Pańća-Brahmopaniśad.rtf

(7 KB) Pobierz

Pańća Brahmopaniśad
 



Aum ! Niech On chroni nas obu, niech On karmi nas obu
Obyśmy pracowali wspólnie z wielką energią, 
Niech nasza nauka będzie żywa i wydajna,
Obyśmy nie spierali się (ani nie nienawidzili się nawzajem) 

Om ! Niech będzie pokój we mnie!
Niech będzie pokój w moim środowisku! 

Niech będzie pokój wśród sił, które oddziaływują na mnie!

Mędrzec Pippaalada spytał Bhagawaana Iśwarę, “O Boże - Który pojawił się pierwszy?"

Na to Bhagawaan Maheśwara odparł :

Para Brahma przybrał, etapami, postać Sathjodźatha, Aghora, Wamadewa, Thathpuruśa i Iśana. 1

Sathjodźatha jest obliczem (aspektem) ziemi i jest słońcem, (Boginią) Lakśmi Dewii, Brahmą, Literą AUM, Rig Wedą, Gaarhapathjagnim (ogniem domowego ogniska), Mantrami, Saptha Swarami (siedmioma nutami) barwą żółtą. Daje wszystko czego się pragnie. 2

Aghora jest obliczem (aspektem) wody oraz księżycem, (Boginią) Parwathi Dewii, Jadźur Wedą, niebieską barwą chmury, Dakśinaagnim (ogniem południa) i 50 literami. Wypędza wszystkie grzechy, niszczy wszystko co jest złe i obdarza bogactwami. 3

Waamadewa daje wielką wiedzę i nszczy wszystkie grzechy. Jest to oblicze (aspekt) ognia, jest światłami dziesiątków milionów słońc, Sama Wedą, ośmioma rodzajami pieśni, odważnym tonem, Aahawaniijaagnim, mocą wiedzy, mocą do niszczenia i lekko czarniawą barwą białą. Daje pełną świadomość, rozpostarł się na wszystkie trzy światy, rządzi wszystkimi trzema światami i obdarza wszelkiego rodzaju szczęściem oraz skutakmi z dokonanego działania. 4

Thathpuruśa jest z ośmioma literami (Aa, Ka, Ća, Ta, Tha, Pa, Ja, Sa) i jest w 8-płatkowym lotosie, i zwykle jest otoczony powietrzem. Ma pięć ogni, ochrania skutki Mantr, uosobienie 50 spółgłosek, ma postać Atharwa Wedy, jest przywódcą kilkudziesięciu milionów Ganów, ma kształt, który jest niesłychanie duży, czerwonej barwy, daje wszystko o co się poprosi, lekarstwo na zmartwienie i choroby oraz korzeń (podstawę) Sriśthi (stworzenia), Sthithi (podtrzymanie) i Laja (połączenie w jedno). Jest to podstawa wszelkich sił. Jest to Thuriija, co jest ponad trzema powszechnymi stanami i jest tym, co jest określane jako Brahmam.  Jest czczony przez  Brahmę, Siwę i Wisznu. Jest tą filozofią, z której pochodzą wszystkie inne. 5

Powinieneś zrozumieć, że Iśana jest świadkiem dla inteligencji i Ożywiającym mózg. Jest to oblicze (aspekt) nieba i nie można Tego zobaczyć. Jest ozdobiony dźwiękiem Aum. Ma kształt wszystkich Dewów. Jest pokojowy. Jest to Aa i zajmuje czołowe miejsce wśród samogłosek.  Jest to postać Pańća Brahmy, Która jest wszędzie i ożywia pięć działań- stwarzanie, podtrzymywanie, niszczenie, znikanie i błogosławienie. Skrywa w Sobie Pańća Brahmy i istnieje jako Sam(o) oraz świeci ponad Pańca Brahmami, Swoim światłem. Świeci na początku, w srodku i na końcu bez żadnego powodu przyczynowego. 

Wszyscy ci Dewowie, którzy są odrętwiali ułudą Maheśwary nie zrozumieliby odpowiednio, że Mahadewa, Który jest  nauczycielem wszechświata, jest przyczyną wszystkich przyczyn. Jego kształt nie pojawia się oczom. Ten świat jaśnieje z powodu tego Parathpara Puruśy, w Którym ten świat istnieje. Łączy się on w jedność z Nim. To oblicze (aspekt) Iśana, jest Para Brahmamem, Który jest górną granicą pokoju. Wiedza o tym, że jest się Para Brahmamem oraz powstanie Sathjo Dźatam (narodzin prawdy) to Para Brahmam. Wszystko co się widzi lub słyszy, to dusza Para Brahmama.  6

To istnienie w pięciu kształtach jast nazywane Brahma Karja (działalność). Po zrozumieniu Brahma Karji, doceniony zostaje Iśana. Uświadomiwszy [?] w swym duchu wszystko, co powstaje z Para Brahmama, mądry człowiek doświadcza i rozumie, że "To jestem ja" i staje się Brahmamem, jak również bezśmiertnym. Nie ulega żadnej wątpliwości, że te, kto rozumie tego Brahmama, zostaje uwolniony (wyzwolony).

Powinno się śpiewać Pańćakśara Mantrę, od Na do Ja (Namasiwaaja), która postać pięciu liter i jest ciałem Siwy. Po zrozumieniu filozofii ducha Pańća Brahmy należy pojąć, że każda postać jest postacią tych pięciu. Ten, kto zgłębia tę wiedzę o duchu Pańća Brahmy będzie sam jaśniał jako Pańća Brahma. Ta Upaniśada mówi, że Bhagawaan Siwa, Który obdarowuje jednostce wybawieniem od tego codziennego życia świata, istnieje jako świadek, bez różnicowania, w sercu każdego stworzenia i jest zwany Hrudajam (Istniejącym w środku).

Aum ! Niech On chroni nas obu, niech On karmi nas obu
Obyśmy pracowali wspólnie z wielką energią, 
Niech nasza nauka będzie żywa i wydajna,
Obyśmy nie spierali się (ani nie nienawidzili się nawzajem) 

Om ! Niech będzie pokój we mnie!
Niech będzie pokój w moim środowisku!

Niech będzie pokój wśród sił, które oddziaływują na mnie!

Tu kończy się Panća-Brahmopaniśad, należąca do Kriszna-Jadźur-Wedy.

 

----------------------------------------------

 

Na angielski przełożył P. R. Ramachander
                            Upowszechnione przez celextel.org, a później przez www.astrojyoti.com

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin