Wewnątrzszkolny System Oceniania
Dokumenty szkolne
Napisał: Katarzyna Mrozińska
Strona 1 z 2
Wewnątrzszkolny system oceniania składa się z ogólnych kryteriów oceniania; kryteriów oceniania z każdego przedmiotu oraz zasad według których przeprowadzone są sprawdziany, kartkówki, wystawiane oceny semestralne; oceniania w klasie integracyjnej oraz kryteriów ocen z zachowania.
Sprawdziany1. Obowiązkiem ucznia jest napisanie każdego sprawdzianu. 2. Uczeń ma prawo poprawy sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od momentu otrzymania pracy, a uzyskana ocena winna być wpisana do dziennka. W przypadku choroby ucznia lub nauczyciela termin ustalany jest indywidualnie. 3. Nauczyciel powiadamia o terminie sprawdzianu z przynajmniej 7-dniowym wyprzedzeniem. 4. W tygodniu można przeprowadzić tylko dwa sprawdziany w danej klasie i jeden w danym dniu. 5. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie uczeń ma obowiązek napisania go w terminie ustalonym indywidualnie z nauczycielem. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną ze sprawdzianu. 6. W przypadku ucieczki z lekcji lub nieobecności nieusprawiedliwionej na sprawdzianie, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. 7. Sprawdziany winny być ocenione najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od ich przeprowadzenia. 8. Sprawdziany sprawdzone i ocenione uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez poszczególnych nauczycieli. 9. Nauczyciel przechowuje sprawdziany przez cały rok szkolny. 10. Nauczyciel może skorzystać z możliwości wystawienia oceny "zero" ze sprawdzianu chcąc podkreślić brak jakichkolwiek wiadomości i umiejętności ucznia.
Bieżące formy pracy1. Ocenianiu podlegają kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność na zajęciach, projekty, prace zespłowe i inne wynikające ze specyfiki przedmiotu. 2. Nauczyciel może przeprowadzić kartkówkęe lub odpytaćc ucznia z materiału obejmującego najwyżej trzy ostatnie jednostki lekcyjne, bez wcześniejszej zapowiedzi. 3. Uczeń nie ma prawa do poprawy oceny z bieżących form pracy w sposób opisany w punkcie 2 rozdziału "Sprawdziany". 4. Uczeń ma prawo przynajmniej raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie z przedmiotu, ale nie może być nieprzygotowany więcej niż trzy razy. Ocena semestralna z przedmiotu1. Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. 2. Ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych i nie ma możliwości podwyższenia oceny poprzez zaliczenie materiału semestralnego w formie ustnej lub pisemnej, wyjątek może stanowić ocena niedostateczna. 3. Nauczyciel ma obowiązek powiadomienia ucznia o grożącej mu ocenie niedostatecznej z przedmiotu z wyprzedzeniem miesięcznym. Informacja ta powinna być podana w formie pisemnej i potwierdzona przez rodziców ( prawnych opiekunów ). 4. Nauczyciel powinien poinformować ucznia o przewidywanej ocenie semestralnej z przedmiotu przed radą klasyfikacyjną. 5. Po radzie klasyfikacyjnej oceny semestralne z przedmiotu nie mogą ulec zmianie z wyjątkiem rocznej oceny niedostatecznej.
Postanowienia ogólne1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne. 2. W pierwszym dniu pobytu w szkole po chorobie trwającej minimum tydzień uczeń jest zwolniony z wszystkich form sprawdzania wiadomości i umiejętności. 3. Uczeń ma obowiązek uzupełnienia tematów lekcji, na których był nieobecny na zasadach ustalonych przez nauczyciela. 4. Dopuszcza się dopisywanie do ocen cząstkowych plusów i minusów.
Ocenianie w klasie integracyjnej1. Dla uczniów, którzy mają orzeczenie z poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz obniżony poziom wymagań poza oceną semestralną nauczyciel przygotowuje ocenę opisową określającą nabyte umiejętności i poczynione postępy. 2. Należy dostosować wymagania i formy sprawdzania wiadomości i umiejętności do stanu zdrowia i sprawności intelektualnej ucznia. Kryteria ocen z zachowaniaZ zachowania obowiazują następujace oceny: • wzorowa, • bardzo dobra• dobra, • poprawna, • nieodpowiednia. • nagannaWzorowa Na ocenę wzorową uczeń musi spełniać warunki na ocenę dobrą, mieć wzorową frekwencję oraz spełniać dwa z trzech warunków: • pracować na rzecz szkoły i klasy, • pomagać kolegom w nauce, reprezentowac szkołę na zewnątrz.DobraOceną wyjściową jest ocena dobra. Na ocenę dobrą uczeń musi spełniać określone wymagania: • kulturalnie zachowywać sie w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły, • wykazywac opanowanie w mowie i zachowaniu, • bardzo dobrze zachowywać się na zajęciach lekcyjnych, • prawidłowo wypełniac swoje obowiązki (dyżurnego, członka samorządu klasowego lub przyjęte dobrowolnie na siebie zobowiązania), • być kulturalnym w stosunku do kolegów i koleżanek, • dobrze wypełniać obowiązki szkolne (odrabianie prac domowych, przygotowanie do lekcji, praca na lekcjach), • oddawać w terminie usprawiedliwienia, • przestrzegać zasad bezpieczeństwa, • w semestrze może mieć do trzech godzin nieusprawiedliwionych i pięciu spóźnień. PoprawnaOcenę poprawną otrzymuje uczeń, który nie zawsze całkowicie wypełnia waruki na ocenę dobrą. Liczba godzin nieusprawiedliwionych ucznia nie może przekroczyć 20 godzin w semestrze, liczba spóźnień 10. NieodpowiedniaOcenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który spełnia jeden z warunków: • zachowuje się arogancko w stosunku do nauczycieli lub pracowników szkoły, • agresywnie zachowuje się w stosunku do kolegów, prowokuje bójki lub w nich uczestniczy, • wymusza dobra materialne, • fizycznie lub psychicznie znęca sie nad kolegą, • nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, • nie wypełnia obowiazków szkolnych, • wykazuje brak opanowania w mowie i zachowaniu, • używa wulgarnego słownictwa, • niszczy wyposażenie szkoły lub czyjeś mienie, • pali papierosy, pije alkohol, zażywa narkotyki, • ucieka z lekcji, wagaruje, nie przychodzi na wybrane lekcje, ma ponad 10 godzin nieusprawiedliwionych.
jrachuba