Psychologia_Zarzadzania.doc

(76 KB) Pobierz
CZYM JEST OSOBOWOŚĆ W UJĘCIU SOCJOLOGICZNYM ORAZ JAKIE SĄ JEJ PODSTAWOWE ELEMENTY (SCHARAKTERYZUJ JE)

INTERAKCJA – TO RÓWNOCZESNA AKTYWNOŚĆ DWÓCH LUB WIĘKSZEJ ILOŚCI OS., KTÓRYCH DZIAŁANIA SĄ WSPÓŁZALEŻNE LUB WZAJEMNIE UWARUNKOWANE. (KIBICE 2 DRUŻYN + POLICJA; WYTĘŻONA PRACA 5 OSÓB W DZIALE HANDLOWYM)

 

KOMUNIKACJA – PRZEKAZYWANIE WIADOMOŚCI. POWINNY BYĆ SPEŁNIONE 2 WARUNKI:

 

1-INFORMACJE WYMIENIONE MIĘDZY 2 OS. MA DLA NICH TAKIE SAMO, BĄDŹ PODOBNE ZNACZENIE;

 

2- KOMUNIKAT NADAWANY JEST PO TO, ABY ZOSTAŁ ODEBRANY I WYWOŁAŁ OKREŚLONĄ REAKCJĘ U ODBIORCY;

 

3-KOMUNIKAT ŚWIADCZY O NADAWCY. (ROZMOWA SZEFA Z PRACOWNIKIEM, ZEBRANIE W FIRMIE, PUBLICZNA PREZENTACJA NOWEGO PRODUKTU FIRMY)

 

KONTAKT – TO SZCZEGÓLNY RODZAJ RELACJI INTERPERSONALNEJ, CHARAKTERYZUJĄCY SIĘ BLISKOŚCIĄ PSYCHICZNĄ I NIEKIEDY FIZYCZNĄ, W KTÓRYM UWAGA NADAWCY I ODBIORCY JEST WSPÓLNIE UKIERUNKOWANA NA JAKIŚ PRZEDMIOT, TEMAT ROZMOWY. (UDZIELENIE POCHWAŁY PRACOWNIKOWI, 10 GODZ. WSPÓLNEJ PRACY, 2-3 OS. NAD WAŻNYM PROJEKTEM, MAŁŻEŃSTWO, RODZICE-DZIECI).      

 

FAKTY I UWAŻNE SŁUCHANIE:

FAKTY – ZDARZENIE, KTÓRE MIAŁO MIEJSCE W RECZYWISTOŚCI.

INTERPRETACJA – TO CO FAKTY ZNACZĄ

 

UWAŻNE SŁUCHANIE WYMAGA:

 

1- SKUPIENIA UWAGI NA ROZMÓWCY I POTWIERDZENIA WERBALNEGO I NIEWERBALNEGO, ŻE GO SŁUCHAMY;

 

2- ZROZUMIENIA TREŚCI WYPOWIEDZI, ZDEFINIOWANIA GŁÓWNEJ MYŚLI;

 

3- OKREŚLENIE INTENCJI MÓWCY;

 

4- PRZEWIDYWANIE TEGO, CO MÓWCA MOŻE POWIEDZIEĆ ZA CHWILĘ;

 

5- ODNIESIENIE DO TEGO, CO MÓWCA MÓWI Z WŁASNEGO DOŚW.;

 

6- ODRÓŻNIENIE FAKTÓW OD OPINII;

 

7- UMIEJĘTNOŚĆ PARAFRAZOWANIA (PODSUMOWANIA WŁASNYMI SŁOWAMI);

 

8- ODDAJ GŁOS ROZMÓWCY.

 

 

 

 

 

 

 

INFORMACJA ZWROTNA – TO INF. UDZIELANA LUDZIOM NA TEMAT ICH ZACHOWAŃ, JAK TE ZACHOWANIA ODBIERAM I JAKIE UCZUCIA WE MNIE ONE WZBUDZAJĄ.

 

KORZYŚCI UDZIELANIA INF. ZWROTNYCH:

 

1- ZWIĘKSZA SIĘ POROZUMIENIE Z PARTNEREM KOMUNIKACYJNYM ORAZ WYWIERAMY NA NIEGO WPŁYW;

 

2- DLA NADAWCY (ROLA WYRAŻANIA INFORMACJI, ROLA EKSPRESYJNA);

 

3- DLA ODBIORCY (ROLA INFORMACYJNA I KOREKCYJNA, PODST. ŹRÓDŁO WIEDZY O WYNIKACH JEGO DZIAŁAŃ ORAZ O WPŁYWIE, JAKI WYWIERA ON NA INNYCH LUDZI);

 

4- UMOŻLIWIAJĄ DOKONANIE KOREKTY WE WŁASNYM POSTĘPOWANIU.

 

JAK UDZIELAĆ INFORMACJI ZWROTNEJ - REGUŁY:

 

1- MÓWIĆ O KONKRETNYCH ZACHOWANIACH DRUGIEJ OS.;

 

2-TON ŻYCZLIWY;

 

3-UDZIELAJ INF. ZW., KTÓRE DANA OS. MA SZANSĘ ZMODYFIKOWAĆ;

 

4- UDZIELAJ JEJ BEZPOŚREDNIO PO WYSTĄPIENIU DANEGO ZACHOWANIA;

 

5-UWZGLĘDNIJ POZYTYWNE I NEGATYWNE ASPEKTY ZACHOWANIA;

 

6- PRZEKAZYWAĆ INF. ZW. OSOBIE ZAINTERESOWANEJ, A NIE OS. TRZECIM;

 

7- WYRAZIĆ WŁASNE UCZUCIA ZDECYDOWANIE, ALE W SPOSÓB ZRÓWNOWAŻONY.

 

KONSTRUKTYWNA KRYTYKA – CELE:

 

1- TON ŻYCZLIWY;

 

2- ZDANIE, A NIE OSOBĘ;

 

3- KOLEJNOŚĆ INF. (POCHWALNO-POUCZAJĄCE, KORYGUJĄCO-POUCZAJĄCE, POCHWALNO-POUCZAJĄCE);

 

4-BYĆ KONKRETNYM, UNIKAĆ NIEJASNOŚCI W SŁOWACH;

 

5- ZDOBYĆ NIEZBĘDNĄ WIEDZĘ NA TEMAT PRACOWNIKA, JEGO PRACY I SPOSOBU FUNKCJONOWANIA.

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA (MIMIKA-BRWI, USTA) – CECHY:

 

1-OTWARTOŚĆ-ZAMKNIĘTOŚĆ (KOMUNIKACJA DO I OD) – ŹRENICA, CIAŁO;

 

2- UZUPEŁNIAJĄ KOMUNIKACJĘ WERBALNĄ;

 

3- KOMUNIKOWANIE POSTAW I EMOCJI;

 

4- WSPÓŁWYSTĘPOWANIE MIĘDZY KOMUNIKACJĄ WERBALNĄ I NIEWERBALNĄ;

 

5- SZYBSZA I SKUTECZNIEJSZA (WYKORZYSTUJE ZMYSŁY-SŁUCH, SMAK, DOTYK ITD.);

 

6- KOMUNIKATY NIEWERBALNE-NIEŚWIADOME, WERBALNE-ŚWIADOME.

 

WZORCE ZACHOWAŃ NIEWERBALNYCH:

 

1- CIEPŁYCH (SZEROKIE OTWARTE SPOJRZENIE, SWOBODA I SKONCENTROWANA POZYCJA CIAŁA, SZEROKI UŚMIECH, DOTYKANIE RĄK ROZMÓWCY, PODTRZYMANIE KONTAKTU WZROKOWEGO, POTWIERDZAJĄCE RUCHY GŁOWY, ZADOWOLENIE I SPOKÓJ NA TWARZY, MIMIKA WYRAŻAJĄCA ZAINTERESOWANIE);

 

2- ZIMNYCH (ZIMNE SPOJRZENIA, UTKWIENIE WZROKU W ROZMÓWCY, USZTYWNIENIE CIAŁA, BRAK GESTYKULACJI, SUROWA POWAGA, ZACIŚNIĘCIE WARG, UNIKANIE KONTAKTU WZROKOWEGO)

 

PARAMETRY KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ:

 

1- GESTY (DŁONI, RĘKI);

 

2- WYGLĄD ZEWN.;

 

3- MIMIKA (BRWI, UŚMIECH);

 

4- ORGANIZACJA MIEJSCA;

 

5-SPOSÓB PORUSZANIA SIĘ;

 

6- DYSTANS – MIARA ODLEGŁOŚCI, RUCHY CIAŁA, TON GŁOSU:

a- INTYMNY-EMOCJE (DO 40 CM);

b- INDYWIDUALNY-TEMATY OSOBISTE (40-120 CM);

c- SPOŁECZNY-POLITYKA, SPORT (120-360 CM);

d- PUBLICZNY-PRZEMÓWIENIA (POW. 360 CM).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKACJA WERBALNA: NADAWCA – KONTEKST – KOMUNIKAT – KONTAKT – KOD – ODBIORCA.

 

MAKSYMY GRICE’A:

 

1- MAKSYMA SPOSOBU – W SWOICH WYPOWIEDZIACH UNIKAJ NIEJASNOŚCI, NADMIARU SŁÓW I NIEPORZĄDKU;

 

2- MAKSYMA ILOŚCI – UCZYŃ SWOJĄ WYPOWIEDŹ NA TYLE INFORMACYJNĄ, NA ILE JEST TO POTRZEBNE, ALE NIE BARDZIEJ;

 

3- MAKSYMA ODPOWIEDNIOŚCI – WYPOWIADAJ SIĘ TYLKO NA TEMAT PORUSZANY W DANEJ ROZMOWIE;

 

4- MAKSYMA JAKOŚCI – MÓW TYLKO TO, W CO WIERZYSZ, ŻE JEST PRAWDZIWE. UNIKAJ MÓWIENIA O TYM, CO NIE JEST DOWIEDZIONE I SPRAWDZONE.

 

CZYNNIKI DECYDUJĄCE O POWODZENIU PUBLICZNEGO PRZEMÓWIENIA:

 

1- INTENCJA-INTENCJONALNA STRONA WYSTĄPIENIA;

 

2-MYŚL;

 

3-FORMA;

 

4-ODBIORCY-KONTAKT Z AUDYTORIUM;

 

5-STRES-EMOCJONALNA STR. WYST.

 

TREŚCIOWE PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI:

 

1- POSTARAJ SIĘ O DOBRĄ ZNAJOMOŚĆ TEMATU (ZBIERZ I OPRACUJ NIEZBĘDNE INFORMACJE, UZUPEŁNIJ LUKI WIEDZY);

 

2- ROZWAŻ CHARAKTER WYSTĄPIENIA (INFORMACYJNY, PERSWAZYJNY, INFORM.-PRESW.);

 

3- SFORUŁUJ TEMAT WYSTĄPIENIA (TREŚĆ WINNA BYĆ ZGODNA Z TEMATEM);

 

4- ZASTANÓW SIĘ NAD GŁÓWNĄ MYŚLĄ WYST., MYŚLAMI POMOCNICZYMI, MATERIAŁAMI ILUSTRACYJNYMI (ZDJĘCIA, FILMY, GRAFIKI, DANE).

 

STRUKTURA WYSTĄPIENIA – WSTĘP (20%); ROZWINIĘCIE (60%); ZAKOŃCZENIE (20%); +-5%.

WSTĘP: POWITANIE SŁUCHACZY, PRZEDST. SIĘ, NAWIĄZANIE KONTAKTU, PRZEDST. TEMATU, CEL, GŁÓWNA MYŚL, KLUCZOWE SŁOWA, DOWCIP.

ROZWINIĘCIE: TREŚĆ WG USTALONEJ KOLEJNOŚCI, MYŚL GŁÓWNA I JEJ UZASADNIENIE, MYŚLI POMOCNICZE (4-6).

ZAKOŃCZENIE: KONKLUZJE, PROPOZYCJA ROZWIĄZANIA PROBLEMU, SENTENCJA.

 

 

 

FORMALNA STR. WYSTĄPIENIA:

 

1- POSTAWA MÓWCY (WYPROSTOWANY, PODBRZUSZE WCIĄGNIĘTE, KLATKA PIERS. UWYPUKLONA, ZACHOWANA LORDOZA LĘDŹWIOWA);

 

2- EMISJA GŁOSU, DYKCJA (ODDYCHANIE, DŁUGOŚĆ WYPOWIEDZI, DYNAMIKA, SKALA, ATAKOWANIE TONU, ARTYKULACJA).

 

STRES:

 

1-TO ODPOWIEDŹ ORGANIZMU NA ŻĄDANIA, KTÓRE MU STAWIAMY;

 

2- MOŻE YĆ EUSTRES-POZYTYWNY I DYSTRES-NEGATYWNY;

 

3-KRZYWA UCZENIA-EFEKTYWNOŚĆ UCZENIA ZALEŻY OD STOPNIA POBUDZENIA ORG.;

 

4- STRESORY-TO CZYNNIKI WYWOŁUJĄCE STRES (NADMIERNE NAPIĘCIE, ZRANIENIE, ZAGROŻENIA);

 

5-STRES-TO SUMA WSZYSTKICH ZMIAN NIESWOISTYCH ZACHODZĄCYCH W ORG. WYWOŁANYCH PRZEZ STRESORY;

 

6-STRES MOŹE BYĆ DŁUGO- I KRÓTKOTERMINOWY;

 

7-ZESPÓŁ STRESU-TO OGÓLNY ZESPÓŁ PRZYSTOSOWANIA SIĘ DO STRESU-3 STADIA (REAKCJA ALARMOWA-OSTRE OBJAWY; STADIUM ODPORNOŚCI-ZANIK; STADIUM WYCZERPANIA-ZAŁAMANIE ORG.) CHOROBA NIBIO-WYST. U MENEDŻERÓW INTENSYWNIE PRACUJĄCYCH (BÓLE GŁOWY, PRZEMĘCZENIE);

 

8-ORG. DĄŻY DO ZACHOWANIA STAŁOŚCI ŚRODOWISKA WEWN. USTROJU;

 

9-REGUŁY WALKI ZE STRESEM:

a-UTRZYMUJ DOBRE RELACJE Z INNYMI LUDŹMI;

b-RELAKS PSYCH. I FIZYCZNY;

c-UNIKAJ RUTYNY I MONOTONII;

d-NAUCZ SIĘ OPANOWANIA;

e-UNIKAJ NAPIĘCIA NERWOWEGO WIECZOREM;

f-NIE WYŁADOWUJ ZŁOŚCI NA INNYCH;

g-ZACHOWAJ DYSTANS I OBIEKTYWIZM W OCENIE ZDAŃ;

h-NIE ODKŁADAJ SPRAW NA POTEM.

 

I PRAWO YERKES-DODSON: JEŚLI WYKONUJEMY ZADANIA ŁATWE TO POZIOM POBUDZENIA MOŻE BYĆ WYSOKI I NIE WPŁYNIE TO NEGATYWNIE NA EFEKT PRACY (PAKOWANIE BUTELEK W POJEMNIKI)

 

II PRAWO Y-D: IM TRUDNIEJSZE ZADANIE TYM NIŻSZY POZIOM POBUDZENIA MUSI BYĆ (NARADY, MYŚLENIE KONCEPCYJNE)

 

 

 

 

 

 

ASERTYWNOŚĆ: TO TAKIE ZACHOWANIA, KTÓRE POZWALAJĄ NAM W SPOSÓB ZDECYDOWANY I KONKRETNY PRZEKAZAĆ INNYM LUDZIOM NASZE POTRZEBY, PRAGNIENIA, MYŚL I UCZUCIA BEZ NARUSZANIA ICH PRAW. JEST ALTERNATYWĄ DLA ZACHOWAŃ PASYWNYCH I AGRESYWNYCH.

 

NAUCZENIE ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH JEST MOŻLIWE GDY NAST. ZMIANY W POGLĄDACH, POSTAWACH.

 

KAŻDĄ SYTUACJĘ MOŻNA POSTRZEGAĆ Z 3 PKT.:

1- WŁASNEGO;

2- INNYCH OSÓB;

3- Z DYSTANSU.

 

ASERTYWNOŚĆ – SZACUNEK DLA SAMEGO SIEBIE CZYLI SUKCES PODZIELONY PRZEZ AMBICJE.

 

ASERTYWNOŚĆ W PRACY:

 

1- AKTYWNA POSTAWA (CELE, DZIAŁANIA, ABY TE CELE OSIĄGNĄĆ);

 

2- OPANOWANIE LĘKÓW I OBAW (PORADZENIE SOBIE Z NAPIĘCIEM I STRACHEM PRZED ZADANIAMI);

 

3- SZTUKA NEGOCJACJI WARUNKÓW;

 

4- PROFESJONALIZM (KOMPETENCJE, DYSCYPLINA, SAMOKONTROLA);

 

5- DOBRE STOSUNKI W PRACY.

 

POSTAWA AGRESYWNA: WYRAŻAMY ŻĄDANIA WŁASNE, NARUSZAJĄC PRAWA INNYCH OSÓB. MAMY OSOBĘ ZWYCIĘŻAJĄCĄ (AGRESORA) I POKONANEGO.

 

POSTAWA PASYWNA: BRAK WIARY WE WŁASNE SIŁY, ULEGŁOŚĆ, BIERNOŚĆ.

 

MENEDŻER STANOWCZY: POTRAFI STANĄĆ W OBRONIE WŁASNYCH PRAW I INTERESÓW NIE NARUSZAJĄC PRZY TYM PRAW I INTERESÓW LUDZI, DAJĄC JEDNOCZEŚNIE INFORMACJĘ OTOCZENIU, ŻE NIE POZWOLI SOBĄ MANIPULOWAĆ. ROZSĄDNE PROPONOWANIE ROZWIĄZAŃ Z PRZESTRZEGANIEM PRAW INNYCH OSÓB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin