Maciejewski Poetyka_gatunek_obraz.doc

(155 KB) Pobierz

Marian Maciejewski,

Poetyka gatunek obraz.

W kręgu poezji romantycznej,

Wrocław 1977.

(dwa artykuły)

 

              Mickiewiczowskie czucia wieczności. (Czas i przestrzeń w liryce lozańskiej), s. 67-117.

I.                     Przestrzenne pojmowanie wieczności.

1.       

-          liryka lozańska rewolucja, zwłaszcza w obrazowaniu; nowatorstwo tej liryki: Przyboś, Czes-ław Miłosz, Tadeusz Różewicz, Ernest Bryll, Julian Tuwim.

2.       

-          wg tezy Alicji Lisieckiej Mickiewicz jest (jako autor liryków lozańskich) przede wszystkim poetą czasu à czas stanowi kategorię komplementarną wobec przestrzeni.

-          Zdania i uwagi wcześniejsze dzieło Mickiewicza, mistyka.

-          liryki lozańskie nie są w pełnym tego słowa znaczeniu poezją mistyczną, o wizyjnym świecie poetyckim, całkowicie wyzwolonym od ciążenia czasu i przestrzeni. To zatrzymanie się w po-łowie drogi «między niebem a ziemią» określa ich «prawdę» i niezwykłą urodę.

-          Przedmiotem, który poprzez określoną lokalizację przestrzenną ewokuje znaczenia symboli-czne, jest woda jej najsłynniejszym znawcą jest Gaston Bachelard.

3.       

-          wartości rozwojowe zapowiadające liryki lozańskie Sonety krymskie, liryki opisowe.

-          Nad wodą wielką i czystą: woda wypełnia przestrzeń i jednocześnie jest nią, nie mija, symbo-lizuje czystość.

-          symbolika akwatyczna najbardziej systemowy wymiar ma w Biblii: sens ontyczny (włączenie w Historię Zbawienia), jako opozycja do brudu moralnego, perspektywa profetyczna (oczy-szczenie), woda chrzcielna.

-          Nad wodą wielką i czystą: M. Janion „tunel lustrzany eliminacja czasu.

-          liryki lozańskie w pewnym sensie poezja bezokolicznika (Skałom trzeba stać i grozić…).

-          Bachelard przestrzeń szczęścia, która skupia istnienia wewnątrz opiekuńczych granic.

-          Mickiewiczowska antynomia pychy i pokory zarysowała się najjaskrawiej w okresie rzymsko-drezdeńskim (Do M. Ł. w dzień przyjęcia komunii św.).

-          dwukrotnie motyw źródła w tekście Snuć miłość, kompozycja utworu dysponuje konsekwent-nie i sprawnie działającym mechanizmem paralelizmów i hiperboli à dydaktyka mistyczna.

-          w lirykach lozańskich także odmienny typ kompozycji: paradoksalna tautologia, operowanie synonimami i peryfrazą.

-          Polały się łzy ponadczasowa lokalizacja podmiotu, faworyzacja przestrzeni, metoda opowia-dania, zestawienia, dystansująca konstrukcja sytuacji lirycznej.

-          Nad wodą wielką i czystą, Snuć miłość: nieśmiertelność (bezczasowa przestrzeń) osiągnię-to na drodze zjednoczenia z nie znającą czasu naturą (zwłaszcza wodą) i wiecznym Bogiem.

-          Gdy tu mój trup: rozprawienie się z teraźniejszością, akt bolesnej destrukcji (wewnętrzne roz-darcie), tu waloryzowane negatywnie, istnieje czasowo, poetyka przestrzeni z pamięci.

II.                   Rozum i wieczność.

1.       

-          przestrzenne pojmowanie wieczności”.

-          „Ani sensualizm postrzegania, ani trudy wycieczki alpejskiej cała ta autopsyjność sytuacji lirycznej z romantyczną wrzawą kolorytu lokalnego nie wyciszają pamięci. Wręcz odwrotnie, funkcjonuje tym bardziej, im pełniej percypowany jest świat. Właśnie ów realny, sensualisty-cznie teraz odbierany świat ma atrybut wieczności. Uwiecznia się tu jednak teraźniej-szość, a nawet przeszłość (pamięć) w kategoriach nieustannego cierpienia, co kojarzy się ra-czej z wiecznym potępieniem.

-          wiersze przedlozańskie („młodzieńcze) uwieczniały teraźniejszość, chwilę, a te z wieku klę-ski wybraną przeszłość.

-          «czucie wieczności» w lirykach lozańskich, owa tota simul, jako że stanowi podobnie jak na-pawanie efekt procesu kontaminacji wiąże tę lirykę bardzo mocno z poprzednimi etapami twórczości poety, z indywidualizującym jeszcze obliczem romantyzmu, z nastawieniami sen-sualistycznymi, z umiłowaniem pełni życia.

2.       

-          dysocjacja w wierszu Gdy tu mój trup ujawnia się w incipicie liryku i w strofie końcowej, prze-kreślone napawanie się, uwiecznianie chwili.

-          trafne założenie badawcze Lisieckiej, by interpretować poezję Norwida w kontekście liryki lo-zańskiej i vice versa.

-          Nad wodą wielką i czystą: typizacja elementarnej przyrody.

III.                 Kontemplacja.

1.       

-          Widzenie (1835-1836): mistyczna, programowa romantyczność, rozrachunek „z przeszłymi czynami, świat jest Jednością.

2.       

-          romantyczne „zmysły duchowe u Mickiewicza w okresie kontaktów z Towiańskim; fascyna-cja redukcją zmysłów do jednego, ale podnoszonego do coraz wyższej potęgi stanowi wyraź-ne odniesienie do wzmiankowanej wcześniej „idei jedności, u Mickiewicza czucie.

-          czucie doprowadza do panteistczno-mistycznego zjednoczenia podmiotu z naturą.

3.       

-          traktowanie liryk lozańskich jako m.in. zapisów aktu kontemplacji: wyjaśnia się ich prostota, syntetyczność, totalność ujęcia i ostateczność, maksymalnie obiektywizująca, bezinteresow-na miłość.

-          Tylko pokora i miłość pozwala(ją) przywrócić panteistyczną łączność z naturą, dzięki której człowiek, a przez niego i przyroda, dojdą do samopoznania i uświadomienia sobie celów fi-nalnych à doświadczenie mistyczne.

-          rewelację absolutnej wolności sugeruje nieskrępowany ruch, mimo obecności którego nie ma czasu.

-          czas obejmuje funkcje przestrzeni w Gdy tu mój trup i Nad wodą wielką i czystą; charakter medytacji w Snuć miłość i Polały się łzy.

-          dwa zabiegi metaforyzacyjne: przemiana czasu w przestrzeń i przestrzeni w czas wprowadza po to, by wywalczyć nowy czas i nową przestrzeń kontemplacji.

 

 

 

Kształty poetyckie i razem realne w liryce mistycznej Słowackiego.

(O dziecięcych mediach romantyzmu).

1.       

-          liryka mistyczna Juliusza Słowackiego (1842-1848), „liryka lat ostatnich.

-          odśrodkowa siła odwcielań i zaprzeczeń”.

-          pełne za grobem zwycięstwo w recepcji czytelniczej i w refleksji naukowej; Rok Słowa-ckiego 1959 rokiem rozrachunku z jego twórczością; Andrzej Boleski Juliusza Słowackie-go liryka lat ostatnich.

-          kilka tendencji złączonych w dynamicznym zespoleniu.

-          Zamącińska: istotna rola motywów przyrody wielkiej, nasemantyzowanych wiewami gene-zyjskimi, ich intymne rodzime wydanie, sens mistyczny i jednocześnie zwykłość.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin