3 9.11.2007 powszechna.pdf

(2451 KB) Pobierz
10744492 UNPDF
FOWIZM + EKSPRESJONIZM
PARYSKI SALON JESIENNY 1905
- erupcja linearności ok. 1900 potęgowała
element subiektywności jaki cechował artystów
od 80. XIX
- artyści pocz. XX w. są pokoleniem
debiutującym z opóźnieniem (1905, a nie 1901)
- SALON JESIENNY : uczniowie Moreau
(symbolista) proponują wzorem Cezanne'a ,
Gauguina , Van Gogha budowę obrazu
akcentującą subiektywizację wizji artystycznej.
- malarstwo oparte na kolorze definiowanym
jako czysty, silny, kładziony dużymi i
wyraźnymi plamami + też linearność wyrażona
w konturze (czasem mijającym się z plamą
barwną)
- eliminacja sposobów budowania iluzyjnej
przestrzeni w obrazie + unieważnienie tej iluzji
w obrazie budowanym „od dołu go góry” +
całkowita rezygnacja ze światłocienia
- Występują jako grupa towarzyska znająca
bardzo dobrze Cezanne'a (jego wystawa w
1901), twórczość Van Gogha , ale nie mająca
ideowych założeń czy programu artystycznego.
To, że staną się grupą artystyczną jest zasługą
krytyków, zwłaszcza Louisa Vauxcellesa
( „Czułem się jak Donatello wśród dzikusów”
stąd nazwa).
- FOWIŚCI (= dzicy, nowi dzicy) – ich
zamiarem nie była programowa dzikość. Nurt
wyrósł z wzajemnego
inspirowania się założeniami formalnymi.
HENRI MATISSE
(1869-1954 )
Henri Matisse | Nakryty stół | 1897
10744492.025.png 10744492.026.png 10744492.027.png 10744492.028.png
Henri Matisse | Kornelia | 1903-04:
- pod wpływem Cezanne'a
- budowanie geometrii kolorem
Henri Matisse | Plaża | 1904:
- wpływ seuratowski
- afirmatywny wobec rzeczywistości
Henri Matisse | Pejzaż | 1905:
- resztki formuły puentylistycznej, ale w stronę
plamy pełnej
Henri Matisse | Widok z okna | 1905:
- takich obrazów z przedstawieniem portu w
Hadze jest wiele w twórczości Matisse'a
10744492.001.png 10744492.002.png 10744492.003.png 10744492.004.png 10744492.005.png 10744492.006.png
Henri Matisse | Portret żony | 1905:
- tzw. portret z zieloną pręgą
- nierealne studium modela: pręga przechodząca
przez twarz
Henri Matisse | Wnętrze | 1905:
- pokazany na Salonie Jesiennym 1905
- rezygnacja z przestrzenności: łóżko gubi się w
modelunku ściany > płaskie, rozbijające się od
dołu plakatowe ujęcie z czystym, silnym
kolorem
- silne kontury wyznaczają jakąś geometrię
Henri Matisse | Kobieta w kapeluszu | 1905:
- Salon Jesienny 1905
Henri Matisse | Radość życia | 1905:
- Salon Jesienny 1905
- wprowadza elementy, które są właściwie
układami dekoracyjnymi
10744492.007.png 10744492.008.png 10744492.009.png 10744492.010.png 10744492.011.png 10744492.012.png
Henri Matisse | Cyganka | 1905:
- Salon Jesienny 1905
- maluje grubo, chropowato, żywiołowo,
swobodnie – nie liczy się z wymogami anatomii
- ludzkie deformacje inspirowane twórczością
artystów etnicznych (wizyty w Muzeum
Ludzkości ) – prymitywizm i dzikość oznaczały
inność kulturową, etniczną, egzotykę ( Maska )
maska:
- nowy świat wrażliwości odnajdywany w sztuce
prymitywnej
- estetyka powrotu do korzeni
Henri Matisse | Autoportret | 1906
Henri Matisse | Czerwona harmonia (Nakrycie
do stołu) | 1907:
- ukazuje konsekwencję odejścia od
przestrzenności i przejście do dekoracyjnego
ornamentalnego języka
- wzory tapet przenoszą się na obraz >
unieważnienie iluzyjności
- obrazowuje już oficjalny kształt sztuki
nazywanej fowizmem (nazwę Matisse akceptuje)
10744492.013.png 10744492.014.png 10744492.015.png 10744492.016.png 10744492.017.png 10744492.018.png
Henri Matisse | Muzyka | 1907-08:
- cykl
- dekoracyjna, płaska stylistyka
Henri Matisse | Taniec | 1908:
- te obrazy ugruntowują pozycję Matisse jako
ojca malarstwa nowoczesnego, choć te właśnie
będą mniej rewolucyjne
- tematycznie odwołują się do sztuki
symbolizmu, ale nie mają już tak stylotwórczej
siły jak prace z 1905 r.
- Od tej zapoczątkowanej ok. 1908 r. formy
Matisse nie odchodzi do końca życia.
Operuje tu optymistyczną i jasną wizją
człowieka.
- Te płótna spotkały się z niesłychanym
aplauzem.
Henri Matisse | Portret André Deraina | 1905:
- wystawiony na Salonie Jesiennym
- dialogi między artystami
ANDRÉ DERAIN
(1880-1954)
André Derain | Nabrzeże Sekwany | 1904:
- bliższy nastrojom symbolistów
- bardziej radykalny od Matisse'a : nakłada farby
bezpośrednio z tubki
- malarstwo bardziej dosadne, fakturowe
10744492.019.png 10744492.020.png 10744492.021.png 10744492.022.png 10744492.023.png 10744492.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin