czas przeszły dla klasy czwartej.docx

(19 KB) Pobierz

Konspekt lekcji dla klasy czwartej

 

Temat:

Czas przeszły czasowników

 

 

 

Cel dydaktyczny:   Przypomnienie wiadomości o czasowniku, umiejętność zapisywania i odróżniania czasowników w czasie przeszłym, wprowadzenie wiadomości o rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym

Metoda: mapa mentalna (rysunek na tablicy) ćwiczenia praktyczne z całą klasą, praca z zeszytem ćwiczeń,

Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń

 

Przebieg lekcji

 

1.      Zapisanie na tablicy tematu.

2.      Krótkie powtórzenie wiadomości o czasowniku : kilka pytań do uczniów:

- Co to jest czasownik?

- Na jakie pytania odpowiada?

- Jakie znacie przykłady czasowników? (zapisanie na tablicy)  4min.

     3. Wspólne wykonanie ćwiczenia 1./s.43. Zapisanie na tablicy zdań:

 

W starożytnym Egipcie.....................   (rządzi, rządził) faraon.

Egipcjanie....................... (budowali, zbudują) piramidy, czyli ogromne grobowce faraonów.

(wynajdą, wynaleźli) ...........................  pismo obrazkowe zwane hieroglifami.  11 min.

 

     4.Wprowadzenie nowej wiadomości. Zapisuję na tablicy, a uczniowie w zeszytach.    Podkreślam końcówki czasowników.

 

Czasowniki w czasie przeszłym informują, że czynności odbywały się w przeszłości.

 

Widziałem piramidy.                             Michał zwiedził stolicę Egiptu.

 

Proszę uczniów o podanie formy bezosobowej tych czasowników oraz formy czasu teraźniejszego. Zapisuję te formy na tablicy.                                                7 min.

 

5. Ćwiczenie utrwalające

 

Wykonanie ćwiczenia 2./s.43, zapisanie zdania na tablicy.

Uczniowie mają wybrać czasowniki w czasie przeszłym i uzupełnić nimi zdanie

 

Spałem, siedzę, odpoczywam, bawiłem się , wyjadę, czytałem, pisałem

 

Wczoraj ................... ,...................... ,..................... ,.....................

 

6. Wprowadzenie nowej wiadomości, uczniowie przepisują ramkę do zeszytu:

 

W czasie przeszłym czasowniki odmieniają się przez osoby, liczby i rodzaje.

           

  

Liczba pojedyncza

               Rodzaj męski                  rodzaj żeński               rodzaj nijaki     

 

Os. (ja)      leżałem                      leżałam                                _____

Os. (ty)     leżałeś                          leżałaś                                   _____

Os.(on)     leżał                      (ona) leżała                          (ono) leżało

 

Liczba mnoga

 

Rodzaj męskoosobowy                         rodzaj niemęskoosobowy

 

Os.(my) leżeliśmy                                leżałyśmy

Os.(wy)  leżeliście                                leżałyście

Os. (oni    leżeli                                      leżały

 

Piszę na tablicy wyraz wziąć i pytam uczniów jak by odmienili przez osoby wyraz wziąć . Zapisuję odmianę na tablicy.

7. Ćwiczenia utrwalające

Wspólne wykonanie polecenia 5./45.

Uczniowie dopisują do podanych rzeczowników czasowniki w czasie przeszłym w odpowiednim rodzaju.

 

odpoczywały, odpoczywał, odpoczywała, odpoczywali, odpoczywało.

 

Kierowca _____________           Zawodniczki________________

Mężczyźni_____________

Niemowlę ____________

Kobieta ______________

 

* Wspólne wykonanie ćwiczenia 6./45

Uczniowie maja określić liczbę i rodzaj czasowników. Wprowadzenie skrótów na określenie rodzajów.

 

Morze szumiało.                l. __________________  r. __________

Dziewczęta się opalały.    l. ___________________ r. __________

Chłopcy biegali.               l___________________ r. __________

Ratownik  gwizdał.          l.  ___________________ r.  __________

Gwiazda błyszczała          l.  ___________________ r. __________

 

 

8. Wprowadzenie nowej wiadomości.

* Uczniowie zapisują w zeszytach.

Jeżeli w grupie wykonawców czynności są sami mężczyźni (chłopcy) lub przynajmniej jeden mężczyzna (chłopiec) używamy wtedy czasowników w rodzaju męskoosobowym.

 

Chłopcy wygrali

Mama i tata przyszli.

 

Jeżeli grupa składa się z samych kobiet (dziewcząt), zwierząt, roślin, rzeczy, to używamy wtedy czasowników w rodzaju niemęskoosobowym.

 

Koleżanki przyszły

Psy biegały

Drzewa urosły

Samochody przejeżdżały

 

* Rysuję na tablicy mapę mentalną. Pod strzałkami rysuję przykładowe zbiory symbolicznych osób lub rzeczy i osób.

 







Rodzaj męskoosobowy                               rodzaj niemęskoosobowy











 

 



 





 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

* Wykonanie ćwiczenia 10. Z użyciem rysunku na tablicy.

 

Dwie znudzone żaby (grać) ______ ___   dziś w warcaby.

Aż cztery fryzjerki (zaplatać)______ _______      warkocz Elki.

Podczas sztormu marynarze (mieć)___________ bardzo blade twarze.

 

 

9. Podsumowanie lekcji.  Polecam uczniom podać kilka wyrazów w czasie przeszłym, kiedy mówimy o rodzaju męskoosobowym i niemęskoosobowym, form w jakiej liczbie dotyczą.

10. Praca domowa: ćwiczenie 4/ 44;  7/45; 9, 11/ 47.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin