Jakiego rusztowania potrzebujesz?
Poniższe wskazówki mają charakter bardzo powierzchowny, gdyż jest wiele czynników decydujących o tym jakie rusztowanie jest dla Ciebie najwłaściwsze. Zapoznaj się z naszą ofertą rusztowań i zajrzyj do leksykonu od A do Z gdzie znajdziesz więcej informacji na temat konkretnych typów rusztowań. Jeżeli potrzebujesz fachowej porady skontaktuj się bezpośrednio z nami. Rusztowania elewacyjne (fasadowe) Przeznaczone głównie do wykonywania prac przy elewacjach obiektów (tynkowanie, malowanie, montaż elementów fasad, konserwacja elewacji itp.), wykorzystywane również do prac murarskich i montażowych. Zapewniają równoczesny dostęp do dużych powierzchni ścian. Elementy rusztowań elewacyjnych często są podstawą systemów umożliwiających zarusztowanie bardziej skomplikowanych obiektów. Maksymalna wysokość rusztowań w rozwiązaniach typowych (bez konieczności wykonywania dodatkowych obliczeń statycznych) to 30-60 m, długość jest praktycznie nieograniczona, najpopularniejsze szerokości podestu roboczego to 0,75 i 1,1 m. Rusztowania elewacyjne generalnie wymagają kotwienia do zarusztowywanego obiektu. Rusztowania przejezdne (wieżowe) Można je przesuwać bez konieczności rozkładania na elementy składowe. Umożliwiają dostęp do jednego punktu lub małego obszaru konstrukcji, a następnie szybkie przesunięcie rusztowania w inne miejsce. Przeznaczone głównie do prac montażowych i konserwatorskich. U większości producentów rusztowania przejezdne są w większym lub mniejszym stopniu kompatybilne z rusztowaniami elewacyjnymi lub modułowymi (np. po zmontowaniu elementów konstrukcyjnych rusztowania elewacyjnego na podstawie jezdnej otrzymujemy rusztowanie przejezdne). Maksymalna wysokość rusztowań w rozwiązaniach typowych to 12-18 m, wymiary podestu roboczego to najczęściej: szerokość: 0,75 i 1,5 m i długość 1,5; 2,0; 2,5 i 3,0 m. W określonych warunkach kotwienie rusztowań przejezdnych nie jest wymagane. Rusztowanie modułowe Podstawowym elementem konstrukcyjnym rusztowań modułowych jest stojak łączony z innymi elementami konstrukcyjnymi w stałych punktach (węzłach), rozmieszczonych powtarzalnie w regularnych odstępach. Są rusztowaniami najbardziej wszechstronnymi, o największych możliwościach, umożliwiają szybkie i ekonomiczne zarusztowanie konstrukcji o nietypowych kształtach (np. wszelkiego rodzaju obiektów przemysłowych) oraz wykonanie rusztowań przestrzennych, podwieszanych i wielu innych. Rusztowania warszawskie Ustawiane na kołach są właściwie odmianą rusztowań przejezdnych i posiadają większość ich zalet. W wersji bez kół często traktowane są jako rusztowania pomocnicze. Ich zaletą jest bardzo prosty i szybki montaż, wadą brak możliwości tworzenia zestawów o większych wymiarach. Rusztowania warszawskie są chyba najpopularniejszymi rusztowaniami na polskich budowach, szczególnie tych mniejszych. Na pewno nie należą do najnowszych rozwiązań technicznych, jednak ze względu na prostotę konstrukcji, trwałość, popularność i niewysoką cenę są wciąż powszechnie stosowane. Wysokość maksymalna rusztowania to 12-15 m, wymiary podestu: 1,58 x 1,58 m lub 1,58 x 1,0 m. Rusztowanie wiszące Rusztowania zawieszone na linach zamocowanych na wysięgnikach, które z kolei mocowane są na dachu lub wyższych kondygnacjach budowli. Przeznaczone głównie do wykonywania prac przy elewacjach obiektów (tynkowanie, malowanie, konserwacja elewacji itp.) Zapewniają jednoczesny dostęp jedynie do niewielkiego fragmentu konstrukcji. Ograniczone możliwości zastosowania przy konstrukcjach o bardziej skomplikowanych kształtach. W pewnych sytuacjach zastosowanie rusztowania wiszącego może być jednak najwygodniejsze np. rusztowanie filarów mostu nad przeszkodą wodną. Rusztowania masztowe Przeznaczenie podobne jak rusztowań elewacyjnych. Rusztowanie składa się z ze stalowego masztu po którym pionowo przemieszcza się platforma robocza. Rusztowanie stosunkowo drogie, ale pozwalające na znaczną oszczędność czasu. Rusztowania ramowe Obecnie stosowane rusztowania elewacyjne i przejezdne to najczęściej rusztowania ramowe. Pionowym elementem konstrukcyjnym rusztowania są ramy wykonane z rur stalowych lub aluminiowych. Ich zaletą jest szybki montaż, wadą utrudnione konstruowanie rusztowań o bardziej skomplikowanych kształtach. Rusztowania rurowe Coraz rzadziej stosowane, pionowym elementem konstrukcyjnym rusztowania są rury stalowe. Cała konstrukcja rusztowania składa się z rur połączonych sprzęgłami (złączami). Wadą tych rusztowań jest czasochłonny montaż, zaletą duże możliwości konstruowania rusztowań o bardziej skomplikowanych kształtach, łatwość dokładnego "dopasowania" rusztowania do konstrukcji i stosunkowo niska cena. Ramowe czy rurowe? Jeżeli chcesz mieć możliwość elastycznego kształtowania rusztowań, a rusztowania modułowe są dla Ciebie za drogie, pomyśl o rusztowaniach rurowych. Jednak pamiętaj, że obecnie są one coraz rzadziej stosowane a ich podstawowa wadą jest bardzo czasochłonny montaż. Jeżeli zależy Ci na szybkim i prostym montażu, wybierz rusztowanie ramowe. Ramowe czy modułowe? Jeżeli chcemy mieć możliwość elastycznego kształtowania siatki rusztowań, często pracujemy przy obiektach o skomplikowanych kształtach (np. obiekty przemysłowe, sakralne) pomyślmy o rusztowaniach modułowych. Montaż jest bardziej czasochłonny i skomplikowany niż rusztowań ramowych, jednak uniwersalność rusztowania modułowego rekompensuje tę wadę z nawiązką. Obecnie podstawową wadą tego typu rusztowań jest wysoka cena (ok. 20-40% wyższe od cen rusztowań ramowych), więc jeżeli pracujemy przy obiektach o nieskomplikowanych kształtach i zależy nam na szybkim i prostym montażu, wybierzmy tańsze rusztowania ramowe.A może wiszące? Przy nieskomplikowanych obiektach, przy pracach konserwacyjnych (np. mycie elewacji) można zdecydować się na rusztowania wiszące. Ich wada to mała uniwersalność. Aluminiowe czy stalowe? Zalety rusztowań aluminiowych to oczywiście ich stosunkowo niewielki ciężar, a co za tym idzie łatwość montażu i możliwość ustawiania tam gdzie rusztowanie stalowe może być za ciężkie np: na dachach, słabych stropach itp. Wady to wysoka cena (70-100% wyższa niż rusztowań stalowych), większa podatność na uszkodzenia mechaniczne i zwiększone ryzyko kradzieży. O ile rusztowania przejezdne wykonane z aluminium można polecać każdemu ze względu na ich "poręczność", to rusztowania aluminiowe elewacyjne tylko komuś, kto naprawdę tego potrzebuje.
Wybór systemu rusztowań jest decyzją bardzo trudną, ze względu na znaczny koszt takiej inwestycji. Zakup rusztowań jednego systemu skazuje użytkownika na konkretne, zastosowane w nim rozwiązania. Nie trafiona inwestycja wiąże się z dużymi stratami związanymi ze sprzedażą nie zamortyzowanego sprzętu, który nie spełnia naszych wymaga lub zwiększonymi kosztami eksploatacji. Równie nie opłacalny jest zakup rusztowań zbyt drogich, przerastających faktyczne potrzeby. Przed podjęciem decyzji należy zwrócić uwagę na następujące zagadnienia: Dopuszczalne obciążenie rusztowania Większość rusztowań ramowych przystosowana jest do obciążenia podestu 200 kg/m2, jest to wystarczająca nośność dla większości prac elewacyjnych. Jeżeli jednak planujemy składowanie na pomostach materiałów np. cegieł przy pracach murarskich to potrzebujemy większej nośności. Wiele systemów, których nominalna nośność wynosi 200 kg/m2 pozwala na zwiększenie obciążenia (nawet do 600 kg/m2), ale wiąże się to z koniecznością zastosowania krótszych podestów, ograniczenia maksymalnej wysokości lub zmniejszenia ilości poziomów na których można równocześnie pracować. Maksymalna wysokość rusztowania Maksymalna wysokość rusztowania jaką możemy uzyskać bez konieczności wykonywania specjalnych obliczeń statycznych zależnie od systemu wynosi od 15 do 60 m. Wraz ze wzrostem możliwości rośnie cena rusztowania, dlatego warto się dobrze zastanowić na jakich wysokościach rzeczywiście będziemy pracować (10 piętrowy blok mieszkalny to ok. 30-35 m, a 4 piętrowy ok. 12-15 m wysokości). Kiedy rusztowanie traktujemy jako typowe? Rusztowanie typowe możemy budować jedynie w oparciu o dokumentację techniczno-ruchową (DTR), dlatego należy zwrócić uwagę kiedy możemy traktować rusztowanie jako typowe (określa to również DTR). Dla rusztowań nietypowych należy wykonywać specjalne obliczenia, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Najlepiej, aby najczęściej wykorzystywane konfiguracje rusztowania były typowe. Szerokość pomostu rusztowania Szerokość pomostu elewacyjnych rusztowań ramowych wynosi najczęściej 70 cm (rozstaw osiowy pionowych elementów ram konstrukcyjnych wynosi 75 cm), jest to optymalna szerokość pomostu dla większości prac elewacyjnych. Istnieją na rynku rusztowania z podestami węższymi (np. 60 cm), co jest wystarczające, ale na pewno mniej wygodne. Większość producentów oferuje również rusztowania o pomoście szerokości 110 cm, co znajduje zastosowanie w przypadku konieczności składowania na rusztowaniu większej ilości materiałów. Połączenia w węzłach Zaletą połączeń zapadkowych jest szybki montaż, bez konieczności używania dodatkowych narzędzi, wadą mała sztywność połączenia oraz wystający bolec o który łatwo się zranić lub rozerwać ubranie. Połączenia klinowe i zaciskowe to bardziej czasochłonny montaż, wymagający użycia młotka, ale większa sztywność rusztowania. Zaletą połączenia zaciskowego jest wymuszanie przez nie właściwej geometrii rusztowania. Czas stracony na zamknięcie zacisku odzyskuje się dzięki mniej kłopotliwemu pionowaniu i poziomowaniu rusztowania. Unikać należy połączeń za pomocą sprzęgieł zaciskowych, ich montaż jest bardzo czasochłonny, przy czym wymaga użycia klucza. Połączenia za pomocą sprzęgła znajdują zastosowania wtedy gdy istnieje konieczność wykonania połączenia w dowolnym miejscu poza standardowym węzłem. Mocowanie podestów Niektóre systemy, dzięki odpowiedniemu sposobowi montażu podestów, pozwalają na ich montaż i demontaż bez konieczności demontażu dociskającej je ramy pionowej wyższej kondygnacji. Zaletą takie rozwiązania jest umożliwienie zdemontowania pojedynczego pionu rusztowania bez konieczności rozbiórki całego rusztowania. Podesty Optymalna długość pomostu to 2,5 m, pomosty dłuższe (3,0-3,5 m) pozwalają na zmniejszenie ilości ram rusztowania, ale są mniej poręczne w montażu. Stosowanie pomostów krótszych może być uzasadnione jedynie koniecznością "wpasowania się" pomiędzy istniejące obiekty lub występowaniem bardzo dużych obciążeń. Pomosty stalowe są lżejsze, a ich perforacja powoduje mniejszą podatność na obciążenia wiatrem oraz zabezpiecza przed poślizgnięciem się pracownika, ich wada są trudności z utrzymaniem w czystości, a szczególnie z usunięciem z ich powierzchni stwardniałych zapraw. Podesty drewniane są łatwiejsze do oczyszczenia, ale gdy namokną stają się ciężkie i śliskie. Podstawy śrubowe Jak pokazuje praktyka im dłuższe tym lepsze. Większy zakres regulacji wysokości podstawy śrubowej pozwala na łatwiejsze wypoziomowanie pierwszej kondygnacji rusztowania. Ramy pionowe Najczęściej stosowane są ramy zamknięte, ich wadą jest brak możliwości ominięcia przeszkody wchodzącej w światło ramy. Lepszym rozwiązaniem są ramy zamknięte rozkręcane (możliwe jest odkręcenie jednej z poprzeczek i nałożenie ramy na przeszkodę). Stosuje się również ramy otwarte (bez dolnej poprzeczki) jest to jednak okupione mniejszą wytrzymałością i trwałością elementu. Gdy często zachodzi potrzeba ustawiania rusztowania oddalonego od obiektu o więcej niż 20 cm ramy powinny posiadać możliwość zamontowania poręczy również od strony wewnętrznej rusztowania. Poręcze Stosowane są dwie niezależne poręcze (górna i pośrednia) lub ramy poręczowe. Zastosowanie ram poręczowych jest uzasadnione jeżeli pozwala nam to na rezygnację z zastosowania stężeń pionowych (ramy poręczowe usztywniają rusztowanie) w innych przypadkach zastosowanie niezależnych poręczy jest wygodniejsze. Zróżnicowanie elementów systemu Należy wybrać system, który pozwala ma największe możliwości przy najmniejszej liczbie elementów. Pozwala to na bardziej ekonomiczne jego wykorzystanie. Wygodniej kiedy np. jako stężenia poziome i poręcze wykorzystujemy taki sam element zamiast dwóch różnych, zastosowanie ram poręczowych zamiast dwóch niezależnych poręczy często pozwala na zrezygnowanie z zastosowania stężeń pionowych (ukośnych) itd. Asortyment elementów dodatkowych Ceną za umożliwienie szybkiego i łatwego montażu ramowych rusztowań elewacyjnych jest szereg ograniczeń odnośnie elastyczności ich kształtowania, dlatego należy zadbać o to, aby wybrany przez nas system oferował pełną gamę elementów dodatkowych w dużym stopniu likwidujących te ograniczenia takich jak: - podesty o zróżnicowanej długości-kiedy zachodzi potrzeba wstawienia rusztowania w wąską przestrzeń - ramy korygujące-pozwalają na ustawiane rusztowań na terenie o znacznej różnicy wysokości - ramy przejściowe-umożliwiające wykonanie przejścia pod rusztowaniem - łączniki kotwiące o zróżnicowanej długości-pozwalają zakotwić rusztowania ustawione w znacznej odległości od obiektu - wsporniki rozszerzające i trawersy-służące do poszerzania rusztowania lub przesuwania jego osi - dźwigary przejściowe-do wykonywania przejazdów pod rusztowaniami i omijania przeszkód o dużej rozpiętości - ramy zwężone-stosowane do obudowywania poziomych występów budynków, okapów itp. - ramy narożne-do montowania rusztowań na narożach budynków - konstrukcje daszków ochronnych - wysięgniki transportowe Deklaracja lub certyfikat zgodności Rusztowanie powinno posiadać deklarację zgodności z normą PN-M-49000 wydany przez producenta lub certyfikat zgodności z ww. normą wydany przez niezależną od producenta instytucję. Dokumentacja techniczno ruchowa (DTR) Rusztowanie powinno posiadać dokumentację techniczno ruchową (DTR), która określa zasady, warunki i sposób montażu rusztowania. DTR powinna być czytelna i jednoznaczna. Powinna określać dopuszczalne wymiary i obciążenia rusztowania, sposób stężania i kotwienia. Powinna również zawierać informację na temat wszystkich dostępnych elementów systemu rusztowań oraz sposobu ich montażu.Informacje techniczne
1. Schemat rusztowania systemowego
1. stężenie płaszczyzny pionowe: zamknięte ramy ze wzmocnieniem narożnym lub bez, otwarte ramy, ramy drabinowe z włazami, sztywne połączenia pomiędzy poprzecznicami i rurami pionowymi, klamry stężeń oraz inne elementy używane jako wzmocnienie pionoweo
2. stężenie płaszczyzny poziomej: ramy, płyty ramowe, klamry stężeń i sztywne połączenia pomiędzy poprzecznicami i podłużnicami oraz inne elementy używane jako wzmocnienie poziome
3. słupek poręczowy; rura z łącznikami umożliwiająca zamontowanie poręczy na ostatniej kondygnacji rusztowania
4. stężenie wspornika rura zakończona łącznikami służąca do podparcia wsporników rozszerzających rusztowanie -element stosowany sporadycznie bez zasadniczego znaczenia konstrukcyjnego
5. węzeł : miejsce rozłącznego połączenia dwóch lub więcej elementów rurowych,
6. Stężenie wzdłużne
7. Stojak: element pionowy
8. Poprzecznica: poziomy element zazwyczaj tworzący kat prosty z elewacją budynku
9. Podłużnica: poziomy element zazwyczaj równoległy do elewacji budynku, zgodny z kierunkiem dłuższego wymiaru rusztowania
10. Odciąg: element łączący rusztowanie z kotwą w elewacji budynku
11. Pomost: jeden lub więcej podestów, które tworzą miejsce do pracy pomiędzy dwoma stojakami
12. Wspornik: element konstrukcyjny rusztowania zamontowany na konstrukcji nośnej, służący do układania dodatkowych pomostów roboczych lub daszków ochronnych
13. Podłużnica wzmacniająca: Belka kratowa stosowana do pokonywania przeszkód typu przejścia nad przejazdami , daszkami itp. o rozpiętości większej niż 3m ( w rusztowaniach systemowych )
14. Podstawka: sztywna płyta, służąca do rozłożenia nacisku na większą powierzchnię
15. Fundament
16. Dźwigar mostujący: podest- prefabrykowana lub nie, samodzielnie przenosząca obciążenie, i mogąca stanowić cześć konstrukcji rusztowań
17. Rama pozioma: element pracujący po zamontowaniu rusztowania w pozycji poziomej, składający się z dwóch podłużnic połączonych poprzeczkami
18. Kotew: element wmontowany lub przytwierdzony do elewacji budynku w celu zamontowania odciągu
19. Rama pionowa: główny element pracujący po zmontowaniu rusztowania w pozycji pionowej, składający się z dwóch stojaków połączonych poprzeczkami
20. Konstrukcja osiatkowania: siatki ochronne stosowane na rusztowaniach przy traktach komunikacyjnych - zabezpieczają rusztowanie przed upadkiem z wysokości przedmiotów i materiałów budowlanych
21. Poręcz główna
22. Poręcz pośrednia
23. Bortnica : krawężnik
24. Zabezpieczenie boczne
25.Podstawka śrubowa: podstawka z elementem do pionowej regulacji
26. Złącze: element używany do łączenia dwóch rur
2. Definicje
Najnowsze i najbardziej aktualne definicje rusztowań podano w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. z dnia 19 marca 2003 r.)
Rusztowanie roboczekonstrukcja, budowlana, tymczasowa, z której mogą być wykonywane prace na wysokości, służącą do utrzymywania osób, materiałów i sprzętu;
Do grupy rusztowań roboczych zaliczane są wszystkie rusztowania wykorzystywane do prac na wysokości zarówno w budownictwie przemysłowym jak i miejskim. Mogą to być wszystkie typy rusztowań łącznie z rusztowaniami jezdnymi.
Rusztowanie ochronnekonstrukcja budowlana, tymczasowa, służącą do zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości ludzi oraz przedmiotów;
Do grupy rusztowań ochronnych zalicza się wszystkie rusztowania nie służące do wykonywania pracy , lecz stanowiące zabezpieczenie przed upadkiem z wysokości . Takimi rusztowaniami są np. rusztowania do prac dekarskich lub rusztowania wznoszone wraz z budynkiem jako zabezpieczenie przed upadkiem z wysokości.
Rusztowanie systemowekonstrukcja budowlana, tymczasowa, w której wymiary siatki konstrukcyjnej są jednoznacznie narzucone poprzez wymiary elementów rusztowania, służącą do utrzymywania osób,
Rusztowania systemowe mogą służyć zarówno jako rusztowania robocze jak i rusztowania ochronne.
W przypadku kiedy rusztowanie systemowe jest montowane zgodnie z instrukcją montażu i eksploatacji jest nazywane rusztowaniem typowym i nie wymaga wykonania dodatkowej dokumentacji projektowej. Wszystkie pozostałe rusztowania , czyli rusztowania systemowe które są montowane w konfiguracji innej niż zawarta w instrukcji montażu lub rusztowania niesystemowe są nazywane ...
de-a