PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO - WYRÓWNAWCZYCH
„WIĘCEJ POTRAFIĘ”
Celem wychowania przedszkolnego jest udzielanie pomocy dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi. W systemie zajęć dydaktyczno - wychowawczych prowadzone są zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Nie wszystkie dzieci rozwijają się harmonijnie. Niektóre, z różnych względów radzą sobie gorzej od innych, osiągają słabsze wyniki w edukacji przedszkolnej. Należy stymulować rozwój dziecka i ożywiać jego potencjalne możliwości.
Dysharmonie i zaburzenia mają wyraźne tendencje do pogłębiania się w wypadkach, gdy nie podejmuje się działań wyrównawczych w zaburzonych zakresach. Dlatego ważne jest zapewnienie dzieciom odpowiedniej pomocy, zmierzającej do wyrównania i korygowania zaburzeń, gdyż brak tych oddziaływań może stać się czynnikiem hamującym normalną aktywność dziecka lub prowadzić do nieprawidłowych i niepożądanych zachowań.
Obserwacja ma pomóc nauczycielom i rodzicom w lepszej organizacji procesu wychowania, wzmacniania i pomocy w trudnościach jakie ma dziecko. Indywidualne i podmiotowe traktowanie wychowanków daje wiele możliwości harmonijnego rozwoju dzieci.
Zajęcia wyrównawcze w przedszkolu obejmują usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.
Celem programu jest wyrównywanie opóźnień i tym samym zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
Umiejętności czytania i pisania uwarunkowane są prawidłowym rozwojem wszystkich
funkcji percepcyjno– motorycznych (wzrokowych, słuchowych, ruchowych) oraz ich
współdziałania czyli integracji percepcyjno– motorycznej. Często zdarza się jednak, że
rozwój dziecka przebiega w sposób nieharmonijny tzn.„że pewne funkcje rozwijają się z
opóźnieniem, a pozostałe — w przeciętnym tempie lub znacznie szybciej niż powinny.”
W takim przypadku pojawia się problem braku gotowości dziecka do nauki czytania i
pisania.
Celem programu jest udzielenie pomocy w formie zajęć korekcyjno - wyrównawczych, aby zapobiegać niepowodzeniom szkolnym.
1. Stymulowanie rozwoju dziecka.
2. Rozwijanie zaburzonych funkcji systemu percepcyjno– motorycznego:
Ø percepcji wzrokowej,
Ø percepcji słuchowej,
Ø motoryki.
3. Kształtowanie integracji percepcyjno– motorycznej.
4. Wyrównywanie szans edukacyjnych.
Cele szczegółowe
Przygotowanie uczniów do czytania i pisania poprzez kształtowanie i rozwijanie:
1. Analizy i syntezy wzrokowej.
2. Analizy i syntezy słuchowej.
3. Spostrzegawczości.
4. Orientacji przestrzennej i kierunkowej.
5. Bezpośredniej pamięci wzrokowej i słuchowej.
6. Koordynacji wzrokowo– słuchowo– ruchowej.
7. Koncentracji uwagi.
8. Sprawności grafomotorycznej.
Program realizowany będzie w oddziale przedszkolnym.
Uczestnicy zajęć wyłonieni zostaną po przeprowadzeniu badań Skalą Gotowości Szkolnej SGS. Program będzie realizowany jako dodatkowa forma wspierania rozwoju dzieci podczas jego pobytu w przedszkolu.
Zajęcia prowadzone będą przez dwie nauczycielki, dwa razy w tygodniu po 30 minut w grupie dzieci 6-letnich.
Grupa będzie liczyła od 4 do 8 dzieci wymagających wsparcia. Podczas wykonywania wszystkich proponowanych ćwiczeń należy pamiętać o tym by:
Ø stopień trudności zadania dostosowany był do aktualnych możliwości dziecka,
zakres podpowiedzi był dostosowany do aktualnych możliwości dziecka i zmniejszany w miarę jego rozwoju,
Ø w czasie jednego zajęcia wykonywać kilka ćwiczeń z różnych kategorii (np. doskonalenie percepcji wzrokowej i ćwiczenie grafomotoryki), które będą przeplatane ćwiczeniami relaksacyjnymi,
Ø powtarzać ćwiczenia tak długo, aż dziecko będzie potrafiło wykonać je prawidłowo i samodzielnie,
Ø stosować system nagród rzeczowych (np. naklejki) i społecznych (pochwały)
Program jest otwarty na własną inwencję nauczyciela. Daje możliwość takiego korzystania z treści edukacyjnych, by można je było modyfikować i elastycznie dostosować do aktualnych potrzeb dzieci i realizowanej tematyki kompleksowej.
I. Usprawnianie percepcji słuchowej:
Kształtowanie wrażliwości słuchowej:
Ø rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia,
Ø odtwarzanie układem przestrzennym struktur czasowych,
Ø odtwarzanie strukturami czasowymi układów przestrzennych,
Ø kojarzenie wzrokowo– słuchowe struktur czasowych z przestrzennymi np.
Ø dziecko stara się skojarzyć układy klocków z usłyszanym rytmem
Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej:
Ø wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów
Ø liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach
Ø podział lub synteza wyrazów: sylabowa, głoskowa
Ø dopowiadanie zaczętych wyrazów i zdań
Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy:
Ø nauka wierszy, rymowanek
Ø powtarzanie długich i krótkich zdań
Ø powtarzanie szeregu wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie
Ø powtarzanie cyfr
Doskonalenie wypowiedzi dziecka:
Ø utrwalanie poprawnej artykulacji głosek
Ø wdrażanie do mowy zdaniowej
Ø wzbogacanie czynnego słownika dziecka
Ø opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych
II. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
Kształtowanie ogólnej spostrzegawczości wzrokowej:
Ø segregowanie, porównywanie, wyróżnianie elementów wyszukiwanie różnic oraz podobieństw między ilustracjami różniącymi się szczegółami
Ćwiczenia bezpośredniej pamięci wzrokowej:
Ø odtwarzanie układów obrazków, elementów, liter,
Ø rozpoznanie i wyliczenie z pamięci zaobserwowanych elementów obrazka, układu figur, układu liter
Ćwiczenia orientacji przestrzennej:
Ø wyrobienie i utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz osoby stojącej naprzeciw
Ø określanie położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed itp.)
III. Usprawnianie funkcji motorycznych:
Ćwiczenia manualne:
Ø nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek
Ø wydzieranki i wycinanki z papieru
Ø składanie techniką origami
Ø modelowanie w plastelinie
Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców:
Ø zamalowywanie małych powierzchni
Ø kopiowanie rysunków
Ø pogrubianie konturów, wodzenie po wzorze
Ø prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej rozstawionymi
Ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych ruchów pisarskich:
Ø obrysowywanie szablonów
Ø rysowanie szlaczków
Ø łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą
Ø pisanie po śladzie i bez śladu szlaczków literopodobnych
Realizacja działań uzależniona będzie od indywidualnych potrzeb uczestników zajęć.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Osiągnięcie założonych celów w znacznym stopniu uwarunkowane jest
zastosowaniem atrakcyjnych form i metod pracy. W trakcie realizacji programu
wykorzystane zostaną następujące metody:
1. Metody czynnościowe (angażujące dziecko w działaniu):
Ø metoda samodzielnych doświadczeń,
Ø metoda zadań,
Ø metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe (pokaz, wzór, przykład).
3. Metody słowne (rozmowa, opowiadanie, instrukcja słowna)..
4. Gry i zabawy dydaktyczne integrujące funkcje percepcyjno– motoryczne.
Właściwa realizacja treści programu możliwa będzie również dzięki szeregowi
różnorodnych pomocy dydaktycznych dostosowanych do potrzeb dzieci. Zastosowane
zostaną m.in.:
Ø taśmy magnetofonowe
Ø instrumenty muzyczne
Ø zestawy pojedynczych obrazków, w nazwach których występują głoski różnie zlokalizowane
Ø loteryjki, domina, rozsypanki
Ø historyjki obrazkowe
Ø obrazki tematyczne
Ø wierszyki, rymowanki
Ø klocki konstrukcyjne
Ø klocki z literami
Ø wzory szlaczków
Ø wzory liter
Ø szablony
Ø koraliki do nawlekania
Ø przybory do rysowania, lepienia, wycinania itd
Celem programu jest przede wszystkim przygotowanie dzieci do czytania i pisania.
Działania korekcyjno– kompensacyjne nie przynoszą natychmiastowych efektów.
Podejmując się jednak próby organizacji takich zajęć przyjmuję, że dzięki systematycznej
stymulacji funkcji percepcyjno– motorycznych dzieci na miarę swoich możliwości
zostaną przygotowane do nabywania umiejętności czytania i pisania w szkole.
Ocena efektów podejmowanych działań terapeutycznych dokonywana będzie na
podstawie:
Ø wyników comiesięcznej obserwacji postępów dzieci
Ø zestawienia wyników diagnozy początkowej i końcowej dokonanej Skalą Gotowości Szkolnej SGS
Ewaluacji poszczególnych zajęć– ich atrakcyjności, stopnia trudności itp. dokonywać
będą również dzieci. Umożliwi to ocenę trafności zastosowanych przez nauczyciela
metod, technik, ćwiczeń.
5
marcinanus