-przed przystąpieniem do badan należy zagrzać silnik do temperatury równowagi cieplnej jeżeli nie ma możliwości jej pomiaru należy doprowadzić do dwukrotnego włączenia się sterowanego termostatem wentylatora chłodnicy.
-pomiary zaczyna się od najmniejszej prędkości obrotowej, przy której silnik pracuje jeszcze prawidłowo. Po odczytaniu wskazań wszystkich urządzeń pomiarowych , zmniejsza się obciążenie silnika przez hamulec, wskutek czego prędkość obrotowa silnika wzrasta. Przeprowadza się następny pomiar, znów zmniejsza się obciążenie itd. aż silnik zostanie doprowadzony do najwyższej prędkości obrotowej. Jeżeli nie jest ona podana przez producenta, można przyjąć 110% lub prędkość znamionową dla silników ZS. Pomiary można powtórzyć w kierunku przeciwnym.
Pomiary niezbędne do wykonania charakterystyki obejmują:
-prędkość obrotową
-moment obciążający
-zużycie paliwa określone przez czas lub liczbę obrotową silnika odpowiadające zużyciu pomiarowej dawki paliwa o objętości lub w czasie.
Na podstawie poszczególnych wyników pomiarów oblicza się;
-moc użyteczną
-moment obrotowy
-godzinowe zużycie paliwa
-jednostkowe zużycie paliwa
4. Wyniki pomiarów i obliczenia:
P [kG]
N [obr/min]
t [s]
Ne [kW]
Mo [Nm]
Ge [kg/h]
ge [g/kWh]
29
1492
78
4,4
28,1
1,7
0,386
38
1750
55
6,7
36,5
2,4
0,358
45
1880
42
8,6
43,6
3,2
0,372
50
2050
10,4
48,4
3,5
0,336
52
2200
33
11,6
50,3
4,0
0,344
53
2380
24
12,8
51,3
5,6
0,437
54
2500
22
13,7
52,3
6,1
0,445
2700
17
15,1
53,4
7,9
523,1
Wzory do obliczeń:
-moc efektywna
Nc=P*n/k [kW]
Mo=9554.14*Ne/n [Nm]
Ge=3.6*Vp*ρp/t [kg/h]
ge= Ge*103/ Ne [g/kWh]
5. Wnioski:
Wykonanie ćwiczenia umożliwiło nam sporządzenie charakterystyki prędkościowej badanego silnika. Aby wykonać taką charakterystykę, niezbędne było precyzyjne odczytanie pomiarów koniecznych do obliczenia: mocy efektywnej, momentu obrotowego, godzinowego zużycia paliwa i jednostkowego zużycia paliwa, które nanieśliśmy na papier milimetrowy. Z wykresu wywnioskowałem, że badany silnik jest silnikiem o małej mocy efektywnej oraz jednostkowym zużyciu paliwa, natomiast wartości momentu obrotowego znacznie wykraczają po za normy typowego silnika o zapłonie samoczynnym.
madziula0001