Królestwo Boże największym skarbem człowieka.doc

(33 KB) Pobierz
32

Królestwo Boże największym skarbem człowieka

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, że każdy człowiek ma potrzebę posiadania największej wartości;

·         umieć zinterpretować przypowieść o skarbie i/lub o perle;

·         umieć podać przykłady realizowania zasad Królestwa Bożego w codziennym życiu.

 

Metody:

metoda słowna: praca z książką, alternatywne tytuły (zmodyfikowana), poszukująca

 

Środki dydaktyczne:

ilustracje (zob. załącznik)

 

Przebieg lekcji

 

1. Przypominamy wnioski z poprzedniej lekcji, pytając:

·         Co jest warunkiem wejścia do Królestwa Bożego?

·         Kogo zaprasza Bóg do udziału w Jego Królestwie?

·         Czym odznacza się Królestwo Boże?

·         Jak przyczyniamy się do rozwoju Królestwa Bożego na ziemi?

 

2. Pierwszy etap nowej lekcji ma na celu ukazanie dzieciom różnych wartości, które pragną osiągnąć ludzie.

W związku z tym zastanawiamy się, co jest ważne dla: lekarza, rodzica, nauczyciela, sportowca, policjanta, filatelisty, numizmatyka itp. Odpowiedzi dzieci zapisujemy na tablicy w formie haseł.

Przykładowo: zdrowie, życie, dobra, pieniądze, zwycięstwo, cenny okaz...

Następnie pytamy:

·         Dlaczego zdrowie, życie, dobro, pieniądze, zwycięstwo, cenny okaz... są tak ważne dla ludzi?

Podsumowując, stwierdzamy, że dla ludzi ważne są pewne wartości, bo dzięki nim mogą osiągnąć szczęście. Mają naturalną potrzebę dążenia do tego. Szukają więc tego, co wydaje im się najważniejsze w życiu. Dla jednych będzie to życie, zdrowie; dla innych - kochająca się rodzina; dla jeszcze innych - kariera i sukcesy sportowe czy zawodowe.

Zastanawiamy się:

·         Co czynią ludzie, aby osiągnąć to, co uważają za największą wartość?

Podkreślamy, że ludzie poświęcają wiele czasu, wysiłku, starań, aby osiągnąć swój cel, żeby zdobyć to, co dla nich cenne w życiu, to o czym marzą.

 

3. Następne etapy lekcji mają umożliwić właściwe zrozumienie przez uczniów przypowieści o perle.

W tym celu ukazujemy im ilustrację przedstawiającą człowieka oglądającego perły.

Pytamy:

·         Co stanowiło wartość dla osoby przedstawionej na ilustracji?

W celu uświadomienia uczniom, jak cenne były perły za czasów Jezusa, możemy przeczytać tekst zamieszczony na marginesie podręcznika. Informujemy, że na lekcji dowiemy się, co uczynił pewien człowiek, aby zdobyć perłę,

 

4. Czytamy Mt 13, 44-46.

5. Wyjaśniamy dzieciom, że tekst biblijny, który przeczytaliśmy jest przypowieścią.

Aby dowiedzieć się, czym jest przypowieść, czytamy tekst zamieszczony na marginesie podręcznika.

Podkreślamy, że w przypowieści ważna jest główna myśl, główna prawda, którą chce nam przekazać autor.

 

6. Kolejna część lekcji ma pomóc uczniom w lepszym zapamiętaniu przypowieści oraz w scharakteryzowaniu jej bohatera. W tym celu dzielimy uczniów na grupy 4-osobowe. Grupy mają za zadanie nadać każdej ilustracji tytuł. Powinien on być jedno- lub dwuwyrazowy. Przykładowo: Podziwianie, Szukanie, Znalezienie, Decyzja, Kupienie, Radość.

Poszczególne grupy prezentują rezultaty swojej pracy.

Pytamy:

·         Jakim człowiekiem był bohater opowiadania? Jakie posiadał cechy?

·         Jakie jest główne przesłanie przypowieści o perle? Jaką ważną prawdę chciał nam przekazać Jezus? Co powinno być dla nas, chrześcijan najważniejsze? Co powinno stanowić dla nas największą wartość?

Jako podsumowanie uczniowie czytają tekst zawarty w okienku interpretacyjnym.

 

7. Modlimy się, śpiewając piosenkę z bloku refleksyjnego.

 

8. Nawiązując do tekstu piosenki, uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie:

·         Co czyni człowiek, dla którego największą wartością jest Królestwo Boże?

 

9. Propozycja zadania domowego dla chętnych - Napisz, jak rozumiesz słowa: „Tam skarb twój, gdzie serce twoje"?

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin