Scenariusz imprezy z okazji Dnia Wiosny pod hasłem „Zapobiegamy wypadkom”
opracowała Eugenia Przedwojewska
Scenariusz imprezy
z okazji Dnia Wiosny
pod hasłem
„Zapobiegamy wypadkom”
Scenariusz został opracowany na podstawie materiałów dydaktycznych programu profilaktycznego „Zapobiegamy wypadkom. Podaruj Dzieciom Słońce 2003”.
Na pierwszy Dzień Wiosny zaplanowaliśmy przeprowadzenie szeregu akcji, konkursów i zabaw, których realizacja uzmysłowić ma uczniom, jakie czekają na nich zagrożenia oraz jak tych zagrożeń uniknąć, ponieważ co roku setki dzieci ulegają nieszczęśliwym wypadkom w domu i w szkole. Nasza szkoła należy do sieci „Szkół Promujących Zdrowie”, od roku szkolnego 2002/2003 funkcjonuje też szkolny Program Profilaktyczny, toteż wspomniany wyżej problem jest nam szczególnie bliski.
Akcję zaplanowano na piątek – 19 marca 2004 r.
Klasy 0 – III pracują i bawią się zgodnie z hasłem przewodnim: „Zapobiegamy wypadkom na drodze” (program imprez przygotowują wychowawcy)
Klasom IV – VI przyświeca hasło: „Zapobiegamy wypadkom”
Harmonogram imprez:
1. Godz. 1000 – apel porządkowy – spotkanie z mł. asp. Z. Gilem i wysłuchanie prelekcji na temat bezpieczeństwa w domu i podczas zabaw poza nim, oglądanie wyposażenia radiowozu; zebranie wierszy na temat „Groźne zwierzęta” – 5 utworów z klasy;
2. Godz.1030 – przedstawienie scenek rodzajowych przygotowanych kilka dni wcześniej na temat „Bezpieczny dom” – każda klasa przygotowuje jedną scenkę, która następnie jest oceniana przez komisję;
3. Godz. 1100 – indywidualne konkursy klasowe oraz spotkanie ze strażakami (pokaz gaszenia pożaru, cięcia samochodów w wypadku):
a. Test wiedzy z zakresu zapobiegania wypadkom na drodze – 2 osoby – prowadzi Bogumiła Czernal;
b. Udzielanie pierwszej pomocy przedlekarskiej – 2 – 3 osoby – prowadzą Kamila Marcinków i Marzena Smoter;
c. Konkurs plastyczny „Bezpieczna szkoła” – 2 osoby – prowadzi Iwona Podhajna;
d. Rozsypanka wyrazowo – obrazkowa – „Zapobiegamy różnym wypadkom” – 2 osoby – prowadzą Stanisława Kubów i Eugenia Przedwojewska;
e. Gry i zabawy sportowe – „Sport to zdrowie” - drużyny klasowe – prowadzą Piotr Gazdowicz i Krystyna Kastelik;
4. Godz. 1230 – zakończenie zabaw i podanie wstępnych wyników;
5. Zakończenie imprezy, podsumowanie wszystkich konkurencji, wręczenie dyplomów oraz nagród – poniedziałek;
Test
a. przyrząd do liczenia b. software komputerowy
c. uszkodzenie ciała
d. marka samochodu
2. Podkreśl przedmioty, które zwiększają bezpieczeństwo jazdy na rowerze:
kamizelka kuloodporna, kurtka ze znaczkami odblaskowymi, kask, krótkie spodenki, przewiewne buty, migające czerwone światło z tyłu roweru, pompka z wężykiem, sztywna aluminiowa rama, pleksiglasowa owiewka umocowana do kierownicy
3. Napisz literkę „P” przy zdaniach, które są prawdziwe i literkę „F” przy zdaniach fałszywych:
a. Dziecko, które nauczyło się pływać nie może się utopić.
b. Niewypały są śmiertelnym zagrożeniem.
c. Każdym lekarstwem można wyleczyć każdą chorobę.
d. Każdy musi się porządnie przewrócić, zanim nauczy się chodzić.
e. Zabawa na drzewie jest zawsze bezpieczna.
4. Co może cię poparzyć? (więcej niż jedna odpowiedź prawidłowa)
a. gorąca woda
b. chemikalia
c. pokrzywy
d. prąd
e. ogień
f. słońce
5. Jak pomożesz koledze, który upadł i w ogóle się nie może ruszyć? (jedna odpowiedź prawidłowa)
a. Obmyję mu buzię wodą i poczekam aż wstanie.
b. Opowiem w szkole, jak nie należy postępować.
c. Sprawdzę, czy nie ma złamanej nogi, albo ręki.
d. Natychmiast zawiadomię kogoś dorosłego.
6. Co to jest resuscytacja? (jedna odpowiedź prawidłowa)
a. przywracanie nieprzytomnej ofierze wypadku oddechu i krążenia;
b. produkowanie benzyny z ropy naftowej;
c. zagranie piłką w tył do bramkarza;
d. parada wojskowa z orkiestrą.
7. Podkreśl, co zwiększa bezpieczeństwo w drodze do szkoły:
nagolenniki, kurtka z naszytymi taśmami odblaskowymi, kask ochronny, buty z zelówkami, odblaskowe znaczki na tornistrze, chodzenie poboczem lewą stroną jezdni, chodzenie poboczem prawą stroną jezdni, przechodzenie przez jednię na zakręcie
8. Napisz literkę „P” przy zdaniach, które są prawdziwe i literkę „F” przy zdaniach fałszywych:
a. Dziecko, które nauczyło się pływać też może się utopić.
b. Niewypały to zardzewiałe żelastwo, które nic już nie może nikomu zrobić.
c. Dziecko nie może samodzielnie brać żadnych lekarstw.
d. Pechowy upadek kończy się w najlepszym razie potłuczeniem.
e. Najfajniejsza zabawa to założyć na głowę torebkę foliową i nastraszyć dziadka.
9. Co może spowodować zatrucie? (więcej niż jedna odpowiedź prawidłowa)
a. nieświeże jedzenie
b. woda z niepewnego źródła
c. chemikalia
d. lekarstwa
e. niektóre grzyby
f. silnie zadymione powietrze
10. Jak pomożesz koledze, który stracił przytomność? (jedna odpowiedź prawidłowa)
e. Ułożę go na boku w pozycji bezpiecznej i zawiadomię kogoś dorosłego.
§ Rozsypanka - puzzle
§ hasła
Niepotrzebne leki należy oddać do apteki
Pij tylko ze szklanki, a będziesz wiedział, co pijesz
Zamykaj apteczkę przed wścibskim dzieckiem
Dziecko przyjmuje leki tylko od rodziców lub opiekunów
Zabezpieczajmy środki chemiczne stosowane w gospodarstwie przed dziećmi
Przeterminowane, zgniłe i nadpsute pokarmy wywołują biegunkę czy gorączkę
Kleje, farby, rozpuszczalniki zabezpieczaj przed okiem chłopca i dziewczynki
Do smażalni na ryby, do hurtowni po grzyby
Uczyń swój dom bezpiecznym, kup okrągły stolik
Nóż, siekiera plus dziecko zazwyczaj równa się kalectwo
Na balkonie pięknie wyglądają tylko kwiaty
Kontrastowe ubranie i tornistrów oznakowanie to ucznia codzienne przykazanie
Bezpieczne przechodzenie przez ulicę
Bądź ostrożny podczas opadów, mgieł i zamieci
Czyś bohater, czyś w potrzasku – na rowerze, mój kolego, baw się tylko w kasku
Czerwone plamy po oparzeniach słonecznych wyszły dawno z mody – stosuj filtry kolego – będziesz długo rześki i młody
jrachuba