MANU SUTRY wiersze 1-45.doc

(34 KB) Pobierz
MANU SUTRY

MANU SUTRY

I.


(wiersze 1-45)

 

              Wielcy mędrcy przystąpili do Manu, siedzącego ze skupionym umysłem i uczciwszy Go odpowiednio, powiedzieli:
Racz nam, o Boski, oznajmić dokładnie i w należytym porządku święte prawa każdej z [czterech głównych] warn (grup społecznych), oraz warn pośrednich:
Jedynie Ty bowiem, o Panie, w całym tym zrządzeniu Samoistniejącego (Swajambhu), Który jest niepoznawalny i niezgłębiony, znasz  [ich] cel i obrzędy - oraz masz wiedzę o duszy."
              Zapytany tak przez szlachetnych, wielkich mędrców, ten, którego moc jest niezmierzona, oddał im odpowienio cześć po czym odparł: "Posłuchajcie!
To [wszechświat] istniało w postaci Ciemności, niedostrzegalnej, pozbawionej wyróżniających cech, niedosiężnej rozumem, niepoznawalnej, jakby pogrążonej całkowicie w głębokim śnie.
Potem Samoistniejący (sam Swajambhu), niedostrzegalny, sprawiając, że wielkie pierwiastki i reszta stały się dostrzegalne, pojawił się z nieodpartą mocą, rozpraszając tę ciemność.
On, którego postrzega się narządem wewnętrznym, subtelny, niedostrzegalny i wieczny, On, który zawiera w Sobie wszystkie stworzone istoty i jest niepojęty, zajaśniał sam z Siebie.
Pragnąć wytworzyć z Własnego ciała rożnego rodzaju istoty, stworzył najpierw myślą wody i umieścił w nich Swe nasienie. Stało się złotym jajem, równym w blasku słońcu, w nim (jaju) On Sam został zrodzony jako Brahman, przodek całego tego świata.
Wody są nazywane narah; wody są zaprawdę potomstwem Nary; ponieważ były Jego pierwszą siedzibą (ajana), jest nazywany: Narajana.
Z tej przyczyny, która jest niedostrzegalna, wieczna i zarówno rzeczywista jak i nierzeczywista, został wytworzony ten mężczyzna (Puruśa), który jest słynny w świecie - Brahman.
Ów Boski przebywał w tamtym jaju przez cały rok, później sam, swoją myślą, podzielił jej na dwie połowy.
I z tych dwóch połów ukształtował niebo i ziemię, zaś pomiędzy nimi obszar pośredni, osiem punktów horyzontu oraz wieczną siedzibę wód.
Z Siebie samego (atmanah) wyciągnął też umysł, który jest zarazem rzeczywisty i nierzeczywisty, z umysłu podobnie wyciągnął samolubstwo (egoizm), które ma funkcję samoświadomości, wyniosłe.
Ponadto tę wspaniałą - duszę - oraz wszystko co jest pod działaniem trzech cech (gun) i kolejno, pięć narządów postrzegających obiekty wrażeń.                                                                             
Ale wszystkie istoty stworzył, łącząc drobniutkie cząstki równo sześciu wymienionych rzeczy, posiadających niezmierzoną moc, z cząsteczkami samego Siebie.
Ponieważ te sześć (rodzajów) drobniutkich cząstek, tworzących ciało, wchodzi (a-sri) w te (stworzenia), dlatego mądrzy nazywają to ciało śarira.
W to wchodzą te wielkie pierwiastki, wraz z ich działaniami oraz umysł, ten co kształtuje poprzez swe drobniutkie części wszystkie żywe istoty - ten, co jest niezniszczalny.
Ale z tych drobniutkich, (kształtujących) ciało cząsteczek tych siedmiu bardzo potężnych Puruśów, powstaje to (ten świat) - przemijający z wiecznego, (niezniszczalnego).
Spośród nich każdy następny (pierwiastek) nabywa cech tego poprzedzającego go i stosownie do tego, jakie miejsce (w tym ciągu pierwiastków) każdy z nich zajmuje, tyle cech mówi się że posiada.
Ale na początku On wyznaczył wszystkim (storzonym istotom) ich różne nazwy, działania i warunki, nawet według słów Wedy.
On, Pan, stworzył również klasę Dewów (Bóstw), którzy są obdarzeni życiem i których istotą jest działanie; oraz subtelną klasę Sadhjów, oraz wieczną ofiarę. [składaną].
Ale z Agni (ognia), Waju (wiatru) i Suurji (słońca) wyciągnął trojaką, wieczną Wedę, nazywaną Rik, Jadźus i Saman, dla należytego wykonywania tej ofiary.
Czas i jednostki czasu, dwory ksieżycowe i planety, rzeki, oceany, góry, równiny i nierówną ziemię;

Surowość, mowę, przyjemność, pragnienie i gniew - całe to stworzenie wytworzył w ten sposób, ponieważ zapragnął powołać te byty do istnienia.
Ponadto, dla rozróżnienia działań, oddzielił zasługę od winy i sprawił, że stworzenia zostały dotknięte parami (przeciwieństw), takimi jak ból i przyjemność.

------------------------
27. Ale z tych drobnych nietrwałych cząsteczek tych pięciu, które zostały wspomniane, ten cały (świat) został ukształtowany w odpowiednim porządku.
28. Ale do jakiego trybu działania Pan wyznaczył najpierw  każdy (rodzaj istot), tylko takie ów odruchowo przyjął w każdym następnym stworzeniu.
29. Cokolwiek wyznaczył każdemu podczas Stwarzania szkodliwość czy nieszkodliwość, łagodność czy dzikość, snotę czy grzech, prawdę czy kłamstwo, to przylgnęło odruchowo  do tego.
30. Podobnie jak podczas zmiany pór roku każda pora dobrowolnie przybiera swe wyróżniające oznaki, tak też cielesne istoty - swoją drogę postępowania.
31. Ale przez wzgląd na dobrobyt światów sprawił, że Brahmana, Kśatrija, Wajśa i Śudra wyszli z Jego (odpowiednio) ust, Jego ramion, Jego ud i Jego stóp.
32. Podzieliwszy Swe włąsne ciało, Pan stał się pół-mężczyzną, pół-kobietą; z tej (kobiety) zrodził Wiraga.
33. Ale wiedz, że ja, o najświętsi z  podwójnie urodzonych, jestem stwórcą tego całego (świata); (ja,) którego ów mężczyzna, Wirag, Sam zrodził, dokonawszy wcześniej surowych pokut.
34. Potem ja, pragnąc zrodzić stworzone istoty, przeprowadziłem bardzo trudne pokuty i powołałem do istnienia dziesięciu wielkich Mędrców, Panów stworzonych istot - (byli to)
35. Mariki, Atri, Angiras, Pulastja, Pulaha, Kratu, Praketas, Wasisztha, Bhrigu i Narada.
36. Oni stworzyli siedmiu innych Manu o wielkiej jasności, Dewów (Bóstwa) i rodzaje Dewów oraz wielkich Mędrców o niezmierzonej mocy,

37. Jakśów (sługi Kuwery), (diabłów, znanych pod nazwą) Rakśasów i Piśaków, Gandharwów (muzyków Dewów), Apsary (tancerki Dewów), Asurów, (wężowe Bóstwa) Nagów i Sarpów;  Suparnów ( Ptasie Bóstwa) i różne rodzaje duchów przodków.
38. Błyskawice, pioruny i chmury, niedoskonałe  (rohita) i doskonałe tęcze, spadające meteory, ponadnaturalne hałasy, komety i niebiańskie światła różnych rodzajów.
39. Kinnarów (o twarzach końskich), małpy, ryby, ptaki różnego rodzaju, bydło, jelenie i sarny, ludzi oraz zwierzęta mięsożerne o dwóch rzędach zębów.
40. Małe i duże robaki oraz żuki, ćmy, wszy, muchy, pluskwa, wszystkie żądlące i gryzące owady oraz różne rodzaje nieruchomych rzeczy.
41. Tak oto zostało to wszystko, zarówno nieruchome jak i ruchome, wytworzone przez tych Szlachetnych, za pomocą surowych pokut i na mój rozkaz, (każda istota) stosownie do swych działań.
42. Ale jakikolwiek czyn jest przypisywany poniższym stworzeniom, prawdziwie to wam oświadczę, powiem też o ich porządku odnośnie rodzenia się.
43. Bydło, sarny i jelenie, zwierzęta mięsożerne o dwóch rzędach zębów, Rakśasowie, Piśakowie i ludzie są rodzeni z macicy (łona).
44. Z jaj rodzą się ptaki, węże, krokodyle, ryby, żółwie oraz podobne lądowe i wodne )zwierzęta). 
45. Z gorącej wilgoci [a więc w takim środowisku] powstają owady żądlące i gryzące, wszy, muchy, robaki i wszystkie inne tego rodzaju, które są wytwarzane przez ciepło.

             

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin