Naśladować Maryję.doc

(46 KB) Pobierz
17

Naśladować Maryję

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, jakie „ślady" swojego życia pozostawiła dla nas Maryja;

·         umieć wskazać, w jaki sposób możemy naśladować Matkę Zbawiciela;

·         umieć wyjaśnić, na czym polega działalność Pomocników Matki Kościoła;

·         rozumieć potrzebę oddania się Maryi - naszej Matce;

·         włączyć się w działania grup kościelnych.

 

Metody:

metoda słowna: opowiadanie, pogadanka, praca z podręcznikiem; metoda oglądowa: droga „śladów"

 

Środki dydaktyczne:

karteczki do losowania przy podziale na grupy, kartki A4 koloru niebieskiego i białego, podręcznik ucznia, świeca, zapałki, figura Maryi lub obraz Matki Boskiej Królowej Polski

 

Przebieg lekcji

 

1. Katechezę rozpoczynamy opowiadaniem „Ślady na śniegu":

 

„Był piękny, słoneczny, choć bardzo mroźny, zimowy dzień. Troje przyjaciół wyruszyło na wędrówkę w góry. Jakie było ich zdziwienie, gdy okazało się, że przed nimi nikt jeszcze nie podążał tym szlakiem i muszą sami przecierać drogę. Nie było to takie łatwe, gdyż śnieg w niektórych miejscach sięgał do kolan. W pewnym momencie Wojtek z Pawłem zatrzymali się urzeczeni pięknem zaśnieżonych szczytów. Basia podążyła dalej. Nie zauważyli, kiedy stracili ją

z oczu. Zaczęli się zastanawiać, którędy poszła i jak ją teraz odnajdą. Rozglądając się, spojrzeli na śnieg. Spostrzegli ślady jej butów. Poszli w tym kierunku. Po chwili do tych śladów dołączyły inne. Zdziwili się, gdyż nie były to ślady człowieka, ale zwierzęcia. Wystraszyli się, myśląc, czy nie jest to niedźwiedź. Na szczęście przypomnieli sobie, że te zwierzęta zimą zapadają w sen i z pewnością to nie on idzie razem z ich koleżanką. Przyspieszyli kroku. Wpatrując się cały czas w ślady, doszli do celu - spotkali Basie, której w oddali towarzyszyła mała sarenka"[1].

 

2. W celu pogłębienia treści usłyszanego opowiadania pytamy:

·         Co to jest ślad?

(stwierdzamy, że ślad jest znakiem zostawionym np. na śniegu przez kogoś lub przez coś)

·         czym świadczą ślady?

(zwracamy uwagę, że ślad wskazuje nam osobę, zwierzę lub rzecz, która w tym miejscu znajdowała się przed nami)

·         W czym pomagają ludziom ślady?

(podkreślamy, że po śladach drugiej osoby możemy dojść do celu;

ślady pomagają nam rozpoznać zbliżające się niebezpieczeństwo, np. znając trop zwierząt, możemy przewidzieć, czy jest to drapieżnik, czy niegroźny mieszkaniec lasu)

• Jakie inne ślady mogą zostawiać ludzie?

(wskazujemy, że chodzi nam o ślady pracy, twórczości, życia człowieka).

 

3. W podsumowaniu podkreślamy, że człowiek, który idąc przez życie, czyni dobro, pozostawia w ten sposób czytelne znaki - ślady dla idących za nim.

 

4. Przechodząc do kolejnego etapu lekcji, stwierdzamy, że również na drodze do Pana Boga pomocą służą nam ślady drugiego człowieka. W nawiązaniu do poprzedniej lekcji pytamy:

·         Czyje ślady na pewno zaprowadzą nas do Boga Ojca?

·         Kto zawsze wypełniał wolę Pana Boga, nazywając się Służebnicą Pańską?

 

5. Podsumowując, zwracamy uwagę, że Maryja - Służebnica, odpowiadająca na Boże wezwanie TAK, najdoskonalej wskazuje nam drogę do Stwórcy. Idąc Jej śladami, naśladując Ją, dojdziemy do Tego, który jest Miłością. Obecne spotkanie pomoże nam dokładniej nazwać ślady pozostawione przez Maryję, dzięki którym będziemy blisko Pana Boga.

 

6. Dzielimy uczniów na 9 grup. Możemy to uczynić np, poprzez losowanie karteczek w dziewięciu różnych kolorach albo z wypisanymi numerami od l do 9. Zespół tworzą osoby mające kartki takiego samego koloru lub z taką samą cyfrą. Każda grupa otrzymuje kartkę A4 koloru niebieskiego i drugą koloru białego. Zadanie zespołu polega na przeczytaniu wskazanego przez katechetę jednego z dziewięciu cytatów z Pisma Świętego, znajdujących się w bloku

biblijnym podręcznika ucznia. Na jego podstawie uczniowie zastanawiają się nad cechą Maryi, o której mówi ten tekst. Jest to ślad zostawiony dla nas przez Matkę Zbawiciela. Nazwę tego śladu wypisują na niebieskiej kartce w narysowanym wcześniej śladzie stopy. Niebieskie kartki przyczepiamy do tablicy lub układamy na podłodze jedna za drugą. Drugi etap pracy zespołowej polega na zastanowieniu się nad tym, w jaki sposób my w naszym życiu możemy tę cechę Maryi naśladować, realizować. Prosimy, by uczniowie wskazali konkretne przykłady i wpisali je na białej kartce również w narysowanej wcześniej stopie. Jak przed momentem, z białych kartek tworzymy drogę równoległą do śladów Maryi. Staramy się ją ułożyć w taki sposób, by kartka z naszym śladem odpowiadała kartce ze śladem Maryi. Zachęcamy uczniów do uważnego przyjrzenia się

powstałej pracy.

 

7. Prace uczniów powinny zawierać następujące treści:

I: „pełna łaski. Pan z Tobą" Łk l, 28b

- Maryja była blisko Pana Boga, przepełniona Jego obecnością;

- mam starać się być zawsze w stanie łaski uświęcającej; gdy popełnię grzech, przystępuję do sakramentu pojednania.

II: „Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa" Łk l,38a

- Maryja była pokorna; zgadzała się na wolę Pana Boga;

- mam starać się być pokornym, nie wywyższać się; zawsze, a szczególnie w - trudnościach, zgadzać się na to, co przygotował dla mnie Bóg Ojciec.

III: „Maryja wybrała się i poszła z pośpiechem w góry do pewnego miasta w [pokoleniu] Judy. Weszła do domu Zachariasza i pozdrowiła Elżbietę." Łk l, 39-40

- Maryja służyła pomocą potrzebującemu;

- mam starać się zauważać chorych, samotnych, opuszczonych, głodnych.

IV: „wejrzał na uniżenie Służebnicy swojej" Łk l, 48a

- Maryja nie wywyższała się, była sługą Boga Ojca;

- mam starać się z pokorą służyć we wszystkim Panu Bogu.

V: „Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu" Łk 2, 19

-Maryja była w ciągłym kontakcie z Bogiem Ojcem; powierzała Mu każdą sprawę; zastanawiała się, czego On od Niej oczekuje;

- mam starać się powierzać wszystkie sprawy Panu Bogu; pamiętam o codziennej rozmowie z Nim (modlitwie).

VI: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie" J 2, 5b

- Maryja wskazuje na Chrystusa; On wie wszystko najlepiej;

- mam starać się swoim życiem poprzez moje dobre czyny pokazywać innym Chrystusa.

VII: „Rodzice Jego chodzili co roku do Jerozolimy na Święto Paschy" Łk 2, 41

-Maryja wiernie wypełniała wszystkie przepisy Prawa; brała udział w uroczystościach w świątyni jerozolimskiej;

- mam starać się uczestniczyć w każdą niedzielę i święto we Mszy świętej oraz wypełniać przykazania Boże i kościelne.

VIII: „Błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je".Łkll,28b

- Maryja zawsze słuchała słów Boga i wypełniała je;

- mam starać się podczas Eucharystii szczególnie w czasie liturgii słowa oraz na katechezie słuchać Słowa Bożego i wprowadzać je w życie.

IX: „Wszyscy oni trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego" Dz l, 14

- Maryja jest z apostołami w Wieczerniku i wspólnie z nimi się modli;

- mam starać się modlić wspólnie z innymi, np. z rodzicami, rodzeństwem, kolegami, koleżankami w klasie.

 

8. W podsumowaniu wskazujemy na Maryję, która pozostawiła najdoskonalszy ślad, ponieważ była bez grzechu, uważnie słuchała słów Bożych, z pokorą odpowiadała na wezwanie Stwórcy i spieszyła z pomocą każdemu potrzebującemu. My, idąc przez życie, również zostawiamy ślady. Czy inni patrząc na nas, krocząc naszymi śladami, dojdą do Pana Boga? Na ile moje ślady, tak jak ślady Maryi, prowadzą do Boga Ojca?

 

9. Zwracamy uwagę, że pomocą w naśladowaniu życia Maryi może być ruch powstały z inicjatywy Prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego zwany Pomocnikami Matki Kościoła. Uczniowie odczytują informacje na jego temat zamieszczone na marginesach podręcznika ucznia. Pytamy:

·         W jaki sposób, należąc do ruchu Pomocników Matki Kościoła, mogę naśladować Maryję?

(w swoich wypowiedziach uczniowie powinni uwzględnić: modlitwę, pomoc potrzebującym, działalność na rzecz wspólnoty Kościoła).

 

10. Zachęcamy uczniów do oddania się w opiekę Maryi słowami aktu zamieszczonego w podręczniku ucznia w bloku refleksyjnym. Możemy to uczynić w postawie modlitewnej, zapalając świecę i np. ustawiając figurę Maryi lub zawieszając na tablicy Jej obraz. Najlepiej gdyby to był obraz Matki Bożej Królowej Polski z Jasnej Góry. W ten sposób nawiązalibyśmy do tego wizerunku, który w szczególny sposób jest czczony przez Pomocników Matki Kościoła. Byłaby to również okazja do powiązanie treści obecnej lekcji z poprzednią.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 


[1] K. P. Maciejewscy, Siady na śniegu, tekst niepublikowany.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin