SPRZĘT INŻYNIERYJNO-DROGOWY.doc

(1074 KB) Pobierz

Zgarniarka samojezdna D-357 P

Specyfikacja i opis

masa zgarniarki z obciążeniem – 35000 kg;

podwozie bazowe – ciągnik jednoosiowy MoAZ-546P;

silnik – JAMZ-238A, wysokoprężny;

moc silnika – 132 kW;

poj. zbiornika paliwa – 300 l;

prędkość max. – 40 km/h;

wydajność zgarniania – 25 m3/h;

głębokość max. skrawania – 450 mm;

pojemność skrzyni ładunkowej –  8-10 m3;

wymiary zgarniarki (długość x szerokość x wysokość) - 10010 x 3242 x 3250 mm.

Możliwe wykorzystanie

Możliwe wykorzystanie: do warstwowego zbierania gruntów I i II kat. oraz przemieszczania i rozmieszczania warstwami o żądanej grubości.

Uwaga: zgarniarka występuje również w wersji 357M różniącej się typem ciągnika  (MAZ-529E) i silnika (JAMZ-106I) oraz maksymalną głębokością skrawania (do 300 mm).

Maszyna inżynieryjno-drogowa MID

Realizację zadań zabezpieczenia inżynieryjno-drogowego na polu walki zapewniają specjalistyczne maszyny saperskie budowane najczęściej na podwoziach czołgowych, dysponujące odpowiednim wyposażeniem umożliwiającym wykonywanie takich zadań jak: rozbudowa fortyfikacyjna terenu, wykonywanie przejść w zaporach inżynieryjnych, zabezpieczenie inżynieryjno - drogowe.

W Polsce już w latach siedemdziesiątych ub. wieku pracowano nad czołgiem saperskim, który miał być podstawowym wyposażeniem pododdziałów zabezpieczenia ruchu wchodzących w skład związków pancernych i zmechanizowanych Wojska Polskiego. Nie doczekał się jednak realizacji podobnie jak projekt wykorzystania podwozia ciągnika artyleryjskiego MTS jako bazy całej rodziny maszyn inżynieryjnych. Zrealizowano jedynie prototyp Samobieżnego Układacza Min (SUM) Kalina, który w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych wszedł do wyposażenia pododdziałów minowania - Wojska Lądowe dysponują obecnie kilkoma egz. Kaliny. Ostatecznie kierując się względami unifikacji podwozi czołgowych do budowy ciężkich pojazdów specjalistycznych w konstrukcji specjalistycznej maszyny inżynieryjnej zdecydowano się wykorzystać podwozie wozu zabezpieczenia technicznego WZT-3, który z kolei powstał na bazie czołgu podstawowego T-72M1. Pod koniec lat osiemdziesiątych wydawało się bowiem, że czołg T-72M1 i jego modernizacje (prototyp czołgu T-72M1Z Wilk) będą w najbliższej przyszłości podstawowymi czołgami w Wojsku Polskim. Wobec tego zasadnym było zunifikowanie z jego podwoziem wozu technicznego (WZT-3), pomocniczego mostu czołgowego (PMC-90), czołgu saperskiego (MID) i im pochodnych.

Maszyna inżynieryjno-drogowa MID

Wstępne założenia taktyczno-techniczne pojazdu opracował w połowie lat osiemdziesiątych ub. wieku Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka a w 1988 r. rozpoczęto w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych w Gliwicach prace projektowe nad polskim czołgiem saperskim o kryptonimie Bizon S. Prototyp wykonano w 1991 r. a w następnych latach przeprowadzono próby fabryczne i wojskowe. Produkcję MID rozpoczęto pod koniec ubiegłego stulecia w OBRUM Gliwice. Pomimo pozytywnej opinii z prób pierwszy egzemplarz WP otrzymało dopiero w 2000 r. - związane to było z niskimi nakładami na modernizację techniczną i wysokim kosztem niskoseryjnegj produkcji. Do 2005 r. jednostki inżynieryjno - saperskie otrzymały 7 szt. MID. W ramach planów wieloletnich do 2010 r. stan posiadania w tym zakresie ma się zwiększyć o następne kilka sztuk. W chwili obecnej wóz zabezpiecznia technicznego WZT-3, maszyna inżynieryjno-drogowa MID i most towarzyszący PMC-90 stanowią rodzinę wozów zabezpieczenia zunifikowaną i dostosowaną do współpracy z czołgami rodziny T-72. Wszystkie te wozy są eksportowane: MID, PMC-90 i WZT-4 (zmodernizowany WZT-3M) zakupiła Malezja, a WZT-3M również Indie.

Opis techniczny

Maszyna Inżynieryjno-Drogowa Bizon S powstała na podwoziu wozu zabezpieczenia technicznego WZT-3 i posiada analogiczny układ kadłuba. Pojazd jest przystosowany do pracy w warunkach styczności z przeciwnikiem, w niedogodnych warunkach terenowych i meteorologicznych. Pozwala realizować zabezpieczenie inżynieryjne wojsk w różnym terenie, w tym zurbanizowanym, na obszarach skażonych bronią masowego rażenia (jądrową, chemiczną), w strefie masowych zniszczeń powstałych na skutek użycia broni jądrowej i konwencjonalnej oraz w rejonach klęsk żywiołowych. Wyposażenie specjalistyczne umożliwia prowadzenie prac w zakresie: zabezpieczenia ruchu wojsk, prac ziemnych (np. wykonywania przepraw, zasypywania lejów, przygotowanie ukryć dla sprzętu i pojazdów), prac ratunkowo-ewakuacyjnych, wykonywania zapór niewybuchowych, mechanicznych prac przeładunkowych, wyciągania i holowania niesprawnych pojazdów bojowych. Jednocześnie pojazd nie stracił cech pojazdu holowniczego i naprawczego dla czołgów.

Przeznaczenie - do realizacji zadań zabezpieczenia inżynieryjnego działań wojsk w różnym terenie w strefie pośredniej i bezpośredniej styczności z przeciwnikiem.

Kadłub - spawany z blach stalowych, opancerzenie chroni przed pociskami z broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich. Układ przedziałów pojazdu klasyczny, czołgowy: z przodu przedział załogowy, na środku ładunkowy i specjalistyczny, z tyłu przedział napędowy. Z przodu kadłuba mocowany jest lemiesz a z boku kadłuba znajduje się wysięgnik-manipulator. MID posiada generator spalinowy umożliwiający pracę z osprzętem specjalistycznym i spawanie przy wyłączonym silniku. Do obserwacji otoczenia używane są standardowe, znane z czołgu T-72 przyrządy w postaci: peryskopów dziennych typu TNPO-160, TNPO-168W (kierowcy), TNP-165A i TNPA-65. W warunkach nocnych stosowane są noktowizory aktywne typu TKN-3 i TWNE-4B lub polskie urządzenia pasywne typu POD-72 (dowódcy) i PNK-72 Radomka (kierowcy).

Podwozie - analogiczne jak w WZT-3, gąsienicowe składające się z dwu par po sześć kół nośnych zawieszonych na wałkach skrętnych oraz trzech par rolek podtrzymujących jednotarczowych z wewnętrzną amortyzacją, dwa koła napinające z przodu, koła napędowe z tyłu.

Napęd - silnik czterosuwowy wysokoprężny typu W-46-6, dwunastocylindrowy w układzie V, wielopaliwowy, o mocy 574 kW ( 780 KM ) przy 2000 obr./min., chłodzony cieczą. Pojemność zbiorników paliwa 520 l . Silnik wyposażony jest w termiczny agregat dymotwórczy.

Układ przeniesienia mocy - mechaniczny ze zwiększającą się przekładnią pośrednią zębatą z wyprowadzeniem napędu na sprężarkę, dwiema bocznymi skrzyniami przekładniowymi planetarnymi (siedem przełożeń do przodu i jedno do tyłu), sprzęgło hydrauliczne.

Uzbrojenie - 12,7 mm wkm NSW Utios (w nowych wozach 12,7 mm wkm WKM-B na amunicję NATO) na podstawie kolumnowej. Kąt ostrzału w płaszczyźnie pionowej: od 0 do + 70 stopni, kąt ostrzału w płaszczyźnie poziomej: 360 stopni, naprowadzanie broni ręczne. Celowanie odbywa się za pomocą kolimatorowego celownika optycznego K10T. Zasilanie taśmowe. Zapas amunicji: 240 szt. nabojów. Uzbrojeniem dodatkowym wozu są: granatnik przeciwpancerny RPG-7, pistolet sygnałowy wz. 78, broń osobista załogi. Na przedniej ścianie kadłuba znajduje się 12 wyrzutni granatów dymnych typu 902-A. MID posiada przyrząd rozpoznania skażeń (GO-27 lub Taifos).

Wyposażenie łączności - początkowo radiostacja R173 z odbiornikiem R-173P i telefonem wewnętrznym R-124 lub R-174, w nowszych wozach radiostacja typu RRC-9500 oraz cyfrowy system łączności wewnętrznej Fonet.

Wyposażenie specjalistyczne:

wysięgnik manipulator (maksymalna wysokość ramienia 7,75 m , długość maksymalna 7,94 m , minimalna długość 5,94 m , kąt pracy w poziomie: 240 stopni, w pionie od - 55 do + 60 stopni, prędkość obrotu 240 stopni/7 s). Możliwe jest sterowanie wysięgnikiem z przenośnego pulpitu. Wymiennym sprzętem wysięgnika są: łyżka koparkowa o pojemności 0,96 m  sześć. i szerokości 0,92 m , chwytak szczękowy o maksymalnym rozwarciu 1 m i udźwigu 3 t oraz ząb zrywaka o długości 0,45 m .

zawiesie linowe o udźwigu 7 t ,

urządzenie spycharkowe: szerokość lemiesza 4,2 m , wysokość 0,9 m ,

wciągarka główna o długości liny 200 m i uciągu 900 kN,

wciągarka pomocnicza o długości liny 400 m i uciągu 20 kN,

urządzenia spawalnicze,

przetwornica napięcia.

Dane taktyczno-techniczne:

obsługa: 5 osób;

masa bojowa: 46 000 - 48 000 kg;

długość: 8300 mm;

szerokość: 3600 mm;

szerokość z lemieszem: 4200 mm;

wysokość: 2700 mm;

prześwit: 430 mm;

moc silnika: 574 kW ( 780 KM );

moc jednostkowa: 13,3 kW/t;

nacisk jednostkowy: 0,09 MPa;

prędkość maksymalna: 60 km/h;

zasięg jazdy: 650 km;

zdolność pokonywania terenu:

- wzniesienia o nachyleniu: 30 stopni;

- wzniesienia o pochyleniu: 23 stopnie;

- rowy o szerokości: 2,8 m;

- ściany pionowe o wysokości: 0,7 m;

- brody o głębokości: 1,2 m;

- głębokie przeszkody wodne (po przygotowaniu) o głębokości 5 m i długości 1000 m;

K-407C

Koparka hydrauliczna jednonaczyniowa K-407c o różnej pojemności łyżek

przeznaczona jest do urabiania nieprzemarzniętych gruntów od I do IV

kategorii

PARAMETRY TECHNICZNE

Typ silnika podwozia STARA-266 - S-359

Moc silnika - 150 KM

Prędkość jazdy - 54 km/h

Silnik główny koparki - SW-266/K1/2

Rodzaj silnika - wysokoprężny

System pracy - czterosuw

Liczba cylindrów - 4

Pojemność łyżki - 0,4 m3

Wydajność z osprzętem przedsiębiernym - 50 m3

Wydajność z osprzętem podsiębiernym - 45 - 55 m3

Maksymalna głębokość kopania - 3150 mm

Maksymalna wysokość kopania - 6590 mm

Maksymalny zasięg - 6900 mm

Wymiary gabarytowe (położenie robocze) :

długość - 11400 mm

szerokość - 2500 mm

wysokość - 3340 mm

Wymiary gabarytowe (położenie transportowe) :

długość - 8700 mm

szerokość - 2500 mm

wysokość - 3380 mm

OGÓLNA BUDOWA

- podwozie kołowe

- nadwozie obrotowe

- osprzęt roboczy

- układ napędowy

- układ sterowania mechanizmami koparki

DZ - 122A

Równiarka DZ - 122A przeznaczona jest do prac ziemnych przy budowie

dróg gruntowych, wykonywania nasypów, równania terenu, wykonywania rowów,

do remontu i utrzymania dróg i poboczy, do odśnieżania oraz mieszania

gruntów z dodatkami i materiałami wiążącymi

PARAMETRY TECHNICZNE

Silnik - A-01MS

Moc nominalna - 99 KW / 135 KM

Zużycie paliwa - 257 g/KWh / 189 g/kMh

Liczba cylindrów - 6

Pojemność skokowa - 11,15 dm3

Lemiesz równiarkowy :

Typ - pełnoobrotowy

Długość wraz z nożami bocznymi - 3744 mm

Kąt skarawania - 30 -70 stopni

Wysokość z nożami - 610 mm

Lemiesz spycharkowy :

Długość - 2475 mm

Wysokość z nożami - 840 mm

Zrywarka :

Szerokość zrywania - 1490 mm

Głębokość zrywania - 250 mm

Liczba zębów - 4

Masa równiarki - 14373 kg

OGÓLNA BUDOWA :

-silnik

-zawieszenie przednie

-osprzęt roboczy

-mechanizm kierowniczy

-kabina operatora

-rama

-jarzmo ze wspor

 

 

 

 

BAT-M

Spycharka BAT-M jest wykorzystywana w szczególności do wykonywania dróg

na przełaj, wykonywania przej¶ć w terenie skażonym, odśnieżania dróg,

usuwania krzewów i walenia pojedynczych drzew o średnicy do 40 cm,

wykonywania rowów przydrożnych oraz może wykonywać wszelkie prace

spycharek.

PARAMETRY TECHNICZNE :

Baza spycharki - ATI - 40S

Ciężar - 27,5 t

Kąt skrawania - 42,0 stopnie

Max.. głębokość skrawania :

- z płozą - 24 cm

- bez płozy - 30 cm

Mechanizm sterowania org. roboczym - hydrauliczny

Max szybkość - 35 km/h

Obsługa - 2 żołnierzy

Silnik :

- typ - A - 401 lub W-54

- moc - 305 KW (415 KM)

- ilość cylindrów - 12

OGÓLNA BUDOWA :

- ciągnik gąsienicowy ATI - 40S

- organy robocze spycharkowe i dźwigowe

- mechanizm sterowania organem roboczym spycharkowym

- mechanizm pochylenia organu roboczego spycharkowego

- mechanizm zmiany położenia organu roboczego

- układ przeniesienia napędu

- układ hydrauliczny

- układ sterowania mechanizmem spycharki

- oprzyrządowanie specjalne spycharki

- wyposażenie pomocnicze spycharki

SŁ – 34

Spycharko-ładowarka SŁ - 34 przeznaczona jest do prac ziemnych

i przeładunkowych. Można nią urabiać grunty luĽne i średniej spoistości,

spychać i równać teren, wykonywać wykopy oraz przewozić w łyżce materiały

na niewielkie odległości. Jest bardzo przydatna przy wznoszeniu obiektów

fortyfikacyjnych metodą wykopową i wysokonasypową. Można nią karczować

pnie drzew oraz przewozić belki drewniane (betonowe) i inne.

PARAMETRY TECHNICZNE :

Ciężar - 10,95 t

Siła uciągu - 13,9 t

Zdolność pokonywania wzniesień - max. 30 stopni

Dopuszczalny przechył boczny - 16 %

Pojemność łyżki - 3,4 m3

UdĽwig - 7 t

Wysokość wysypu - 3100 mm

Głębokość kopania - 600 mm

Silnik - SW-600

Moc - 220 KM

Pojemność zbiorników paliwa - 480 l

Szybkość transportowa - 39 km/h

OGÓLNA BUDOWA:

- ciągnik

- zespół jezdny

- układ napędowy

- układ skrętu

- układ hamulcowy

- osprzęt roboczy

DZ-27s

Spycharka przeznaczona jest do wykonywania obiektów głównie punktowych,

takich jak wykopy pod schrony, okopy i ukrycia dla środków bojowych

i transportowych, a także wykopów szerokoprzestrzennych. Jest przydatna

przy zasypywaniu schronów, formowaniu nasypów i przemieszczenia gruntu na

niewielkie odległości. Ma stosunkowo dużą wydajność lecz małą szybkość

transportu (4,4 - 12,2 km/h). Może urabiać grunty zamarznięte na głębokość do 20 cm

PARAMETRY TECHNICZNE :

Podwozie - ciągnik T -130-1

Silnik - D-60 z ZS z turbodoładowaniem

Szybkość jazdy - 3 -8 km/h

Wysokość podnoszenia lemiesza - 940 mm

Zagłębienie lemiesza - 600 mm

Objętość przemieszczanego gruntu - 2,0 m3

Średnia wydajność - 100 m3/h

OGÓLNA BUDOWA :

- układ jezdny

- rama z kabiną operatora

- układ przeniesienia napędu

- organ roboczy

- mechanizm sterowania spycharką i organem roboczym

KRS

Koparka przeznaczona jest do kopania rowów w gruntach od I do IV kategorii

o przekroju prostok±tnym lub trapezowym o wymiarach: głębokość rowu do

1,5 m szerokość rowu do 0,6 m

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA:

Nośnik podstawowy - ciągnik gąsienicowy

Masa koparki - 25 t

Moc silnika napędowego - 165 kW

Prędkość transportowa - do 9,6 km/h

Możliwość kopania pod stok o k±cie nachylenia równym - 10 stopni

Długość całkowita - 9750 mm

Długość nośnika - 4760 mm

Szerokość nośnika - 2800 mm

Nominalna liczba obrotów koła - 14 obr/min

Liczba czerpaków - 12 szt

Pojemność czerpaka - 50 dcm3

Ilość przenośników taśmowych - 2 szt

Szerokość taśmy przenośnika - 600 mm

Obsługa - 2 osoby

Transporter Rozpoznania Inżynieryjnego

Transporter rozpoznania inżynieryjnego jest przeznaczony dla drużyny saperów realizującej zadania w zakresie :

- rozpoznania zapór minowych oraz wykonywania, oznakowania i poszerzenia w nich przejść

- wykonywania przejść w zaporach fortyfikacyjnych

- wykonywania prac minerskich i niszczeń

- wykonywania specjalistycznych prac inżynieryjnych

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA:

Pojazd bazowy - MTLB

Masa - 13140 kg

Załoga - 9 osób

Max. prędkość - 60 km/h

Długość - 6,94 m

Wysokość - 2,5 m

Szerokość - 3,0 m

Zasięg jazdy - 500 km

Pokonywanie przeszkód wodnych - 6,0 km/h

WYPOSAŻENIE SPECJALNE :

- sprzęt do rozpoznawania i pokonywania zapór minowych

- zestaw do oznakowania przejść

- materiały wybuchowe (trotyl-40kg, PMW8-40kg, ŁW-1/2m-80 szt)

- ładunki kumulacyjne (ŁK-5/300 - 5kpl, ŁK-W/60 - 5kpl )

- środki inicjujące

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin