Charakterystyka prdkociowa1.doc

(44 KB) Pobierz
POLITECHNIKA ŚWIĘTOKRZYSKA W KIELSACH

   -przed przystąpieniem do badan należy zagrzać silnik do temperatury równowagi cieplnej     jeżeli nie ma możliwości jej pomiaru należy doprowadzić do dwukrotnego włączenia się sterowanego termostatem wentylatora chłodnicy.

   -pomiary zaczyna się od najmniejszej prędkości obrotowej, przy której silnik pracuje jeszcze prawidłowo. Po odczytaniu wskazań wszystkich urządzeń pomiarowych , zmniejsza się obciążenie silnika przez hamulec, wskutek czego prędkość obrotowa silnika wzrasta.    Przeprowadza się następny pomiar, znów zmniejsza się obciążenie itd. aż silnik zostanie doprowadzony do najwyższej prędkości obrotowej. Jeżeli nie jest ona podana przez producenta, można przyjąć 110%  lub prędkość znamionową dla silników ZS. Pomiary można powtórzyć w kierunku przeciwnym.

 

Pomiary niezbędne do wykonania charakterystyki obejmują:

   -prędkość obrotową

   -moment obciążający

   -zużycie paliwa określone przez czas lub liczbę obrotową silnika odpowiadające zużyciu           pomiarowej dawki paliwa o objętości lub w czasie.

 

Na podstawie poszczególnych wyników pomiarów oblicza się;

-moc użyteczną

-moment obrotowy

-godzinowe zużycie paliwa

-jednostkowe zużycie paliwa

 

 

 

 

4. Wyniki pomiarów i obliczenia:

 

P [kG]

N [obr/min]

t [s]

Ne [kW]

Mo [Nm]

Ge [kg/h]

ge [g/kWh]

29

1492

78

4,4

28,1

1,7

0,386

38

1750

55

6,7

36,5

2,4

0,358

45

1880

42

8,6

43,6

3,2

0,372

50

2050

38

10,4

48,4

3,5

0,336

52

2200

33

11,6

50,3

4,0

0,344

53

2380

24

12,8

51,3

5,6

0,437

54

2500

22

13,7

52,3

6,1

0,445

55

2700

17

15,1

53,4

7,9

523,1

 

 

Wzory do obliczeń:

-moc efektywna

 

  Nc=P*n/k  [kW]                 

 

  -moment obrotowy

 

  Mo=9554.14*Ne/n  [Nm] 

 

 

-godzinowe zużycie paliwa

 

Ge=3.6*Vp*ρp/t   [kg/h]

 

  -jednostkowe zużycie paliwa

 

ge= Ge*103/ N   [g/kWh]

 

5. Wnioski:

Wykonanie ćwiczenia umożliwiło nam sporządzenie charakterystyki prędkościowej badanego silnika. Aby wykonać taką charakterystykę, niezbędne było precyzyjne odczytanie pomiarów koniecznych do obliczenia: mocy efektywnej, momentu obrotowego, godzinowego zużycia paliwa i jednostkowego zużycia paliwa, które nanieśliśmy na papier milimetrowy. Z wykresu wywnioskowałem, że badany silnik jest silnikiem o małej mocy efektywnej oraz jednostkowym zużyciu paliwa, natomiast wartości momentu obrotowego znacznie wykraczają po za normy typowego silnika o zapłonie samoczynnym.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin