ekonomia.doc

(83 KB) Pobierz
Podstawy ekonomii

Podstawy ekonomii.

 

 

Ekonomia-jest to nauka o procesie gospodarowania tzn. o produkcji, podziale, wymianie i konsumpcji środków zaspokajania potrzeb. Jest również nauką, która odkrywa i opisuje związki i zależności przyczynowo-skutkowe czyli prawa ekonomiczne chociaż ich nie tworzy.

Ekonomia-jest nauką, która pokazuje jak ludzie radzą sobie z rzadkością zasobów.

 

Podstawowym założeniem ekonomii jest twierdzenie o ograniczoności zasobów oraz o nieograniczoności ludzkich potrzeb. Sytuacja rodzi podstawowe pytania:

*w jaki sposób wykorzystać ograniczone zasoby, aby optymalnie zaspokoić ludzkie potrzeby.

 

Zasoby w ekonomii dzielone są na 4 podstawowe kategorie:

a)ziemia tzn. jej powierzchnia i wszystko to co w naturze jest użyteczne (co na niej rośnie, co po niej chodzi)

b)praca tzn. ludzkie umiejętności, kwalifikacje, zdolności, doświadczenia.

c)kapitał tzn. wszystkie dobra, które zostały wyprodukowane w przeszłości a służą prowadzeniu działalności gospodarczej obecnie (budynki,maszyny, urządzenia, pieniądze)

d)technologia-wiedz o tym co w jaki sposób w procesie działalności gospodarczej wykorzystać trzy poprzednie kategorie zasobów.

 

Potrzeba-jest to stan braku czegoś.

Wśród wielu kwalifikacji wyróżnia się podział na dwie kategorie potrzeb:

-potrzeby podstawowe (ubrania, ciepła,dachu nad głowa, snu)

-potrzeby wyższego rzędu (kulturalne) wypoczynek, turystyka, sport, rekreacja, oświata kultura, samorealizacja, kształcenie)

 

Do zaspokojenia ludzkich potrzeb służą:

-dobra

-usługi

czyli środki zaspokajania ludzkich potrzeb.

 

Dobro-to przedmiot materialny posiadający tzw. użyteczność czyli zespół cech fizycznych i chemicznych zdolnych do zaspokojenia potrzeb ludzkich.

Usługa-zespół czynności w wyniku której następuje zaspokojenie ludzkiej potrzeby.

 

Podstawowe kategorie gospodarki towarowo-pieniężnej.

W procesie rozwoju gospodarczego wyróżnia się jedynie dwie formy produkcji społecznej:

·           gospodarka naturalna w której producenci produkują jedynie w celu zaspokojenia własnych potrzeb.

·           Gospodarka towarowa w której producenci przekazują produkty swojej pracy innym podmiotom w drodze ekwiwalentnej wymiany tzn. w drodze transakcji kupna-sprzedaży.

Produkt pracy ludzkiej staje się towarem. Aby gospodarka towarowa mogła zaistnieć musi nastąpić społeczny podział pracy oraz ekonomiczne wyodrębnienie się producentów.

Proste wymiany towaru na towar uległy z czasem modyfikacji. Pojawił się bowiem powszechny ekwiwalent pełniący funkcję pośrednika wymiany tzn. pieniądz. Transakcje towar za towar uległy przekształceniu w transakcje towar pieniądz towar a raczej w dwa rodzaje odrębnych transakcji czyli towar-pieniądz i pieniądz-towar.

 

Rynek i jego rodzaje.

Rynek-jest to całokształt transakcji kupna- sprzedaży oraz instytucji obsługujących te transakcje.

 

Z punktu widzenia różnych kryteriów dokonuje się klasyfikacji podziału rynku:

a)wg przedmiotu obrotu rynek dzieli się na :

-rynek dóbr i usług konsumpcyjnych

-rynek dóbr i usług inwestycyjnych

b)wg zasięgu geograficznego wyróżnia się:

-rynek lokalny

-rynek regionalny

-krajowy

-międzynarodowy

-światowy

c)w zależności od sytuacji rynkowej:

-rynek sprzedawcy charakteryzujący się długotrwałą przewagą popytu nad podażą co stawia sprzedającego w uprzywilejowanej pozycji

-rynek nabywcy charakteryzuje się trwałą nadwyżką podaży nad popytem co stawia w uprzywilejowanej pozycji nas konsumentów.

 

Pieniądz i jego funkcje.

Pieniądz-jest to powszechny ekwiwalent wymiany nie posiadający wartości użytkowej ale posiadający wartość wymienną o umownym charakterze.

Pieniądz pełniący funkcje:

a)dobra obrachunkowego pozwala wprowadzić wartość wszystkich towarów i usług do wspólnego mianownika.

b)pieniądz jako środek cyrkulacji polega na pośredniczeniu w transakcjach kupna-sprzedaży.

c)funkcja środka płatniczego pozwala na uwalnianie się ze zobowiązań.

d)pieniądz jako środek przechowywania bogactwa czyli tezauryzacji.

e)funkcja pieniądza światowego.

Ceny i funkcje cen.

Cena-jest to pieniężny wyraz wartości towaru.

Cena spełnia trzy funkcje:

1.funkcja informacyjna –za jej pośrednictwem bowiem uzyskuje się informacje o wartości nakładów oraz o wartości i wysokości cen innych dóbr i usług.

2.funkcja agregacyjna- za pośrednictwem której sprowadzić można wszystkie nakłady do wspólnego mianownika.

3.cena jako instrument kształtowania struktury popytu i podaży oraz przywracania równowagi rynkowej.

 

Popyt-jest to ilość dóbr i usług jaką nabywcy są w stanie nabyć po określonej cenie w określonym czasie.

Czynniki wpływające na wielkość popytu to:

-wielkość dochodów

-poziom cen

-gusty i preferencje nabywców.

 

Gusty i preferencje nabywców zostały w teorii uporządkowane wg pewnych rodzajów zachowań:

a)efekt owczego pędu oznacza, że popyt wzrasta dlatego, że inni konsumują to dobro.

b)efekt snobizmu w którym popyt maleje na skutek tego, że inni konsumują to dobro.

c)efekt spekulacyjny wiąże się z oczekiwaniami co do wzrostu cen w przyszłości.

 

Krzywa popytu-jest to zależność między wielkością popytu a poziomem cen. Badając tą zależność zakłada się, że wpływ pozostałych czynników czyli dochodów gustów i preferencji na poziom popytu jest stała.





cena

 

 

 

 



              popyt

 

Podaż-jest to ilość dóbr i usług zaoferowana przez producentów do sprzedaży po danej cenie w określonym czasie.

 

Czynniki wpływające na wielkość podaży to:

a)poziom cen rynkowych

b)koszty produkcji, koszty czynników produkcji

c)czas

Krzywa podaży-jest to zależność pomiędzy poziomem cen a wielkością podaży.

 

Podstawy ekonomicznych zachowań konsumentów.

W teorii konsumenta zakłada się, że jest on podmiotem racjonalnym tzn. że dąży do uzyskania maksymalnych efektów z konsumpcji. Konsument ponadto posiada uporządkowany system preferencji oraz jest podmiotem suwerennym tzn. jeśli samodzielnie dokonuje wyborów. W analizie mikroekonomicznej zachowań konsumentów powstaje pytanie ile zachowanie przynosi konsumentowi  kupowanie i konsumowanie produktów i usług. Miarą zadowolenia z konsumpcji jest tzw. użyteczność.

 

Użyteczność- jest to suma zadowolenia jaką osiąga indywidualny konsument skonsumowania lub posiadania danego dobra.

Użyteczność całkowita-jest sumą użyteczności konsumowanej ilości produktu lub usługi.

Użyteczność marginalna-czyli inaczej krańcowa wyraża zadowolenie konsumenta ze zwiększenia konsumpcji danego dobra o kolejną dodatkową jednostkę.

 

Między ilością konsumowanego dobra a użytecznością czyli zadowoleniem z konsumpcji występują następujące zależności:

a)użyteczność całkowita-rośnie wraz ze wzrostem ilości konsumowanego dobra.

b)użyteczność marginalna-zmniejsza się wraz ze wzrostem ilości konsumowanego dobra.

 

 

W przypadku konsumpcji dwóch dóbr zakłada się, że konsument umie ocenić które kombinacje konsumpcji są dla niego leprze, które są gorsze a które przynoszą taki sam poziom zadowolenia. Przy takim założeniu zbudować można model zachowań konsumentów zwany krzywą obojętności.

Krzywa obojętności-przedstawia wszystkie kombinacje konsumpcji dwóch dóbr które są dla konsumenta obojętne. Każda z tych kombinacji daje bowiem konsumentowi taki sam poziom zadowolenia z konsumpcji. Oznacza to, że dana krzywa obojętności charakteryzuje się stałym poziomem zadowolenia.

 

Ograniczenia wyboru konsumenta.

Wybory, których dokonuje konsument napotykają na ograniczenia występujące w tzw. gospodarczej rzeczywistości, mają one charakter obiektywny a do najważniejszych z nich należą:

I.Zasoby pieniężne którymi dysponują konsumenci

II.Ceny produktów i usług z którymi konsument spotyka się na rynku.

  Linia budżetowa oddziela kombinacje możliwe do osiągnięcia od nieosiągalnych uwzględniając posiadane zasoby oraz istniejące preferencje, konsument poszukuje sytuacji optymalnej, która umożliwi mu osiągnięcie maksymalnych korzyści z konsumpcji. W sensie graficznym punkt w którym konsument maksymalizuje zadowolenie z konsumpcji znajduje się na najwyższej krzywej obojętności możliwej do osiągnięcia przy danych ograniczeniach. Jest to punkt styczności linii budżetowej z krzywą obojętności.

 

Ekonomiczne podstawy zachowań producentów.

Przedsiębiorstwo-jest jednostka gospodarczą wyodrębnioną pod względem techniczno-organizacyjnym i ekonomicznym prowadzącą działalność ekonomiczną (produkcyjną) handlową, i usługowa.

Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw.

Zasada I.

Samodzielność prowadzenia gospodarki finansowej przejawia się ona w nieingerencji państwa w suwerenną działalność gospodarczą każdego podmiotu.

Zasada II.

Równość praw i obowiązków finansowych wszystkich podmiotów oznacza, że bez względu na formę organizacyjno-prawną wszystkie przedsiębiorstwa na równych zasadach korzystają z możliwości finansowania swojej działalności oraz na równych zasadach  wywiązują się z obciążeń publiczno-prawnych.

Zasada III.

Samofinansowanie działalności gospodarczej. Zasada ta określa, że każde przedsiębiorstwo swoje wydatki czyli koszty pokrywa z własnych przychodów. Zasada ta uwzględnia jednak możliwość uzupełniania własnych środków finansowych zasilaniem zewnętrznym, głównie w formie kredytu bankowego.

Zasada IV.

Racjonalnego zarządzania finansowego. Wskazuje ona, że przedsiębiorstwo powinno ponosić nakłady, które w krótkim okresie powodują często ograniczenie zysku, ale umożliwiają osiąganie korzystnych wyników w przyszłości.

 

Analiza działalności przedsiębiorstwa.

Znaczenie analizy finansowej. Analiza finansowa jest systemem który składa się z analizy bilansu oraz analizy rachunku zysku i strat ale oprócz opisu liczb zajmuje się także oceną efektywności działalności przedsiębiorstwa  oraz jego sytuacją majątkowo-finansowa. Zajmuje się ona zdarzeniami które miały miejsce w przeszłości. Obejmuje m.innymi takie zagadnienia jak: wynik finansowy, rentowność, poziom kosztów i przychodów, sytuację majątkową. Przedmiotem analizy finansowej jest więc stan finansowy  i wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

 

Sprawozdanie finansowe jako źródło informacji niezbędnych do prowadzenia analiz finansowych.

Bilans-  Podstawowym elementem sprawozdania finansowego jest bilans. Jest to statyczne zestawienie majątku czyli aktywów oraz źródeł jego finansowania czyli pasywów sporządzany na ściśle określony dzień, najczęściej na koniec roku.

Zasada bilansowa określająca że suma bilansowa aktywów równa się sumie bilansowej pasywów potwierdza regułę, iż każdy składnik majątku musi mieć swoje źródło pokrycia.

                Wn                      BILANS                 Ma





Majątek trwały    Majątek obrotowy

 

 

 

Majątek trwały. Są to te składniki których okres użytkowania jest dłuższy niż 1 rok. Wyróżniamy tutaj:

- rzeczowy majątek trwały

-finansowy majątek trwały, akcje, obligacje obcych przedsiębiorstw przechowywane w okresie dłuższym niż 1 rok.

-wartości niematerialne i prawne.

 

Do podstawowych składników majątku trwałego zalicza się:

*grunty

*budynki i budowle

*maszyny i urządzenia

*środki transportowe.

Majątek obrotowy. Są to te składniki, które zmieniają swoją postać i tworzą pewien cykl obrotowy w następujący sposób:





pieniądz                          materiały                      wyrób gotowy





 

             należności od odbiorcy         

 

-Rzeczowy majątek trwały – surowce i materiały, towary, półprodukty, produkty w toku.

-należności od odbiorcy

-środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym.

 

W skład majątku obrotowego wchodzą:

*wszelkiego rodzaju zapasy surowców i materiałów, wyrobów gotowych, towarów handlowych, półproduktów i produkcji w toku, należności, środki pieniężne i krótkoterminowe papiery wartościowe.

W działalności gospodarczej obowiązuje zasada, że wszystkie składniki majątkowe muszą mieć źródło swojego pochodzenia. Oznacza to, że należy wykazać z jakich środków finansowych powstały poprzez wytworzenie lub zakup poszczególne składniki majątkowe.

 

Finansowanie składników majątkowych następuje  za pośrednictwem:

1.kapitałów własnych, do których zaliczamy:

-wkłady właścicieli

-środki przeznaczone z wygospodarowanego zysku

2.fundusze obce, do których zaliczamy kredyty i pożyczki oraz wszelkie zobowiązania powstające w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Zestawienie składników majątkowych i  źródeł ich pochodzenia nazywa się bilansem.

 

Ocena działalności przedsiębiorstw.

Podstawowy materiał liczbowy służący ocenie działalności przedsiębiorstwa zgromadzony jest w tzw. sprawozdaniu finansowym, składającym się z:

1.bilansu

2.rachunku zysku i strat

3.sprawozdania z przepływów środków pieniężnych

4.informacji dodatkowej.

 

BILANS jest to zestawienie wszystkich wartości majątkowych i źródeł ich pochodzenia. Jest to zestawienie statyczne sporządzane na ściśle określony moment np. na dzień kończący okres obrachunkowy.

RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT zawarte są w nim informacje o wielkości osiąganych przychodów z działalności gospodarczej oraz wysokości ponoszonych kosztów.

Porównanie przychodów i kosztów pozwala w rachunku zysków i strat na ustalenie wyniku finansowego.

INFORMACJA Z PRZEPŁYWÓW ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH pozwala nam zorientować się na co wydano w przedsiębiorstwie pieniądze  i z jakich tytułów je pozyskiwano.

INFORMACJA DODATKOWA uzupełnia materiał liczbowy z bilansu rachunku wyników i przepływów o niezbędne wyjaśnienia, komentarze i interpretacje.

 

Ocena działalności przedsiębiorstwa dokonywana na bazie informacji przekazywanych w liczbach bezwzględnych powinna być dokonywana w układzie dynamicznym tj. np. w formie dokonywania porównań w stosunku do wyników osiąganych w okresach poprzednich. Porównania mogą być też dokonywane w stosunku do założeń planowych lub w stosunku do innej stworzonej bazy porównań. Znacznie więcej informacji dotyczącej dział. Przeds. Przynosi wykorzystanie w analizie tzw. metod wskaźnikowych za pomocą odpowiednio dobranych wskaźników można zorientować się jaka jest efektywność naszych działań oraz jakie są perspektywy naszej działalności.

 

Zestaw standardowy wskaźników przedstawia się następująco:

·           rentowności

·           aktywności

·           wspomagania

·           płynności

 

Rentowności oparte są na zysku i w sposób syntetyczny informują o efektywności naszych działań. Najczęściej stosowany to:

*Wskaźnik rentowności sprzedaży



                      zysk * 100

                      sprzedaż

 

wzrost w rentowności sprzedaży jest zjawiskiem pozytywnym ponieważ informuje, że na 1 przychodu ze sprzedaży osiągamy coraz większa kwotę zysku.

*wskaźnik rentowności majątku

                        

                         zysk * 100

                          majątek

 

*wskaźnik rentowności kapitałów własnych

 

                                 



                              zysk * 100

                          kapitały własne

 



wzrost wartości wszystkich  wskaźników rentowności odzwierciedla pozytywne tendencje w przedsiębiorstwie.

Aktywności charakteryzują wykorzystanie majątku przedsiębiorstwa czyli sprawności działania w zakresie wykorzystania aktywów.

*wskaźnik wykorzystania aktywów

 

                      przychody ze sprzedaży *100



       

                           wartość majątku

                   

*wskaźnik obrotu zapasami

 

                            przychód ze sprzedaży* 100

                       



                              wartość zapasów

 

Płynności przedstawiają one zdolność przedsiębiorstwa do regulowania bieżących zobowiązań.

 

*wskaźnik ogólnej płynności

 



                   aktywa czynne

             zobowiązania bieżące

 

Aktywa czynne- majątek obrotowy.

O prawidłowym poziomie płynności mówi się dopiero wtedy, kiedy wskaźnik kształtuje się na poziomie większym niż 2.

 

*wskaźnik szybkiej opłaty zobowiązań

 

           aktywa czynne- zapasy



            zobowiązania bieżące

o zachowaniu płynności mówimy wówczas, kiedy wskaźnik przybiera wartość większą od 1.

 

Oprócz badania efektywności bieżącej dział. ekspozycyjnej niezbędne jest dokonywanie oceny efektywności dział. inwestycyjnej, czyli dział. rozwojowej.

Podejmując proces inwestycyjny niezbędne jest ustalenie:

1.o jakim okresie zwrócą się zaangażowane w inwestycje środki pieniężne.

2.kiedy inwestor osiągnie zysk i w jakiej wysokości.

 

Działalność inwestycyjna.

Napotyka z reguły na poważne bariery finansowe. Przedsiębiorstwa chcąc zrealizować program rzeczowy muszą posiadać lub pozyskiwać odpowiednie środki finansowe.

 

Źródła finansowania inwestycji dzieli się na:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin