Metody pracy socjalnej
Metoda indywidualnych przypadków
ü Zasada indywidualizacji
Jednostki ani rodziny nie można traktować według jakiejkolwiek reguły lub teorii, ale należy dokładnie przyjrzeć się jej sytuacji życiowej i precyzyjnie zbadać wszystkie okoliczności, które stały się powodem szukania pomocy społecznej.
ü Nie można pomagać szybko,
bez namysłu, częściowo, ale należy przeprowadzić rozpoznanie warunków życiowych jednostki, jej stosunku do otoczenia
ü Caseworker musi posiadać wiedzę, doświadczenie oraz odpowiednie dyspozycje osobowościowe.
1. Wyczerpanie indywidualnych zasobów w postaci sił własnych i możliwości rozwiązania problemu przez jednostkę.
2. Niewystarczające ( ograniczone) możliwości intelektualne lub fizyczne osoby, która nie potrafi sama skorzystać z oferty socjalnej, nawet jeśli jest ona dostępna.
3. Długotrwały stres prowadzący do niemożności rozwiązania nawet czasami prostych problemów.
1. Zasada respektowania podopiecznego jako osoby,
z wszystkimi jego problemami i trudnościami, zrozumienie dla jego nieporadności, szacunek dla jego osobistych decyzji i wyborów.
2. Komunikacja służąca nawiązywaniu interakcji, jasność i precyzja stosowanych terminów.
3. Indywidualizacja zawierająca poszukiwanie przez pracownika socjalnego odpowiedzi na pytanie: Co specyficznego jest w sytuacji danego człowieka i jak można mu pomóc?
4. Zasada uczestnictwa podopiecznego w procesie działań korygujących i naprawczych.
5. Zasada zaufania i poszanowania prywatności.
6. Zasada samoświadomości pracownika socjalnego, pozostająca w bliskim związku z zasadą akceptacji. Dotyczy służenia pomocą potrzebującym bez kierowania się osobistymi preferencjami czy uprzedzeniami.
Metoda grupowa – zasady
„…Praca grupowa stwarza kontekst, w którym jednostki pomagają sobie nawzajem, jest to metoda pomagania grupom i jednostkom; może dawać jednostkom i grupom możność wpływu i zmian w zakresie osobowych, grupowych, organizacyjnych i społecznych problemów” ( A. Brown, 1984).
Przykładowe typologie grup:
ü Grupy rekreacyjne
ü Grupy socjalizacyjne
ü Grupy terapeutyczne
ü Grupy spotkaniowe, trening wrażliwości
ü Grupy edukacyjne
ü Grupy samopomocy
ü Grupy problemowe i decyzyjne
Metoda środowiskowa
(organizowania środowiska)
Wąskie rozumienie tej metody ma miejsce wówczas, gdy:
1. Na użytek głównie pomocy socjalnej uruchamiana jest jakaś akcja cykliczna lub stała. 2. Przedmiotem zainteresowania lub działania jest jedna grupa społeczna – na przykład ludzie starzy lub wybrane zjawisko – czas wolny młodzieży.
3. Działania i przedsięwzięcia środowiskowe prowadzone są przez jedną grupę osób lub jedną instytucję.
Szeroki sens metody środowiskowej oznacza całościowe rozumienie środowiska lokalnego, pełną rejestrację jego problemów, kompleksowy i komplementarny system działań, podejmowanie pracy z intencją stałego działania i trwałego usuwania zagrożeń i niepożądanych zjawisk.
W szerokim rozumieniu metody środowiskowej chodzi o dominację pozytywnego sensu działalności społecznej ( rozwój ku celom pożądanym) nad negatywnym sensem aktywności społecznej (ratownictwo i usuwanie zagrożeń).
Są dwa podstawowe warunki udanego zastosowania metody organizowania środowiska:
1.Istnienie „sił społecznych”. Tym mianem określa się potocznie ochotniczych, najczęściej nieprofesjonalnych organizatorów- wychowawców. Ich oparciem, a także „inkubatorem” powinny być samorządy lokalne.
2.Zaangażowanie w dzieło społeczności lokalnej przedstawicieli wszystkich jej grup ( rozbudzanie sił społecznych).
W latach siedemdziesiątych XX wieku pojawiły się tendencje do integrowania powyższych metod . Opracowany w tym nurcie generalistyczny model interwencji oparty jest na założeniu, że praca socjalna, w zależności od faktycznych potrzeb, może wymagać rozwiązywania ludzkich problemów na poziomach: jednostkowym, grupowym czy społecznym ( Kirst-Ashman, Hull, Jr., 1994).
Zwolennicy orientacji generalistycznej kładą nacisk na korzystanie z procedury rozwiązywania problemów jako meta-metody pracy socjalnej ( Boehm, Staples, 2002).
W pracy socjalnej problemy powstające w relacjach międzyludzkich są rozumiane jako trudności w osiąganiu celów, z którymi ludzie nie są sobie w stanie poradzić przy wykorzystaniu własnych zasobów.
- konflikty interpersonalne;
- niezadowalające relacje międzyludzkie;
- trudności w funkcjonowaniu w rolach społecznych;
- trudności w radzeniu sobie z poważnymi zmianami w życiu;
- problemy emocjonalne;
- niedostateczne środki służące zaspokajaniu podstawowych potrzeb;
- problemy w podejmowaniu decyzji;
- konflikty kulturowe, ( dyskryminacja, konieczność adaptacji do nowych, nieznanych warunków kulturowych) odczuwane przez członków mniejszości społecznych ( Kirst-Ashman, Hull, Jr. 1994).
1. odczucie trudności,
2. zdefiniowanie problemu,
3. poszukiwanie pomysłów możliwych rozwiązań,
4. ocena i wybór rozwiązania,
5. zastosowanie rozwiązania.
Teksty źródłowe:
Pedagogika społeczna, podręcznik akademicki, E. Marynowicz-Hetka, tom 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006
Pedagogika społeczna, pod redakcją T. Pilcha i I. Lepalczyk, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995
4
Ltso