obciążeniowa.doc

(89 KB) Pobierz
POLITECHNIKA ŚWIETOKRZYSKA

POLITECHNIKA ŚWIETOKRZYSKA

W KIELCACH

SAMODZIELNY ZAKŁAD

SILNIKÓW SPALINOWYCH

I MASZYN ROBOCZYCH

Laboratorium:

Silniki spalinowe

 

Nazwisko i Imię

WMiBM

TS

Wydział

Grupa

Ćwiczenie:

nr  18

 

Temat ćwiczenia: 

Wyznaczenie charakterystyki obciążeniowej silnika.

23.04.2007

 

 

 

 

 

 

 

Data wykonania

Data zaliczenia

Ocena

Podpis prowadzącego

 

1.      Cel ćwiczenia.

            Celem ćwiczenia jest sporządzenie charakterystyki obciążeniowej silnika spalinowego na stanowisku hamowniczym.

 

2.      Wstęp.

          Charakterystyka obciążeniowa przedstawia zależność godzinowego i jed­nostkowego zużycia paliwa od momentu obrotowego, średniego ciśnienia efek­tywnego lub mocy efektywnej przy stałej prędkości obrotowej. Można również nanosić na wykres charakterystyki obciążeniowej zależności temperatury spalin, zadymienia, składu spalin itp.

              Charakterystyki obciążeniowe umożliwiają określenie własności eksplo­atacyjnych silnika w różnych warunkach jego pracy i pozwalają na porównywa­nie różnych silników. Wykonuje się je zazwyczaj dla prędkości obrotowych, z którymi najczęściej silnik pracuje lub dla całego zakresu użytkowych prędkości obrotowych.

9e; g/kWh Ge;kg/h

              Rys. 1 przedstawia typową charakterystykę obciążeniową silnika o zapło­nie samoczynnym.

Rys. 1. Schemat charakterystyki obciążeniowej silnika ZS

             

              Jeżeli silnik pracuje z regulatorem, to uzyskuje się charakterystykę obcią­żeniową regulatorową. Różni się ona tym od poprzednio opisanej, że dotyczy pracy silnika nie przy stałej prędkości obrotowej, lecz zmiennej w zakresie dzia­łania regulatora, a w warunkach przeciążenia - także przy mniejszych prędko­ściach obrotowych. Wykres charakterystyki obciążeniowej regulatorowej przed­stawiono na rys. 2. Zakres działania regulatora odpowiada zakresowi obciążeń, dla których występuje w przybliżeniu liniowa zmienność prędkości obrotowej.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 4. Schemat charakterystyki obciążeniowej regulatorowej

 

 

3.      Przebieg ćwiczenia

Wszystkie pomiary należy rozpoczynać po ustaleniu równowagi cieplnej silnika.

 

Przebieg sporządzania charakterystyki obciążeniowej:

-       należy ustalić wartość obciążenia silnika dla których wykonane zostaną po­miary,

-       przy zerowym obciążeniu silnika należy ustalić prędkość obrotową, przy któ­rej ma być określona charakterystyka,

-       po przeprowadzeniu niezbędnych pomiarów należy zwiększyć otwarcie przepustnicy lub wielkość dawki wtryskiwanego paliwa, wskutek czego prędkość obrotowa silnika wzrośnie,

-       następnie należy doprowadzić ją do założonej wartości odpowiednim obcią­żeniem silnika za pomocą hamulca. Uzyskana przy tym wartość obciążenia powinna być zbliżona do założonej,

-       po odczytaniu wskazań przyrządów pomiarowych powtarza się opisane czyn­ności uzyskując trzeci, czwarty itd. punkt pomiarowy,

-              przy uzyskaniu największego  obciążenia,  powtarza  się  pomiary kolejno zmniejszając obciążenie.

 

             

 


 

4.      Wyniki i obliczenia

 

 

Tablica 1 – dane uzyskane w ćwiczeniu przy prędkości obrotowej n1=1200 [obr/min].

 

L.p.

P

[kG]

t

[s]

1

3

122

2

8

112

3

17

109

4

27

95

5

40

80

 

Tablica 2 – dane uzyskane w ćwiczeniu przy prędkości obrotowej n2=1800 [obr/min].

 

L.p.

P

[kG]

t

[s]

1

7

86

2

18

68

                            3

31

56

4

51

Zgłoś jeśli naruszono regulamin