Językowy obraz anioła w Biblii Tysiąclecia.pdf

(151 KB) Pobierz
438814959 UNPDF
Krystyna Herej-Szymańska
Instytut Slawistyki
Polska Akademia Nauk w Krakowie
JĘZYKOWY OBRAZ ANIOŁA W BIBLII TYSIĄCLECIA
Przedstawię tutaj językowy obraz wyrazu anioł , jaki nam się jawi podczas lektury III
wydania Biblii Tysiąclecia (BT), używanej w liturgii Kościoła Katolickiego. Według
jedenastotomowego Słownika języka polskiego anioł to ‘według wierzeń religijnych istota
nadprzyrodzona, uosabiająca dobroć, doskonałość’. Ostatecznie pochodzi od greckiego
angelos , co znaczy ‘zwiastun, posłaniec, goniec’, a jest tłumaczeniem hebrajskiego mal’ak .
Wyraz anioł występuje w BT 314 razy. Najwięcej, bo aż 68 razy, występuje w Apokalipsie
św. Jana. Powyżej 20 razy spotykamy go w Księdze Zachariasza, w ewangelii wg św.
Łukasza i w Dziejach Apostolskich. Od 10 do 20 razy znajduje się w następujących księgach:
Księdze Rodzaju, Sędziów, Tobiasza, Daniela, w ewangelii wg św. Mateusza i w Liście do
Hebrajczyków. Po kilka razy występuje w księgach: Wyjścia, Drugiej Samuela, Królewskich,
Pierwszej Kronik, Drugiej Machabejskiej, Hioba, Psalmów, Izajasza, Ozeasza, Malachiasza,
ewangelii wg św. Marka i św. Jana, w Pierwszym Liście do Koryntian, w Liście do Galatów,
do Tymoteusza i w Listach Piotrowych. Po jednym razie wspomina anioła Pierwsza Księga
Samuela, Druga Księga Kronik, Księga Estery, Pierwsza Księga Machabejska, Księga
Syracha, Barucha i Listy Apostolskie: do Rzymian, Drugi do Koryntian, do Kolosan, Drugi
do Tessaloniczan i Judy. W pozostałych księgach (29) nie ma mowy o aniołach.
Święty Augustyn mówi na temat aniołów: „ Anioł oznacza funkcję, nie naturę. Pytasz, jak
nazywa się ta natura? – Duch. Pytasz o funkcję? – Anioł. Przez to, czym jest, jest duchem, a
przez to, co wypełnia, jest aniołem” 1 . Jest więc anioł wysłannikiem Bożym, o czym świadczą
nazwy nadawane mu w Biblii, a mianowicie: anioł Pański (30 razy), anioł Boży (20 razy),
anioł Pana (26 razy) i anioł Boga (5 razy). W Księdze Barucha Bóg mówi do Izraelitów
ustami Jeremiasza:
Mój bowiem anioł jest z wami i on sam szukać będzie dusz waszych. Ba 6,6.
1 Cytuję za: Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallotinum 1994, s. 86.
Określenie anioł Pański występuje mniej więcej jednolicie prawie w całej Biblii, od Księgi
Rodzaju po Dzieje Apostolskie. To samo anioł Boży – od Księgi Rodzaju po List do
Hebrajczyków. Anioł Pana natomiast występuje w Księdze Liczb (9 razy i jest to jedyne
określenie anioła w tej księdze) oraz w Księdze Sędziów (16 razy) i tylko raz w Księdze
Psalmów, a anioł Boga w Księdze Rodzaju, Księdze Tobiasza i w Dziejach Apostolskich. W
Apokalipsie 3,5 Jezus oznajmia:
I wyznam imię jego [zwycięzcy] przed moim Ojcem i Jego aniołami. Ap 3,5.
Zaś według opisu Sądu Ostatecznego, danego przez Mateusza, powie do tych, którzy znajdują
się po lewej stronie:
I dźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom! Mt 25,41.
Zatem anioł jest w Biblii również wysłannikiem diabła, o czym mówi także Apokalipsa:
I wystąpił do walki Smok i jego aniołowie, ale nie przemógł, i już się miejsce w niebie dla nich nie znalazło.
I został strącony wielki Smok, Wąż starodawny, który się zwie diabeł i szatan, zwodzący całą zamieszkałą
ziemię, został strącony na ziemię, a z nim strąceni zostali jego aniołowie. Ap 12,7-9.
Pozostałe nazwy aniołów wywodzą się od miejsca, w którym przebywają czy też
zamieszkują; są to aniołowie niebiescy (Mt 24,36) i A nioł Czeluści :
Mają [szarańcza] nad sobą króla – anioła Czeluści: imię jego po hebrajsku ABADDON, a w greckim języku
ma imię APOLLYON. Ap 9,11,
a także anioł światłości , jeżeli światłość uznać umownie za miejsce, ale raczej jest to stan.
Święty Paweł pisze w Liście do Koryntian:
Sam bowiem szatan podaje się za anioła światłości. 2Kor 11,14.
Nazwy aniołów pochodzą także od czynności, które ci sprawują, a mianowicie Anioł
Przymierza w Księdze Malachiasza:
Oto Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną, a potem nagle przybędzie do swej świątyni
Pan, którego wy oczekujecie, i Anioł Przymierza, którego pragniecie. Ml 3,1
oraz Anioł-niszczyciel w Drugiej Księdze Samuela i Pierwszej Księdze Kronik:
I posłał Bóg Anioła do Jerozolimy, aby ją wyniszczyć, lecz gdy ten dokonywał zniszczenia, wejrzał Pan i
ulitował się nad nieszczęściem i rzekł do Anioła-niszczyciela : Wystarczy! Cofnij twą rękę! 1Krn 21,15.
Widzimy, że Bóg, zlecając aniołowi jakąś misję, czuwa nad jej wypełnieniem i w razie
potrzeby ingeruje osobiście. Nazwy te pochodzą także od miejsca czy społeczności, nad
którymi aniołowie sprawują opiekę. Jest to anioł wód z Apokalipsy 16,5 i Aniołowie siedmiu
Kościołów z drugiego i trzeciego rozdziału Apokalipsy: Anioł Kościoła w Efezie (Ap 2,1), w
Smyrnie (Ap 2,8), w Pergamonie (Ap 2,12), w Tiatyrze (Ap 2,18), w Sardes (Ap 3,1), w
Filadelfii (Ap 3,7) i Laodycei (Ap 3,14).
WYGLĄD ANIOŁA
Co możemy powiedzieć na temat wyglądu anioła na podstawie Biblii? Stary Testament
nie daje nam opisu zewnętrznej postaci anioła, tak jak to czyni w wypadku cherubów,
mających zdobić Arkę Przymierza. Często anioł jest nierozpoznawalny, ponieważ przybiera
wygląd człowieka, i to czasem określonego człowieka, jak w wypadku anioła Rafała, który
przybrał postać Azariasza – krewnego Tobiasza. Jednakże anioł miał według Izraelitów jakiś
szczególny wygląd, o czym świadczy następujący fragment Księgi Daniela:
Lecz widzę czterech mężów rozwiązanych, przechadzających się pośród ognia i nie dzieje się im nic złego;
wygląd czwartego przypomina anioła. Dn 3,92.
Określony wygląd miała również twarz anioła, za czym przemawia fragment Dziejów
Apostolskich:
A wszyscy, którzy zasiadali w Sanhedrynie, przyglądali się mu uważnie i zobaczyli twarz jego [Szczepana],
podobną do oblicza anioła. Dz 6,15.
Tajemnicę tej twarzy wyjaśnia w Księdze Sędziów żona Manoacha, oznajmiając mężowi:
„Przyszedł do mnie mąż Boży, którego oblicze było jakby obliczem Anioła Bożego – pełne dostojeństwa.”
Sdz 13,6
oraz Apokalipsa św. Jana, której autor widział anioła,
a oblicze jego było jak słońce. Ap 10,1.
Anioł ma również stopy, o czym mówi Apokalipsa św. Jana:
A kiedym usłyszał i ujrzał, upadłem, by oddać pokłon przed stopami anioła, który mi je ukazał. Ap 22,8.
Trzecim szczegółem są białe szaty, jakie noszą aniołowie, co wnosimy na podstawie
fragmentu z ewangelii wg św. Jana:
[Maria Magdalena] ujrzała dwóch aniołów w bieli, siedzących tam, gdzie leżało ciało Jezusa – jednego w
miejscu głowy, drugiego w miejscu nóg. J 20,12
oraz św. Mateusza:
[Anioł Pański ... odsunął kamień i usiadł na nim], a szaty jego były białe jak śnieg. Mt 28,3.
Mateusz opisuje także ogólny wygląd tegoż anioła:
Postać jego jaśniała jak błyskawica. Mt 28,3.
Pełny opis postaci anioła mamy dopiero w Apokalipsie św. Jana:
I ujrzałem innego potężnego anioła, zstępującego z nieba, obleczonego w obłok, tęcza była nad jego głową,
a oblicze jego było jak słońce, a nogi jego jak słupy ogniste, i w prawej ręce miał otwartą książeczkę. Nogę
prawą postawił na morzu, a lewą na ziemi. Ap 10,1-3.
IMIONA ANIOŁÓW
W Biblii znane są imiona tylko trzech aniołów: Rafała, Gabriela i Michała. Rafał
towarzyszył Tobiaszowi w długiej drodze do Medii pod postacią jego krewnego Azariasza, a
po zakończeniu misji przedstawił się:
Ja jestem Rafał, jeden z siedmiu aniołów, którzy stoją w pogotowiu i wchodzą przed majestat Pański. Tb
12,15.
Gabriel został posłany przez Boga do Maryi, aby jej zwiastował, iż pocznie i porodzi Syna
Bożego. Mówi o tym ewangelia wg św. Łukasza:
W szóstym miesiącu posłał Bóg anioła Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do Dziewicy
poślubionej mężowi, imieniem Józef, z rodu Dwida; a Dziewicy było na imię Maryja. Łk 1,26.
Michał występuje w Apokalipsie św. Jana:
I nastąpiła walka na niebie: Michał i jego aniołowie mieli walczyć ze Smokiem. Ap 12,7.
W Księdze Sędziów Manoach, przyszły ojciec Samsona, pyta anioła, który występuje pod
postacią męża Bożego, o imię. Ten mu odpowiada:
„Dlaczego pytasz się o moje imię: ono jest tajemnicze”. Sdz 13,18.
ATRYBUTY ANIOŁÓW
Z atrybutów anielskich wymieniane są w Biblii następujące: dobroć, świętość, moc,
potęga, donośny, potężny głos, język i chwała. O dobroci aniołów Biblia mówi czterokrotnie.
W Pierwszej Księdze Samuela Akisz odpowiada Dawidowi:
„Wiem, że byłeś dla mnie dobry jak anioł Boży”. 1Sm 29,9.
Dobroć anioła wspomniana jest również w Księdze Tobiasza 5,25 i dwukrotnie w Drugiej
Księdze Machabejskiej: 11,6 i 15,23.
Świętość anioła wymieniana jest trzykrotnie. Tobiasz starszy po uzdrowieniu ze ślepoty
zawołał:
Niech będzie błogosławiony Bóg!
Niech będzie błogosławione wielkie imię Jego!
Niech będą błogosławieni wszyscy Jego święci aniołowie! Tb 11,14.
O świętości aniołów mówi również św. Łukasz w ewangelii 9,26 i Dziejach Apostolskich
10,22.
Mocą aniołów zachwyca się psalmista:
Błogosławcie Pana, wszyscy Jego aniołowie, pełni mocy bohaterowie, wykonujący Jego rozkazy. Ps
103,20
Z potęgą aniołów spotykamy się trzykrotnie w Apokalipsie św. Jana, np.
I potężny jeden anioł dźwignął kamień jak wielki kamień młyński i rzucił w morze mówiąc: Tak z
rozmachem Babilon, wielka stolica, zostanie rzucona i już jej nie będzie można znaleźć. Ap 18,21.
Również w Apokalipsie aniołowie siedem razy przemawiają donośnym głosem, np. w
19,17:
I ujrzałem innego anioła stojącego w słońcu: i zawołał głosem donośnym do wszystkich ptaków, lecących
środkiem nieba: Pójdźcie, zgromadźcie się na wielką ucztę Boga...
i raz potężnym głosem:
Potem ujrzałem innego anioła – zstępującego z nieba i mającego wielką władzę, a ziemia od chwały jego
rozbłysła. I głosem potężnym tak zawołał: Ap 18,1-2
Św. Paweł przypisuje aniołom ich własny język. W Pierwszym Liście do Koryntian pisze:
Gdybym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się jak miedź brzęcząca albo
cymbał brzmiący. 1Kor 13,1.
Aniołowie otoczeni są chwałą, o czym mówi św. Jan w Apokalipsie 18,1-2 oraz św.
Łukasz w ewangelii:
...tego Syn Człowieczy wstydzić się będzie, gdy przyjdzie w swojej chwale oraz w chwale Ojca i świętych
aniołów. Lk 9,26
WŁAŚCIWOŚCI ANIOŁÓW
Właściwości tych jest sporo, jak na naszą znajomość duchów niebieskich. Według św.
Pawła niezliczona jest liczba aniołów (Hbr 12,22), a według widzenia św. Jana
liczba ich była miriady miriad i tysiące tysięcy, Ap 5,11.
Aniołowie są z nieba (Łk 22,43, Ga 1,8), zstępują z nieba (Mt 28,2, Ap 18,1; 20,1) i odchodzą
do nieba (Łk 2,15). Aniołowie nie umierają; Jezus mówi o tych, którzy okażą się godni
zmartwychwstania:
Już bowiem umrzeć nie mogą, gdyż są równi aniołom. Łk 20,36.
Aniołowie nie żenią się. Jak pisze Marek ewangelista:
Gdy bowiem powstaną z martwych, nie będą się ani żenić, ani za mąż wychodzić, ale będą jak aniołowie w
niebie. Mk 12,25.
Według Drugiej Księgi Samuela 14,20 aniołowie wiedzą wszystko, co się dzieje na ziemi.
Nie są jednak wszystkowiedzący, gdyż nie wiedzą, kiedy nastąpi koniec świata. Jak mówi
ewangelista Marek:
o dniu owym lub godzinie nikt nie wie, ani aniołowie w niebie, ani Syn, tylko Ojciec. Mk 13,32.
W Księdze Sędziów anioł wydobywa ogień ze skały:
Wówczas Anioł Pana wyciągnął koniec laski, którą trzymał w swym ręku, dotknął nią mięsa i chlebów
przaśnych i wydobył ogień ze skały. Strawił on mięso i chleby przaśne. Sdz 6,21
oraz wstępuje w płomień ołtarza:
Gdy płomień unosił się z ołtarza ku niebu, Anioł Pana wstąpił w płomień ołtarza, a Manoach i jego żona
widząc to padli twarzą na ziemię. Sdz 13, 20.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin