Richard Lepsinger, Anntoinette D. Lucia 360-stopni.-system-ocen-pracowniczych helion.pdf

(7603 KB) Pobierz
718371886 UNPDF
360 stopni. System
ocen pracowniczych
Autorzy: Richard Lepsinger, Anntoinette D. Lucia
T³umaczenie: Filip Kowalczyk
ISBN: 978-83-246-0852-2
Format: A5, stron: 330
Sprawny HR kontra odp³yw pracowników
Wypróbowane sposoby poprawiania efektywnoœci pracowników
Pomoc specjalistów podczas identyfikacji wzorców zachowañ
Trafny wybór metody przeprowadzania oceny (wywiad czy kwestionariusz,
w³asny czy wtórny?)
Najefektywniejsze strategie zarz¹dzania procesem oceny
Sprawne i efektywne zarz¹dzanie zasobami ludzkimi staje siê koniecznoœci¹
w rzeczywistoœci wolnorynkowej. Ksi¹¿ka „360 stopni. System ocen pracowniczych”
wskazuje nowoczesne rozwi¹zania usprawniaj¹ce ten proces. Powinni siê z nimi
zapoznaæ wszyscy specjaliœci ds. HR, a tak¿e ambitni mened¿erowie ceni¹cy ludzki
potencja³. Model 360 stopni to nowoczesna metoda pozyskiwania informacji
o kompetencjach oraz mo¿liwoœciach rozwoju zatrudnionych pracowników. Jej podstaw¹
jest samoocena, a tak¿e opinie wystawiane przez wspó³pracowników, prze³o¿onego,
podw³adnych czy klientów wewnêtrznych. Opinie te s¹ dostêpne dla pracownika.
System, o którym mówi siê, ¿e zmienia nie tylko karierê, ale i ca³e ¿ycie, z sukcesami
dzia³a ju¿ w wielu œwiatowych korporacjach. Teraz wkracza równie¿ do polskich
przedsiêbiorstw. Niniejszy podrêcznik zawiera wszelkie informacje niezbêdne do wdro¿enia
oraz efektywnego dzia³ania procesu wieloŸród³owej oceny pracowniczej, w tym:
przyk³ady zastosowañ metody w celu rozwi¹zania problemów organizacyjnych,
mo¿liwoœci przystosowania systemu do indywidualnych potrzeb przedsiêbiorstwa,
wybór sprawdzonych narzêdzi poprawiaj¹cych efektywnoœæ pracowników,
potencjalne pu³apki i mo¿liwoœci ich unikniêcia,
drogi przeprowadzania trwa³ych zmian,
sposoby udoskonalania systemów zarz¹dzania efektywnoœci¹ ludzkich dzia³añ.
System, który zrewolucjonizowa³ zarz¹dzanie zasobami ludzkimi
718371886.003.png 718371886.004.png 718371886.005.png 718371886.006.png 718371886.001.png 718371886.002.png
Spis treści
Wstęp
9
Noty o autorach
17
Część I Przygotowanie do użycia systemu ocen 360 stopni
1. ABC systemu ocen 360 stopni
21
2. Zastosowania systemu ocen 360 stopni
— narzędzie zmiany strategicznej
47
3. Najważniejsza decyzja, jaką podejmiesz
— wybór metody przeprowadzenia oceny
77
4. Wykorzystanie wywiadów kwestionariuszowych
dla wzbogacenia oceny 360 stopni
107
5. Zdobywanie zwolenników — przekonanie innych członków
organizacji do Twoich pomysłów
135
Część II Wdrażanie systemu ocen 360 stopni
6. Przeprowadzanie oceny — wskazówki do zarządzania
procesem przeprowadzania ocen 360 stopni 159
7. Stawanie przed lustrem — prezentowanie oceny 185
8. Przeprowadzanie trwałych zmian — kolejne czynności 219
9. Udoskonalanie systemów zarządzania efektywnością pracowniczą 247
8
S PIS TREŚCI
A Przykłady zastosowania systemu ocen 360 stopni
277
B Jak wybierać kwestionariusz badawczy?
305
C Przykładowe arkusze robocze
do analizy i interpretacji oceny 360 stopni
309
D Graficzna prezentacja
zarządzania procesem oceny 360 stopni
319
Skorowidz
321
Rozdział 1.
ABC systemu ocen 360 stopni
O gdybyż przez mocy jakiejś traf
Dane nam było zobaczyć siebie oczami innych
Od wielu by nas to uchroniło gaf
I głupich wspomnień
Robbie Burns 1
„Ocena okresowa 360 stopni może zmienić twoje życie” — tak
brzmiał tytuł wstępnego artykułu jednego z ostatnich numerów
czasopisma „Fortune” 2 . Podobny pogląd został wyrażony przez
redakcję pisma „Business Week” 3 prezentującego panujący wśród
menedżerów wysokiego szczebla pogląd na temat ocen 360 stopni:
„wzmacnia samoocenę, pomaga menedżerom w uzyskaniu większej
równowagi w życiu i uczy ich, jak być bardziej efektywnymi w pracy
i w domu”. W oparciu o studium wykonane przez firmy konsultin-
gowe i dystrybutorów narzędzi przeprowadzania wieloźródłowych
1 Wiersz R. Burnsa „To a Louse” w przekładzie tłumacza
2 B. O’Reilly, 360 [Degree] Feedback Can Change Your Life , „Fortune”
1994, 17.10, s. 93 – 97.
3 L. Bongiorno, How’m I Doing? This Creative Management Program Uses
Tough Love , „Business Week” 1995, 23.10, s. 72 – 74.
22
360 STOPNI . S YSTEM OCEN PRACOWNICZYCH
ocen pracowniczych: „Każda z firm z listy 500 pisma »Fortune«
albo to robi, albo o tym myśli” 4 .
Co takiego jest w systemie ocen 360 stopni, iż budzi on tak
wielki entuzjazm czołowych amerykańskich organizacji? Cytat na
początku rozdziału sugeruje odpowiedź: ocena 360 stopni oferuje
menedżerom unikalną możliwość dowiedzenia się tego, w jaki
sposób ich szefowie, podwładni, współpracownicy, wewnętrzni
i zewnętrzni kontrahenci oraz dostawcy postrzegają ich zachowanie.
W ten sposób mogłaby „od wielu nas uchronić gaf” poprzez kon-
frontację z rzeczywistością.
Dlaczego ta książka?
W naszej ponad dwudziestoletniej karierze zawodowej konsul-
tantów zgłębialiśmy kwestie oceny 360 stopni. W tym czasie stwo-
rzyliśmy dwa kwestionariusze badawcze mierzące kompetencje
przywódcze i umiejętności wpływania na innych, zaprojektowaliśmy
instrumenty oceny 360 stopni dla szerokiego spektrum klientów 5
i zarządzaliśmy procesem oceny metodą 360 stopni w takich or-
ganizacjach, jak Coca-Cola, Bayer, Nowojorska Giełda Papierów
Wartościowych czy GE Capital. Nasza praca nauczyła nas wiele
na temat pomagania ludziom w osobistym i organizacyjnym roz-
woju dzięki efektywnemu wykorzystaniu metody 360 stopni.
Ta książka jest sposobem podzielenia się przez nas zdobytą wiedzą
tak, aby pomóc Tobie, Czytelniku, w podjęciu najlepszej decyzji
co do użycia tego ważnego narzędzia.
4 M. London, J. W. Smithers, Can Multi-source Feedback Change Perceptions
of Goal Accomplishment, Self-Evaluations and Performance Related to Out-
comes? Theory-Based Applications and Directions for Research , Filadelfia
1995. Artykuł przyjęty do publikacji w piśmie „Personnel Psychology”.
5 Opracowane przez autorów książki metody ocen 360 stopni to między
innymi Kompas i Macierz. Przykłady zastosowania tych metod będą
przedmiotem niektórych fragmentów tej książki — przyp. red.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin