Witold Marciszewski - Człowiek - twór Wszechświata i jego współtwórca.pdf

(140 KB) Pobierz
391091673 UNPDF
WitoldMarciszewski
CZŁOWIEK–TWÓRWSZECH ´ SWIATAIJEGOWSPÓŁTWÓRCA
MOTTA
Bógsi˛erodzi,moctruchleje [...] MagraniceNiesko´nczony. —Kol˛edaFranciszkaKarpi´nskiego.
Wszech´swiatjesttwórczywtymsamymsensie,wjakimzatwórczychuznajemywielkichpoetów,
wielkichartystów,wielkichmuzyków,jakrównie ˙ zwielkichmatematyków,uczonychiwielkich
wynalazców. —KarlPopperwzako´nczeniuksi˛a˙zki Wszech´swiatotwarty .
1.Ideaniesko´nczonegopotencjalniewzrostumocyobliczeniowej
§1.1. Zdaj˛esobiespraw˛e, ˙ zepierwszemottojestekscentryczne,amo ˙ zenawetwyda´csi˛eniesto-
sowneprzezzestawieniedwóchjak ˙ zeodmiennychporz˛adków:opowie´sciewangelicznejorazpro-
blemu,jakmasi˛etwórczo ´ s ´ cdoobliczalno ´ sci. 1 Aleskorojesttoopowie ´ s ´ coLogosie,czyliumy ´ sleo
najwy ˙ zszejmocyobliczeniowej,towolnosi˛ewtymdopatrze´cinspiruj˛acejprzeno´sni.Postaramsi˛e
wi˛ecpokaza´c,˙zezaspraw˛apewnejtrawestacjisłowatejkol˛edymog˛ainspirowa´cdozrozumienia,
jakrodz˛asi˛ewci˛a ˙ znowetwórczemoceumysłu.
Otakichmocachumysłuszczególniewieledowiadujemysi˛eztwierdzeniaGödlaoniezupełno´sci
arytmetykiliczbnaturalnych.Uczyono,˙zeje´sliumysłwykryjezdanieniedowodliwewuprawia-
nymaktualniesystemiearytmetyki,tomo ˙ zeu ˙ zy ´ ctegozdaniajaksportowiectyczki, ˙ zebysi˛eod
danegosystemuodbi´cipokona´cjeszczewy ˙ zejustawion˛apoprzeczk˛e.Toznaczystworzy´cnowy,
mocniejszy,system,wktórymzdaniedot˛adniedowodliwedasi˛edowie´s´c.Nast˛epnie,mo˙znaten
nowysystemzautomatyzowa´c, ˙ zebysi˛eodci˛a ˙ zy´codlicznychdowodówzleciwszyjekomputerowi,
asamemuwyprawi´csi˛enaposzukiwaniezda´ndlakomputerawtymsystemieniedowodliwych,
˙zebywrazzkolejnymmocniejszymsystemempowi˛ekszy´cokolejn˛astref˛eobszarpoznawalno´sci,a
potemautomatyzowalno´sci.
My´sltazyskujenawyrazisto´sciidalekoid˛acemuposzerzeniudzi˛ekijeszczeinnej,bardzo
wa˙znej,wypowiedziGödla,zktórejnale˙zywywnioskowa´c,˙zecen˛azabiletdotegoGödlowskiego
rajujestopowiedzeniesi˛efilozoficznepostronieplatonizmu.Niebałsi˛etegoGödel;niektórzy
filozofowieuwa ˙ zaj˛atozacen˛ezbytwysok˛a,alejakzobaczymy,informatycyzpierwszegofrontu
praktykiobliczeniowejniemaj˛awtymwzgl˛edzieoporów.Platonizmrozumiesi˛etujakogotowo´s´c
doposługiwaniasi˛elogik˛awy ˙ zszychrz˛edów.
Nimzdamdokładniejsz˛arelacj˛ezewspomnianejwypowiedziGödla,naszkicuj˛ej˛askrótowo–
natyle,˙zebyujawni´casocjacjezcytowan˛akol˛ed˛a.Słowo„Bóg”matre´s´ctakniepoj˛et˛a,˙zeka˙zde
jegou ˙ zyciejestnieuchronnymtejtre´scipomniejszeniem,trzebabowiem,i ˙ zbybyłatotre´s´cdaj˛aca
si˛ejako´spoj˛a´cprzezumysłsko´nczony.Ograniczenietuprzyj˛etepoleganatym, ˙ zezowejnieogar-
nionejtre´scibierzesi˛ejedenmoment,mianowiciezdolno´s´cdostwarzania´swiatów.Zdolno´s´ctajest
1 Praca,którejwynikiemjesttenartykuł,byłafinansowanaze´srodkówKomitetuBada´nNaukowychwla-
tach2003-2006jakoprojektpn.Nierozstrzygalno´s´cialgorytmicznaniedost˛epno´s´cwnaukachspołecznych,nr
2H01A03025.
2 WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca
stopniowalna,poczynaj˛acodnajwy ˙ zszegostopnia,jakimbyłoby creatioexnihilo ,pocorazni ˙ zsze,
stosowniedotego,ilestwórcapotrzebujedoswegodziełamateriałuorazjakwielkiejtowymaga
mocyobliczeniowejimocyenergetycznej.
Iotookazujesi˛e,nagrunciewspółczesnejwiedzykosmologicznej, ˙ zenaktórym´sstopniutej
zdolno´scistwórczejmo˙zesi˛eznale´z´cludzkacywilizacja,gdystaniesi˛ewystarczaj˛acorozwini˛eta
technologicznie,toznaczygigantyczniezaawansowanawtechniceinformatycznejoraztechnice
wytwarzaniaenergii.Owawizjakosmologicznaznajdujewsparcieodstronylogikimatematycznej
zinformatyk˛a.Tebowiemdaj˛apodstawydooczekiwa ´ n, ˙ zeniewyobra ˙ zalniewielkamocoblicze-
niowaniezb˛ednadostwarzania´swiatówdasi˛e,by´cmo ˙ ze(my´sltamastatusfilozoficznejhipotezy)
uzyska´cdzi˛ekinieograniczonymszansomtworzeniacoraztomocniejszychobliczeniowosystemów
matematycznych,awi˛ecicorazpot˛e ˙ zniejszychprogramówkomputerowych,zmoc˛apotencjalnie
rosn˛ac˛adoniesko´nczono´sci.
Tuprzydasi˛ekol˛eda.Trzebajednakj˛adotegouzdatni´cprzezpewienruchprzewrotny,miano-
wicieodwrócenie:
„mocsłabnie(truchleje)”–na:„słabo´s´cnabieramocy”,oraz
„magraniceniesko´nczony”–na:„ograniczonerozwijasi˛ewniesko´nczono´s´c”.
Takatrawestacjakol˛edyoddajegłówn˛amy´slewolucjonistycznejmetafizykiF.W.J.vonSchel-
linga(1775-1854),odzianejwpoj˛eciainformatyczneprzezBarrowaiTipplera[1996,s.156n].Ma
tametafizykakontynuacjeianalogiewAngliiiUSA(wtymnurciejestpocz˛e´scitwórczo´s´cC.S.Pe-
irce’a),apotemuTailhardadeChardin.Dzi´snabieraonanowychbarw,gdymodeludopojmowania,
czymjest Geist dostarczanampoj˛eciealgorytmuczyprogramu(jaktojestuwspomnianychBar-
rowaiTipplera).Schelling,nawi˛azuj˛acdo Objawienia ´sw.Jana,gdzieBógnazywasiebieAlf˛ai
Omeg˛a,widzikosmiczn˛aewolucj˛ejakoprocesrozwijaj˛acysi˛eodAlfaczyli Deusimplicitus do
Omegaczyli Deusexplicitus .A ˙ zejesttoprocesnieustanny,dobrzegooddajeczastera´zniejszyw
kol˛edzie:Bógsi˛erodzi(anierodziłsi˛e,czyrazsi˛eurodził).W´sródtakpoj˛etych,niesko´nczenie
wielu,momentówrodzeniasi˛eBogajestka˙zdymomentprzej´sciaodsłabszegodomocniejszego
obliczeniowosystemuczyprogramu,pomna ˙ zaj˛acegointelektualnypotencjałludzko ´ sci.Porapo-
wiedzie´cotejewolucjimocyobliczeniowejwsposóbniecodokładniejszy.
§1.2. TwierdzenieGödlapowiada,˙zeka˙zdyaksjomatycznysystemarytmetykizawieraprawdziwe
twierdzenia,którychniedasi˛eudowodni´cprzezwyprowadzaniezaksjomatówzapomoc˛a´srodków
dowodowychokre´slonegosystemulogiki.Istotnejestwtymtwierdzeniu, ˙ zeniemówisi˛eowszyst-
kichnarazsystemacharytmetyki,leczowszystkichwsensie„ka˙zdyzosobna”.Inieowszystkich
narazsystemachlogiki,leczoka ˙ zdymwsensie„ka ˙ zdyzosobna”(coodpowiadaangielskiemu
each ).Toznaczy,maj˛acsystemarytmetycznyA 1 ,np.arytmetyk˛ePeano,orazlogik˛eL 1 ,np.kla-
syczn˛alogik˛epierwszegorz˛edu,nieb˛edziemywstaniedowie ´ s ´ cwszystkichprawdziwychzda ´ nsys-
temuA 1 ´srodkamiL 1 .Je´sliwzmocnimy´srodkidowodowe,uzyskamysystemmocniejszydeduk-
cyjnie,leczwnimznowuznajd˛asi˛ezdanianiedowodliwe.Itakbezko´nca.
Wieluautorówuwa ˙ zatenwynikjakopesymistyczny,zwiastuj˛acynieuleczaln˛aograniczono ´ s ´ c
ludzkiegoumysłu.Jesttointerpretacjazgruntumylna.Je´slijesttowynikprzygn˛ebiaj˛acy,totylko
dlakomputera,któremuczłowiekzleciłautomatycznedowodzenie,wyposa˙zywszygowodpowiedni
program.Komputernapotkawtedynieprzekraczaln˛abarier˛emo ˙ zliwo ´ scidowodzenia.Aleniejestto
bynajmniejnieuleczalnatrudno´s´cdlaczłowieka.Wymienionkomputerowiprogramdotychczasowy
nainny,mocniejszy,którymawswychzasobach,aje´sliniema,togodzi˛ekiswejpomysłowo´sci
uło ˙ zy.Dlatejpomysłowo´sciza´sniemagranic.
WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca 3
Podsumujmy:(1)niejesttak, ˙ zeistniejejaki´sprogramdlarozwi˛azaniaka ˙ zdegoproblemu,ale
(2)dlaka˙zdegoproblemuistnieje(aktualnielubpotencjalnie)jaki´srozwi˛azuj˛acygoprogram.Pe-
symistycznywyd´zwi˛ekpierwszegoczłonujestpi˛eknierównowa ˙ zonyprzezoptymizmdrugiego.W
tejdrugiejsprawiewypowiedziałsi˛edokładniejGödel[1936],ju ˙ zpoprzełomowymwynikuzroku
1931,wkomunikacie odługo´scidowodów .Wypowied´ztawchodzidzi´sdokanonuinformatyki.
Zewzgl˛edunajejwag˛e,podaj˛ej˛atak ˙ zeworyginale(podokonanymadhocwłasnymprzekładzie).
Przej´sciedologikinajbli˙zszegowy˙zszegorz˛edusprawianietylkoto,˙zestaj˛asi˛edowodliwymipewne
zdaniawcze´sniejniedowodliwe,lecztak ˙ zeto, ˙ zeniesko´nczeniewieleju ˙ zistniej˛acychdowodówdasi˛e
niezwyklemocnoskróci´c.
DerÜbergangzurLogikdernächsthöcherenStufebewirktalsonichtbloß,daßgewissefrüherunbe-
weisbareSätzebeweisbarwerden,sondernauchdaßunendlichvielederschonvorhandenenBeweise
außerordentlichstarkabgekürztwerdenkönnen.
Taniezwyklewa ˙ znamy´sl,niepopartajednakdowodemaniegzemplifikacj˛a(naconiepozwalały
ramykrótkiegokomunikatu),pozostawałaprzezdziesi˛atkilatwcieniu.Dopieronapewnymetapie
rozwojutechnikikomputerowej,gdyju˙zpraktyczniefunkcjonowałatatechnikawdziedzinieauto-
matycznegodowodzeniatwierdze´n,uwagaGödlazroku1936znalazłasi˛ewcentrumuwagiinfor-
matykówilogików.Mianowicie,drugacz˛e´s´czdania(po„lecz”)dajekluczdozagadnieniaalgoryt-
micznejrozwi˛azywalno ´ sciproblemówwtejcz˛e ´ sciproblematyki,którawliteraturzeangloj˛ezycznej
okre´slanajestmianem tractability ( ofproblems ),awpolskiejprzyj˛ełosi˛ejakojejokre´slenie obli-
czalno´s´cpraktyczna (zob.Skowron[1987]).
§1.3. PotrwałosporolatnimtoniezwyklepłodnestwierdzenieGödla,zawartewjednostronico-
wymkomunikaciedoczekałosi˛ewnikliwegokomentarzazwielcerozja´sniaj˛ac˛aegzemplifikacj˛a.
UczyniłtoBoolos[1987]wzi˛awszynawarsztatwroliprzykładudowodzeniatwierdzeniearyt-
metycznedotycz˛acepewnejfunkcjiAckermanna.Samegotwierdzeniaijegoprzesłanekniema
potrzebyprzytacza´ctuszerzej(wskrócieinformujeotymdowodzieprzypis5);interesowa´cnas
b˛ed˛atylkopewnewynikidotycz˛aceoszacowaniadługo´scidowodu.Istotnejest, ˙ zewarto´s´cfunkcji
ro´sniezawrotnieszybko;np.,gdyjejargumentamis˛aliczby4i2,warto´s´cfunkcjistanowiliczba
zło˙zonazprawie20tysi˛ecycyfr. 2 Zapisywanietakwielkichliczb´srodkaminotacyjnymilogiki
pierwszegorz˛edujestniewykonalne,st˛adprzydatno´s´cbada´nnadtakimifunkcjamidlawykazania
przewagilogikwy ˙ zszychrz˛edównadlogik˛apierwszegorz˛edu.Dowódtwierdzeniarozwa ˙ zanego
przezBoolosaprowadzonywlogicepierwszegorz˛eduniedałbysi˛ezapisa ´ cna ˙ zadnejosi˛agalnej
ilo´scipapieru,jakte ˙ zbyłbyniewykonalnydlakomputerawjakimkolwiekosi˛agalnymczasie.Pro-
blemwi˛ecprawdziwo´scitwierdzenia,gdygorozwi˛azywa´cwlogicepierwszegorz˛eduokazujesi˛e
nieobliczalny(nierozstrzygalny)praktycznie.Tymczasem,gdygoprzeprowadzi ´ cwlogicedrugiego
rz˛eduzajmujeniewi˛ecejni ˙ zstron˛edruku.
DorozumowaniaBoolosawrócimywnast˛epnymparagrafie.Tymczasemrozpatrzmyrzeczna
przykładachrozumowa ´ n,którychnatychmiastowewykonaniewlogicewy ˙ zszychrz˛edównieprze-
kraczapoziomuprzedszkolaka,natomiastichwykonaniewosi˛agalnymczasiewlogicepierwszego
rz˛eduprzekraczamo˙zliwo´scinajpot˛e˙zniejszychkomputerów.
Zacznijmyodliczbydwa.Zapisaniewlogicepierwszegorz˛edu, ˙ zejakich´sprzedmiotów,po-
wiedzmyM-ów,jestdwa,miastjednejcyfryoznaczaj˛acejliczb˛edwaczylizbiórpar(awi˛ecobiekt
wy˙zszegoni˙zindywiduarz˛edu),wymagaokoło(zale˙znieodnotacji)50symbolilogicznych.Oto
2 zob.http://nostalgia.wikipedia.org/wiki/Ackermannfunction,gdziejestte ˙ zdefinicjatejfunkcji.
391091673.001.png 391091673.002.png
4 WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca
zapiszdania„istniej˛adokładniedwaM-y”,dokonanybezu ˙ zyciacyfry..2”.Napotrzebynaszej
analizywyró˙znimywnimtrzysegmenty,ka˙zdywyodr˛ebnionywnawiasachkwadratowych.
9x 1 9x 2 {[M(x 1 )^M(x 2 )]^[x 1 6=x 2 ]^8x 3 [M(x))(x 3 =x 1 _x 3 =x 2 )]}.
Tetrzysegmentynazwiemy,odpowiednio(licz˛acodlewej),pierwszym,drugimitrzecim.
Aotozagadkadlaprzedszkolaków.„Ka ˙ zdykrólmaniemniejiniewi˛ecejni ˙ zjednegobłazna.
Królówna´swieciejestdwóch.Ilujestbłaznów?”
Dlaprzedszkolakatakiproblemtodrobnostka,tak ˙ zeiwtedy,gdyzamiastdwóchkrólówwy-
mienisi˛enp.dwatysi˛ace.Aledlakomputera,gdywyposa ˙ zymygotylkowlogik˛epierwszegorz˛edu,
ju˙zprzydwóchtysi˛acachjesttoproblemwielcezło˙zony.Oszacowa´cjegozło˙zono´s´cmo˙zemybior˛ac
poduwag˛edługo´s´csegmentudrugiegowformulepierwszegorz˛edub˛ed˛acejzapisemwniosku„jest
na´swiecie2000błaznów”;przyrostdługo´sciformułyzewzgl˛edunapozostałesegmentyjestza-
niedbywalny.Drugisegmentjestmiejscemsłu˙z˛acymdostwierdzenia,˙zeliczbaobiektówdanego
rodzajuwynosi conajmniej N(tutaj2000),podczas,gdytrzecipowiada, ˙ zejestich najwy˙zej N,
takwi˛ecichkoniunkcjamówi, ˙ zejest dokładnie tyle.
PrzyNelementach,ileb˛edzienierówno´sciwrodzajux 1 6=x 2 ,wdrugimsegmencie?Okre´sla
towzór: N 2 N
2 .
Mamybowiemporówna´cka˙zdyelementzka˙zdym(zwyj˛atkiemporównaniazsob˛a)czyliutworzy´c
znichparynieuporz˛adkowane(tj.takie,wktórychkolejno´s´cniegraroli).Paruporz˛adkowanychjest
N 2 ,odtejliczbyodejmujemyliczb˛eparjednoimiennych(jakx 1 6=x 1 )jakosprzecznych;a ˙ zepar
nieuporz˛adkowanychjestdwarazymniejni˙zuporz˛adkowanych,dzielimyró˙znic˛eN 2 −Nprzez2.
LiczbyNi2s˛awporównaniuzN 2 zaniedbywalne.Itakokazujesi˛e, ˙ zepytanie,ilejestsymboliw
drugimsegmencieokazujesi˛eby´cproblememozło ˙ zono´scirz˛eduO(N 2 )czylikwadratowej.Tojest
tylkorozmiarkonkluzjirozumowania.Niejesttojeszczezło˙zono´s´ctakpora˙zaj˛acajakwykładnicza
czyrz˛edusilni,aledostateczniedu ˙ za, ˙ zebyprzyodpowiedniowielkimNotrzymywa´cformuły
odługo´sciachastronomicznychiczasieichprzetwarzaniaid˛acymwmilionylat.PrzyN=2000,
policzmy,członówwformienierówno´scib˛edzieprawiedwamiliony;je´slika˙zdyzapiszemyna
pi˛eciumilimetrachpaskapapieru,pasekb˛edziemiałdługo´s´c10kilometrów.Ajesttotylkomiara
zło ˙ zono´scisamegowniosku.Wdowodzeniutegowniosku,gdyposłu ˙ zymysi˛emetod˛aniewprostz
u˙zyciemregułdrzewsemantycznych,negacjawnioskumaj˛acegoform˛ekoniunkcjirozszczepigona
milionyzanegowanychalternatyw,zktórychka ˙ zdale ˙ zynaosobnejgał˛eziwywodu,gdziemaby´c
badananaokoliczno´s´csprzeczno´scilubbrakusprzeczno´scizformułamiwynikaj˛acymizprzesłanek.
Nies˛atojeszcze,wpowy ˙ zszymprzykładzie,liczbyastronomiczne.Alestan˛asi˛etakiewro-
zumowaniachtaksamołatwychjakpoprzednie,wktórychumie´scimyodpowiedniowi˛ekszeliczby.
Naprzykład,takie:
Kiedy´sb˛edziena´swieciedwamiliardy ˙ zonatych(monogamicznie)m˛e ˙ zczyzn.
Azatem
Kiedy´sb˛edziena´swieciedwamiliardyzam˛e˙znychkobiet.
Dwamiliardydokwadratutoju ˙ zpoka´znakwota.Maj˛acdoprzebadaniadwatrylionygał˛ezidowodu
ipo´swi˛ecaj˛acka˙zdejmilisekund˛e,komputer,je´słidamymudodyspozycjiniewi˛ecejni˙zlogik˛e
pierwszegorz˛edu,zu ˙ zyjenarozumowaniemilionylat.Ucze´nza´sodpowiewsekund˛e,gdy ˙ zma
 
WitoldMarciszewski:Człowiek–twórwszech´swiataijegowspółtwórca 5
wbudowan˛adogłowylogik˛edrugiegorz˛edu.Ju ˙ ztakprosteprzykładydaj˛apoj˛ecieogigantycznej
ró˙znicywwydajno´scirozumowaniawzale˙zno´sciodtego,jakimdysponujemyrz˛edemlogiki. 3
§1.4. ˙ Zebyuzyska´cgł˛ebszeteoretyczniewnioski,trzebasi˛egn˛a´cdostudiumBoolosa.Jegoistotne
pogł˛ebienieznajdujemywstudiumdwóchautorówzwiod˛acycho´srodkówbada´nnadautomatycz-
nymdowodzeniemtwierdze´n.Jesttostudium AChallengeforMechanizedDeduction ;b˛ed˛e
si˛edo´ndalejodwoływał,tytułuj˛acjepolskimskrótem„Wyzwanie”.Jegoautoramis˛aChristoph
Benzmüller(FachrichtungInformatik,UniversitätdesSaarlandes,Saarbrücken)orazManfredKer-
ber(SchoolofComputerScience,TheUniversityofBirmingham,zwi˛azanytak ˙ zezo´srodkiem
wSaarbrücken). 4 Intencjeartykułuoddajezamieszczonewnimponi ˙ zszestreszczenie;szkicuj˛ac
własn˛amy ´ slautorów,na ´ swietlaonozarazemomawian˛awy ˙ zej(§1.2)ide˛eGödla(przekładadhoc–
WM).
BadamytuwnowymaspekcieprzykładdowodupodanegoprzezGeorgeBoolosa.Przejrzy´scieilustruje
onargumentGödlaotym,jakdrastyczniemo˙zerosn˛a´cdługo´s´cdowodówwsystemachformalnych,gdy
prowadzisi˛edowódnazbytniskimpoziomie[gdyidzieorz˛adlogiki].Mówi˛acdokładniej,ograniczenielo-
giki,wktórejprzeprowadzasi˛edowód,dotegorz˛edu,wktórymproblemzostałsformułowanypocz˛atkowo,
mo ˙ zeprowadzi´cdodowodówoniemo ˙ zliwejdozrealizowaniadługo´sci,cho´cwlogicewy ˙ zszegorz˛edu
istniej˛akrótkiedowodytego˙ztwierdzenia.Celemtegoartykułujest[...]ukaza´cwpewnymaspekciewy-
zwanie,jakimjestautomatyzacjadowoduBoolosa.Ukazujeonotrafnie,jaks˛adzimy,rozbie ˙ zno´s´cmi˛edzy
intuicj˛aitwórczo ´ sci˛a,jakiejwymagamatematyka,atymiograniczeniami,zktórymimamydoczynieniaw
sztuceautomatycznegodowodzeniatwierdze´n.
Nowo ´ s ´ caspektupoleganatym, ˙ zepowiadomejju ˙ zdiagnozieopraktycznejnierozstrzygalno ´ sci
problemunagruncielogikipierwszegorz˛edu,podejmujesi˛ezagadnienie,czyrozumowanieBoolosa
wlogicedrugiegorz˛edudasi˛epraktyczniezautomatyzowa´c,awi˛eczagadnieniepraktycznejobli-
czalno ´ scidowodu.Analizaprzeprowadzonaprzezautorów(nale ˙ z˛acychdoczołówkiwbadaniach
nadautomatycznymdowodzeniemtwierdze´n)skłaniaichdowniosku, ˙ zetakapróbaautomatyzacji
jestwbadaniachnadautomatyzacj˛arozumowa´nwyzwaniemnamiar˛estulecia.Jestbowiemwrozu-
mowaniuBoolosatakwielkiwkładludzkiejinwencji, ˙ zezaprogramowaniekomputerowejsymula-
cjitychaktówtwórczychb˛edziekolosalnymproblemembadawczym,wymagaj˛acymodpowiednio
wielkichnakładówczasu. 5 Wielko´s´ctegowyzwaniama´zródłowfakcie,˙zewrozumowaniuod-
3 Przykładytes˛ainspirowaneartykułem:Ketland[2005](Somemorecuriousinferences),ales˛awstosunku
doKetlandauproszczone.Innate ˙ zjestwtamtymartykulemetodaszacowaniazło ˙ zono´sciproblemu,prowadzi
jednakpodobniedowyniku, ˙ zejesttozło ˙ zono´s´ckwadratowa.
4 Zob.http://www.cs.bham.ac.uk/mmk/papers/01-IJCAR.html.
5 W´sledzeniuargumentacjinatentematmo˙zeby´cdlaniektórychczytelnikówpomocneprzytoczenietek-
stuzawieraj˛acegoprzesłankiikonkluzj˛edowodu.Cytowaneni ˙ zejformułyró ˙ zni˛asi˛eodoryginalnegotekstu
Boolosatylkotranskrypcj˛ananotacj˛ebli ˙ zsz˛aj˛ezykomprogramowania.
1.FORALLn.f(n,1)=s(1)
2.FORALLx.f(1,s(x))=s(s(f(1,x)))
3.FORALLn.FORALLx.f(s(n),s(x))=f(n,f(s(n),x))
4.D(1)
5.FORALLx.(D(x)->D(s(x)))
hence
6.D(f(s(s(s(s(1)))),s(s(s(s(1)))))
Tym,czegodokonałBoolosjestrozumowaniewlogicedrugiegorz˛eduprowadz˛aceodprzesłanek1-5dokon-
kluzji6,azajmuj˛aceniewi˛ecejni ˙ zstron˛edruku.
391091673.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin