NA MIESIĄC STYCZEŃ 2004 DLA DZIECI
5-6 LETNICH
TEMATYKA:
1. ZIMOWE ZABAWY DZIECI – od 05.01. – do 17.01 2004 r.
2. BABCIA I DZIADEK – od 19.01. – do 31.01. 2004 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Zapoznanie się z podstawowymi właściwościami śniegu i lodu. Kształtowanie przyzwyczajeń i warunków prozdrowotnych.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom III p. 1,2,3,13 s.19; poziom IV p. 3,5,6,9, s.20;
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom III p. 4,6,8 s.23; poziom IV p.3,4,6,8 s.23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom III p.1,2 s.25; poziom IV p.1,2,3 s.25
5. Rozumiem słowo „ojczyzna” - poziom III p. 1,2,3,,4,5,7, s.27 ; poziom IV p. 1,2,3,4,5 s.27
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom III p. 2,3,4 s.32; poziom IV p. 2,3,4,5,6 s.32
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom III p.1 s.35 poziom IV p.1, s.36
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom III p. 1,2, 3 s.39; poziom IV p. 1,2,3 s.39
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie zimy –poziom III p.1,2,3,4,5,7 s.58; poziom IV p. 1,2,3,4,7, s.59
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73 poziom IV p. 1, s.74
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom III p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom IV p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom III p. 1,2,3,9 s.80; poziom IV p.1,2,3,4,6, s.81
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom III p. 1, 2, 4,5 s. 83; poziom IV p. 1,4,6, 8 s. 84
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom III p.1,2,3,5 s.86; poziom IV p.1,2,3,9 s. 87
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom III p. 4,5,17 s.97 ; poziom IV p.1,15,23, s.98
2. Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom III p. 1,4, s.100; poziom IV p.1,7 s.101
3. Przygotowuję się do pisania - poziom III p.5,7,13 s.103; poziom IV p.3,4,12,16,20,30,31,34,36,37 s.106
4. Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać - poziom III p.1,2,10,11,12,13,14 s.109; poziom IV p. 1,7,9,14,15,17,18,21,22,23,24,25, s.110
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom III p. 2,3,6,10 s.130; poziom IV p.5,7,12 s.131
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom III p. 2,6,7,8,9 s. 136; poziom IV p. 2,,3,4,5,8, s. 136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom III p. 2,4,8,10 s.139 poziom IV p.2,4,5 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom III p. 1,2,5 s. 141; poziom IV p.1,2,5, s. 141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom III p. 2,3,4,7,8 s.143; poziom IV p. 2,3,4,7,9 s. 143
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom III p. 1 s. 147; poziom IV p. 1,2,4 s. 148
ZADANIAEDUKACYJNE
„Na ślizgawce” – opowiadanie historyjki obrazkowej – dzieci powinny: opowiadać treść kolejnych obrazków ze zwróceniem uwagi na zależności przyczynowo – skutkowe, nadać imiona dzieciom, budować dłuższe wypowiedzi;
„7 Bałwanków” – rozmowa w oparciu o wiersz; wprowadzenie litery „y” na wyrazie podstawowym „bałwany” oraz elementy MDS – dzieci powinny: nazywać zabawy zimowe dzieci i rozumieć ich bezpieczeństwo (5 l.), zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy (6 l.).
„Nasze zabawki” – rozmowa w oparciu o ilustrację w książce; wprowadzenie litery „S,s” w oparciu o wyraz podstawowy „samolot” oraz elementy MDS - dzieci powinny: budować dłuższe wypowiedzi dzieci nt. własnych doświadczeń i ilustracji, (5 l.); zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy (6 l.).
„O Felku i lodowym sopelku” – słuchanie opowiadania – dzieci powinny: po wysłuchaniu opowiadania wypowiadać się nt. powstawaniu sopli lodowych i niebezpieczeństw grożących z powodu ich spadania; wspólnie sformułować zasady bezpiecznego pobytu i bezpiecznych zabaw na śniegu
„Kule śniegowe” – zabawa dyd. – kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami (5 l.) przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy (6 l.).
„Bal w pałacu Królowej Zimy” – zabawa tematyczna – sytuacje zabawowe, które wymagają od dzieci sprawnego rachowania na miarę możliwości dzieci (5,6 l.)
„Zimowy obrazek” – naklejanie z gotowych elementów (biały papier) - dzieci powinny: kształcić sprawność manualną, przez posługiwanie się klejem, estetycznie wykonać pracę. (6 l.), - malowanie metodą natryskową (5 l.)
„Kolorowe bałwanki” – lepienie z masy solnej - dzieci powinny: doskonalić formułowanie kulki oraz nazywanie wielkości kulki. kształcić wyobraźnię przestrzenną (5 l.); poznać rzeźbę jako dziedzinę sztuk plastycznych (6 l.);
„Bałwanek” – wycinanie – dzieci powinny: wykonać bałwana wg. planu czynności podanego w wycinance (6 l.) „Rysuję ...” cz. 4 s. 65; „Narciarz” – wycinanka – dzieci powinny: wycinać po linii prostej i zaokrąglonej, bezpiecznie posługiwać się nożyczkami (5 l.), dokonać oceny wykonanej pracy.
„Śniegowe budowle” – lepienie ze śniegu figur - dzieci powinny: lepić ze śniegu dowolne budowli np. kule śniegowe, domy, toczyć kule śniegowe, ustawiać je jedna na drugiej tworząc bałwanka (5,6 l.)
„Pani Zima” – opowieść ruchowa - dzieci powinny: zapoznać się z nową zabawą, rozwijać poczucie rytmu, reagować na sygnały muzyczne (5 l.)
„Zima” – słuchanie muzyki („Cztery pory roku – Zima” Vivaldi), połączone z twórczością plastyczną – dzieci powinny: wypowiadać się nt. doznanych wrażeń i odczuć, zapoznać się z możliwością odbioru muzyki i wyrażenia jej w formie plastycznej, kształcić inwencję twórczą;
„Kulig” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, rozwijać poczucie rytmu;
Rytmika zajęcia prowadzone przez instruktora
Ćwiczenia gimnastyczne nr 9 – wyrabianie nawyku przyjmowania poprawnej postawy podczas każdego ćwiczenia, wzmacnianie mięśni nóg.
I i III CZĘŚĆ DNIA
„ Na saneczkach” - słuchanie recytacji nauczycielki – próby recytowania wiersza indywidualnie lub zbiorowo, mówienie umiarkowanym głosem.
„Zimowe zabawy” – prace społ.–użytecz. - wypowiedzi dzieci na temat oglądanych w książkach i czasopismach ilustracji.
„Wirujące śnieżynki” – ćw. oddechowe – kształcenie prawidłowego wdechu i wydechu.
„Zimowy spacer” – spacer w okolicy przedszkola - określanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych – zachęcenie do obserwacji przyrody.
„Zimowa zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie prostych zagadek o tematyce zimowej. – doskonalenie procesów myślowych tj. analiza i synteza, uogólnianie;
„Bezpieczne zabawy na śniegu” – rozmowy w małych zespołach – uwrażliwienie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
Słuchanie krótkich opowiadań na bliskie tematy: - „Zjeżdżamy z górki” H. Łochocka
- „Hej na sanki” B. Kossuth – uważne słuchanie tekstu mówionego
„Zabawy na śniegu” – ćw. artykulacyjne – poprawne wymawianie grup spółgłoskowych np. drr, dzyń, szur – szur, itp.
„Zimowe zabawy na śniegu” – zabawy samorzutne na podwórku p- lnym – stwarzanie wesołej, sprzyjającej zabawie atmosfery.
„Sposoby na mróz” – rozmowy okolicznościowe i samorzutne zabawy na podwórku przedszkolnym, zapoznanie dzieci ze sposobem radzenia sobie z mrozem.
„Jak się bawią dzieci?” – zabawa gramatyczna – próby mówienia o przeżytych wydarzeniach, pojedyncze udzielenie odpowiedzi.
Zabawa ortofoniczna w oparciu o wiersz M. Konopnickiej „Zła zima” – ćw. mięśni warg przy wymawianiu zgłosek „hu, hu, ha”.
„Zima” - prace społeczno – użyteczne – wyeksponowanie w kąciku książki wystawki na określony temat
„Mróz na szybie” – rysowanie na czarnym kartonie białą kredą - wypowiadanie się nt. własnej pracy.
Praca z książką „Rysuję ...” cz 2, s. 41 –57; cz.4 s. 65; (6 l.) – dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki, doskonalenie techniki czytania oraz sprawności rachunkowych; wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami, układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej;
- ćw. w mówieniu;
- ćw. grafomotoryczne;
- ćw. w czytaniu
- ćw. rachunkowe
- ćw. w klasyfikowaniu przedmiotów
- ćw. słuchowo –gramatyczne
- „Saneczkarz” – wycinanie po linii zaokrąglonej – doskonalenie sprawności manualnych
CEL GŁÓWNY: Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CEL KSZTAŁCĄCY: Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami., kształcenie więzi emocjonalnej z rodziną
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73 poziom IV...
werka1407