Witold Marciszewski - Człowiek - twór Wszechświata i jego współtwórca.pdf
(
140 KB
)
Pobierz
391091673 UNPDF
WitoldMarciszewski
CZŁOWIEK–TWÓRWSZECH
´
SWIATAIJEGOWSPÓŁTWÓRCA
MOTTA
Bógsi˛erodzi,moctruchleje
[...]
MagraniceNiesko´nczony.
—Kol˛edaFranciszkaKarpi´nskiego.
Wszech´swiatjesttwórczywtymsamymsensie,wjakimzatwórczychuznajemywielkichpoetów,
wielkichartystów,wielkichmuzyków,jakrównie
˙
zwielkichmatematyków,uczonychiwielkich
wynalazców.
—KarlPopperwzako´nczeniuksi˛a˙zki
Wszech´swiatotwarty
.
1.Ideaniesko´nczonegopotencjalniewzrostumocyobliczeniowej
§1.1.
Zdaj˛esobiespraw˛e,
˙
zepierwszemottojestekscentryczne,amo
˙
zenawetwyda´csi˛eniesto-
sowneprzezzestawieniedwóchjak
˙
zeodmiennychporz˛adków:opowie´sciewangelicznejorazpro-
blemu,jakmasi˛etwórczo
´
s
´
cdoobliczalno
´
sci.
1
Aleskorojesttoopowie
´
s
´
coLogosie,czyliumy
´
sleo
najwy
˙
zszejmocyobliczeniowej,towolnosi˛ewtymdopatrze´cinspiruj˛acejprzeno´sni.Postaramsi˛e
wi˛ecpokaza´c,˙zezaspraw˛apewnejtrawestacjisłowatejkol˛edymog˛ainspirowa´cdozrozumienia,
jakrodz˛asi˛ewci˛a
˙
znowetwórczemoceumysłu.
Otakichmocachumysłuszczególniewieledowiadujemysi˛eztwierdzeniaGödlaoniezupełno´sci
arytmetykiliczbnaturalnych.Uczyono,˙zeje´sliumysłwykryjezdanieniedowodliwewuprawia-
nymaktualniesystemiearytmetyki,tomo
˙
zeu
˙
zy
´
ctegozdaniajaksportowiectyczki,
˙
zebysi˛eod
danegosystemuodbi´cipokona´cjeszczewy
˙
zejustawion˛apoprzeczk˛e.Toznaczystworzy´cnowy,
mocniejszy,system,wktórymzdaniedot˛adniedowodliwedasi˛edowie´s´c.Nast˛epnie,mo˙znaten
nowysystemzautomatyzowa´c,
˙
zebysi˛eodci˛a
˙
zy´codlicznychdowodówzleciwszyjekomputerowi,
asamemuwyprawi´csi˛enaposzukiwaniezda´ndlakomputerawtymsystemieniedowodliwych,
˙zebywrazzkolejnymmocniejszymsystemempowi˛ekszy´cokolejn˛astref˛eobszarpoznawalno´sci,a
potemautomatyzowalno´sci.
My´sltazyskujenawyrazisto´sciidalekoid˛acemuposzerzeniudzi˛ekijeszczeinnej,bardzo
wa˙znej,wypowiedziGödla,zktórejnale˙zywywnioskowa´c,˙zecen˛azabiletdotegoGödlowskiego
rajujestopowiedzeniesi˛efilozoficznepostronieplatonizmu.Niebałsi˛etegoGödel;niektórzy
filozofowieuwa
˙
zaj˛atozacen˛ezbytwysok˛a,alejakzobaczymy,informatycyzpierwszegofrontu
praktykiobliczeniowejniemaj˛awtymwzgl˛edzieoporów.Platonizmrozumiesi˛etujakogotowo´s´c
doposługiwaniasi˛elogik˛awy
˙
zszychrz˛edów.
Nimzdamdokładniejsz˛arelacj˛ezewspomnianejwypowiedziGödla,naszkicuj˛ej˛askrótowo–
natyle,˙zebyujawni´casocjacjezcytowan˛akol˛ed˛a.Słowo„Bóg”matre´s´ctakniepoj˛et˛a,˙zeka˙zde
jegou
˙
zyciejestnieuchronnymtejtre´scipomniejszeniem,trzebabowiem,i
˙
zbybyłatotre´s´cdaj˛aca
si˛ejako´spoj˛a´cprzezumysłsko´nczony.Ograniczenietuprzyj˛etepoleganatym,
˙
zezowejnieogar-
nionejtre´scibierzesi˛ejedenmoment,mianowiciezdolno´s´cdostwarzania´swiatów.Zdolno´s´ctajest
1
Praca,którejwynikiemjesttenartykuł,byłafinansowanaze´srodkówKomitetuBada´nNaukowychwla-
tach2003-2006jakoprojektpn.Nierozstrzygalno´s´cialgorytmicznaniedost˛epno´s´cwnaukachspołecznych,nr
2H01A03025.
2
WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca
stopniowalna,poczynaj˛acodnajwy
˙
zszegostopnia,jakimbyłoby
creatioexnihilo
,pocorazni
˙
zsze,
stosowniedotego,ilestwórcapotrzebujedoswegodziełamateriałuorazjakwielkiejtowymaga
mocyobliczeniowejimocyenergetycznej.
Iotookazujesi˛e,nagrunciewspółczesnejwiedzykosmologicznej,
˙
zenaktórym´sstopniutej
zdolno´scistwórczejmo˙zesi˛eznale´z´cludzkacywilizacja,gdystaniesi˛ewystarczaj˛acorozwini˛eta
technologicznie,toznaczygigantyczniezaawansowanawtechniceinformatycznejoraztechnice
wytwarzaniaenergii.Owawizjakosmologicznaznajdujewsparcieodstronylogikimatematycznej
zinformatyk˛a.Tebowiemdaj˛apodstawydooczekiwa
´
n,
˙
zeniewyobra
˙
zalniewielkamocoblicze-
niowaniezb˛ednadostwarzania´swiatówdasi˛e,by´cmo
˙
ze(my´sltamastatusfilozoficznejhipotezy)
uzyska´cdzi˛ekinieograniczonymszansomtworzeniacoraztomocniejszychobliczeniowosystemów
matematycznych,awi˛ecicorazpot˛e
˙
zniejszychprogramówkomputerowych,zmoc˛apotencjalnie
rosn˛ac˛adoniesko´nczono´sci.
Tuprzydasi˛ekol˛eda.Trzebajednakj˛adotegouzdatni´cprzezpewienruchprzewrotny,miano-
wicieodwrócenie:
„mocsłabnie(truchleje)”–na:„słabo´s´cnabieramocy”,oraz
„magraniceniesko´nczony”–na:„ograniczonerozwijasi˛ewniesko´nczono´s´c”.
Takatrawestacjakol˛edyoddajegłówn˛amy´slewolucjonistycznejmetafizykiF.W.J.vonSchel-
linga(1775-1854),odzianejwpoj˛eciainformatyczneprzezBarrowaiTipplera[1996,s.156n].Ma
tametafizykakontynuacjeianalogiewAngliiiUSA(wtymnurciejestpocz˛e´scitwórczo´s´cC.S.Pe-
irce’a),apotemuTailhardadeChardin.Dzi´snabieraonanowychbarw,gdymodeludopojmowania,
czymjest
Geist
dostarczanampoj˛eciealgorytmuczyprogramu(jaktojestuwspomnianychBar-
rowaiTipplera).Schelling,nawi˛azuj˛acdo
Objawienia
´sw.Jana,gdzieBógnazywasiebieAlf˛ai
Omeg˛a,widzikosmiczn˛aewolucj˛ejakoprocesrozwijaj˛acysi˛eodAlfaczyli
Deusimplicitus
do
Omegaczyli
Deusexplicitus
.A
˙
zejesttoprocesnieustanny,dobrzegooddajeczastera´zniejszyw
kol˛edzie:Bógsi˛erodzi(anierodziłsi˛e,czyrazsi˛eurodził).W´sródtakpoj˛etych,niesko´nczenie
wielu,momentówrodzeniasi˛eBogajestka˙zdymomentprzej´sciaodsłabszegodomocniejszego
obliczeniowosystemuczyprogramu,pomna
˙
zaj˛acegointelektualnypotencjałludzko
´
sci.Porapo-
wiedzie´cotejewolucjimocyobliczeniowejwsposóbniecodokładniejszy.
§1.2.
TwierdzenieGödlapowiada,˙zeka˙zdyaksjomatycznysystemarytmetykizawieraprawdziwe
twierdzenia,którychniedasi˛eudowodni´cprzezwyprowadzaniezaksjomatówzapomoc˛a´srodków
dowodowychokre´slonegosystemulogiki.Istotnejestwtymtwierdzeniu,
˙
zeniemówisi˛eowszyst-
kichnarazsystemacharytmetyki,leczowszystkichwsensie„ka˙zdyzosobna”.Inieowszystkich
narazsystemachlogiki,leczoka
˙
zdymwsensie„ka
˙
zdyzosobna”(coodpowiadaangielskiemu
each
).Toznaczy,maj˛acsystemarytmetycznyA
1
,np.arytmetyk˛ePeano,orazlogik˛eL
1
,np.kla-
syczn˛alogik˛epierwszegorz˛edu,nieb˛edziemywstaniedowie
´
s
´
cwszystkichprawdziwychzda
´
nsys-
temuA
1
´srodkamiL
1
.Je´sliwzmocnimy´srodkidowodowe,uzyskamysystemmocniejszydeduk-
cyjnie,leczwnimznowuznajd˛asi˛ezdanianiedowodliwe.Itakbezko´nca.
Wieluautorówuwa
˙
zatenwynikjakopesymistyczny,zwiastuj˛acynieuleczaln˛aograniczono
´
s
´
c
ludzkiegoumysłu.Jesttointerpretacjazgruntumylna.Je´slijesttowynikprzygn˛ebiaj˛acy,totylko
dlakomputera,któremuczłowiekzleciłautomatycznedowodzenie,wyposa˙zywszygowodpowiedni
program.Komputernapotkawtedynieprzekraczaln˛abarier˛emo
˙
zliwo
´
scidowodzenia.Aleniejestto
bynajmniejnieuleczalnatrudno´s´cdlaczłowieka.Wymienionkomputerowiprogramdotychczasowy
nainny,mocniejszy,którymawswychzasobach,aje´sliniema,togodzi˛ekiswejpomysłowo´sci
uło
˙
zy.Dlatejpomysłowo´sciza´sniemagranic.
WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca
3
Podsumujmy:(1)niejesttak,
˙
zeistniejejaki´sprogramdlarozwi˛azaniaka
˙
zdegoproblemu,ale
(2)dlaka˙zdegoproblemuistnieje(aktualnielubpotencjalnie)jaki´srozwi˛azuj˛acygoprogram.Pe-
symistycznywyd´zwi˛ekpierwszegoczłonujestpi˛eknierównowa
˙
zonyprzezoptymizmdrugiego.W
tejdrugiejsprawiewypowiedziałsi˛edokładniejGödel[1936],ju
˙
zpoprzełomowymwynikuzroku
1931,wkomunikacie
odługo´scidowodów
.Wypowied´ztawchodzidzi´sdokanonuinformatyki.
Zewzgl˛edunajejwag˛e,podaj˛ej˛atak
˙
zeworyginale(podokonanymadhocwłasnymprzekładzie).
Przej´sciedologikinajbli˙zszegowy˙zszegorz˛edusprawianietylkoto,˙zestaj˛asi˛edowodliwymipewne
zdaniawcze´sniejniedowodliwe,lecztak
˙
zeto,
˙
zeniesko´nczeniewieleju
˙
zistniej˛acychdowodówdasi˛e
niezwyklemocnoskróci´c.
DerÜbergangzurLogikdernächsthöcherenStufebewirktalsonichtbloß,daßgewissefrüherunbe-
weisbareSätzebeweisbarwerden,sondernauchdaßunendlichvielederschonvorhandenenBeweise
außerordentlichstarkabgekürztwerdenkönnen.
Taniezwyklewa
˙
znamy´sl,niepopartajednakdowodemaniegzemplifikacj˛a(naconiepozwalały
ramykrótkiegokomunikatu),pozostawałaprzezdziesi˛atkilatwcieniu.Dopieronapewnymetapie
rozwojutechnikikomputerowej,gdyju˙zpraktyczniefunkcjonowałatatechnikawdziedzinieauto-
matycznegodowodzeniatwierdze´n,uwagaGödlazroku1936znalazłasi˛ewcentrumuwagiinfor-
matykówilogików.Mianowicie,drugacz˛e´s´czdania(po„lecz”)dajekluczdozagadnieniaalgoryt-
micznejrozwi˛azywalno
´
sciproblemówwtejcz˛e
´
sciproblematyki,którawliteraturzeangloj˛ezycznej
okre´slanajestmianem
tractability
(
ofproblems
),awpolskiejprzyj˛ełosi˛ejakojejokre´slenie
obli-
czalno´s´cpraktyczna
(zob.Skowron[1987]).
§1.3.
PotrwałosporolatnimtoniezwyklepłodnestwierdzenieGödla,zawartewjednostronico-
wymkomunikaciedoczekałosi˛ewnikliwegokomentarzazwielcerozja´sniaj˛ac˛aegzemplifikacj˛a.
UczyniłtoBoolos[1987]wzi˛awszynawarsztatwroliprzykładudowodzeniatwierdzeniearyt-
metycznedotycz˛acepewnejfunkcjiAckermanna.Samegotwierdzeniaijegoprzesłanekniema
potrzebyprzytacza´ctuszerzej(wskrócieinformujeotymdowodzieprzypis5);interesowa´cnas
b˛ed˛atylkopewnewynikidotycz˛aceoszacowaniadługo´scidowodu.Istotnejest,
˙
zewarto´s´cfunkcji
ro´sniezawrotnieszybko;np.,gdyjejargumentamis˛aliczby4i2,warto´s´cfunkcjistanowiliczba
zło˙zonazprawie20tysi˛ecycyfr.
2
Zapisywanietakwielkichliczb´srodkaminotacyjnymilogiki
pierwszegorz˛edujestniewykonalne,st˛adprzydatno´s´cbada´nnadtakimifunkcjamidlawykazania
przewagilogikwy
˙
zszychrz˛edównadlogik˛apierwszegorz˛edu.Dowódtwierdzeniarozwa
˙
zanego
przezBoolosaprowadzonywlogicepierwszegorz˛eduniedałbysi˛ezapisa
´
cna
˙
zadnejosi˛agalnej
ilo´scipapieru,jakte
˙
zbyłbyniewykonalnydlakomputerawjakimkolwiekosi˛agalnymczasie.Pro-
blemwi˛ecprawdziwo´scitwierdzenia,gdygorozwi˛azywa´cwlogicepierwszegorz˛eduokazujesi˛e
nieobliczalny(nierozstrzygalny)praktycznie.Tymczasem,gdygoprzeprowadzi
´
cwlogicedrugiego
rz˛eduzajmujeniewi˛ecejni
˙
zstron˛edruku.
DorozumowaniaBoolosawrócimywnast˛epnymparagrafie.Tymczasemrozpatrzmyrzeczna
przykładachrozumowa
´
n,którychnatychmiastowewykonaniewlogicewy
˙
zszychrz˛edównieprze-
kraczapoziomuprzedszkolaka,natomiastichwykonaniewosi˛agalnymczasiewlogicepierwszego
rz˛eduprzekraczamo˙zliwo´scinajpot˛e˙zniejszychkomputerów.
Zacznijmyodliczbydwa.Zapisaniewlogicepierwszegorz˛edu,
˙
zejakich´sprzedmiotów,po-
wiedzmyM-ów,jestdwa,miastjednejcyfryoznaczaj˛acejliczb˛edwaczylizbiórpar(awi˛ecobiekt
wy˙zszegoni˙zindywiduarz˛edu),wymagaokoło(zale˙znieodnotacji)50symbolilogicznych.Oto
2
zob.http://nostalgia.wikipedia.org/wiki/Ackermannfunction,gdziejestte
˙
zdefinicjatejfunkcji.
4
WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca
zapiszdania„istniej˛adokładniedwaM-y”,dokonanybezu
˙
zyciacyfry..2”.Napotrzebynaszej
analizywyró˙znimywnimtrzysegmenty,ka˙zdywyodr˛ebnionywnawiasachkwadratowych.
9x
1
9x
2
{[M(x
1
)^M(x
2
)]^[x
1
6=x
2
]^8x
3
[M(x))(x
3
=x
1
_x
3
=x
2
)]}.
Tetrzysegmentynazwiemy,odpowiednio(licz˛acodlewej),pierwszym,drugimitrzecim.
Aotozagadkadlaprzedszkolaków.„Ka
˙
zdykrólmaniemniejiniewi˛ecejni
˙
zjednegobłazna.
Królówna´swieciejestdwóch.Ilujestbłaznów?”
Dlaprzedszkolakatakiproblemtodrobnostka,tak
˙
zeiwtedy,gdyzamiastdwóchkrólówwy-
mienisi˛enp.dwatysi˛ace.Aledlakomputera,gdywyposa
˙
zymygotylkowlogik˛epierwszegorz˛edu,
ju˙zprzydwóchtysi˛acachjesttoproblemwielcezło˙zony.Oszacowa´cjegozło˙zono´s´cmo˙zemybior˛ac
poduwag˛edługo´s´csegmentudrugiegowformulepierwszegorz˛edub˛ed˛acejzapisemwniosku„jest
na´swiecie2000błaznów”;przyrostdługo´sciformułyzewzgl˛edunapozostałesegmentyjestza-
niedbywalny.Drugisegmentjestmiejscemsłu˙z˛acymdostwierdzenia,˙zeliczbaobiektówdanego
rodzajuwynosi
conajmniej
N(tutaj2000),podczas,gdytrzecipowiada,
˙
zejestich
najwy˙zej
N,
takwi˛ecichkoniunkcjamówi,
˙
zejest
dokładnie
tyle.
PrzyNelementach,ileb˛edzienierówno´sciwrodzajux
1
6=x
2
,wdrugimsegmencie?Okre´sla
towzór:
N
2
−
N
2
.
Mamybowiemporówna´cka˙zdyelementzka˙zdym(zwyj˛atkiemporównaniazsob˛a)czyliutworzy´c
znichparynieuporz˛adkowane(tj.takie,wktórychkolejno´s´cniegraroli).Paruporz˛adkowanychjest
N
2
,odtejliczbyodejmujemyliczb˛eparjednoimiennych(jakx
1
6=x
1
)jakosprzecznych;a
˙
zepar
nieuporz˛adkowanychjestdwarazymniejni˙zuporz˛adkowanych,dzielimyró˙znic˛eN
2
−Nprzez2.
LiczbyNi2s˛awporównaniuzN
2
zaniedbywalne.Itakokazujesi˛e,
˙
zepytanie,ilejestsymboliw
drugimsegmencieokazujesi˛eby´cproblememozło
˙
zono´scirz˛eduO(N
2
)czylikwadratowej.Tojest
tylkorozmiarkonkluzjirozumowania.Niejesttojeszczezło˙zono´s´ctakpora˙zaj˛acajakwykładnicza
czyrz˛edusilni,aledostateczniedu
˙
za,
˙
zebyprzyodpowiedniowielkimNotrzymywa´cformuły
odługo´sciachastronomicznychiczasieichprzetwarzaniaid˛acymwmilionylat.PrzyN=2000,
policzmy,członówwformienierówno´scib˛edzieprawiedwamiliony;je´slika˙zdyzapiszemyna
pi˛eciumilimetrachpaskapapieru,pasekb˛edziemiałdługo´s´c10kilometrów.Ajesttotylkomiara
zło
˙
zono´scisamegowniosku.Wdowodzeniutegowniosku,gdyposłu
˙
zymysi˛emetod˛aniewprostz
u˙zyciemregułdrzewsemantycznych,negacjawnioskumaj˛acegoform˛ekoniunkcjirozszczepigona
milionyzanegowanychalternatyw,zktórychka
˙
zdale
˙
zynaosobnejgał˛eziwywodu,gdziemaby´c
badananaokoliczno´s´csprzeczno´scilubbrakusprzeczno´scizformułamiwynikaj˛acymizprzesłanek.
Nies˛atojeszcze,wpowy
˙
zszymprzykładzie,liczbyastronomiczne.Alestan˛asi˛etakiewro-
zumowaniachtaksamołatwychjakpoprzednie,wktórychumie´scimyodpowiedniowi˛ekszeliczby.
Naprzykład,takie:
Kiedy´sb˛edziena´swieciedwamiliardy
˙
zonatych(monogamicznie)m˛e
˙
zczyzn.
Azatem
Kiedy´sb˛edziena´swieciedwamiliardyzam˛e˙znychkobiet.
Dwamiliardydokwadratutoju
˙
zpoka´znakwota.Maj˛acdoprzebadaniadwatrylionygał˛ezidowodu
ipo´swi˛ecaj˛acka˙zdejmilisekund˛e,komputer,je´słidamymudodyspozycjiniewi˛ecejni˙zlogik˛e
pierwszegorz˛edu,zu
˙
zyjenarozumowaniemilionylat.Ucze´nza´sodpowiewsekund˛e,gdy
˙
zma
WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca
5
wbudowan˛adogłowylogik˛edrugiegorz˛edu.Ju
˙
ztakprosteprzykładydaj˛apoj˛ecieogigantycznej
ró˙znicywwydajno´scirozumowaniawzale˙zno´sciodtego,jakimdysponujemyrz˛edemlogiki.
3
§1.4.
˙
Zebyuzyska´cgł˛ebszeteoretyczniewnioski,trzebasi˛egn˛a´cdostudiumBoolosa.Jegoistotne
pogł˛ebienieznajdujemywstudiumdwóchautorówzwiod˛acycho´srodkówbada´nnadautomatycz-
nymdowodzeniemtwierdze´n.Jesttostudium
AChallengeforMechanizedDeduction
;b˛ed˛e
si˛edo´ndalejodwoływał,tytułuj˛acjepolskimskrótem„Wyzwanie”.Jegoautoramis˛aChristoph
Benzmüller(FachrichtungInformatik,UniversitätdesSaarlandes,Saarbrücken)orazManfredKer-
ber(SchoolofComputerScience,TheUniversityofBirmingham,zwi˛azanytak
˙
zezo´srodkiem
wSaarbrücken).
4
Intencjeartykułuoddajezamieszczonewnimponi
˙
zszestreszczenie;szkicuj˛ac
własn˛amy
´
slautorów,na
´
swietlaonozarazemomawian˛awy
˙
zej(§1.2)ide˛eGödla(przekładadhoc–
WM).
BadamytuwnowymaspekcieprzykładdowodupodanegoprzezGeorgeBoolosa.Przejrzy´scieilustruje
onargumentGödlaotym,jakdrastyczniemo˙zerosn˛a´cdługo´s´cdowodówwsystemachformalnych,gdy
prowadzisi˛edowódnazbytniskimpoziomie[gdyidzieorz˛adlogiki].Mówi˛acdokładniej,ograniczenielo-
giki,wktórejprzeprowadzasi˛edowód,dotegorz˛edu,wktórymproblemzostałsformułowanypocz˛atkowo,
mo
˙
zeprowadzi´cdodowodówoniemo
˙
zliwejdozrealizowaniadługo´sci,cho´cwlogicewy
˙
zszegorz˛edu
istniej˛akrótkiedowodytego˙ztwierdzenia.Celemtegoartykułujest[...]ukaza´cwpewnymaspekciewy-
zwanie,jakimjestautomatyzacjadowoduBoolosa.Ukazujeonotrafnie,jaks˛adzimy,rozbie
˙
zno´s´cmi˛edzy
intuicj˛aitwórczo
´
sci˛a,jakiejwymagamatematyka,atymiograniczeniami,zktórymimamydoczynieniaw
sztuceautomatycznegodowodzeniatwierdze´n.
Nowo
´
s
´
caspektupoleganatym,
˙
zepowiadomejju
˙
zdiagnozieopraktycznejnierozstrzygalno
´
sci
problemunagruncielogikipierwszegorz˛edu,podejmujesi˛ezagadnienie,czyrozumowanieBoolosa
wlogicedrugiegorz˛edudasi˛epraktyczniezautomatyzowa´c,awi˛eczagadnieniepraktycznejobli-
czalno
´
scidowodu.Analizaprzeprowadzonaprzezautorów(nale
˙
z˛acychdoczołówkiwbadaniach
nadautomatycznymdowodzeniemtwierdze´n)skłaniaichdowniosku,
˙
zetakapróbaautomatyzacji
jestwbadaniachnadautomatyzacj˛arozumowa´nwyzwaniemnamiar˛estulecia.Jestbowiemwrozu-
mowaniuBoolosatakwielkiwkładludzkiejinwencji,
˙
zezaprogramowaniekomputerowejsymula-
cjitychaktówtwórczychb˛edziekolosalnymproblemembadawczym,wymagaj˛acymodpowiednio
wielkichnakładówczasu.
5
Wielko´s´ctegowyzwaniama´zródłowfakcie,˙zewrozumowaniuod-
3
Przykładytes˛ainspirowaneartykułem:Ketland[2005](Somemorecuriousinferences),ales˛awstosunku
doKetlandauproszczone.Innate
˙
zjestwtamtymartykulemetodaszacowaniazło
˙
zono´sciproblemu,prowadzi
jednakpodobniedowyniku,
˙
zejesttozło
˙
zono´s´ckwadratowa.
4
Zob.http://www.cs.bham.ac.uk/mmk/papers/01-IJCAR.html.
5
W´sledzeniuargumentacjinatentematmo˙zeby´cdlaniektórychczytelnikówpomocneprzytoczenietek-
stuzawieraj˛acegoprzesłankiikonkluzj˛edowodu.Cytowaneni
˙
zejformułyró
˙
zni˛asi˛eodoryginalnegotekstu
Boolosatylkotranskrypcj˛ananotacj˛ebli
˙
zsz˛aj˛ezykomprogramowania.
1.FORALLn.f(n,1)=s(1)
2.FORALLx.f(1,s(x))=s(s(f(1,x)))
3.FORALLn.FORALLx.f(s(n),s(x))=f(n,f(s(n),x))
4.D(1)
5.FORALLx.(D(x)->D(s(x)))
hence
6.D(f(s(s(s(s(1)))),s(s(s(s(1)))))
Tym,czegodokonałBoolosjestrozumowaniewlogicedrugiegorz˛eduprowadz˛aceodprzesłanek1-5dokon-
kluzji6,azajmuj˛aceniewi˛ecejni
˙
zstron˛edruku.
Plik z chomika:
ZnawcaUMCS
Inne pliki z tego folderu:
Logika - Przybyłowski 31-63.rar
(2551 KB)
Andrzej Indrzejczak - Rozumowanie argumentacja dowód.pdf
(3505 KB)
Andrzej Wiśniewski - Wybrane modalne rachunki zdań Ujęcie aksjomatyczne.pdf
(362 KB)
Andrzej Wiśniewski - Semantyka relacyjna dla normalnych modalnych rachunków zdań.pdf
(294 KB)
Barbara Klunder - Podstawy Teorii Obliczalności.pdf
(300 KB)
Inne foldery tego chomika:
☺ Inne Przydatne
Antropologia filmu
Antropologia kultury
Antropologia literatury
Antropologia mediów
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin