Gitara elektryczna.pdf

(1626 KB) Pobierz
(anonymous)
Gitara elektryczna
1
Gitara elektryczna
Gitara elektryczna gitara, w której drgania stalowej struny u mieszczonej w
polu magnetycznym s ą przekształcane w zmiany napięcia elektrycznego za
pomocą przetwornika elektromagnetycznego.
Historia gitary elektrycznej
Historia gitary elektrycznej sięga roku 1931, w którym George Beauchamp
stracił pracę u producenta gitar National . Pozostając w domu, eksperymentował
całe tygodnie przy stole kuchennym, używając prostych narzędzi i materiałów
znalezionych w domu: kawałków drutu, magnesów itp., skonstruował pierwszy
przetwornik gitarowy. Już wcześniej, w roku 1925 , pragnąc wzmocnić dźwięk
gitary, Beauchamp eksperymentował bezowocnie z igłą gramofonu.
Wynaleziony przez niego i później opatentowany przetwornik został użyty w
pierwszej gitarze elektrycznej.
Została ona zbudowana w ciągu jednego wieczoru przez przyjaciela
Beauchampa, Paula Bartha, lutnika pracującego dla National , na tym samym
kuchennym stole, przy którym pracował Beauchamp. Z prototypem pierwszej
gitary elektrycznej nazwanej "patelnią" ( The Frying Pan ) wynalazcy udali się do
Adolpha Rickenbackera i namówili go do współpracy przy produkcji
instrumentu. Ze względu na powszechnie znane nazwisko (był on kuzynem asa
lotnictwa z czasów pierwszej wojny światowej , Eddiego Rickenbackera ) firmę
nazwano Rickenbacker . Firma później produkowała do dziś bardzo cenione
gitary basowe. "Patelnia" okazała się wielkim sukcesem, choć stosowano ją
prawie wyłącznie jako gitarę hawajską .
Budowa gitary elektrycznej.1.
Główka: 1.1 maszynki strojnikowe
(klucze); 1.2 pokrywa nakrętki
regulacyjnej pręta regulacyjnego; 1.3
siodełko szyjki; 1.4 prowadnica. 2.
Gryf (szyjka): 2.1 podstrunnica; 2.2
markery; 2.3 progi; 2.4 łączenie gryfu
z korpusem. 3. Korpus: 3.1
przetwornik "Neck" (przygryfowy);
3.2 przetwornik "Bridge"
(przymostkowy); 3.3 siodełka
mostka; 3.4 mostek; 3.5 mikrostroiki;
3.6 ramię "tremolo" (wajcha); 3.7
przełącznik przetworników; 3.8
potencjometry głośności i barwy
dźwięku; 3.9 gniazdo wyjścia; 3.10
uchwyty paska. 4.Struny: 4.1 struny
basowe; 4.2 struny wiolinowe.
Sukces gitary The Frying Pan zachęcił innych producentów do podobnych
przedsięwzięć. Producent instrumentów muzycznych, Gibson, stworzył zespół
pracujący nad konstrukcją przetwornika podobnego do tego Beauchampa. W
wyniku prac w 1935 p owstała słynna gitara elektryczna ES-150 ( od Electric
Spanish Guitar ). Była to gitara z pudłem rezonansowym, z charakterystycznymi
dla instrumentów smyczkowych otworami po obu stronach nasady gryfu.
Posiadała też zestaw przetworników nowej konstrukcji.
Gitara ta osiągnęła wielką popularność. Od początku sprzedawała się w dużych
ilościach. Jednymi z pierwszych posiadaczy byli Charlie Christian, gitarzysta big
Christian praktycznie z dnia na dzień awansował na frontmana w orkiestrze,
definiując brzmienie gitary jazzowej na całe następne dziesięciolecie. T-Bone
Walker stał się wzorem dla bluesmanów oraz gitarzystów rocko wych.
Mimo niewątpliwego sukcesu, ES-150 sprawiała pewne problemy: powstawały niepożądane wibracje, przydźwięki,
sprzężenia zwrotne i inne wady dźwięku. Inżynierowie Gibsona mieli problemy z identyfikacją ich źródeł.
Nieoczekiwane rozwiązanie przedstawił wynalazca i gitarzysta Les Paul . Jego pomysłem była gitara pozbawiona
pudła rezonansowego. Les Paul nazwał ją The Log , czyli belka , lub deska . Co prawda na frontowej części znalazły
się otwory podobne do takich jak w ES-150, lecz były to tylko atrapy. Dla Gibsona takie rozwiązanie okazało się
zbyt radykalne i projekt został zarzucony. Energia konstruktorów Gibsona została skierowana w kierunku ulepszenia
429240123.004.png 429240123.005.png
 
Gitara elektryczna
2
ES-150.
W 1949 inny producent gitar, Leo Fender, zadebiutował na rynku pierwszą komercyjną gitarą bez pudła
rezonansowego, początkowo zwaną Esquire . Później nazwę zmieniono na Broadcaster , by ostatecznie nazwać ją
Telecaster . Gitara ta, posiadająca dwa przetworniki typu single-coil, trójpozycyjny przełącznik wybierający
przetwornik lub ich kombinacje i 2 potencjometry (regulujące głośność i ton), jest produkowana do dziś praktycznie
w niezmienionej formie. Telecaster, wygodny w grze, stał się gitarą popularną wśród muzyków jazzo wych i country,
a od połowy lat pięćdziesiątych także rock-and-rollowych .
Gibson, przekonany sukcesem Fendera, zdecydował się wrócić do pomysłu gitary bez pudła. Do współpracy zaprosił
wcześniejszego pomysłodawcę i tak powstał w 1952 j eden z najsłynniejszych i produkowany do dziś modeli,
którego nazwa uhonorowała wynalazcę, Les Paula. Gibson Les Paul c echował się ciepłym i łagodnym brzmieniem i
był bardzo wygodny w grze. Wkrótce też, mimo wygórowanej ceny, stał się bardzo popularny.
Gibson ostatecznie poradził sobie też z problemami gitary ES. Jej nowy model ES-335, ze zmniejszonym pudłem
(półpudłem), został rozsławiony przez prekursora rock'n'rolla Chucka Berry'ego .
W połowie lat 50. pojawiła się gitara, która pobiła później popularnością wszystkie wcześniejsze. W pierwszych
latach produkcji uważana była jednak za model tańszy i mniej profesjonalny od np. Jaguara - było to rozwinięcie
Fendera Telecastera , model Stratocaster . Gitara posiadała trzy zestawy przetworników, które mogły być
uruchamiane w pięciu kombinacjach. Ze względu na swą cenę, jak i wyjątkową elastyczność kształtowania dźwięku
stała się najczęściej wybieraną gitarą. Fender sprzedał jej setki tysięcy sztuk. Powstało też wiele klonów, idących
zapewne w miliony sztuk. Tym, kim dla ES-155 był Charlie Christian i dla ES-355 Chuck Berry, dla Stratocastera
został Jimi Hendrix k tóry wypromował tę gitarę w większym stopniu niż ktokolwiek inny. Z kolei pierwszym jej
użytkownikiem w Europie był Hank Marvin ( The Shadows) , dla którego Stratocastera ze Stanów Zjednoczonych
przywiózł Cliff Richard [1] .
Ciekawe są losy gitar Gibsona Flying V ( Latające V ), Explorera oraz Moderne . Gdy nastąpiła ich premiera w 1962
gitary trafiły w "próżnię". Dopiero ponad 10 lat później doceniony został ich futurystyczny kształt i ostre brzmienie.
Stały się potem nieodłącznym atrybutem muzyki heavy metal.
Zasada działania
Zasada działania gitary elektrycznej opiera się na przetwornikach elektromagnetycznych. Wewnątrz przetwornika
znajdują się magnes sztabkowy lub pojedyncze magnesy w kształcie walca, a na karkas nawinięta jest cewka z
bardzo cienkiego drutu. Całość umieszczona jest tuż pod strunami. Wskutek drgań metalowych strun z najdujących
się w stałym polu magnetycznym magnesów przetwornika w cewce indukuje się napięcie, które jako sygnał
wyjściowy z gitary przekazywany jest do wzmacniacza, tam zaś przetwarzany i wzmacniany, często również
poddany przesterowaniu.
W przypadku gitar elektrycznych, w których są dwie lub trzy przystawki, brzmienie można zmieniać za pomocą 3-
lub 5-stopniowego przełącznika znajdującego się przy potencjometr ach gitary. Przełącznika tego nie ma, gdy
przystawka jest jedna.
Modele specjalne
Wielu instrumentalistów poszukuje swojego własnego brzmienia, mają swoje preferencje jeśli chodzi o kształt,
brzmienie i inne cechy instrumentu. Konstruowane dla nich gitary miewają niekiedy oryginalną postać: instrumentu
dwu- l ub trójgryfowego, o nietypowym stroju lub brzmieniu, często używane dla nagrania jednego utworu, na
przykład Manson 7 String E Guitar w utworze Citizen Erased b rytyjskiego zespołu Muse . Inne, jak gitary Carlosa
Santany, starannie wykonywane są przez firmę PRS specjalnie dla niego. Dwugryfowa gitara była podstawowym
instrumentem Johna McLaughlina w czasie jego gry w The Mahavishnu Orchestra. Jeszcze innym przypadkiem jest
gitara Red Special n ależąca do Briana Maya z grupy Queen, którą wykonał z pomocą ojca będąc jeszcze
429240123.006.png
 
Gitara elektryczna
3
nastolatkiem.
Szczególnym przykładem specjalnego modelu gitary są instrumenty produkowane przez firmę Novax. Projektanci
tego instrumentu podczas badań nad zależnością rozłożenia progów na gryfie a strojeniem gitary odkryli, iż by
strojenie gitary było poprawniejsze, progi nie powinny być rozmieszczone równolegle względem siebie. Ponadto w
innym eksperymencie wykazano, iż by uzyskać gitarę strojącą idealnie, progi (w postaci miniprogów) muszą być
rozłożone dla każdej struny indywidualnie, gdyż w związku z różną grubością strun, ich naciągiem i amplitudą drgań
progi nie utworzą linii prostej w żadnej pozycji, zatem rozłożenie progów znane z "klasycznej" gitary, jest
kompromisem, takim by możliwości wykonawcze instrumentu były jak najszersze zaś strojenie instrumentu
optymalne.
Źródła i przypisy
• Gitara elektryczna zasady budowy [2]
przypisy
[1] The history of the Fender Stratocaster (http:/ / www. guitarmasterclass. net/ wiki/ index. php/ The_history_of_the_Fender_Stratocaster)
( ang. ) . www.guitarmasterclass.net. [dostęp 2009-11-16].
[2] http:/ / gitara. pl/ 599. html
429240123.001.png
 
Źródła i autorzy artykułu
4
Źródła i autorzy artykułu
Gitara elektryczna   Źródło : http://pl.wikipedia.org/w/index.php?oldid=25031819   Autorzy : Adarth, Akira, Barcex, Bardiel, Buahaha, Chalger, Chepry, CommonsDelinker, Derbeth, DivX,
Dohaeng, Emook, Erjon, G44, Grappas, Herr Kriss, Jersz, Jonasz, Kangel, Kocio, Kokopiko, Lukiradom, Maczek007, Maikking, Mastah, MesserWoland, Miaow Miaow, Mieciak, Minimus,
Moarc, Mohtak, Mpfiz, Nagel, Nazar86, Oola11, PMG, Pamelus, Polimerek, Psyche, Roo72, Siedlaro, Smugi, Spike78, Szoltys, Szwedzki, Tmtimon, Tommy Jantarek, Turkusowy smok, Vikom,
WarX, Wpedzich, Yabcok, Youandme, 83 anonimowych edycji
Źródła, licencje i autorzy grafik
Plik:Electric Guitar (Superstrat based on ESP KH - vertical) - with hint lines and numbers.png   Źródło :
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Electric_Guitar_(Superstrat_based_on_ESP_KH_-_vertical)_-_with_hint_lines_and_numbers.png   Licencja : GNU Free Documentation License
  Autorzy : User:Spike78
Licencja
Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
http:/ / creativecommons. org/ licenses/ by-sa/ 3. 0/
429240123.002.png 429240123.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin