PSYCHOLOGIA, wykład 28.10.2008.doc

(28 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA, WYKŁAD 28

PSYCHOLOGIA, WYKŁAD 28.10.2008

Adaptacja- równowaga między sytuacją podmiotu, a tym co go otacza.

Emocja- stan ośrodkowy, pobudzenie, stan napięcia, pobudzenie mózgu (podwzgórza).

Bodźce (emocjonalne)- dostarcza informacji o otoczeniu i wywołuje stan napięcia, nie przez bodziec lecz przez ustosunkowanie wewnętrzne.

Znak emocji- komponenty emocji – pobudzenie emocjonalne:

              -emocja, pień mózgu, ośrodek świadomości;

              -pierwsza następuje reakcja, druga refleksja

3 zakresy:

a) wzory ekspresyjne: mimiczne, pantomimiczne i wokalizacja;

b) napięcie emocjonalne: od afektu do śpiączki lub odwrotnie, rozłożenie napięcia;

c) emocja w śladzie pamięciowym: brak pobudzenia, uczucie trwalsze od emocji (odtwarzanie, brak bodźca).

Znak- efekt oceny reakcji powstaje w nas ustosunkowanie do otoczenia; zależna od np. wartości moralnych.

Stan pobudzenia- zróżnicowanie emocjonalne.

Reakcje emocjonalne (grupy):

1.       wzory ekspresyjne : reakcje przebiegające w stanie pobudzenia (np. hamowanie procesów myślowych, poznawczych percepcyjnych, komunikacji i pamięci);

2.       zachowania wyładowujące: napięcie przewyższające nasz próg wrażliwości (każdy ma inny próg emocjonalny – układ nerwowy [silny, słaby, silny zrównoważony, niezrównoważony])  przez co uruchamia się mechanizm obronny – wyładowywanie napięć nerwowych – efekt modelowania społecznego (subiektywny sposób odreagowania) np. anoreksja, bulimia, jedzenie, sport, alkohol, zakupy, sprzątanie – co powoduje równowagę adaptacyjną;

3.       ustosunkowanie do źródła emocji: korzystnie – przybliżanie; niekorzystnie – oddalanie/uciekanie; ośrodek emocjonalny inaczej niż ośrodek świadomości – ośrodek emocjonalny jest nieświadomy; informacje o emocjach są bardzo ważne dla pedagoga – ułatwiają pracę, pozwalają działać;

4.       zmiany w świadomości: stan pobudzenia może być odzwierciedleniem emocji -> zmiana zachowania; zdarzenie: ocena szkolna -> taka inf. źródłem dla podmiotu odebrana, zanalizowana i zmieni zachowanie podmiotu albo nie.

Stres- stan emocjonalny dobry albo zły (zaburzeniowy), sztywne pobudzenie emocji; Sztajner bodźce emocjonalne: stresowy korzystne, stresory niekorzystne (dystresory)

 

IMPULS: pobudzenie -> efektor -> reakcja   np. zapalanie żarówki

 

Podmiot w stanie pobudzenia związany z blokadą: Wystąpienie frustracji – blokada potrzeb/dążeń; blokada napięcia nerwowego.

Reagowanie dominujące – walka, nieustępliwość – agresja

Regresja – kumulacja napięcia, brak siły, wycofanie, pozostanie na uboczy, brak wzorców, słaby temperament- (unikanie problemów), nieudolność, bezradność – frustracja – kołowanie w miejscu, powtarzanie reakcji nie przynoszącej efektów.

Napięcie motywacyjne – rola regulująca umiarkowanie naszej aktywności; zgodne z wnętrzem.

Motyw(acja) – teoria potrzeby (odczuwalny brak) popędu i przynęty; Przywracanie równowagi homeopatycznej między podmiotem, a środowiskiem.

D/Garson – relacje sterowania napięcia:

Teoria poznawcza: może być wywołana w procesie myślowej

Motywacja bodźców sygnałowych- np. ruch ludzi na przystanku -> autobus przyjedzie, kolejka; reagowanie na sygnały naszego gatunku.

D/Garson – zadanie ważne (trudne) to realizacja na silnym napięciu = niepowodzenie lecz zadanie łatwe lub obojętne mniejsze/niskie napięcie = lepszy efekt.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin