Zwiększanie skuteczności sprzedaży.pdf

(480 KB) Pobierz
323786638 UNPDF
EFEKTYWNA SPRZEDAŻ
ZWIĘKSZANIE SKUTECZNOŚCI
DZIAŁU HANDLOWEGO
POPRZEZ COACHING
Wojciech Zezula
Skuteczny menedżer sprzedaży musi nieustannie szukać
nowych źródeł przewagi nad konkurencją. Skąd wziąć
innowacyjne pomysły? Otóż... już je masz! One są
w głowach Twoich ludzi – nawet jeśli o tym nie wiesz!
Jeżeli chcesz wydobyć ukryty potencjał zespołu,
przeczytaj ten artykuł!
R���� ���� ���������
���������
Celem menedżera sprzedaży jest osią-
ganie celów biznesowych poprzez wła-
ściwe wykorzystanie dostępnych zaso-
bów. Nie trzeba udowadniać, że najważ-
niejszym zasobem działu sprzedaży są
ludzie: handlowcy, account managero-
wie oraz specjaliści wspierający sprze-
daż. Podstawowa rola szefa sprzedaży
polega na umiejętnym połączeniu dzia-
łań motywujących z tymi, które budu-
ją kompetencje członków zespołu. Pod-
ręczniki zarządzania podsuwają spraw-
dzone metody motywowania handlow-
ców. Potrai my określić, czego brakuje
podwładnym, i wyszkolić ich w zakresie
kompetencji produktowych oraz mięk-
kich umiejętności sprzedaży. Aby osią-
gnąć sukces, trzeba delegować cele i za-
dania, motywować, szkolić, udzielać in-
formacji zwrotnej, monitorować i egze-
kwować.
Powyższe działania są oczywiście
konieczne, ale dzisiaj już nie wystarcza-
ją. Handlowcy naszych konkurentów
również są zaangażowani, dobrze zna-
ją produkty, potrai ą nawiązać kontakt
z klientem, umieją zadawać pytania
i negocjować. Musimy zatem nieustan-
nie szukać nowych źródeł przewagi
nad konkurencją. Skąd wziąć inno-
wacyjne pomysły? Otóż... już je masz
– one są w głowach Twoich ludzi – na-
wet jeśli o tym nie wiesz! Jeżeli chcesz
wydobyć ukryty potencjał zespołu,
musisz rozwinąć nowy styl przywódz-
twa, styl oparty na umiejętnym budo-
waniu partnerstwa z podwładnymi.
Osiągniesz to poprzez wdrożenie kre-
atywnego coachingu w zespole han-
dlowców.
C��� ���� ��������
���������
Zapewne wszyscy Czytelnicy znają de-
i nicję coachingu, a w każdym razie po-
trai ą scharakteryzować tę metodę roz-
wijania kompetencji. Mnie najbardziej
odpowiada następująca dei nicja: „co-
aching to pomoc we wzmacnianiu
i udoskonalaniu działania; jest to proces
odkrywania potencjału osoby coacho-
wanej poprzez obserwację jego pracy
oraz zadawanie pytań, które ukierun-
kują go na samodzielne podejmowanie
wyzwań i rozwiązywanie problemów”.
A więc coach nie jest decydentem, men-
torem, szkoleniowcem, doradcą.
Zatem coaching jest partnerski, nie-
narzucający gotowych rozwiązań. Mu-
sisz na chwilę wyjść z roli wszystkowie-
dzącego szefa. W przypadku coachingu
handlowego rozmowa z pracownikiem
104
BUSINESS COACHING 1/2010
323786638.256.png 323786638.262.png 323786638.270.png 323786638.281.png 323786638.001.png 323786638.012.png 323786638.023.png 323786638.034.png 323786638.044.png 323786638.050.png 323786638.056.png 323786638.062.png 323786638.068.png 323786638.079.png 323786638.090.png 323786638.101.png 323786638.107.png 323786638.113.png 323786638.119.png 323786638.125.png 323786638.135.png 323786638.146.png 323786638.156.png 323786638.162.png 323786638.168.png 323786638.174.png 323786638.180.png 323786638.191.png 323786638.202.png 323786638.219.png 323786638.230.png 323786638.244.png 323786638.247.png 323786638.248.png 323786638.249.png 323786638.250.png 323786638.251.png 323786638.252.png 323786638.253.png 323786638.254.png 323786638.255.png 323786638.257.png 323786638.258.png 323786638.259.png 323786638.260.png 323786638.261.png 323786638.263.png 323786638.264.png 323786638.265.png 323786638.266.png 323786638.267.png 323786638.268.png 323786638.269.png 323786638.271.png 323786638.272.png 323786638.273.png 323786638.274.png
>>>
>>> Zwiększanie skuteczności działu handlowego poprzez coaching
dotyczy zawsze konkretnej sytuacji biz-
nesowej. Zanim zaczniemy rozmawiać,
musimy pojechać razem z osobą co-
achowaną do klienta, ale nie po to, by
pomóc w si nalizowaniu transakcji, lecz
by obserwować pracę podwładnego,
a następnie pomóc mu w znalezieniu
nowych pomysłów, które zwiększą efek-
tywność sprzedaży.
Tabela 1. 3 mozliwe scenariusze
Scenariusz
Komentarz
Pracownik znajdzie rozwiązanie zbliżone do
tego, które sami byśmy zaproponowali.
Było warto – najlepszą motywacją działania
jest możliwość realizacji własnych pomysłów.
Pracownik znajdzie rozwiązanie, które jest
nieskuteczne lub szkodliwe (tak oceniamy
na podstawie naszej wiedzy i doświadczenia).
Zadaj dodatkowe pytania o konsekwencje
wdrożenia pomysłu; być może wystarczy
propozycję zmodyi kować, a nie odrzucać.
Dopiero po całkowitym wyczerpaniu
możliwości coachingowych i przeprowadzeniu
intensywnej dyskusji, możemy poddać nasze
rozwiązanie – będzie ono wtedy dobrze
uargumentowane i bardziej wartościowe
dla pracownika.
O� ����� �������
Celem coachingu wykonywanego przez
menedżera jest podnoszenie kompe-
tencji pracowników oraz zwiększanie
ich samodzielności i odpowiedzialności
za realizację celów biznesowych. Jedno-
cześnie coaching ma charakter indywi-
dualny – to znaczy, że tematy i styl co-
achingu powinny być dopasowane in-
dywidualnie do każdego pracownika
korzystającego z tej formy wsparcia.
Do niniejszego artykułu dołączy-
łem plan działania, który pokazuje co-
aching jako element szerszego, strate-
gicznego planu rozwoju pracowników.
Chciałbym zwrócić uwagę na kilka klu-
czowych elementów tego planu.
Po pierwsze, coaching nie zawsze
jest najlepszym narzędziem rozwoju
umiejętności handlowca. Jeżeli pracow-
Pracownik znajdzie rozwiązanie, które będzie
inne od naszego, ale równie dobre
(a może nawet lepsze?).
To jest właśnie kreatywny coaching!
nikom brakuje wiedzy (o rynku, produk-
tach, podstawowych technikach sprze-
daży), to najbardziej skuteczną (i najtań-
szą) metodą będzie szkolenie w więk-
szej grupie uczestników. Dopiero póź-
niej zastosujemy coaching, jako meto-
dę wspomagającą wdrażanie nowych
umiejętności w konkretnych sytuacjach
biznesowych.
Po drugie, menedżer nie musi (i nie
powinien) być jedynym coachem dla
swoich podwładnych. Nie jest to rola
zastrzeżona wyłącznie dla szefa – war-
to zaangażować również coacha ze-
wnętrznego – wykształconego specja-
listę, który wniesie świeże spojrzenie do
Twojego biznesu.
Jeżeli wcześniej nie stosowałeś coa-
chingu w Twojej pracy, próba jego sys-
temowego wdrożenia może napotkać
opór ze strony handlowców. Pierwszą,
niewyrażaną wprost, obiekcją jest oba-
wa, że wspólne wyjazdy do klientów bę-
dą próbą kontrolowania, i że zostaną
wykorzystane do decyzji kadrowych.
Rada? Nie ogłaszaj na zebraniu nowe-
go stylu pracy. Na początek wybierz
handlowca, z którym dobrze się rozu-
miesz, i umów się z nim na indywidual-
ne spotkanie, aby pomówić o jego pra-
cy. Z rozmowy może wynikać pomysł
wspólnego wyjazdu do klienta, by zo-
baczyć, jak działają pwrzedyskutowa-
ne techniki sprzedaży. Stopniowo, bez
5 GŁÓWNYCH MYŚLI
1 . Doświadczeni i kompetentni handlowcy mają wystarczający potencjał, aby wykreować
innowacyjne pomysły, które będą stanowiły źródło przewagi nad konkurencją.
2 . Profesjonalny coaching prowadzony przez lidera jest najlepszym sposobem
wydobycia i wykorzystania potencjału pracowników.
3 . Coaching handlowy jest narzędziem, które zarówno motywuje, jak i rozwija
kompetencje podwładnych.
4 . Umiejętność coachingu pracowników jest kluczowym elementem nowego
stylu przywództwa.
5 . Wspólna wizyta menedżera i handlowca u klienta powinna zawsze nasuwać tematy
do rozmowy coachingowej.
BUSINESS COACHING 1 /2010
105
323786638.275.png 323786638.276.png 323786638.277.png 323786638.278.png 323786638.279.png 323786638.280.png 323786638.282.png 323786638.283.png 323786638.284.png 323786638.285.png 323786638.286.png 323786638.287.png 323786638.288.png 323786638.289.png 323786638.290.png 323786638.291.png 323786638.002.png 323786638.003.png 323786638.004.png 323786638.005.png 323786638.006.png 323786638.007.png 323786638.008.png 323786638.009.png 323786638.010.png 323786638.011.png 323786638.013.png 323786638.014.png 323786638.015.png 323786638.016.png 323786638.017.png 323786638.018.png 323786638.019.png 323786638.020.png 323786638.021.png 323786638.022.png 323786638.024.png 323786638.025.png 323786638.026.png 323786638.027.png 323786638.028.png 323786638.029.png 323786638.030.png 323786638.031.png 323786638.032.png 323786638.033.png 323786638.035.png 323786638.036.png 323786638.037.png 323786638.038.png 323786638.039.png 323786638.040.png 323786638.041.png 323786638.042.png 323786638.043.png 323786638.045.png 323786638.046.png 323786638.047.png 323786638.048.png 323786638.049.png 323786638.051.png 323786638.052.png 323786638.053.png 323786638.054.png 323786638.055.png 323786638.057.png 323786638.058.png 323786638.059.png 323786638.060.png 323786638.061.png 323786638.063.png 323786638.064.png 323786638.065.png 323786638.066.png 323786638.067.png 323786638.069.png 323786638.070.png 323786638.071.png 323786638.072.png 323786638.073.png 323786638.074.png 323786638.075.png 323786638.076.png
EFEKTYWNA SPRZEDAŻ
zbędnego pośpiechu, wdrażaj nową
kulturę organizacyjną.
Tabela 2.
Obszar rozmowy
Przykładowe pytania
N�� ��� ��� �������
� ��������
Lubimy, gdy nasi podwładni na bieżąco
relacjonują nam postępy w pracy i pro-
szą nas o radę co do tego, jak powin-
ni dalej postępować. Czujemy się po-
trzebni, trzymamy rękę na pulsie. Jed-
nocześnie bardzo często współtwo-
rzymy kulturę organizacyjną, w której
„szef wie lepiej”; co więcej – sądzimy,
że to właśnie jest rola szefa: podpowia-
dać, recenzować i organizować profe-
sjonalne szkolenia. Owszem, jest to
skuteczne w początkowym etapie bu-
dowania zespołu złożonego z młodych
i niedoświadczonych handlowców.
Jednak, gdy zastosujemy ją do „orłów
sprzedaży”, zatrzymamy rozwój kom-
petencji zespołu, a nawet możemy go
zdemotywować. W tej sytuacji koniecz-
ny jest inny styl przywództwa – opar-
ty na coachingu, a zatem wyzwalający
kreatywność handlowców i synergię
zespołu. Przeprowadzając rozmowę
z ambitnym pracownikiem, menedżer
powinien unikać zbyt wczesnego wy-
rażania swojej opinii i podpowiadania
rozwiązań.
Dobry coach w pierwszej kolejności
– poprzez zadawanie odpowiednich py-
tań – inspiruje handlowca do konstruk-
tywnego spojrzenia na obecne działa-
nia oraz do poszukiwania rozwiązań
w oparciu o jego potencjał twórczy i do-
świadczenie zawodowe.
Co się stanie, jeżeli odpowiemy pyta-
niami na pytanie – mimo tego, że zna-
my rozwiązanie problemu? Możliwe
są 3 scenariusze przedstawione w ta-
beli nr1.
Żaden scenariusz nie jest ryzykow-
ny, co więcej – każdy przynosi korzyści!
Liderem nie jest ten, kto wszystko wie,
ale ten, kto potrai wydobyć nowe moż-
liwości swojego zespołu. A zatem: za-
Planowanie
strategiczne
na rynku
• Jakie są twoim zdaniem mocne strony naszej i rmy?
• Co wiesz o ostatnich działaniach konkurencji?
• Gdzie powinniśmy szukać nowych okazji do rozwoju?
• Jak klienci reagują na sytuację na rynku?
• Co się ostatnio zmieniło w twoim segmencie rynku?
• Jak podwyższyć nasz wskaźnik sukcesu?
• Jak planujesz swoją pracę?
• Co wiesz o aktualnej strategii naszej i rmy? Co, twoim zdaniem,
powinniśmy zmodyi kować? Dlaczego?
Dei niowanie
problemu
(w wybranym
obszarze
kompetencji)
• Co chciałbyś zmienić/poprawić?
• Jakie są Twoje odczucia związane z tym problemem/tą sytuacją?
• Jakie okoliczności prowadzą do zaistnienia tej sytuacji?
• Jakie fakty wpłynęły na powstanie problemu?
• Jakie warunki powinno spełniać rozwiązanie problemu?
Po czym poznasz, że problem już nie istnieje?
• Co jest dla ciebie najważniejsze? Jakie są priorytety?
Poszukiwanie
rozwiązań
• Jakie masz pomysły na rozwiązanie problemu?
• Jakie są dobre strony twojej propozycji?
• Jakie zagrożenia i ryzyka mogą się pojawić przy wdrożeniu
tego rozwiązania?
• Jaki jest plan awaryjny?
• Jakiego wsparcia oczekujesz?
• Z kim jeszcze zamierzasz skonsultować się w tej sprawie?
Przed spotkaniem
z klientem
• Co wiesz o kliencie?
• Z kim powinniśmy rozmawiać?
• Co chcesz osiągnąć podczas spotkania z klientem?
• Po czym poznasz, że spotkanie było udane?
• Jaki jest plan spotkania?
• Kto jest twoim sprzymierzeńcem?
Po spotkaniu
z klientem
• Co teraz zrobisz?
• Co zrobi teraz klient?
• Co się udało?
• Co byś zmienił, gdyby spotkanie można powtórzyć?
• Jak podsumujesz nasze spotkanie?
• Kiedy spotkamy się ponownie, aby sprawdzić realizację rozwiązania?
dawaj pytania, słuchaj aktywnie, a po-
tem... znowu zadawaj pytania. Notuj-
cie wszystkie pomysły i spostrzeżenia.
Skoncentruj się na celu rozmowy – zna-
lezieniu rozwiązania konkretnego pro-
blemu. Na koniec rozmowy nie rób pod-
sumowania – niech zrobi to osoba co-
achowana. Moje doświadczenie podpo-
wiada, że efektywna sesja coachingowa
trwa od 60 do 90 minut.
lepszych metod pracy, jest zadawanie
im pytań. Powinieneś rozwijać w sobie
umiejętność ich formułowania. Zamie-
ściłem w tabeli przykłady pytań, jakie
możesz zadawać w określonych sytu-
acjach coachingowych. W rzeczywistej
rozmowie będziesz musiał zadawać
ich znacznie więcej, na podstawie już
uzyskanych odpowiedzi. Powinieneś
nieustannie pracować nad swoją otwar-
tością i wiarą w potencjał coachowa-
nego.
Jeżeli masz (albo znasz) dobrego co-
acha, poproś go o coaching w zakresie
coachingu. Rozwijaj swoją inteligencję
emocjonalną, a szczególnie empatię.
S����� ���������
�����
W coachingu zakłada się, że najlepszym
sposobem inspirowania pracowników
do samodzielnego poszukiwania coraz
106
BUSINESS COACHING 1/2010
323786638.077.png 323786638.078.png 323786638.080.png 323786638.081.png 323786638.082.png 323786638.083.png 323786638.084.png 323786638.085.png 323786638.086.png 323786638.087.png 323786638.088.png 323786638.089.png 323786638.091.png 323786638.092.png 323786638.093.png 323786638.094.png 323786638.095.png 323786638.096.png 323786638.097.png 323786638.098.png 323786638.099.png 323786638.100.png 323786638.102.png 323786638.103.png 323786638.104.png 323786638.105.png 323786638.106.png 323786638.108.png 323786638.109.png 323786638.110.png 323786638.111.png 323786638.112.png 323786638.114.png 323786638.115.png 323786638.116.png 323786638.117.png 323786638.118.png 323786638.120.png 323786638.121.png 323786638.122.png 323786638.123.png 323786638.124.png 323786638.126.png 323786638.127.png 323786638.128.png 323786638.129.png 323786638.130.png 323786638.131.png 323786638.132.png 323786638.133.png
>>>
>>> Zwiększanie skuteczności działu handlowego poprzez coaching
K�� ���� ������������-
�� �� ���������
��������� �� ������
Przynajmniej raz w roku musisz przysta-
nąć, ocenić aktualną sytuację i opraco-
wać plan działań strategicznych. Trze-
ba zweryi kować elementy „marketing
mix” albo przynajmniej określić seg-
menty rynku i sposoby działania, które
zwiększą szansę realizacji celów bizne-
sowych w aktualnych warunkach.
Tak – to Twoja odpowiedzialność!
Ale to wcale nie znaczy, że musisz sam
poszukiwać rozwiązań. Zaangażuj Twój
zespół. Twoim zadaniem będzie pod-
jęcie ostatecznych decyzji na podsta-
wie wspólnie odkrytych możliwości.
Zorganizuj sesję strategiczną z całym
zespołem. Włącz handlowców w dysku-
sję o celach biznesowych. Zapytaj, co uwa-
żają za mocne i słabe strony i rmy, oraz ja-
kie są szanse i zagrożenia na rynku, czyli
zainicjuj dyskusję o SWOT. Przeprowadź
„burzę mózgów”, zapisuj ich pomysły.
Czy to też jest coaching? Tak, bo pro-
wokujesz kreatywne myślenie swoich
ludzi poprzez zadawanie pytań i życzli-
we podejście do ich pomysłów. Jest to
przykład kreatywnego coachingu gru-
powego, który ułatwia znajdowanie
innowacyjnych pomysłów oraz moty-
wuje ludzi. Czy jest coś bardziej motywu-
jącego, niż realizacja projektów i wdra-
żanie metod działania, których było się
współautorem?
bierajmy się razem na pierwsze spotka-
nie, a nie na i nalne negocjacje.
Coaching związany ze spotkaniem
handlowym składa się z 3 etapów:
handlowiec jest na najlepszej drodze do
stracenia szansy sprzedaży! Lepiej stracić
jednego klienta, niż wielu innych. Anali-
za coachingowa wyeliminuje błędy po-
pełniane przez pracownika i przyniesie
korzyści w przyszłości. Niewłączanie się
w negocjacje jest trudne również dlate-
go, że klienci oczekują zaangażowania
ze strony wszystkich członków delegacji.
W związku z tym na początku spotka-
nia powiedz wprost, jaka jest Twoja rola.
Wiem z doświadczenia, że klienci przyj-
mują to z sympatią i zrozumieniem. Co
więcej – szanują nas za działania na rzecz
podnoszenia jakości pracy handlowców.
• rozmowa coacha z handlowcem
przed wyjazdem do klienta – ma
ona na celu poznanie kontekstu sy-
tuacji sprzedażowej i uzgodnienia
celów tej konkretnej wizyty;
• obserwacja pracy handlowca pod-
czas wizyty u klienta;
• rozmowa po powrocie od klienta.
Pierwszy i trzeci etap mają formę roz-
mowy coachingowej, podczas której
zadajemy inspirujące i prowokacyjne
pytania. Przed wizytą u klienta musimy
zadbać, aby handlowiec dobrze się do
niej przygotował. Po wizycie natomiast
inspirujemy go do podjęcia takich kro-
ków wobec klienta, które zapewnią po-
stęp procesu sprzedaży.
Wiele kłopotów sprawia menedże-
rom-coachom sama wizyta. Otóż... je-
dziemy nie po to, aby bezpośrednio in-
gerować w proces sprzedaży, ale po to,
by zebrać obserwacje ułatwiające prze-
prowadzenie rozmowy coachingowej po
powrocie. Nie wolno przejmować inicja-
tywy! Trzeba zachować powściągliwość
nawet wtedy, gdy, według naszej oceny,
P�����������
Po czym poznać, że coaching działa?
Oczywiście najlepszym wskaźnikiem
sukcesu jest realizacja celów bizneso-
wych. W praktyce trudno jednak oddzie-
lić wpływ coachingu od innych czyn-
ników, takich jak: koniunktura, jakość
produktu, zachowania konkurencji, de-
cyzje korporacji, systemy motywacyjne
i wiele innych. Jeżeli korzystasz w i rmie
z systemu ocen pracowniczych (czy in-
nych metod przeglądu kompetencji), to
porównanie obecnych kompetencji ze
stanem poprzednim z dużym przybli-
żeniem wskaże efekty coachingów i
szkoleń.
O AUTORZE
I������ �����
�� �������…
Wspólna wizyta u klienta jest narzę-
dziem charakterystycznym dla coachin-
gu handlowców. Konieczny jest właściwy
dobór spotkań handlowych – tak, by do-
pasowane były do (wcześniej zdei nio-
wanych) potrzeb pracownika) Jeżeli, na
przykład, uzgodniliśmy z handlowcem,
że konieczna jest praca nad umiejętno-
ściami związanymi z nawiązywaniem
relacji z potencjalnymi klientami, to wy-
Wojciech Zezula – Konsultant, handlowiec i menedżer
z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem biznesowym.
W latach dziewięćdziesiątych w IBM był odpowiedzialny za
sprzedaż dużych kompleksowych rozwiązań informatycz-
nych oraz nadzór nad realizacją projektów wdrożeniowych.
Od 1997 jest aktywnym trenerem i coachem. Nawiązał współ-
pracę z wieloma klientami korporacyjnymi, dla których reali-
zował kompleksowe projekty szkoleniowe zorientowane na
rozwój kompetencji ich kadr menedżerskich i handlowych.
Od 2005 jest prezesem zarządu i rmy doradczej Business
Potential Discovery (www.bpd.pl). Specjalizuje się w zagad-
nieniach coachingu menedżerskiego i handlowego oraz do-
radztwa strategicznego. Posiada certyi kat Insights Discovery
Licensed Practitioner.
Kontakt:
wojciech.zezula@bpd.pl
BUSINESS COACHING 1 /2010
107
323786638.134.png 323786638.136.png 323786638.137.png 323786638.138.png 323786638.139.png 323786638.140.png 323786638.141.png 323786638.142.png 323786638.143.png 323786638.144.png 323786638.145.png 323786638.147.png 323786638.148.png 323786638.149.png 323786638.150.png 323786638.151.png 323786638.152.png 323786638.153.png 323786638.154.png 323786638.155.png 323786638.157.png 323786638.158.png 323786638.159.png 323786638.160.png 323786638.161.png 323786638.163.png 323786638.164.png 323786638.165.png 323786638.166.png 323786638.167.png 323786638.169.png 323786638.170.png 323786638.171.png 323786638.172.png 323786638.173.png 323786638.175.png 323786638.176.png 323786638.177.png 323786638.178.png 323786638.179.png 323786638.181.png 323786638.182.png 323786638.183.png 323786638.184.png 323786638.185.png 323786638.186.png 323786638.187.png 323786638.188.png 323786638.189.png 323786638.190.png
EFEKTYWNA SPRZEDAŻ
PLAN DZIAŁANIA
L.P. DZIAŁANIA
NARZĘDZIA, METODY I DOKUMENTY
1
Określ idealne proi le
kompetencyjne dla stanowisk
w Twoim zespole
Opisy stanowisk pracy, proi le sporządzane
przy okazji rekrutacji
2
Oceń rzeczywiste kompetencje
podwładnych
Oceny pracownicze, metody 360 stopni,
assessment centers, własne obserwacje
3
Zbadaj oczekiwania rozwojowe
pracowników
Rozmowy indywidualne, oceny pracownicze
4
Zaangażuj zespół w proces
planowania strategicznego
Analiza SWOT, marketing mix,
burze mózgów,
Dyskusje na zebraniu
5
Określ przyszłe potrzeby Twojej or-
ganizacji w obszarze kompetencji
pracowników
Plan strategiczny
6
Dobierz narzędzia rozwoju
kompetencji adekwatnie do
poszczególnych pracowników,
luk kompetencyjnych i oczekiwań
Spośród: szkolenia, mentoring,
coaching, doradztwo
7
Zaplanuj harmonogram spotkań
coachingowych i wspólnych
wizyt u klientów dla każdego
handlowca
Kalendarz
8
Dopasuj styl komunikacji do każde-
go pracownika
Badania psychometryczne
(np. indywidualne proi le Insights Discovery),
własne obserwacje
9
Dobierz coachów do członków
zespołu
Spośród: Ty (menedżer sprzedaży),
coach zewnętrzny, inni członkowie zespołu
10
Przygotuj wstępną listę pytań
przed każdą sesją coachingową
Konspekt
108
BUSINESS COACHING 1/2010
323786638.192.png 323786638.193.png 323786638.194.png 323786638.195.png 323786638.196.png 323786638.197.png 323786638.198.png 323786638.199.png 323786638.200.png 323786638.201.png 323786638.203.png 323786638.204.png 323786638.205.png 323786638.206.png 323786638.207.png 323786638.208.png 323786638.209.png 323786638.210.png 323786638.211.png 323786638.212.png 323786638.213.png 323786638.214.png 323786638.215.png 323786638.216.png 323786638.217.png 323786638.218.png 323786638.220.png 323786638.221.png 323786638.222.png 323786638.223.png 323786638.224.png 323786638.225.png 323786638.226.png 323786638.227.png 323786638.228.png 323786638.229.png 323786638.231.png 323786638.232.png 323786638.233.png 323786638.234.png 323786638.235.png 323786638.236.png 323786638.237.png 323786638.238.png 323786638.239.png 323786638.240.png 323786638.241.png 323786638.242.png 323786638.243.png 323786638.245.png 323786638.246.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin