciela”

Ludzie znani eksperymentatorowi odgrywali rolę „studenta”

Osoby badane sądziły, że uczestniczą w eksperymencie

dotyczącym oddziaływania kary na proces uczenia się

Doświadczenie Milgrama

Zadanie „studentów”: nauczyciel czytał listę par słów, a zadaniem

studenta było powtarzanie tej listy

Gdy uczeń popełniał błąd, nauczyciel miał go karać impulsem

elektrycznym. Z każdym błędem napięcie, którego poziom wynosił

od 0 do 450, wzrastało o 15 woltów

Oczywiście studenci nie otrzymywali prawdziwych impulsów

elektrycznych. Jednakże, reagowali tak, jak gdyby byli karani

impulsem elektrycznym

Kiedy osoby badane pytały, kto będzie ponosił odpowiedzialność

za krzywdę zadawaną studentom, eksperymentator zapewniał, że

całą odpowiedzialność bierze na siebie

13

Doświadczenie Milgrama

Doświadczenie Milgrama

Przykład zachowania podczas doświadczenia:

Milgram opisywał:

„Obserwowałem początkową postawę dojrzałego biznesmena

wchodzącego do laboratorium z uśmiechem i pewnością siebie. W ciągu

20 minut, zmienił się w rozedrgany, jąkający się wrak, w osobę która

załamała się nerwowo (...) W pewnym momencie wymierzył pięścią we

własne czoło i mruknął „ O Boże skończmy to”. Ale nadal kontynuował

wykonywanie zadania zgodnie z poleceniem eksperymentatora aż do

ukończenia eksperymentu”.

Wyniki: 65 procent osób badanych karało studentów aż do 450

woltów. Nikt nie przerwał eksperymentu przed osiągnięciem 300

wolt

14

Doświadczenie Milgrama

To doświadczenie oczywiście nie jest zgodne z zasadami

etycznymi. Jakkolwiek, wyniki były powtarzane kilka razy i z

zastosowaniem różnych warunków

Do jakiej konkluzji prowadzą te wyniki?

Kiedy jest autorytet, który bierze całą odpowiedzialność

etyczno- prawną na siebie i dyktuje reguły zgodne z pełnioną

rolą (np. student), ludzie często zachowują się bardzo

posłusznie, mimo iż takie zachowanie narusza ich wartości i

zasady etyczne.

To zjawisko może być związane z niewyjaśnionym sukcesem

niezawodnych ruchów politycznych w XX wieku (np. Nazizm)

Doświadczenie Milgrama

Czynniki, które sprawiają, że ludzie okazują posłuszeństwo:

Zasady dobrego wychowania: ludzie na ogół nie lubią się

wychylać, okazywać nieufność ekspertom i zachowywać się

niegrzecznie

Brak języka protestu: wiele osób nie wie, jak sprzeciwić się

autorytetowi

Bezmyślność: Ludzie funkcjonują automatycznie, są posłuszni

i nie myślą o tym

15

Doświadczenie Milgrama

Pułapka: stopniowy proces, w którym jednostka zwiększa swoje

zaangażowanie w przebieg jakiegoś działania, aby usprawiedliwić

dotychczasowy wkład czasu, pieniędzy i wysiłku

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin