2002 Matura próbna(1).pdf

(1591 KB) Pobierz
710072158 UNPDF
MATURA PRÓBNA 2002
OKRĘGOWA
KOMISJA
EGZAMINACYJNA
w KRAKOWIE
BIOLOGIA
TEMATY
1. Które z organicznych składników wielkocząsteczkowych można nazwać
makrocząsteczkami życia? Uzasadnij ich znaczenie dla funkcjonowania
organizmów.
2. W procesie ewolucji zwierząt powstawały rozmaite sposoby rozrodu.
Uzasadnij słuszność tego stwierdzenia, posługując się odpowiednio
dobranymi przykładami dotyczącymi zwierząt i człowieka.
3. Udowodnij stwierdzenie: Bez wody nie może istnieć życie na Ziemi.
Wykonaj polecenia zawarte w 35 zadaniach umieszczonych w załączniku do
powyższego tematu.
Uwaga:
W tekście wyróżnione i oznaczone (*) zostały zadania przeznaczone dla zdających z klas o profilu biologiczno-
chemicznym, co zostanie uwzględnione w końcowej punktacji. Zadania te może również rozwiązywać zdający
z klasy o innym profilu i da mu to szansę uzyskania dodatkowych punktów.
5
710072158.005.png 710072158.006.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
ZAŁĄCZNIK DO TEMATU 3:
Udowodnij stwierdzenie: Bez wody nie może istnieć życie na Ziemi.
Zadanie 1 (2 pkt.)
Woda pod wieloma względami jest związkiem niezwykłym. Większość jej fizykochemicznych
właściwości wynika z budowy chemicznej.
Narysuj model cząsteczki wody, uwzględniając w niej rozkład ładunków elektrycznych.
Zadanie 2 (2 pkt.)
Rozpuszczenie substancji w wodzie jest możliwe tylko wtedy, gdy oddziaływania między
cząsteczkami substancji rozpuszczonej, a cząsteczkami wody są dostatecznie silne.
Podaj dwa przykłady procesów biologicznych, które zachodzą dzięki temu, że woda jest
znakomitym rozpuszczalnikiem związków hydrofilowych.
1. .................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
Zadanie 3 (2 pkt.)
Właściwości fizykochemiczne wody decydują o jej podstawowych funkcjach. W kolumnie A
wymieniono kilka przykładów właściwości wody, natomiast w kolumnie B biologiczne funkcje
tego związku.
Kolumna A
Kolumna B
I. bierność chemiczna
A podnoszenie wody w cienkich kapilarach
C rozpuszczanie w wodzie związków jonowych
i niejonowych
IV. duże napięcie powierzchniowe D nie reagowanie z większością rozpuszczonych
w niej związków
V. wysokie ciepło parowania E umożliwia przetrwanie okresu zimowego
organizmom żyjącym w zbiornikach wodnych
F umożliwia utrzymywanie się na powierzchni
wody organizmów biernie się w niej
poruszających
Przyporządkuj każdej właściwości wody, tę funkcję życiową, o której ona decyduje.
I ........... , II ........... , III ............... , IV .............. , V ...............
strona 2 z 16
6
II. budowa dipolowa
B utrzymywanie stałej temperatury ciała
III. największa gęstość w tempera-
turze +4 o C
710072158.007.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
Zadanie 4 (3 pkt.)
Układy biologiczne pobierają i oddają wodę zgodnie z fizycznymi prawami: dyfuzji, osmozy
i pęcznienia. Poniższe schematy przedstawiają dwa rodzaje transportu: dyfuzję i osmozę.
osmoza
a) Porównaj oba te procesy, wskazując jedno podobieństwo i jedną różnicę między nimi.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
b) Przedstaw przyczynę wzrostu poziomu roztworu cukru w przypadku osmozy.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Zadanie 5 (4 pkt.)
Średnia zawartość wody w organizmach żywych waha się w granicach 75-85%. Uwodnienie
szeregu z nich oraz poszczególnych tkanek lub narządów może nawet znacznie odbiegać od
przeciętnej zawartości wody. Poniżej zestawiono w kolumnach przykłady organizmów i ich
części, zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych.
Rośliny Zwierzęta
łodyga kaktusa szkliwo zębów
nasiona zarodek ssaka
pień drzewa kości
liście mięśnie
a) Uporządkuj wymienione wyżej części organizmów roślinnych od tych najmniej
uwodnionych do tych, które posiadają największą ilość wody. W tym celu wpisz
w wolne kratki cyfry od 1 do 4. W podobny sposób uporządkuj części organizmów
zwierzęcych wraz z zarodkiem ssaka.
b) Ustal i uzasadnij za pomocą jednego argumentu, czy ilość wody w komórkach ciała
organizmu np. człowieka jest stała, czy się zmienia w ciągu jego rozwoju osobniczego.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
strona 3 z 16
7
710072158.008.png 710072158.001.png 710072158.002.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
* Zadanie 6 (3 pkt.)
W cytoplazmie woda stanowi fazę rozpraszającą koloidu, w której zawieszone są głównie
białka, lipidy, polisacharydy i inne związki chemiczne. Cytoplazma ma zdolność do
odwracalnej zmiany stanów skupienia.
A. zol żel
B. żel zol
a) Podaj nazwy zmian stanów skupienia (A i B) cytoplazmy.
A. ........................................, B. ..................................................
b) Wskaż, który z procesów (A czy B) związany jest z uwodnieniem cytoplazmy.
Uwodnienie cytoplazmy zachodzi w procesie: ..................
Zadanie 7 (3 pkt.)
Uczniowie na lekcjach biologii postanowili doświadczalnie zweryfikować następującą
hipotezę: Wzrost temperatury przyspiesza ruch cytoplazmy.
Mieli do dyspozycji:
1. preparaty wodne liści moczarki kanadyjskiej, zerwanych ze szczytowej części łodygi
2. mikroskop optyczny
3. źródło ciepła (np. lampka z żarówką o mocy 100 W)
4. wodę do uzupełnienia preparatów
5. stoper lub zegarek
Przedstaw plan doświadczenia (z uwzględnieniem próby kontrolnej), które posłużyłoby
do zweryfikowaniu postawionej hipotezy.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Zadanie 8 (3 pkt.)
a) Wymień trzy rodzaje ruchów cytoplazmy.
1. ............................................ 2. ........................................ 3. ...........................................
b) Podaj jeden przykład ich znaczenia.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
strona 4 z 16
8
710072158.003.png
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Matura próbna – marzec 2002
Zadanie 9 (2 pkt.)
Woda jest podstawowym składnikiem płynów jamy ciała pełniących rolę szkieletu
hydraulicznego wielu bezkręgowców. Pogrupuj wymienione niżej organizmy na te, które
posiadają szkielet hydrauliczny i te, u których on nie występuje, wpisując ich nazwy
w odpowiednie kolumny tabeli.
wrotek, wypławek biały, przywra krwi, ślimak winniczek, glista ludzka, dżdżownica,
rak rzeczny, włosień spiralny
Organizmy bez szkieletu hydraulicznego Organizmy posiadające szkielet hydrauliczny
Zadanie 10 (2 pkt. + *1 pkt)
Środowisko lądowe charakteryzuje się tym, że występują w nim okresowe wahania ilości
wody. Wiele organizmów wykształciło w trakcie procesów ewolucyjnych różnorodne
adaptacje, do przetrwania niesprzyjających warunków.
a) Podaj dwa przykłady przystosowań roślin do życia w środowisku suchym
i pustynnym.
1. .................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
*b) Zdefiniuj pojęcie suszy fizjologicznej.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Zadanie 11 (2 pkt.)
Reakcją wielu zwierząt na suszę w środowisku jest obniżenie ich aktywności życiowej.
a) Podaj nazwę opisanego niżej procesu życiowego, charakterystycznego dla niektórych
organizmów zwierzęcych.
W tym stanie komórki najprawdopodobniej tracą całą niezwiązaną wodę, a ich procesy
życiowe ulegają zwolnieniu nawet kilkaset razy, dlatego też ich wytrzymałość na działanie
skrajnie niekorzystnych warunków środowiska jest praktycznie nieograniczona.
Ten proces to: .................................................................
b) Przedstaw przyczynę dużej wytrzymałości wielbłąda na niedostatek wody w jego
pożywieniu.
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
strona 5 z 16
9
710072158.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin