Siła Złego - Rozmowa z o. Aleksandrem Posackim.txt

(11 KB) Pobierz
Si�a Z�ego

Rozmowa z o. Aleksandrem Posackim SJ, autorem ksi��ek z dziedziny okultyzmu, magii i demonologii

Jola Workowska - M�ody katecheta wyrzuci� moje dziecko z lekcji religii z powodu trupiej czaszki na �a�cuszku zawieszonej na szyi. Co jest z�ego w bi�uterii?

Aleksander Posacki: -Trupia czaszka czy satanistyczny rym jest symbolem, kt�ry ma odniesienie do �wiata duchowego przez to, �e jest tworzony przez wymiar duchowy, np. przez wymiar woli. Na tym polega realizm symboliczny, dzi� arbitralnie odrzucany lub lekcewa�ony. W kulturze zachodniej za bardzo przypisywano spraw� symboliki rozumowi, natomiast pomini�to zupe�nie wymiar woluntarystyczny. Potem �wiat znacze� zosta� przypisany os�dom empirycznej psychologii, kt�ra do reszty go zsubiektywizowa�a i jeszcze bardziej zanegowa�a wolno�� cz�owieka. Wola � jak m�wili �w. Pawe� i �w. Augustyn � jest ontogentyczna, czyli stwarza pewne �wiaty, stwarza dobro i z�o i wt�rnie � za pomoc� symboli � projektuje znaki w �wiat poznania czy ekranu psychiki. Wola to w�a�nie serce, o kt�rym m�wi Biblia czy sam Jezus. Czy znak jest dobry, czy z�y � wynika z decyzji woli i dlatego m�wi� o duchowym charakterze symboli. Chrze�cijanie i satani�ci stworzyli system znak�w, kt�ry jak pokazuje historia idei, jest przekazywany i przyjmowany przez pokolenia, ale przecie� ten kod jest diametralnie r�ny. Cz�sto m�wi�, �e chodzi tu o inicjacj� i kontrinicjacj�.  Wci�� walcz� z pewnym prymitywizmem posto�wieceniowym, w kt�rym bada si� rzeczywisto�� znakow�, z g�ry zak�adaj�c, �e jest to rzeczywisto�� materialna. To jest teza, kt�r� trzeba udowodni�, a nie zak�ada�. Je�eli od strony historii opisujemy ludzkie do�wiadczenie, to musimy pami�ta�, �e tam nie by�o mowy o �adnej materii: oczywi�cie ci�ar �wiata mo�na nazwa� materi�, ale trzeba pami�ta� o tym, �e ludzkie do�wiadczenie jest zawsze pierwotne.

- Epoka o�wiecenia wynios�a na tron rozum, dzisiejsza epoka Papie�a � teologi�.

- Papie� Jan Pawe� II te� by� profesorem filozofii, racjonalnym my�licielem, a nie t�pym racjonalist�. Racjonalizm o�wieceniowy � ten mit Rozumu � doprowadzi� w ko�cu do �mierci Boga w kulturze, ale jest to konsekwencja fa�szywych za�o�e�. Dlaczego fa�szywych? Bo moja racjonalna koncepcja, kt�r� chrze�cija�stwo czy teologia tylko dookre�la, jest bardziej otwarta na transcendencj�. Je�eli kto� zamyka mi do�wiadczenie, musi to uzasadni�; je�eli kto� mi m�wi, �e moje do�wiadczenia s� wy��cznie tworem mojego m�zgu � musi to udowodni�. Ja nie b�d� udowadnia�, �e nie jestem tylko m�zgiem.
Odk�d �wiat istnieje, ludzie wierzyli w istnienie duch�w, a� tu nagle pojawili si� jacy� m�drkowie, kt�rzy nie maj�c �adnych dowod�w, m�wi� mi, �e m�j �wiat nie jest taki, jaki jest. Wczoraj mia�em dusz� � dzi� mam tylko m�zg. I je�eli podejdziemy do tego zagadnienia analitycznie w sensie intelektualnym, a nie tylko teologicznym, oka�e si�, �e wszystkie te za�o�enia by�y fa�szywe, poniewa� by�y jednostronne. Nie chodzi wi�c o teologi�, ale o racjonaln� filozofi�, kt�ra okre�li metodologiczne granice nauki. Nie chodzi wi�c o apologetyk�, ale o uczciwo�� intelektualn�. Pisa� o tym Papie� w encyklice Fides et Ratio, przypominaj�c zasady relacji pomi�dzy rozumem a wiar�, filozofi� a teologi�.

- Skoro ludzie zawsze wierzyli w duchy, to dlaczego Ko�ci� walczy z szamanami, kt�rzy chc� oczy�ci� �wiat ze z�a?

- Chrze�cijanie wierz� tylko w jedn� moc � Jezusa Chrystusa.

- Demonologia, czyli nauka o z�ym duchu, budzi w�tpliwo�ci w �onie samego Ko�cio�a.

- Wiele robimy, ale widocznie wci�� za ma�o, np. w 1999 r. wydano nowy rytua� egzorcyzmu, kt�ry jest normaln� ksi�g� liturgiczn�, jak ksi�gi dotycz�cych bierzmowania czy chrztu, co �wiadczy o tym, �e Ko�ci� oficjalnie kontynuuje t� praktyk�. Faktem jest oczywi�cie, �e t� nauk� wielu ksi�y czy teolog�w kwestionuje, ale prosz� pami�ta� o tym, �e prawie wszyscy ludzie wierz� w dobr� i z�� energi�. Jest to jakie� do�wiadczenie pierwotne, kt�re wraz z up�ywem czasu zyskuje teoretyczne podwaliny. 
Mo�na te� si�om dobra i z�a stworzy� taki dobry kierunek, �e � jak w Harrym Potterze � si�a Pottera jest cz�ci� si�y Voldemorta. Takie zagadkowe przedstawienie dobra i z�a nie przyczyni si� do rozkwitu prawdziwej odwagi czy przyja�ni, co podkre�la�a Gabriele Kuby w li�cie do kardyna�a Ratzingera. Moda na okultyzm lub na czary Harryego Pottera pokazuje, �e ludzie wci�� szukaj� jakiego� �atwego rozwi�zania swoich �yciowych problem�w. Niestety, b��dne interpretacje pchaj� ich w sid�a Z�ego.

- Czyli s� z�e duchy chrze�cija�skie i z�e �cywilne�?

Nie, s� to te same duchy, ale przybieraj� r�ne maski, np. demon wsp�czesno�ci nazywa si� kultura, a jego umi�owanym dzieci�ciem jest idea neutralno�ci czy tolerancji. Zreszt� wida� to ju� po samej rozmaito�ci imion szatana w Biblii. Prosz� pami�ta�, �e diabe� �wiadomie i dobrowolnie wypowiedzia� pos�usze�stwo Panu Bogu, a przedstawiciele magii czy okultyzmu nie s� tak absolutnie jednoznacznie przeciwni eschatologicznej wizji Chrystusa.

- Z�o magii polega na tym, �e nie jest nasza, chrze�cija�ska, tak? Niewierz�cemu op�tanie nie zagra�a?

- Nie. Atei�ci bywaj� op�tani, s� cz�sto narz�dziem Z�ego. Tym bardziej �e atei�ci najcz�ciej bywaj� anty-teistami, kt�rzy nie chc� lub nienawidz� Boga. Czasem si� nawracaj�, nie mog�c znie�� op�tania, nie otrzymuj�c pomocy od umi�owanej przez siebie psychiatrii. Nie jest wi�c do ko�ca tak, �e gdyby nie wiara w Boga, wiara w diab�a nie mia�aby sensu. Szatan przychodzi tam, gdzie jest grzech, �wiadomie czynione z�o � tak�e wtedy, je�li �wiadomo�� religijna z�a jest odrzucana, nieu�wiadomiona czy zwyczajnie nieobecna.

- Jak odr�ni� op�tanie od dzia�ania magii?

- Magia nienawidzi s�abo�ci i cierpienia w ka�dej postaci, op�tani alergicznie reaguj� na sacrum. Op�tanie mo�e by� powodowane przez grzech magii zar�wno u magika czy okultysty, jak i u osoby korzystaj�cej z us�ug magicznych czy okultystycznych Op�tane mog� by� te� ofiary dzia�ania czarnej magii, je�li z w�asnej winy utraci�y kontakt z ochronnym p�aszczem Bo�ej �aski. Gdy chodzi o ocen� zagro�e� magi�, z punktu widzenia antropologii filozoficznej i teologicznej kluczem do zrozumienia jest s�owo �wola�. Chrze�cijanie uznali, �e ludzka wola jest zbyt s�aba, by osi�gn�� dobro i potrzebuje pomocy Boskiej, a okulty�ci � wszystko opieraj� na swoim w�asnym potencjale.

- Je�eli wierz�, mog� si� czu� bezpiecznie w satanistycznym �rodowisku i nosi� r�ne amulety?

- Nie. To jest pycha � nadmierna wiara we w�asn� si��. Diabe� szuka tylko okazji, by zago�ci� w naszych sercach. Znaki okultystyczne i satanistyczne, np. amulety czy talizmany � zw�aszcza je�li faktycznie dotycz� wielowiekowych tradycji antychrze�cija�skich � s� znakami inicjacyjnej przynale�no�ci duchowej, otwieraj�c nas na �wiat z�ych duch�w, zapraszaj�c je�

- Moja wola stwarza dobro i z�o, czy to oznacza, �e mam w�asne dobro i w�asne z�o.

- Powiedzia�em ju�, �e nie! Akty woli stwarzaj� dobre i z�e czyny, ale dobro i z�o nie jest zale�ne od naszej woli. Kochaj�ca rodzina nie stwarza dobrego porz�dku warto�ci, bo obiektywny porz�dek aksjologiczny istnieje bez wzgl�du na nasze czyny. Ale kochaj�ca rodzina wciela dobro w �wiat i w tym sensie je stwarza. Wolno�� cz�owieka jest zakorzeniona w duchu i � uwa�am � �e myl� si� psychologowie czy socjologowie, kt�rzy twierdz�, �e istot� cz�owieka s� potrzeby materialne.

- Jak pogodzi� kreatywn� wol�, kt�ra decyduje o dobru i z�u, z nie�wiadomym oddzia�ywaniem pewnych symboli. Je�li nie�wiadomie u�ywamy pewnych symboli, kt�re dokonuj� w naszym wn�trzu spustoszenia, czy to znaczy, �e wola mo�e wybiera� z�o nie�wiadomie?

- Cz�owiek, tak jak szatan, mo�e ulega� iluzji i pokusie w�asnej bosko�ci, a wola nie jest to�sama z racjonalno�ci� lub wiedz�. Jacques Maritain twierdzi�, �e szatan by� pierwszym woluntaryst�, bo prawie wszystko wiedzia�, a i tak g�upio wybra�. Orygenes m�wi�, �e grzech zniekszta�ca dusz�. Mo�e dlatego trudno si� nawr�ci�, nawet na �o�u �mierci. Strach nie wystarczy ani tym bardziej wspomniane racjonalne argumenty.

- Dlaczego zak�adamy, �e wola jest tak g�upia, i� s�uchaj�c muzyki satanistycznej, otwiera drzwi szatanowi?

- Znaki satanistyczne, muzyka i s�owa muzyki satanistycznej budz� z�� wol�, bo same powsta�y ze z�ej woli. Nie znaki materialne s� tu wa�ne, ale to, co oznaczaj�. Gro�na jest intencja, a nie d�wi�k czy kawa�ek metalu. Dotykamy tu tajemnicy grzechu. Grzech przychodzi przez dusz�. Wybory woli zmieniaj� dusz� i dlatego je�eli kto� wybiera z�o na gruncie woli, to potem mo�e posiada� wielk� wiedz� teoretyczn�, pozwalaj�c� na odr�nienie dobra i z�a, ale to mu nic nie pomo�e. Z�e akordy mrocznego rocka czy pentagramy s� cz�sto niebezpieczne, poniewa� stoi za nimi z�a wola szatana. Poprzez znaki szatan mo�ci sobie miejsce wewn�trz cz�owieka, czasami tak�e poza �wiadomo�ci�.

- Skoro wszystko jest tajemnic�, sk�d wiadomo, w kt�rej dru�ynie si� gra? Sk�d mam mie� pewno��, �e ojciec gra w dru�ynie Anio�a?

- Musi Pani wierzy� i do�wiadcza�, �e gram w dru�ynie Pana Boga. Uczmy si� wewn�trznego do�wiadczenia rozeznawania duch�w, jak od wiek�w uczono w Ko�ciele.

- Kl�ska racjonalno�ci, zwyci�stwo teologii mi�osierdzia, zjazd egzorcyst�w w Cz�stochowie oznacza, �e w�adz� nad �wiatem sprawuj� demonolodzy. G��wny egzorcysta w Polsce, ks. Marian Pi�tkowski, powiedzia�, �e �przypadk�w rzeczywistego op�tania jest bardzo niewiele, 2%�. Nie obawia si� ojciec, �e ludzie, kt�rzy wiedz� o miejscu zamieszkiwania Z�ego, mog� decydowa� o naszym �yciu?

- To oczywiste nieporozumienie. Egzorcy�ci nie maj� �adnej w�adzy, ich jedynym or�em jest modlitwa � rozkaz skierowany do szatana w imi� Boga. Jest to rytua� inicjacyjny i liturgiczny, cho� r�ni si� od zwyk�ej liturgii. Skuteczny egzorcyzm jest bowiem cudem w najpe�niejszym tego s�owa znaczeniu, bo dokonuje si� tylko i wy��cznie moc� Boga. Dlatego w�a�nie egzorcy�ci s� to bardzo pro�ci i pokorni ludzie, pe�ni wsp�czucia dla op�tanych. Egzorcy�ci nie s...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin