battlestar-galactica.pdf

(3751 KB) Pobierz
untitled
81886931.083.png
Cyloni zostali stworzeni, aby ułatwić życie na Dwunastu
Koloniach. Przyszedł jednak dzień, w którym postanowili zabić
swych panów. Po długiej, krwawej wojnie zawarto rozejm, a
Cyloni opuścili Kolonie i zasiedlili nowy świat.
– 8 żetonów uszkodzeń Galactica
– 1 znacznik floty
– 1 żeton aktywnego gracza
110 d użych kart:
Czterdzieści lat później powrócili i sprowadzili ludzkość na
krawędź zagłady. Pod wodzą załogi Battlestar Galactica
pozostali przy życiu ludzie uciekli, w nadziei odnalezienia
nowego domu, znanej jedynie z legend Ziemi.
– 70 kart Kryzysów
– 16 kart Lojalności
– 17 kart Kworum
– 5 kart Superkryzysów
– 1 karta pozycji Prezydenta
– 1 karta pozycji Admirała
128 m ałych kart:
Ścigana przez nieustępliwych Cylonów ludzkość ma tylko jedną
szansę na przetrwanie – poznać położenie Ziemi. Zasoby są
na wyczerpaniu, a ludzie dokonują szokującego odkrycia –
wróg może teraz wyglądać jak każdy z nich i udało mu się już
zinfiltrować flotę.
– 21 kart umiejętność: Zdolności przywódcze
– 21 kart umiejętność: Taktyka
– 21 kart umiejętność: Polityka
– 21 kart umiejętność: Pilotaż
– 21 kart umiejętność: Technika
– 22 karty Punktów docelowych
– 1 karta Kobolu
1 ośmiościenna kość
Przebieg gry
Gra planszowa Battlestar Galactica to gra bardzo
wyjątkowa. W przeciwieństwie do większości gier, gdzie każdy
z graczy może wygrać indywidualnie, Battlestar Galactica
to gra zespołowa, której przebieg dodatkowo komplikuje fakt,
że przynależność graczy do obu zespołów jest trzymana w
tajemnicy.
32 plastikowe statki
– 8 viperów
– 4 raptorów
– 16 cylońskich raiderów
– 4 cylońskie ciężkie raidery
4 plastikowe łączniki (do przymocowania tarcz zasobów)
Na początku gry każdy z graczy zostaje przydzielony do
jednego z zespołów. Zespoły to odpowiednio ludzie i Cyloni.
Każdy z nich posiada własne, szczególne cele. Ludzie próbują
odnaleźć mapę prowadzącą na Ziemię, Cyloni natomiast
próbują po prostu eksterminować ludzkość. Gracze wygrają
albo przegrają wspólnie z pozostałymi członkami swojego
zespołu... ale w tym celu będą musieli dojść do tego, komu
mogą zaufać.
10 plastikowych podstawek do postaci
Opis elementów
Plansza
Lista elementów
Tu toczy się główna część
gry. Plansza przedstawia
miejsca na Galactice i
Colonial One, a także
obszary przestrzeni, które
je otaczają. Dokładny opis
planszy znajduje się w
ramce „Opis planszy” na
stronie 8.
instrukcja
plansza
10 kart postaci
52 kartonowe znaczniki:
– 4 tarcze zasobów
– 10 żetonów postaci
– 4 żetony pilotów
– 2 żetony broni nuklearnej
– 12 żetonów statków cywilnych
– 2 basestary
– 4 znaczniki centurionów
– 4 żetony uszkodzeń basestarów
2
Battlestar Galactica
81886931.094.png 81886931.105.png 81886931.116.png 81886931.001.png 81886931.012.png 81886931.023.png 81886931.034.png
Tarcze zasobów
i plastikowe łączniki
Te tarcze służą do zaznaczania
kurczących się zasobów floty.
Przyłącza się je do planszy za
pomocą plastikowych łączników
(patrz ramka „Mocowanie tarcz
zasobów” na stronie 5).
Żetony statków cywilnych
Te żetony przedstawiają statki
cywilne, które ludzie muszą
chronić przed cylońskimi
atakami. Wszystkie statki
cywilne posiadają taki sam
rewers, natomiast na awersie
wyszczególniono zasoby
(zazw yczaj Populację), które
zostaną stracone, jeśli dany statek zostanie zniszczony.
Karty postaci
Basestary
Każda postać posiada
odpowiadającą jej kartę,
na której wyszczególniono
jej umiejętności i specjalne
zdolności.
Te d uże żetony
przedstawiają
cylońskie statki-bazy,
które podczas walki
mogą atakować
Galacticę i wysyłać
raidery.
Żetony postaci
i plastikowe podstawki
Każda postać posiada odpowiadający jej
żeton oraz plastikową podstawkę,
w której należy go umieścić.
Znaczniki centurionów
Te znaczniki służą do oznaczenia postępu na torze
Abordażu. Jeśli któryś z tych znaczników dotrze
do końca toru, ludzie przegrywają grę (parz
„Aktywowanie ciężkich raiderów i centurionów”
na stronie 24).
Żetony pilotów
Każda postać, która potrafi pilotować
statek, posiada odpowiadający jej
żeton pilota. Kiedy postać pilotuje
vipera, jej żeton umieszcza się pod
jego figurką.
Żetony uszkodzeń
Te żetony przedstawiają
kluczowe systemy pokładowe,
które mogą zostać
uszkodzone, kiedy Galactica
lub basestar zostanie trafiony
przez wrogi atak.
Żeton aktywnego gracza
Te n żeton przypomina, który gracz
odbywa właśnie swoją turę.
Żetony broni nuklearnej
Znacznik oty
Ten znacznik służy do oznaczenia postępu
na torze Przygotowania do skoku. Kiedy
ten znacznik dotrze do końca toru, flota
skacze do następnego punktu docelowego
(patrz „Skoki floty” na stronie 13).
Admirał rozpoczyna grę posiadając dwa
żetony broni nuklearnej. Ta potężna broń
może niszczyć basestary, jej ilość jest
jednak ograniczona, dlatego powinno się
z niej rozważnie korzystać.
Battlestar Galactica
3
81886931.037.png 81886931.038.png 81886931.039.png 81886931.040.png 81886931.041.png 81886931.042.png 81886931.043.png 81886931.044.png 81886931.045.png 81886931.046.png 81886931.047.png 81886931.048.png 81886931.049.png 81886931.050.png 81886931.051.png 81886931.052.png 81886931.053.png 81886931.054.png 81886931.055.png 81886931.056.png 81886931.057.png 81886931.058.png 81886931.059.png 81886931.060.png 81886931.061.png 81886931.062.png 81886931.063.png 81886931.064.png 81886931.065.png 81886931.066.png 81886931.067.png 81886931.068.png 81886931.069.png 81886931.070.png 81886931.071.png 81886931.072.png 81886931.073.png 81886931.074.png 81886931.075.png 81886931.076.png 81886931.077.png 81886931.078.png 81886931.079.png 81886931.080.png 81886931.081.png 81886931.082.png 81886931.084.png 81886931.085.png 81886931.086.png 81886931.087.png 81886931.088.png 81886931.089.png 81886931.090.png 81886931.091.png 81886931.092.png 81886931.093.png
Karty Punktów docelowych
Karty Kryzysów
Te karty wykorzystuje się podczas
skoku floty, aby sprawdzić gdzie
flota dotarła.
Te karty przedstawiają różnego
rodzaju przeszkody i katastrofy,
z którymi gracze prowadzący
ludzi będą musieli sobie poradzić.
Niektóre z takich kart będą
wymagać testów umiejętności,
inne stanowią ataki Cylonów. To
przede wszystkim w wyniku tych
kart traci się zasoby.
T
u
N
Karta Kobolu
w
n
p
Ta karta wskazuje kiedy odbywa się
faza uśpionych agentów, a także
sposób w jaki ludzie wygrywają grę.
k
Karty umiejętności
Karty
Superkryzysów
Te p ięć kart przedstawia
niesamowicie poważne kryzysy.
Kiedy gracz prowadzący Cylona
postanowi się ujawnić, otrzymuje
jedną z tych kart (patrz
„Ujawnieni Cyloni ” na stronie 19).
K
S
Gracz losuje te karty na początku swojej tury.
Karty umiejętności służą
do przezwyciężania kryzysów,
mogą też zostać wykorzystane, aby
zapewnić specjalne zdolności. Każda
postać posiada inne umiejętności,
będzie więc mogła pomóc
przezwyciężyć inne rodzaje kryzysów.
e ej t tu ur y y
T
n
K
p
je
„U
T
n
Karty Lojalności
K
Karty pozycji Prezydenta i Admirała
Każdy z graczy otrzymuje jedną
kartę Lojalności na początku
rozgrywki, a później kolejną, w
połowie gry. Gracze trzymają
te karty w sekrecie. Te karty
informują graczy czy są Cylonami
czy też nie (patrz „Ujawnieni Cyloni
” na stronie 19).
Te karty obdarzają swoich posiadaczy specjalnymi akcjami,
pozwalają im również podejmować ważne decyzje, wynikające
z niektórych kart Kryzysów. Na
początku gry każda z tych kart
będzie należeć do jednego z
graczy, ale ich posiadanie będzie
się w trakcie rozgrywki często
zmieniać.
te
i n
c
e
n
c
Ośmiościenna kość
O
Karty Kworum
Ta k ość służy przede wszystkim do rozstrzygania walki, ale
jej użycie może być również wymagane przez niektóre z kart
Kryzysów.
Ta
je
W trakcie gry Prezydent może losować karty z talii Kworum,
aby zwiększyć morale, pomóc poradzić sobie z graczami
prowadzącymi Cylonów lub
obdarzyć innych graczy
specjalnymi zdolnościami.
Plastikowe statki
P
P
Z tych plastikowych statków
korzysta się podczas
ataków Cylonów. Ich
ograniczona ilość czyni je
bardzo cennymi.
Z
ko
a
o
b
4
Battlestar Galactica
T
r
z
lu
N
w
in
p
k
K
S
O
T
je
Z
k
a
o
b
81886931.095.png 81886931.096.png 81886931.097.png 81886931.098.png 81886931.099.png 81886931.100.png 81886931.101.png 81886931.102.png 81886931.103.png 81886931.104.png 81886931.106.png 81886931.107.png 81886931.108.png 81886931.109.png 81886931.110.png 81886931.111.png 81886931.112.png 81886931.113.png 81886931.114.png 81886931.115.png 81886931.117.png 81886931.118.png 81886931.119.png 81886931.120.png 81886931.121.png 81886931.122.png 81886931.123.png 81886931.124.png 81886931.125.png 81886931.126.png 81886931.002.png 81886931.003.png 81886931.004.png 81886931.005.png 81886931.006.png 81886931.007.png 81886931.008.png 81886931.009.png 81886931.010.png 81886931.011.png 81886931.013.png 81886931.014.png 81886931.015.png 81886931.016.png 81886931.017.png 81886931.018.png 81886931.019.png 81886931.020.png 81886931.021.png 81886931.022.png 81886931.024.png
4.
Począwszy od pierwszego gracza, a
następnie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, każdy gracz
wybiera dla siebie postać. Postać musi zostać wybrana z rodzaju
(przywódca polityczny, przywódca wojskowy lub pilot), którego pozostało
najwięcej. To ograniczenie nie dotyczy postaci wspierających, które
zawsze mogą zostać wybrane. Kiedy gracz wybierze dla siebie postać,
otrzymuje odpowiednią kartę postaci oraz jej żeton wraz z podstawką,
a także, jeśli to konieczne, żeton pilota. Następnie gracz umieszcza swój
żeton postaci na obszarze wskazanym na swojej karcie postaci.
Przykład: Pierwszy gracz wybiera Laurę Roslin (przywódcę
politycznego). Następny gracz może wybrać przywódcę wojskowego lub
pilota (ponieważ ich pozostało najwięcej). Gracz mógłby również wybrać
postać wspierającą.
Rozdać karty pozycji:
Mocowanie tarcz zasobów
5.
Pozycję Prezydenta otrzymuje gracz odgrywający
postać znajdującą się najwyżej na poniższej liście: Laura Roslin, Gaius
Baltar, Tom Zarek. Pozycję Admirała otrzymuje gracz odgrywający
postać znajdującą się najwyżej na poniższej liście: William Adama, Saul
Tigh, Helo Agathon. Admirał otrzymuje następnie dwa żetony broni
nuklearnej, a Prezydent tasuje karty Kworum i losuje jedną z nich.
Przygotować talię Lojalności:
Przed pierwszą grą należy przymocować tarcze zasobów
do planszy. Te tarcze służą do zaznaczania kurczących się
w trakcie rozgrywki zasobów floty. W celu przymocowania
tarczy, należy po prostu wcisnąć jedną stronę plastikowego
łącznika w planszę, a drugą w tarczę, tak aby ściśle do
siebie przylegały. Raz przymocowanych tarczy nie należy
odłączać od planszy.
Liczba, którą wskazuje tarcza, określa dostępną ilość
danego zasobu w danym momencie. Kiedy gracze tracą lub
zyskują zasoby (bez względu na powód), należy przekręcić
tarczę, aby odzwierciedlała nową ilość danego zasobu. Jeśli
którykolwiek z zasobów zostanie sprowadzony do zera (pod
koniec tury któregoś z graczy), gracze prowadzący ludzi
przegrywają grę.
6.
Należy przygotować talię Lojalności
zgodnie z instrukcją zawartą w ramce „Składanie talii Lojalności” na
stronie 6.
Przygotować pozostałe karty:
7.
N a l eży potasować talie Kworum,
Kryzysów, Superkryzysów oraz Punktów docelowych, a następnie
umieścić je obok planszy. Później należy podzielić karty umiejętności
według rodzajów (wskazanych na awersie karty) na pięć talii. Każdą
talię należy potasować oddzielnie, a następnie umieścić (rewersem ku
górze) pod oznaczonym odpowiednim kolorem obszarem u dołu planszy.
Wreszcie, należy umieścić odkrytą kartę Kobolu obok talii Punktów
docelowych.
Pobrać umiejętności:
8.
Każdy z graczy, z wyjątkiem pierwszego
gracza, losuje w sumie trzy karty umiejętności z talii, z których może
losować karty podczas fazy otrzymywania umiejętności (patrz „Faza
otrzymywania umiejętności” na stronie 9). Pierwszy gracz nie otrzymuje
w tej chwili kart umiejętności, ale wylosuje je na początku swojej tury.
9.
Należy wylosować po dwie karty z
każdej talii umiejętności, a następnie dobrze je potasować i umieścić
(rewersami ku górze) na polu planszy oznaczonym jako „talia
Przeznaczenia”.
Rozmieścić statki
Przygotowanie do gry
Aby przygotować rozgrywkę w grę palnszową Battlestar
Galactica należy wykonać poniższe kroki:
10. Przed Galacticą należy umieścić jednego basestara
i trzy raidery. Następnie należy umieścić dwa vipery poniżej Galactici i
dwa statki cywilne za Galacitcą (tak jak pokazano to na rysunku poniżej).
1.
Pl a n s zę należy rozłożyć na środku stołu. Tarcze
żywności i paliwa należy ustawić na cyfrze „8”, morale na „10”, a
populację na „12”.
Rozmieścić żetony i statki:
2.
Figurki viperów (8) i raptorów (4) należy
umieścić na planszy na polu „Rezerwy viperów i raptorów”. Następnie
należy umieścić znacznik floty na początkowym polu toru Przygotowania
do skoku. Wreszcie, wszystkie pozostałe żetony (rewersem ku górze) i
plastikowe statki należy umieścić obok planszy.
Ustalić pierwszego gracza:
3.
Należy w losowy sposób wybrać
pierwszego gracza i wręczyć mu żeton aktywnego gracza. Ten gracz
jako pierwszy wybierze swoją postać i odbędzie pierwszą turę gry.
Rozmieszczenie statków na początku gry
Battlestar Galactica
5
Wybrać i rozmieścić postacie:
4
Stworzyć talię Przeznaczenia:
9
Rozłożyć planszę:
81886931.025.png 81886931.026.png 81886931.027.png 81886931.028.png 81886931.029.png 81886931.030.png 81886931.031.png 81886931.032.png 81886931.033.png 81886931.035.png 81886931.036.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin