Michałowski Kazimierz - Nie tylko piramidy... Sztuka dawnego Egiptu.pdf

(16074 KB) Pobierz
146529078 UNPDF
146529078.002.png
Nie tylko piramidy...
 
Kazimierz Michałowski
Nie tylko piramidy...
Sztuka
dawnego Egiptu
Wiedza Powszechna Warszawa 1966
146529078.003.png
Okładka, obwoluta, karta tytułowa
i karty śródtytułowe
JÓZEF CZESŁAW BIENIEK
Rysunki przy kartach śródtytułowych
KRYSTYNA MICHAŁOWSKA
Zestawienie chronologiczne i indeks
TERESA BORKOWSKA-KOEĄTAJ
Redaktor
HALINA WALFISZ
Redaktor techniczny
STEFAN IDZIAKOWSKI
Korektor
CZESŁAWA TOMASZEWSKA
Żonie mojej, towarzyszce
i nieocenionej współpracowniczce
w wielu wyprawach archeologicznych
Copyright by „Wiedza Powszechna" — 1966
Warszawa, Poland
PW ,,Wiedza Powszechna" — Warszawa 1966. Wydanie I.
Nakład 30 000 + 268 egz. Objętość 19,25 ark. wyd., 19 ark.
druk. + 5 ark. druk. wkładek rotograwiurowych. Papier
ilustr. kl. III, g 80 (82X104) z Fabr. Pap. w Dqbrowicy.
Papier na wkładki rotogr. kl. III, g 100 (84X108) z Fabr.
Pap. w Kluczach. Oddano do składania 8.III.66 r. Podpisano
do druku 10.X.66 r. Druk ukończono w listopadzie 1966 r.
Łódzkie Zakłady Graficzne — Łódź, ul. PKWN 13. Zam. 255.
M-17
Cena zł 36,—
146529078.004.png
Sztuka egipska cieszy się dziś w Polsce dużym zaintere-
sowaniem. Dzięki rozwinięciu się ruchu turystycznego i no-
woczesnym środkom podróży, Egipt stał się nam znacznie
bliższy. Warszawę od Kairu dzieli tylko kilka godzin lotu.
Sądzę, że do zainteresowania Egiptem przyczyniły się rów-
nież w pewnej mierze polskie odkrycia archeologiczne do-
konane przez nas na Bliskim Wschodzie w latach ostatnich.
Dzięki przywiezionym do kraju zabytkom, otrzymywanym
na podstawie umowy z Egiptem i Sudanem, wzbogaciły się
również znacznie zbiory sztuki egipskiej w Muzeum Naro-
dowym w Warszawie. Dziś możemy więc wiele zagadnień
zilustrować w tej książce dziełami sztuki, które znajdują się
w naszym posiadaniu. Nie tylko jednak o to chodzi. Możemy
w przedstawianiu poszczególnych etapów rozwoju sztuki
egipskiej powoływać się na nasze, polskie odkrycia, które
wniosły ostatnio bardzo poważny wkład do skarbca nauki
światowej.
Jeśli na kartach tej książki czytelnik spotka się często
z określeniem „nasze odkrycia" czy ,,nasze wykopaliska",
musi pamiętać o tym, że dokonane zostały one dzięki ba-
daniom Stacji Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu
Warszawskiego z siedzibą w Kairze. Powoływanie się w
tekście na „nasze odkrycia" nie może być poczytane za ro-
dzaj szowinizmu narodowego lub przesadnie pojętego pa-
triotyzmu. Nic podobnego. Każdy, komu nie obce są książki
dotyczące dziejów sztuki egipskiej, pisane przez uczonych
francuskich, niemieckich czy angielskich, łatwo może prze-
konać się o tym, że autorzy powołują się prawie wyłącznie
na badania i odkrycia swoich ziomków. Dlaczego więc mie-
libyśmy pomijać milczeniem w książce polskiej nasze pol-
skie odkrycia, które w wielu przypadkach nie ustępują zna-
czeniu osiągnięć archeologów i egiptologów innych naro-
dowości?
Książka ta nie jest historią sztuki egipskiej. Jej celem jest
danie czytelnikowi klucza do zrozumienia i oceny wartości
tej sztuki. Dlatego też każdy okres ujęty jest kompleksowo
i jego cechy charakterystyczne uwypuklone są na przykła-
dach zaczerpniętych ze wszystkich gałęzi sztuki. Gdyby ko-
goś interesowała np. tylko rzeźba czy architektura, miałby
on pewne trudności w rozeznaniu się na podstawie tej lek-
tury w klasyfikacji i systematyce poszczególnych zagadnień,
tym bardziej że w tekście zabytki wzmiankowane są tylko
przykładowo tam, gdzie chodzi o podanie najbardziej cha-
rakterystycznych cech twórczości artystycznej w kolejnych
okresach rozwoju sztuki egipskiej.
Pomimo wszystko sztuka egipska jest dla nas o wiele dal-
sza od sztuki greckiej, która zresztą w wielu przypadkach
wykorzystała zdobycze osiągnięte w dziedzinie kształtowa-
nia przez mistrzów egipskich. Ale sztuka grecka jest prze-
cież źródłem europejskiej kultury i twórczości. Wydaje się
więc rzeczą konieczną, aby właściwe rozważania nad klu-
czowymi problemami sztuki egipskiej zostały poprzedzone
rozdziałami wstępnymi, mówiącymi o kraju i ludziach, ję-
zyku, piśmie, religii i dziejach tego wyjątkowego, niepow-
tarzalnego w cywilizacji ludzkiej wydarzenia, jakim była
sztuka egipska; zrozumieć ją można tylko wówczas, kiedy
jasno zdamy sobie sprawę z tego, że stanowiła ona dosko-
nałe i wyraziste odbicie przyrody i stosunków społecznych,
które panowały nad Nilem na pewnym etapie historycznego
rozwoju tego kraju.
KAZIMIERZ MICHAŁOWSKl
Podkowa Leśna, sierpień 1965 r.
146529078.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin