PSYCHOLOGIA, WYKŁAD 28.10.2008
Adaptacja- równowaga między sytuacją podmiotu, a tym co go otacza.
Emocja- stan ośrodkowy, pobudzenie, stan napięcia, pobudzenie mózgu (podwzgórza).
Bodźce (emocjonalne)- dostarcza informacji o otoczeniu i wywołuje stan napięcia, nie przez bodziec lecz przez ustosunkowanie wewnętrzne.
Znak emocji- komponenty emocji – pobudzenie emocjonalne:
-emocja, pień mózgu, ośrodek świadomości;
-pierwsza następuje reakcja, druga refleksja
3 zakresy:
a) wzory ekspresyjne: mimiczne, pantomimiczne i wokalizacja;
b) napięcie emocjonalne: od afektu do śpiączki lub odwrotnie, rozłożenie napięcia;
c) emocja w śladzie pamięciowym: brak pobudzenia, uczucie trwalsze od emocji (odtwarzanie, brak bodźca).
Znak- efekt oceny reakcji powstaje w nas ustosunkowanie do otoczenia; zależna od np. wartości moralnych.
Stan pobudzenia- zróżnicowanie emocjonalne.
Reakcje emocjonalne (grupy):
1. wzory ekspresyjne : reakcje przebiegające w stanie pobudzenia (np. hamowanie procesów myślowych, poznawczych percepcyjnych, komunikacji i pamięci);
2. zachowania wyładowujące: napięcie przewyższające nasz próg wrażliwości (każdy ma inny próg emocjonalny – układ nerwowy [silny, słaby, silny zrównoważony, niezrównoważony]) przez co uruchamia się mechanizm obronny – wyładowywanie napięć nerwowych – efekt modelowania społecznego (subiektywny sposób odreagowania) np. anoreksja, bulimia, jedzenie, sport, alkohol, zakupy, sprzątanie – co powoduje równowagę adaptacyjną;
3. ustosunkowanie do źródła emocji: korzystnie – przybliżanie; niekorzystnie – oddalanie/uciekanie; ośrodek emocjonalny inaczej niż ośrodek świadomości – ośrodek emocjonalny jest nieświadomy; informacje o emocjach są bardzo ważne dla pedagoga – ułatwiają pracę, pozwalają działać;
4. zmiany w świadomości: stan pobudzenia może być odzwierciedleniem emocji -> zmiana zachowania; zdarzenie: ocena szkolna -> taka inf. źródłem dla podmiotu odebrana, zanalizowana i zmieni zachowanie podmiotu albo nie.
Stres- stan emocjonalny dobry albo zły (zaburzeniowy), sztywne pobudzenie emocji; Sztajner bodźce emocjonalne: stresowy korzystne, stresory niekorzystne (dystresory)
IMPULS: pobudzenie -> efektor -> reakcja np. zapalanie żarówki
Podmiot w stanie pobudzenia związany z blokadą: Wystąpienie frustracji – blokada potrzeb/dążeń; blokada napięcia nerwowego.
Reagowanie dominujące – walka, nieustępliwość – agresja
Regresja – kumulacja napięcia, brak siły, wycofanie, pozostanie na uboczy, brak wzorców, słaby temperament- (unikanie problemów), nieudolność, bezradność – frustracja – kołowanie w miejscu, powtarzanie reakcji nie przynoszącej efektów.
Napięcie motywacyjne – rola regulująca umiarkowanie naszej aktywności; zgodne z wnętrzem.
Motyw(acja) – teoria potrzeby (odczuwalny brak) popędu i przynęty; Przywracanie równowagi homeopatycznej między podmiotem, a środowiskiem.
D/Garson – relacje sterowania napięcia:
Teoria poznawcza: może być wywołana w procesie myślowej
Motywacja bodźców sygnałowych- np. ruch ludzi na przystanku -> autobus przyjedzie, kolejka; reagowanie na sygnały naszego gatunku.
D/Garson – zadanie ważne (trudne) to realizacja na silnym napięciu = niepowodzenie lecz zadanie łatwe lub obojętne mniejsze/niskie napięcie = lepszy efekt.
mala_tusia