Inteligencja_Twojego_Dziecka_2.pdf

(805 KB) Pobierz
6293114 UNPDF
6293114.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 04.04.2007
Tytuł: Inteligencja Twojego Dziecka – część II (fragment utworu)
Autor: Jolanta Gajda
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Sylwia Fortuna
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o. o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
6293114.002.png
SPIS TREŚCI
WSTĘP . ............................................................................................6
ISTOTA INTELIGENCJI JĘZYKOWEJ . ............................................10
Podstawowe zasady ..........................................................................................15
Niezbędne są bodźce ....................................................................................15
Łączyć nowe z tym, co znane i lubiane .........................................................16
Zadawanie pytań ..........................................................................................18
Rozwój języka mówionego i wzbogacanie słownictwa ....................................20
Reguły językowe . ..............................................................................................29
Rymowanki i wyliczanki ..................................................................................30
Język receptywny (słuchanie i czytanie) ..........................................................31
Nauka liter i alfabetu . .......................................................................................39
Nauka pisania ..................................................................................................40
Nauka języka obcego . .......................................................................................44
Ćwiczenia i zabawy . ..........................................................................................45
Właściwa ocena rozwoju dziecka . ....................................................................48
INTELIGENCJA LOGICZNO-MATEMATYCZNA ..............................52
Istota inteligencji logiczno-matematycznej .....................................................52
Odpowiednie nastawienie . ...............................................................................55
Trening czyni mistrza .......................................................................................57
Gry i zabawy matematyczne . ...........................................................................62
Jak rozwijać matematyczne myślenie . ............................................................68
Przykładowe zadania ...................................................................................70
INNE WYBRANE RODZAJE INTELIGENCJI ...................................73
Inteligencja wizualno-przestrzenna .................................................................73
Ćwiczenia i zabawy . .....................................................................................74
Inteligencja naukowa . ......................................................................................79
Ćwiczenia i zabawy . .....................................................................................80
Inteligencja emocjonalna . ................................................................................85
Ćwiczenia i zabawy . .....................................................................................87
KREATYWNOŚĆ, CZYLI TWÓRCZE MYŚLENIE . ............................90
Istota kreatywności ..........................................................................................90
Jak wspierać twórcze myślenie ........................................................................91
Ćwiczenia i zabawy . ..........................................................................................93
ZAKOŃCZENIE,
BIBLIOGRAFIA . ............................................................................103
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - kliknij po więcej
Jolanta Gajda
● str. 4
Istota inteligencji językowej
Inteligencja językowa może być rozwijana i wzmacniania w każdym
wieku, na dowolnym etapie życia. Ty również – bez względu na swój
wiek – masz szanse poczynić jeszcze spore postępy w tym zakresie ;-)
Jednak bezsprzecznie najlepszym czasem na jej uaktywnienie są
najwcześniejsze lata, kiedy mózg jest najbardziej podatny
i najbardziej wrażliwy na oddziaływania otaczających bodźców.
Inteligencja językowa zaczyna się rozwijać wcześniej niż
przypuszczasz. Już w macicy niemowlę uczy się rozpoznawać głos
matki. Po urodzeniu, od czwartego dnia życia, potrafi rozpoznawać
używane przez nią wzorce intonacyjne języka. Przed ukończeniem
roku zaczyna kojarzyć słowa z ich znaczeniami. W okresie między
9 miesiącem a 4 rokiem życia obserwujemy u naszych maluchów
rozwój mowy. Przed upływem 18-tego miesiąca życia mały mówca
zaczyna rozbudowywać swój słownik, który przed ukończeniem
dwóch lat rozrośnie się do około dwóch tysięcy słów. Dzieci
najlepiej chłoną język do szóstego roku życia i jest to
najlepszy okres na rozwój inteligencji językowej. Okres
od 9 do 13 lat jest natomiast niezwykle ważny, jeśli chodzi o naukę
pojęć abstrakcyjnych, naukowych, swoistych dla różnych dyscyplin
wiedzy.
Gdybyśmy mieli prześledzić ścieżkę rozwojową inteligencji
językowej, to wygląda ona mniej więcej w ten sposób:
rozumienie prostych słów
wypowiadanie prostych zdań
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jolanta Gajda
6293114.003.png
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - kliknij po więcej
Jolanta Gajda
● str. 5
posiadanie podstawowych umiejętności w zakresie
porozumiewania się
zwiększający się zasób słownictwa
zdolność opowiadania historii i dowcipów
opanowywanie podstaw czytania i pisania
czytanie w celu zdobywania wiedzy i dla przyjemności
pisanie różnego rodzaju tekstów dla różnych ludzi i z różnym
przeznaczeniem
skuteczna komunikacja w zmiennych okolicznościach
i środowiskach
Te wszystkie umiejętności Twoje dziecko nabywa stopniowo, a Ty
możesz w tym znacząco pomóc. Jak? O tym przeczytasz za chwilę.
Inteligencja językowa jest zlokalizowana w lewej części mózgu, łączy
się jednak z innymi obszarami inteligencji. Posługujemy się językiem
rozmawiając o matematyce, muzyce czy sporcie, jednak nasza
zdolność posługiwania się słowami wywodzi się z inteligencji
językowej. Tutaj widać, jak ważna jest rola inteligencji językowej dla
rozwoju innych jej rodzajów. Jeśli niedostatecznie rozwinie się
w dziecku umiejętność rozumienia i posługiwania się językiem,
będzie miało problemy w szkole nie tylko na lekcjach języka
polskiego, ale może sobie również nie radzić z matematyką,
przedmiotami przyrodniczymi czy nawet z lekcjami w-fu, gdzie
trudno mu będzie zrozumieć polecenia nauczyciela czy reguły jakiejś
gry drużynowej. Do tego wszystkiego niezbędne jest przecież dobre
opanowanie języka ojczystego także na poziomie złożonych struktur
składniowych.
Podobnie ma się sprawa z nauką języka obcego. Opanowanie języka
angielskiego, niemieckiego czy jakiegokolwiek innego wymaga
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jolanta Gajda
6293114.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin