teorie(1).pdf

(105 KB) Pobierz
QPrint
WSPìýCZESNE TEORIE ZDOLNOĺCI
TRìJPIERĺCIENIOWY MODEL ZDOLNOĺCI JOSEPHA S. RENZULLIEGO
U osb wybitnie zdolnych wystħpuje Ļcisþa interakcja miħdzy trzema zespoþami cech:
- ponadprzeciħtnĢ inteligencjĢ lub ponadprzeciħtnymi uzdolnieniami kierunkowymi
(np. kompozytorskie, baletowe, rzeŅbiarskie, naukowe),
- wysokim stopniem zaangaŇowania w zadanie,
- wysokim poziomem zdolnoĻci twrczych (dywergencyjncych).
Uzdolnienia kierunkowe Î umoŇliwiajĢ specjalny rodzaj aktywnoĻci. MoŇna je podzielię na
jeszcze bardziej specyficzne. ZwiĢzane sĢ one z wyŇszĢ niŇ przeciħtna inteligencjĢ.
ZaangaŇowanie Î wykonywanie zadaı zwiĢzane jest z takimi wþaĻciwoĻciami osobowoĻci
jak:
- motywacja,
- fascynacja,
- uporczywoĻę,
- wytrzymaþoĻę,
- ciħŇka praca,
- samozaparcie w ęwiczeniach,
- pewnoĻę siebie,
- wiara w swoje zdolnoĻci,
- wiara w wykonywana pracħ.
ZdolnoĻci twrcze:
- pþynnoĻę, giħtkoĻę, oryginalnoĻę myĻlenia,
- ciekawoĻę badawcza,
- poszukiwanie przygd i gier umysþowych,
- preferencja ryzyka w myĻleniu i dziaþaniu,
- wraŇliwoĻę na szczegþy,
- estetyzm w rozwiĢzywaniu problemw,
- gotowoĻę na odbir bodŅcw zewnħtrznych,
- tworzenie wþasnych idei,
- wraŇliwoĻę na odczucia.
Inteligencja, uzdolnienia kierunkowe oraz twrczoĻę (zdolnoĻci dywergencyjne) decydujĢ
o jakoĻci i poziomie wytworw oraz dziaþania. Czynnik ázaangaŇowanie w pracħÑ umoŇliwia
twrcze dziaþanie.
Rys. 1. TrjpierĻcieniowy model zdolnoĻci J. S. Renzulliego.
314260695.006.png 314260695.007.png
WIELOCZYNNIKOWY MODLE ZDOLNOĺCI FRANZA MONKSA
Rozwj zdolnoĻci jest wynikiem interakcji takich podstawowych czynnikw jak:
- uzdolnienia oglne i uzdolnienia specjalne,
- czynniki motywacyjne i osobowoĻciowe,
- Ļrodowisko (rodzina, szkoþa, grupa rwieĻnicza).
W przypadku, gdy ktryĻ z czynnikw nie wspþdziaþa z pozostaþymi wystħpuje utrudnienie
bĢdŅ hamowanie rozwoju zdolnoĻci.
Rys. 2. Wieloczynnikowy model zdolnoĻci F. Monksa.
MODEL ZDOLNOĺCI ABRAHAMA J. TANNENBAUMA
Wybitne zdolnoĻci pojawiajĢ siħ w efekcie interakcji nastħpujĢcych piħciu czynnikw:
- zdolnoĻci oglne,
- uzdolnienia kierunkowe,
- czynniki Ļrodowiskowe,
- cechy osobowoĻci (temperament, emocjonalnoĻci, itp.),
- czynnik áprzypadkuÑ.
Rys. 3. Model zdolnoĻci A. J. Tannenbauma.
314260695.008.png 314260695.009.png
KOINCYDENTALNA TEORIA ZDOLNOĺCI DAWIDA H. FELDMANA
Rozwj zdolnoĻci, zwþaszcza wybitnych uzdolnieı, uwarunkowany jest wieloma czynnikami
(áwektoramiÑ). Wektory te zwiĢzane sĢ z:
- biologicznym wyposaŇeniem organizmu,
- indywidualnymi warunkami psychologicznymi,
- kondycjĢ fizycznĢ jednostki (higiena, odŇywianie),
- kontekstem rodzinnym (liczba dzieci, kolejnoĻę urodzeı, tradycje rodzinne),
- kontekstem kulturowym,
- miejscem zamieszkania (miasto, wieĻ),
- sytuacjĢ ekonomicznĢ,
- sytuacjĢ politycznĢ,
- systemami edukacyjnymi,
- systemami religijnymi i Ļwieckimi.
WaŇnĢ rolħ odgrywajĢ takŇe wydarzenia przypadkowe mogĢce mieę wpþyw na Ňycie
i twrczoĻę osoby uzdolnionej.
Istotnymi warunkami sprzyjajĢcymi rozwojowi wybitnych zdolnoĻci sĢ takŇe:
- gþħbokie zainteresowanie,
- zdobywanie wiedzy,
- rozwijanie umiejħtnoĻci w zakresie wybranej dyscypliny.
Rys. 4. Wektory koincydentalnych siþ D. H. Feldmana.
314260695.001.png
MODEL ROZWOJU UZDOLNIEİ DAWIDA H. FEDMANA /MODEL U Î U/
Rozwj jednostki polega na przechodzeniu przez kolejne stadia (áregionyÑ) od poziomu
Uniwersalnego do poziomu Unikatowego.
Etap rozwoju
Charakterystyka
Etap uniwersalny - U
Dotyczy rozwoju kaŇdego dziecka. PodstawĢ
tej fazy jest wyposaŇenie biologiczne. Na jego
bazie rozwijajĢ siħ zdolnoĻci myĻlenia
logicznego. Istotne znaczenie ma takŇe
Ļrodowisko zewnħtrzne (spoþeczne).
Etap przyswajania kultury Î Inkulturacja - C
Jednostka uczy siħ wartoĻci wytwarzanych
przez ludzi z danego krħgu kulturowego.
Etap wyboru dziedziny Î D - B
Jednostka osiĢga doskonaþoĻę w wybranej
przez siebie dyscyplinie. Jest to etap dostħpny
znacznie mniejszej liczbie osb. Jednostka
uczy siħ pewnych specyficznych umiejħtnoĻci
zwiĢzanych z konkretnĢ dyscyplinĢ.
Jednostka wybiera wĢskĢ, ukierunkowanĢ
specjalizacjħ zwiĢzanĢ z jej zdolnoĻciami
i talentami (ácudowne dzieciÑ, doroĻli
o bardzo wĢskich specjalizacjach).
Etap idiosynkratyczny - I
Kraıcowe stadium rozwoju uzdolnieı
kierunkowych. Jednostki osiĢgajĢc ten etap sĢ
twrcze Î wytwarzajĢ idee, wartoĻci,
koncepcje.
Etap unikatowy - UQ
Rys. 5. Model rozwoju jednostki U-U D. H. Feldmana.
314260695.002.png 314260695.003.png 314260695.004.png 314260695.005.png
PIRAMIDA TALENTU JANE PIIRTO
OsobowoĻę stanowi bazħ umoŇliwiajĢcĢ rozwj uzdolnieı czþowieka. Do cech osobowoĻci
waŇnych dla rozwoju talentu naleŇĢ m.in.:
- odczucia,
- intuicja,
- tolerancja na rŇnorodnoĻę,
- myĻlenie twrcze,
- wyobraŅnia,
- pasja,
- uporczywoĻę.
ZdolnoĻci intelektualne potrzebne do funkcjonowania w konkretnej dyscyplinie aktywnoĻci
mieszczĢ siħ w obszarze IQ = 90 Î 180.
Uzdolnienia kierunkowe to np. muzyczne, teatralne, matematyczne, itp.
áSþoıcaÑ oĻwietlajĢce talent to:
- dom,
- szkoþa,
- wsplnota i kultura,
- rŇnice pþci,
- dziedzicznoĻę,
- przypadek.
DziaþajĢ one jako stymulatory albo inhibitory rozwoju.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin