Wewnątrzszkolny System Oceniania.docx

(16 KB) Pobierz

Wewnątrzszkolny System Oceniania

Drukuj

 

Dokumenty szkolne

Napisał: Katarzyna Mrozińska   

Strona 1 z 2

Wewnątrzszkolny system oceniania składa się z ogólnych kryteriów oceniania; kryteriów oceniania z  każdego przedmiotu oraz zasad według których przeprowadzone są sprawdziany, kartkówki, wystawiane oceny semestralne; oceniania w klasie integracyjnej oraz kryteriów ocen z zachowania.

Sprawdziany
1. Obowiązkiem ucznia jest napisanie każdego sprawdzianu.
2. Uczeń ma prawo poprawy sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od momentu otrzymania pracy, a uzyskana ocena winna być wpisana do dziennka.
W przypadku choroby ucznia lub nauczyciela termin ustalany jest indywidualnie.
3. Nauczyciel powiadamia o terminie sprawdzianu z przynajmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.
4. W tygodniu można przeprowadzić tylko dwa sprawdziany w danej klasie i jeden w danym dniu.
5. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie uczeń ma obowiązek napisania go w  terminie ustalonym indywidualnie z nauczycielem. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną ze sprawdzianu.
6. W przypadku ucieczki z lekcji lub nieobecności nieusprawiedliwionej na sprawdzianie, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
7. Sprawdziany winny być ocenione najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od ich przeprowadzenia.
8. Sprawdziany sprawdzone i ocenione uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez poszczególnych nauczycieli.
9. Nauczyciel przechowuje sprawdziany przez cały rok szkolny.
10. Nauczyciel może skorzystać z możliwości wystawienia oceny "zero" ze sprawdzianu chcąc podkreślić brak jakichkolwiek wiadomości i umiejętności ucznia.

Bieżące formy pracy
1. Ocenianiu podlegają kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność na zajęciach, projekty, prace zespłowe i inne wynikające ze specyfiki przedmiotu.
2. Nauczyciel może przeprowadzić kartkówkęe lub odpytaćc ucznia z materiału obejmującego najwyżej trzy ostatnie jednostki lekcyjne, bez wcześniejszej zapowiedzi.
3. Uczeń nie ma prawa do poprawy oceny z bieżących form pracy w sposób opisany w punkcie
2  rozdziału "Sprawdziany".
4. Uczeń ma prawo przynajmniej raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie z przedmiotu, ale nie może być nieprzygotowany więcej niż trzy razy.
Ocena semestralna z przedmiotu
1. Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
2. Ocena semestralna wynika z ocen cząstkowych i nie ma możliwości podwyższenia oceny poprzez zaliczenie materiału semestralnego w formie ustnej lub pisemnej, wyjątek może stanowić ocena niedostateczna.
3. Nauczyciel ma obowiązek powiadomienia ucznia o grożącej mu ocenie niedostatecznej
z  przedmiotu z wyprzedzeniem miesięcznym. Informacja ta powinna być podana w formie pisemnej i  potwierdzona przez rodziców ( prawnych opiekunów ).
4. Nauczyciel powinien poinformować ucznia o przewidywanej ocenie semestralnej z przedmiotu przed radą klasyfikacyjną.
5. Po radzie klasyfikacyjnej oceny semestralne z przedmiotu nie mogą ulec zmianie z wyjątkiem rocznej oceny niedostatecznej.

Postanowienia ogólne
1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne.
2. W pierwszym dniu pobytu w szkole po chorobie trwającej minimum tydzień uczeń jest zwolniony z  wszystkich form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
3. Uczeń ma obowiązek uzupełnienia tematów lekcji, na których był nieobecny na zasadach ustalonych przez nauczyciela.
4. Dopuszcza się dopisywanie do ocen cząstkowych plusów i minusów.

Ocenianie w klasie integracyjnej
1. Dla uczniów, którzy mają orzeczenie z poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz obniżony poziom wymagań poza oceną semestralną nauczyciel przygotowuje ocenę opisową określającą nabyte umiejętności i poczynione postępy.
2. Należy dostosować wymagania i formy sprawdzania wiadomości i umiejętności do stanu zdrowia i  sprawności intelektualnej ucznia.
Kryteria ocen z zachowania
Z zachowania obowiazują następujace oceny:
• wzorowa,
• bardzo dobra
• dobra,
• poprawna,
• nieodpowiednia.
• naganna
Wzorowa
Na ocenę wzorową uczeń musi spełniać warunki na ocenę dobrą, mieć wzorową frekwencję oraz spełniać dwa z trzech warunków:
 pracować na rzecz szkoły i klasy,
 pomagać kolegom w nauce,
reprezentowac szkołę na zewnątrz.
Dobra
Oceną wyjściową jest ocena dobra. Na ocenę dobrą uczeń musi spełniać określone wymagania:
 kulturalnie zachowywać sie w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły,
 wykazywac opanowanie w mowie i zachowaniu,
 bardzo dobrze zachowywać się na zajęciach lekcyjnych,
 prawidłowo wypełniac swoje obowiązki (dyżurnego, członka samorządu klasowego lub przyjęte dobrowolnie na siebie zobowiązania),
 być kulturalnym w stosunku do kolegów i koleżanek,
 dobrze wypełniać obowiązki szkolne (odrabianie prac domowych, przygotowanie do lekcji, praca na lekcjach),
 oddawać w terminie usprawiedliwienia,
 przestrzegać zasad bezpieczeństwa,
 w semestrze może mieć do trzech godzin nieusprawiedliwionych i pięciu spóźnień.
Poprawna
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który nie zawsze całkowicie wypełnia waruki na ocenę dobrą. Liczba godzin nieusprawiedliwionych ucznia nie może przekroczyć 20 godzin
w semestrze, liczba spóźnień 10.
Nieodpowiednia
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który spełnia jeden z warunków:
 zachowuje się arogancko w stosunku do nauczycieli lub pracowników szkoły,
 agresywnie zachowuje się w stosunku do kolegów, prowokuje bójki lub w nich uczestniczy,
 wymusza dobra materialne,
 fizycznie lub psychicznie znęca sie nad kolegą,
 nie przestrzega zasad bezpieczeństwa,
 nie wypełnia obowiazków szkolnych,
 wykazuje brak opanowania w mowie i zachowaniu,
 używa wulgarnego słownictwa,
 niszczy wyposażenie szkoły lub czyjeś mienie,
 pali papierosy, pije alkohol, zażywa narkotyki,
 ucieka z lekcji, wagaruje, nie przychodzi na wybrane lekcje, ma ponad 10 godzin nieusprawiedliwionych.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin