Zbawiciel świata urodził się w Betlejem.doc

(34 KB) Pobierz
Cele lekcji

Zbawiciel świata urodził się w Betlejem

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, że narodzenie Pana Jezusa jest faktem historycznym;

·         wiedzieć, jak narodzenie Pana Jezusa wpłynęło na bieg historii ludzkości;

·         rozumieć wymowę narodzin Boga w grocie pasterskiej;

·         umieć wyjaśnić sens znaczenia imienia Jezus,

 

Metody:

metoda słowna: pogadanka, zdania niedokończone, praca z podręcznikiem, uroczyste czytanie Słowa Bożego, ogłoszenie

 

Środki dydaktyczne:

podręcznik ucznia, mapa Polski, arkusze szarego papieru, pisaki, pocięte pocztówki o tematyce bożonarodzeniowej oraz kartki A4 do pracy w grupach

 

Przebieg lekcji

 

1. W nawiązaniu do zadania domowego katechezę możemy rozpocząć w dwojaki sposób, w zależności od tego, który z wątków pragniemy uwypuklić.

 

Sposób 1:

Rozmawiamy na temat miejscowości pochodzenia rodziców oraz miejsca, w którym przyszli na świat uczniowie:

·         W jakiej miejscowości przyszli na świat wasi rodzice?

·         W jakiej wy się urodziliście?

(w celu ubogacenia omawianych treści możemy posłużyć się mapą Polski)

·         Jakie były przyczyny zmiany miejsca zamieszkania?

W podsumowaniu wskazujemy, że ludzie zmieniają miejsce zamieszkania. Zdarza się, że dzieci przychodzą na świat w innym mieście niż ich ojciec i matka. Przyczyny tego zjawiska mogą być różne: zamiana lub kupno mieszkania, zmiana miejsca lub charakteru pracy, odległość od krewnych i przyjaciół.

 

Sposób 2:

Pracujemy techniką zdań niedokończonych. Rozwieszamy arkusze szarego papieru. Na każdym z nich znajduje się jedno z poniższych zdań:

Współcześnie dzieci najczęściej przychodzą na świat w...

Przy narodzinach dziecka jest obecny (-a)...

Do pielęgnacji dziecka jest potrzebne...

Podsumowując, kładziemy akcent na obecność ojca i personelu medycznego przy narodzinach dziecka oraz na higienę i środki czystości potrzebne do pielęgnacji noworodka.

 

2. Przechodząc do omówienia okoliczności towarzyszących przyjściu na świat Zbawiciela, mówimy, że na obecnym spotkaniu przypomnimy, gdzie urodził się Pan Jezus oraz zastanowimy się, dlaczego w takich, a nie innych warunkach.

 

3. Zapoznajemy uczniów z tekstem biblijnym mówiącym o narodzeniu Chrystusa. W tym celu w uroczysty sposób (w postawie stojącej, przy zapalonej świecy) odczytujemy fragment z Ewangelii według świętego Łukasza: Łk 2, 1.3-5-7.21.

 

4. Pragnąc zwrócić uwagę na najważniejsze momenty przeczytanego tekstu, prosimy, by uczniowie indywidualnie lub w parach dokonali jego podziału, wyodrębniając istotne wydarzenia. Pomocą w wykonaniu tego zadania może służyć tekst biblijny znajdujący się w podręczniku ucznia. Wśród wskazanych elementów powinny znaleźć się:

- rozporządzenie Cezara Augusta o spisie ludności;

- narodziny Zbawiciela w ubogiej grocie;

- nadanie imienia Jezus.

 

5. Pogłębieniem wymienionych treści jest praca w grupach. Jeżeli mamy możliwość, tniemy 3 (lub wielokrotność 3) pocztówki ilustrujące Boże Narodzenie na tyle części, ilu jest uczestników spotkania. Każda osoba losuje jeden element. Grupę tworzą uczniowie posiadający puzzle tej samej pocztówki. Zadanie zespołu polega na odczytaniu wskazanego przez prowadzącego fragmentu tekstu z bloku biblijnego i interpretacyjnego i wykonaniu polecenia (zob. załącznik):

 

Grupa l

Uczniowie czytają tekst z bloku biblijnego: Łk 2, 1.3-5 oraz jego interpretację w bloku z lampką. Układają tekst ogłoszenia informującego o spisie ludności oraz rysują wstęgę czasu, na której zaznaczają moment narodzin Chrystusa.

 

Grupa 2

Uczniowie czytają tekst z bloku biblijnego: Łk 2, 7 oraz jego interpretację w bloku z lampką. Na ich podstawie odpowiadają na pytanie:

·         Jakiej miłości uczy nas Pan Bóg?

 

Grupa 3

Uczniowie czytają tekst z bloku biblijnego: Łk 2, 21 oraz jego interpretację z bloku z lampką. Na ich podstawie odpowiadają na pytanie:

·         Co to znaczy, że Jezus jest Zbawicielem?

 

6. Po zakończeniu pracy, na którą przeznaczamy około 10-15 minut, poszczególne grupy prezentują swoje rezultaty.

 

7. Podsumowanie stanowią trzy ważne wnioski:

·         narodzenie Chrystusa jest faktem historycznym;

·         Bóg swoim narodzeniem w grocie pasterskiej uczy nas prawdziwej miłości do drugiego człowieka;

·         Jezus jest Zbawicielem świata, to znaczy tym, który uwalnia człowieka od grzechów.

 

8. Zapraszamy uczniów do spontanicznej modlitwy dziękczynnej za przyjście na świat Zbawiciela.

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin