Świat przekształca się w globalny organizm gospodarczy, ważnym czynnikiem determinującym tego zjawiska jest informatyzacja gospodarki. Zmienia się charakter oferowanych prac – coraz mniej potrzebne są zdolności manualne pracownika czy też jego siła fizyczna. Występuje coraz większe zapotrzebowanie na prace usługowe w stosunku do procesów wytwórczych. Pierwszorzędnego znaczenia zaczynają nabierać potrzeby socjologiczne i psychologiczne pracowników. Sugeruje się również konieczność odejścia od koncepcji „masowa produkcja – masowa konsumpcja”. „Ilość” ma przekształcać się w „jakość”.
Alternatywna koncepcja rynku – B. Arthur, K. Arrow, P. Krugman, S. Kauffman:
Rynek opisują oni następująco:
· Pomiędzy duża liczbą niezależnych agentów zachodzą pozytywne sprzężenia zwrotne;
· Istnieje możliwość występowania wzrastających przychodów krańcowych
· Istnieje możliwość ewolucyjnego, a nie linearnego zachodzenia procesów
· Występuje zależność zdarzeń
Total Quality Management (TQM)-Kompleksowe zarządzanie jakością)
Bezpośrednia przyczyna pojawienia się TQM – chęć obniżenia kosztów, podniesienia jakości pracy, produktów i usług oraz skrócenia cyklów produkcyjnych.
Należy zapobiegać wytwarzaniu produktów nie spełniających wymagań i oczekiwań klientów. Główne cechy funkcjonalne produktu: niezawodność, zgodność, trwałość, łatwość obsługi, estetyka, postrzegana jakość – opinia klienta.
TQM to też proces ciągłego doskonalenia (CIP), wywodzący się z metody Kaizen, czyli nigdy nie kończących się wielu drobnych zmian, udoskonaleń.
Wyznaczniki koncepcji TQM:
1) Cykl podstawowych operacji menedżera (Drucker):
a) Wyznaczanie celu
b) Organizowanie
c) Motywowanie i informowanie
d) Pomiar
e) Rozwój personelu
2) Ciągłe doskonalenie – koło Deminga
->działanie->planowanie->wykonanie->kontrola->(w okręgu, następują po sobie w cyklu ciągłych działań-str.395)
3) „Burza mózgów”(przebieg-patrz ćwiczeniaJ)
4) Koncentracja na doskonaleniu głównego procesu, kompleksowe doskonalenie procesów, a nie funkcji w przedsiębiorstwie
5) Benchmarking – porównywanie wybranych obszarów analizowanego przedsiębiorstwa z tymi samymi obszarami w innych organizacjach.
Etapy:
a) Planowanie
b) Analiza(określenie luk konkurencyjnych, prognoza przyszłej wydajności)
c) Integracja
d) Realizacja
Gwałtowne i radykalne przeprojektowanie strategii firmy, systemów w niej funkcjonujących, prowadzonej polityki przedsiębiorstwa, struktury organizacyjnej oraz procesu tworzenia wartości dodanej oraz wartości istotnej dla klienta. Celem tych zmian jest optymalizacja przepływu dóbr, wkładu pracy oraz wzrostu produktywności i sprawności całej organizacji.
rodzaj zmian w organizacji, pozwalający osiągnąć radykalną zmianę w prowadzeniu pomiaru kosztów, serwisu, jakości i czasochłonności procesów poprzez zastosowanie właściwych technik i narzędzi, zorientowanych na procesach istotnych z punktu widzenia klienta.
Wyznaczniki BPR:
· Konkurencja
· Klient
· Zmiany
· Czas
· Koszty
· Jakość
· Zadowolenie klienta
Etapy dotyczące roli procesów w zarządzaniu radykalnymi zmianami:
I Zidentyfikowanie głównych procesów charakterystycznych dla każdego przedsiębiorstwa
II Zapewnienie, że wszyscy pracownicy firmy zrozumieją, czym są procesy
III Stworzenie systemu mierzenia efektywności procesów (określić kryteria i miary sukcesu)
IV Aktywne zarządzanie procesami
W momencie reengineeringu zachodzą następujące zmiany: zmieniają się stanowiska pracy oraz ludzie, którzy mają je zajmować, zmieniają się ich stosunki z menedżerami, ścieżki ich karier, sposoby oceniania i wynagradzania pracowników; zmienia się też rola kadry kierowniczej, sposób ich myślenia, wartości i poglądy.
Fazy reengineeringu:
I Gotowość do zmian
II Diagnoza istniejącego procesu
III Przeprojektowanie procesu
IV Przejście do nowego projektu
Podmioty dokonujące reengineeringu. Role
· Lider - gł. dyrektor
· Właściciel procesu – menedżer odpowiedzialny za dany proces
· Zespół reengineeringu
· Komitet sterujący – polityka działania
· Car reeingineering – osoba odpowiedzialna za rozwój technik i narzędzi reengineeringu w firmie oraz za synchronizację poszczególnych projektów.
Zespół reengineeringu
^
|
Komitet sterujący ->Właściciel procesu<- car reengineeringu
Lider
{do 11.3.7, od tego podrozdziału ma Gosia KrukJ)
gusho