Tilt & Shift - obiektyw do zadań specjalnych.pdf

(557 KB) Pobierz
427475456 UNPDF
Tilt & Shift - obiektyw do zadań specjalnych
Tilt-shift technika fotograficzna do której używane są obiektywy z możliwością przesunięcia osi
optycznej, dzięki temu można zarządzać perspektywą na zdjęciu. Przy pomocy operacji tilt
("pochylenie" w polskiej nomenklaturze fotograficznej) możliwy jest obrót płaszczyzny ostrości,
a dzięki operacji shift ("przesunięcie") zmiana punktu będącego środkiem perspektywy na zdjęciu.
Głównym zastosowaniem obiektywów tilt - shift jest średnio- i wielkoformatowa fotografia architektury
(operacje t&s umożliwiają objęcie głębią ostrości całej płaszczyzny budynku oraz uniknięcie efektu
"walących się ścian"). Za pomocą obiektywów tilt - shift można też uzyskać specyficzny efekt makiety,
polegający na takim obróceniu płaszczyzny ostrości aby zminimalizować głębię ostrości i skupić ją na
pojedynczym obiekcie w środku kadru.
Gdyby kto ogłosił kiedy konkurs na najdziwniejszy obiektyw wiata , zwycizca byłby tylko jeden.
Bezdyskusyjnie wygrałaby konstrukcja optyczna typu Tilt & Shift, umożliwiająca - jak sama
nazwa wskazuje - pokłon oraz przesunicie osi optycznej.
o pewnocią nie ą obiektywy, które naled można w torbie otograicnej precitnego
użytkownika lutranki. Wikod oób ajmujących i
fotograią hobbytycnie nigdy nie miała ich w rku, a
pora cd tej wikoci mogła nawet o nich nie łyed.
I w sumie... nie ma i cemu diwid - „ szkła" typu Tilt--
Shift ą awycaj drogie, radko potykane i w dodatku
niezbyt przyjemne w obłude (ocywicie jeli
pryjemnod deiniujemy jako atrymanie i na
ułamek ekundy, ybkie automatycne utawienie
otroci, ptryknicie otograii i dogonienie grupy
wycieczkowej). Rzadkie, nieznane, wreszcie... niedoceniane. Absolutnie niełunie... Mało kto
zdaje sobie praw, jak niewykłe eekty można diki nim uykad. Ocywicie można próbowad
podrobid je w jakim programie graicnym, ale wiecie, jak to jet podróbkami...
427475456.009.png 427475456.010.png
Shift, czyli sprowadzanie do pionu
Zasada jest prosta - jeli chcemy, aby pionowe linie na
zdjciu były pionowe naprawd (czyli równoległe wzgldem
siebie), O optyczna obiektywu musi byd ustawiona do nich
idealnie prostopadle. W praktyce czsto jest z tym problem,
zwłaszcza jeli chcemy objąd w kadrze wysokie budynki. Aby to
zrobid, unosimy aparat do góry, a w konsekwencji na zdjciu
powstaje klasyczny efekt „walących si cian", czyli linii
zbiegających si ku górze.
Przesunicie osi optycznej obiektywu (Shift) pozwala tego
uniknąd, przy czym tak naprawd jest to efekt nie jednej, ale dwóch jego szczególnych właciwoci.
Pierwsza to (widoczna z zewnątrz) możliwod przesunicia czci tubusu obiektywu z zachowaniem
prostopadłoci jego osi optycznej wzgldem fotografowanego obiektu. Dziki temu matryca
aparatu pobiera wiatło z innej (np. górnej) czci koła obrazowego obiektywu.
I tu dochodzimy do drugiej niezwykłej właciwoci tego typu obiektywów - jak łatwo si
domylid, to koło musi byd wic znacznie wiksze niż normalnie. Czysto teoretycznie - jeli
dokonalibymy takiego przesunicia w zwykłym obiektywie, otrzymalibymy na fragmencie zdjcia
zupełnie czarny, a przynajmniej bardzo ciemny obszar - po prostu normalne obiektywy mają koło
obrazowe dostosowane wyłącznie do rozmiaru danej matrycy. W przypadku Tilt-Shiftów jest
inaczej.
Co ciekawe, ta funkcja może byd wykorzystywana nie tylko przy wykonywaniu zdjd architektury.
W fotografii krajobrazowej popularne jest np. wykonywanie dwóch ujd z Shiftem w lewo i w
prawo, a nastpnie łączenie ich w programie do tworzenia panoram. Dziki temu całkowity kąt
widzenia obiektywu w poziomie jest dodatkowo powikszony, i to całkiem pokanie.
Oczywicie możliwod przesunicia osi optycznej obiektywu można też wykorzystywad bardziej
twórczo. Walą si ciany? To niech si walą jeszcze bardziej! Wieżowiec przypominający piramid
Cheopsa wygląda przecież całkiem oryginalnie...
Tilt, czyli pochylanie
Przy pochylaniu (ang. tilt) chodzi o manipulowanie głbią ostroci. Wszystko
opiera si na regule trzech płaszczyzn Czap-skiego-Schemipfluga, którą
omawiamy w ramce na dole. W przypadku lustrzanek małoobrazkowych
efekt przecicia płaszczyzn matrycy/filmu, obiektywu i fotografowanego
przedmiotu może byd osiągnity wyłącznie poprzez pochylenie płaszczyzny
obiektywu - i do tego służą konstrukcje typu
Tilt-Shift. Jak to wygląda w praktyce? Jeli
fascynują was zdjcia z małą głbią ostroci,
to
za najbardziej interesujący uznacie tzw. efekt makiety. Polega on na
dodatkowym, bardzo mocnym skróceniu strefy ostroci, osiągnitym
poprzez odchylenie płaszczyzny obiektywu odwrotnie do
płaszczyzny fotografowanej sceny. W efekcie zdjcia rzeczywistych
budynków, chodzących midzy nimi ludzi czy samochodów na ulicach
za-
czynają wyglądad tak nienaturalnie, że przypomina to włanie zdjcie jakiej makiety, a nie
427475456.011.png 427475456.012.png 427475456.001.png 427475456.002.png
prawdziwego miasta - stąd potoczne okrelenie tego zjawiska. Dodajmy, że płaszczyzna ostroci na
takim zdjciu wcale nie musi przebiegad w jego centrum i wcale nie musi byd pozioma. Obiektywy
typu Tilt-Shift można obracad (tak naprawd powinny nazywad si Tilt-Shitf-Twist), wic cienka linia
ostroci może przebiegad przez zdjcie np. na ukos. Pole do kombinacji i zabawy dla wyobrani
fotografującego jest niemal nieograniczone.
obiektyw standardowy obiektyw typu Tilt & Shift
Ale można też kombinowad w drugą stron - tak pochylid płaszczyzn obiektywu, aby na zdjciu
odwzorowane ostro były te jego fragmenty, na których nam najbardziej zależy. Przykładem może byd
zdjcie łąki pełnej tulipanów, na którym ostre bdą kielichy kwiatów, natomiast łodygi (a także niebo)
zostaną malowniczo rozmyte. Płaszczyzna ostroci nie bdzie wic prostopadła, ale niemal równoległa
do osi optycznej obiektywu!
Reguła trzech płaszczyzn
W przypadku wykorzystania zwykłego obiektywu (rys. 1) płaszczyzna
ostroci jest równoległa do płaszczyzny obiektywu i płaszczyzny
matrycy/filmu. I nic nie da si na to poradzid. Natomiast
wykorzystując obiektyw z możliwocią pokłonu (rys. 2).
Możemy bardzo mocno przechylid płaszczyzn ostroci - znacznie
mocniej niż wynikałoby to z samego pochylenia obiektywu. Mówi o
tym reguła trzech płaszczyzn: jeżeli płaszczyzna prostopadła do osi
obiektywu przetnie punkt styku płaszczyzny filmu/matrycy i
oczekiwanej płaszczyzny ostroci, to elementy obecne na płaszczynie
ostroci zostaną odwzorowane jako
ostre. I to nawet przy mocno otwartej przysłonie obiektywu
427475456.003.png 427475456.004.png
Tllt-Shift nie dla każdego ?
Na początku zła informacja: obiektywy typu Tilt-Shift mają w ofercie tylko dwaj producenci lustrzanek
małoobrazkowych: Canon (TS-E) i Nikon (PC-E). W przypadku Canona wybór ogniskowych jest przy tym
nieco wikszy, bo obejmuje: 17 mm, 24 mm, 45 mm i 90 mm, natomiast Nikon oferuje obecnie 24 mm,
45 mm i 85 mm .
Co mogą wic uczynid właciciele lustrzanek Olympusa,
Pentaksa czy Sony, którym bardzo zależy na
wykonywaniu zdjd z pochyloną płaszczyzną ostroci?
Jednym z rozwiązao jest kupno obiektywu niezależnego
producenta, np. Schneider-Kreuznach pokazał niedawno
obiektywy 50 mm i 90 mm z mocowaniem do Canona,
Nikona, Pentaksa i Sony, a w ofercie Arsatu znaled można
nawet Tilt-Shifty do Micro 4/3. Można też nabyd jeden z dod
tanich (ale i dod kiepskich) obiektywów firmy LensBaby -
model Muse (ok. 350-500 zł), Composer (ok. 850 zł) lub
Control Freak (ok. 1200 zł)
Innym rozwiązaniem jest po prostu kupno bezlusterkowca. Brak lustra powodował bowiem, że
adaptery umożliwiające podłączanie do tego typu aparatów obiektywów od innych systemów (np.
lustrzanek) mogą byd dosyd grube. Dziki temu niezależni producenci tych adapterów mają wystar-
czająco duże pole manewru, aby wyposażyd je w dodatkowe właciwoci, takie jak możliwod
wykonania pokłonu lub/i przesunicia.Przykładem takiego adaptera jest kosztujący ok. 600 zł produkt
włoskiej firmy Coma, umożliwiający podłączanie do aparatów systemu Micro 4/3 obiektywów od
lustrzanek Canona (EOS), Nikona, Pentaksa czy Olympusa. Dostpne są też mocowania M42, Yashica-
Contax i Leica R. Najważniejsze jest jednak co innego - jakikolwiek obiektyw podłączony za pomocą
takiego byd pochylony nawet o 30 stopni - w dowolną stron! Ostrod ustawiana jest wyłącznie
manualnie. Podobną przejciówk, na razie tylko midzy obiektywami Nikona a bagnetem Micro 4/3,
pokazała na wrzeniowej Photokinie wspomniana już amerykaoska firma LensBaby.
I jeszcze drobna uwaga - ze wzgldu na mniejszą matryc
(mniejsze wymagane koło obrazowe) aparaty Micro4/3 nadają
si do takich zabaw lepiej niż bezlusterkowce Samsunga (seria
NX) i Sony (seria NEX), które wyposażone są w wiksze matryce
typu APS-C. Dlaczego? Ten sam obiektyw podłączony np. do
olympusowego PEN-a można pochylid bardziej, bez negatywnego
efektu winietowania. W przypadku bezlusterkowców Samsunga
lub Sony winietowanie pojawi si wczeniej.
Użytkowanie
Obiektywem typu Tilt-Shift fotografuje si inaczej. Przede wszystkim spokojniej, przy czym nie
chodzi tu tylko o koniecznod rcznego ustawiania ostroci (niemniej ostrod jest potwierdzana w
wizjerze aparatu). Warto też rcznie dobierad czas ekspozycji i stopieo otwarcia przysłony, bo
automatyczny pomiar nawietlenia po wykonaniu przesunicia lub pokłonu może podawad zupełnie
błdne rezultaty. Najlepiej wic dokonad pomiaru ekspozycji przy obiektywie ustawionym
427475456.005.png 427475456.006.png 427475456.007.png
normalnie i tego póniej si trzymad, dokonując ewentualnych korekt po obejrzeniu histogramu
zdjd. Innymi słowy, wykonanie co najmniej kilku ujd tego samego kadru jest jak najbardziej
wskazane. Ideałem, chod oczywicie nie niezbdnym, jest wykorzystanie statywu. A raczej dwóch
rzeczy - statywu oraz kadrowania w trybie podglądu na dużym wywietlaczu (Live View),
z wywietloną siatką linii pomocniczych. W ten sposób po prostu fotografuje si najwygodniej i
najbardziej precyzyjnie.
427475456.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin